Svet-Stranek.cz
Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.
Jirka automodely 1:18

Archív mých některých starších Aktualizací 6:Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.

Archív mých některých starších Aktualizací 6

Na této podstránce najdete, některé z mých starších "Aktualit", které třeba ještě někoho zaujmou

Aktualizováno : 5.7.2022

K narozeninám jsem si ze Světa autíček dopřál model McLaren TAG MP 4/2 #8 vyrobený firmou PMA MINICHAMPS. Tato firma onen model avizovala už před mnoha lety, tehdy to snad měl být ještě DieCast. Na trh se ale dostal až letos a je vyroben z resinu. Já si pořídil verzi Nikiho Laudy, když se stal v roce 1984 potřetí mistrem světa o půl bodu před Alanem Prostem ze stejného týmu.
Pohonné jednotky tehdy pro McLaren vyráběla automobilka PORSCHE a tyto motory s označením TAG Turbo byly testovány v závodním speciálu skupiny "C" PORSCHE 956.
Model jako takový je velmi hezky vyroben, byly k němu přibaleny i obtisky Marlboro, tak snad jedinou chybou na něm je, že bílý klín před kokpitem nekončí ostře, ale rádiusem.
Díky tomuto modelu mám ve své sbírce první "poctivý" Marlboro model (až na ten rádius).

Aktualizováno : 22.2.2022

Dnes zařazuji do sbírky první letošní model - PORSCHE 956 ze závodu na 1000 km ve Spa Francorschamps 1985 #19 od fy Spark.  
Jedná se o model vozu, právě z tohoto nešťastného závodu, ve kterém měl fatální nehodu Stefan Bellof. Stalo se tak 1. září roku 1985. Při pokusu o předjetí v místě Eau Rouge, jeho vůz kolidoval s továrním Rothmans PORSCHE 962 C Jackyho Icxkse a následný náraz do bariéry byl pro Stefana osudný. Tato nehoda, pokud mi paměť slouží, byla projednávána i u civilního soudu. Německá strana se dožadovala viny Jackyho Icxkse, že nenechal Bellofa předjet a tím zapříčinil onu srážku. Soud toto neprokázal, což Němci nesli nelibě i z důvodu, že Jacky je Belgičan a v Belgii se onen soud také konal. Existuje i videozáznam z Ickxova vozu, ze kterého je patrné, že Jacky drží svou stopu a žádnou chybu neudělal.
K samotnému modelu - před lety jej vyrobila fy Spark v limitované 300 kusové číslované edici pouze pro www.cartima.de
Model je to opravdu krásný, velmi detailní a dnes už opravdu těžce sehnatelný. Před časem jej uvedl na trh také PMA MINICHAMPS, ale výrobek fy Spark je jednoznačně mnohem lepší.


Aktualizováno : 27.12.2021

"DeLorean Time Machine", jehož model jsem plánoval k letošním Vánocům, dorazil příliš brzo. Tak o jaké autíčko si napsat Ježíškovi? To byla otázka :-).
Ale vážně, před nějakým časem jsem vzpomínal, jaké loga či barvy, které se mi líbily a líbí na závodních vozech, ještě postrádají mé modely. Ono jich asi bude více, ale vzpomněl jsem si na dvě. První je kupodivu originální Marlboro. Ač s takto nabarvenými "vozy" jezdí náš tým VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! Veteránskou tour, tak v měřítku 1:18 nemám ani jeden takovýto "Marlboro" model (pomíjím dva modely PORSCHE, kde jsou namísto nápisu Marlboro čárky).
Druhé, řekněme logo, je FRUIT OF THE LOOM. 
Počátkem osmdesátých let, když jsem začínal závodit s RC modely aut, se mi dostal do ruky arch "samolepek", kde byla i ona "oválná ovocná" loga této textilní firmy. Časem jsem zjistil, že mimo jiné, byla těmito logy "vyzdobená" i LANCIA BETA MONTECARLO Turbo, se kterou v závodě DRM, konaném na Hockenheimu v roce 1980 zvítězil Hans Heyer. O klasickém italském designu tohoto monstra není snad třeba více psát. 
Ve sbírce mám již od počátku roku 2018 krásný model tovární MARTINI LANCIE BETY MONTECARLO z Le Mans 1981, tak proč si pod Vánočním stromečkem letos nerozbalit jejího sourozence :-)
Dnes tedy představuji resinový model vyrobený firmou Spark, který Ježíšek doručil ze Světa autíček. Dlužno dodat, že model je to opravdu povedený, po všech stránkách. 

Následující příspěvek bych mohl začít takto – 

Modely 1:18 jsem začal sbírat, protože to byly „kovové otvírací modely“. Dnes už bohužel převládají resinové a letos to poprvé vypadalo, že v mé sbírce nepřibude ani jediný „Diecast“. Tak jsem si pořídil… 

Nebo třeba takhle – 

O loňských Vánocích, mou sbírku obohatil model filmového vozu „Dune buggy“, tak proč nepokračovat v tradici a i letos si k Vánocům nedopřát model filmového vozu… 

Ano, obojí je svým způsobem správně, ale opravdovým hnacím motorem, že dnes představuji model „DeLorean DMC 12 Time machine“ je fakt, že jsem fanoušek trilogie „Návrat do budoucnosti“. 

Pokud se někdo pozastavíte, proč až nyní, když jsou tyto modely na trhu už léta, tak vysvětlím. 

Modely fy Sun Star nejsou špatné, ale mě nějak nepřesvědčily i přes to, že je tato firma vyrábí ve všech verzích, jak tento „vůz“ v trilogii vidíme. Před lety začala firma Hot Wheels vyrábět model tohoto vozu také, ale nebyl moc detailní. Toto napravili o něco později ve své vrcholné řadě Elite, mnohem propracovanějším modelem. V době, kdy byl model uveden na trh, jsem se nemohl ztotožnit s některými odlišnostmi od filmové předlohy. Asi nejvíce mi vadila malá šíře zadních kol. 

Letos na podzim jsem si na něj opět vzpomenul, zvážil všechna pro a proti a model objednal od čínského prodejce. Velmi mě překvapilo, že již desátý den po objednání byl balíček v pořádku doma, bez jakýchkoliv poplatků. Zaplaceno bylo pouze prodejci na ebay. Tento, řekněme „Asijský“ model se v některých detailech liší od těch, které se prodávaly tady v Evropě. Vcelku detailní fotografie „stroje času“ naleznete ZDE.

033b

DeLorean DMC 12 Time Machine Hot Wheels Elite


Aktualizováno : 24.10.2021

Dnes si připomínáme dvě události, které se staly v motorsportu před padesáti, respektive pětačtyřiceti léty.
V minulé aktualizaci jsem zde vzpomínal Jo Sifferta a právě dnes je to půl století, co tragicky zahynul na okruhu Brands Hatch v závodě, který nebyl součásti seriálu Grand Prix F1. Velmi hezky píše u této příležitosti o Jo Siffertovi Tom Hyan - ZDE
O pět let později, tedy 24.října v roce 1976 byla za prudkého deště pod horou Fuji odstartována velmi dramatická Velká cena Japonska, která rozhodla, že Mistrem světa Formule 1 se v tom roce stal James Hunt o jeden bod před Niki Laudou.
 
Aktualizováno : 1.10.2021

Dnes představuji model o němž si myslím, že by neměl chybět žádnému sběrateli modelů závodních vozů PORSCHE a pro ty, kteří jsou fandy typu 917 by mělo být povinnosti mít ho ve sbírce.
Ano dnes představuji model vozu PORSCHE 917, který má na svém kontě první vítězství tohoto typu v závodě. Stalo se tak 10.srpna 1969 na Rakouském okruhu Zeltweg při závodě na 1000 kilometrů. Vůz číslo šasi #009 tehdy dovezla vítězně do cíle posádka Jo Siffert a Kurt Ahrens.Bylo to opravdu "vymodlené" vítězství pro Ferdinanda Piecha. Ten si výrobu tohoto monstra prosadil i přes obrovské náklady, které musela automobilka do vývoje a stavby těchto prototypu vynaložit s cílem celkového vítězství v Le Mans 1969. Jak to tehdy na okruhu LaSarthe dopadlo, víme všichni.
Model je velice čistě vyroben z resinu firmou BBR a mám jej ze Světa autíček.
Nějaké ty nepřesnosti oproti originálnímu vozu zde také najdeme, ale to je pořád dokola :-)
Závěrem, tento model je devětadvacátým modelem typu PORSCHE 917 v mé sbírce a náhoda tomu chtěla, že má startovní číslo "29" :-)
 

Aktualizováno : 27.8.2021

... když tak vzpomínám, jako kluci jsme se smáli dvěma formulím. První byl MARCH 711 STP a o něco později LIGIER JS5, pro jeho velký "komín". Pokud se nepletu, právě tato jeho "anomálie" zapříčinila zákaz těchto vysokých "nasávačů vzduchů" v F1 v roce 1976.
Dnes mám modely obou těchto vozů a jsem z nich nadšen právě pro jejích tvarovou odlišnost.
Model formule LIGIER JS5 z GP Long Beach 1976 vyrobila z resinu fy Spark, tak, jako výše zmíněný March. Teno v pořadí pátý letošní model mám ze Světa autíček. Je velmi čistě a detailně vyroben, dokonce má na sobě i tabákovou reklamu GITANES, musely se dolepit pouze písmenka "E" v těchto nápisech.


Aktualizováno : 7.7.2021

Dnes jsem se konečně dostal k představení modelu od fy GP Replicas - Ferrari 312 T2 1976 #1 Niki Lauda 1:18. Model mám opět ze Světa autíček.

S modelem jako takovým jsem opravdu velmi spokojen.

Co se týká podobnosti s opravdovým vozem, tak já bych ho přiřadil k vozu z GP Monaca 1976. Odpovídá tomu umístění zadního křídla i tvar jeho bočnic. Také rozmístění a počet reklam dole v bocích modelu je nejbližší právě "Monte Carlu 1976". Na modelu, ani nikde jinde není ale žádná GP uváděna. (e-shopy uvádějí GP Monza 1976, což je zcela špatně)

Jediná viditelná "chyba"  na modelu asi je, že ochranný rám, chcete-li oblouk za jezdcem je příliš nízký. Podle dobových materiálů mi připadá, že by měl být vyšší a nahoře ještě vyztužen.

Ale co je dokonalé :-)

Ferrari 312T2 
kopie.jpgb

Ferrari 312 T2 Niki Lauda GP 1976 #1 GP Replicas

Detailnější fotografie tohoto opravdu velmi hezkého modelu naleznete - ZDE 

011a

Aktualizováno : 5.6.2021

Při představování minulého modelu jsem se vrátil o čtyřicet let zpět, do roku 1981. Dnes jdu proti proudu času ještě o deset let dál, tedy do "Le Mans 1971". V tomto roce obhajovalo PORSCHE své první vítězství z roku 1970 v nejslavnějším vytrvalostním automobilovém závodě světa.

Před půlstoletím Dr. Helmut Marko a Gijs van Lennep s vozem MARTINI PORSCHE 917 K zvítězili a stanovili rekord v odjeté vzdálenosti v tomto závodě. Okruh LaSarthe během 24 hodin objeli 397 krát, což tehdy odpovídalo vzdálenosti 5335 kilometrů při průměrné rychlosti 222,305 km/h. Tento rekord byl pokořen až v roce 2010 vozem AUDI R15 TDI.

Vítězné MARTINI PORSCHE 917 K #22 číslo šasi #053 bylo svým způsobem, řekněme zvláštní. Mělo jako jediná "devětsetsedmnáctka" vyrobeno trubkový rám z vysoce hořlavého magnesia. (Traduje se, že to bylo posádce před závodem zatajeno.) Na všechny ostatní "917", které kdy startovaly v závodech byly rámy vyrobeny z "hliníkových" trubek. Toto šasi #053 absolvovalo také pouze jediný závod a to právě Le Mans 1971. Nikdy před tím ani potom už nezávodilo.

Model, který dnes představuji, je právě model onoho vozu. 

Je vyroben z resinu firmou Spark. Nebudu lhát, že je zcela bezchybný, nad některými věcmi by se dalo diskutovat, ale je to jediná volba, jak mít model tohoto vozu ve sbírce. Pomíjím kovové modely vycházející z forem "Eagles Race". Tento jsem měl přes dvacet let i já. Jednalo se o kovový neotvíratelný model a nyní jsem ho vyměnil právě za "Spark".

IMG_0828[1] 
kopie.jpgaa

PORSCHE 917 K MARTINI LeMans 1971 #22 Spark

Detailněji si model, který mám ze Světa Autíček můžete prohlédnout ZDE.

011a


Aktualizováno : 26.4.2021

Dnes představuji první ze dvou modelů, které jsem si pořídil ze Světa autíček. Jedná se o model fy Spark - PORSCHE 936/81. 

Závodní vozy PORSCHE 936 se poprvé představily na závodních tratích v roce 1976 a ihned si získaly respekt. Jejích trubkové šasi, ve své podstatě vycházelo z legendární "devětsetsedmnáctky" a to už něco samo o sobě naznačovalo. H. Haywood v jednom rozhovoru řekl, že jezdil s mnoha závodními vozy, ale Porsche 936 byl v naprosto všech ohledech nejlepší závodní vůz, který kdy mohl řídit. Tomu také napomáhalo, že se jednalo o "spider", ze kterého byl velmi dobrý výhled. 

Kromě mnoha vítězství v různých závodech, si typ 936 připsal i tři celková vítězství ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Hned při svém prvním startu v tomto závodě (1976) vůz vítězně dovezla do cíle posádka J. Ickx a G. van Lennep (model 1:18 se zatím nevyrábí). V následujícím roce na okruhu LaSarthe slavil Porscheho typ 936/77 opět vítězství. Samozřejmě, tyto vozy se stále vyvíjely a hlavně po aerodynamické stránce se hodně měnily (proto označení posledního dvojčíslí roku za lomítkem). Velmi krásný a detailní model 936/77 vyrobila před lety firma TSM - ZDE. Třetího vítězství se "936" dočkala v Le Mans v roce 1981. Zasloužila se o to posádka J. Ickx - D. Bell a právě model tohoto vozu zařazuji do sbírky.

Momentálně je ke koupi pouze od fy Spark, ale pravděpodobně přibude ještě od firem BBR a Solido. Od fy BBR mám verzi "936/78". Je to krásný resinový model, tak jsem váhal, zda i "81" nekoupit od stejného výrobce, nakonec jsem se ale rozhodl pro Spark. 

Jaký tedy onen model je? 

Spark tyto "Lemansovky" umí, "přesto ale stále stejná písnička". Ač se dají dohledat dobové fotografie a videa, jsou i na tomto modelu odlišnosti od originálního vozu. Jen tak namátkou - za levým zadním kolem, za nápisem Jules chybí reklama Shell, nějak se neumím ztotožnit s modrou barvou bočních tenkých proužků, dalo by se diskutovat i o úhlu zadního křídla na velký přítlak... Jinak je ale model velmi hezký a jsem rád, že jsem jim doplnil sbírku.

PORSCHE 936aa

PORSCHE 936/81 Le Mans 1981 #11 Spark

Aktualizováno : 12.2.2021

Už je to více jak jednadvacet let, co jsem si koupil svůj první model PORSCHE 917 v měřítku 1:18. 

Pokud mi paměť slouží, bylo to počátkem října 1999 na výstavě Model Hobby, konané v Praze Letňanech. Zrovna jsem se nacházel u stánku FOXtoys, když tam začali vybalovat bedny přivezeny přímo z letiště. Byly v nich uskladněny krabice s autíčky, tehdy nové firmy vyrábějící modely, firmy AUTOart. Nemohl jsem přehlédnout „okrově zbarvenou“ krabici s vyobrazeným Steve McQueenem.  Uvnitř za folii byl krásný model „filmového vozu“ Gulf Porsche 917 #20 z kultovního filmu Le Mans. Okamžitě jsem po té krabici „skočil“ a už ji nepustil. Díky této události, si troufám tvrdit, že jsem byl první člověk, který tento model zakoupil v České republice :-). 

K dnešnímu dni už mam ve sbírce 28 modelů PORSCHE 917 vyrobených různými firmami v mnoha provedeních a z různých závodů, včetně oné „filmové verze“. Píšu o tom proto, že dnes představují ten zatím poslední. Jedná se o výrobek fy Spark – Gulf Porsche 917 #22 ze závodu 24h Le Mans 1970. 

Model onoho vozu jsem toužil mít ve sbírce hodně dlouho. AUTOart tento konkrétní model nikdy nevyrobil a nevěřím, že ještě někdy vyrobí. Také pochybuji o tom, že by se nějaká jiná firma v dnešní době pustila do výroby kovových otvíracích devětsetsedmnáctek 1:18. Takže buďme rádi za to, že tehdy firma AUTOart vyrobila modely alespoň některých verzí tohoto legendárního vozu, ač mají také své chyby a nepřesnosti. Tuším, že jich bylo celkem třináct, 9 ve verzi „K“ a čtyři „L“. 

Tak a nyní zpátky ke „Sparku“ - 

Model sám o sobě je velmi krásný, čistě vyroben a vidím v něm originální vůz, ale… Zase je tady to mé ale :-). Pokud nesrovnáváte s originálním vozem, stačí model odšroubovat z podložky, přeleštit, vyfotit a zařadit do vitríny :-). Zajisté budete velmi spokojení. 

Teď se vrátím k tomu mému „ale“. 

Ani Spark se nevyvaroval několika chyb, chcete li nepřesnosti. Dalo by se asi diskutovat o velkém vykrojení blatníků za předními koly, že zadní blatníky mají malý rádius, že chybí nasávací otvor před předním sklem a že model má v zádi málo rozšířené prahy a zadní kapota děla "zub" (#21 i #22 měly prahy "dolaminované", aby navazovaly na ono rozšíření zadní kapoty). Na druhou stranu má Spark správně dvouraménkový stěrač, hezké průchozí mřížky nad předními koly, což má zase AUTOart na některých verzích modelů špatně. Ano, tyto vozy se vyvíjely a pořád se na nich něco měnilo. Ale když si člověk dohledá konkrétní vozy z konkrétního závodu, tak právě najde na modelech ony chyby a nepřesnosti. A to je trochu můj problém, hlavně s resinovými modely. U nich je určitě větší prostor pro úpravu odlišnosti jednotlivých detailů oproti výrobě kovových modelů. Toto píšu proto, že všechny tři vozy týmu JWA, startující v Le Mans 1970 tedy #20, #21 i #22 měly vzadu ještě "navíc" vzpěry končící takřka až v zadních rozích pod karosérii. Zatím vyrobené modely Spark, tedy #21 ani #22 tyto vzpěry nemají. Já si je vyrobil a vlepil do svého modelu. Ještě postrádám reklamní logo BOSCH Racing. To má být u vozu #22 vpravo vzadu. Paradoxem ovšem je, že na krabici má Spark, vše jak má být, ale na modelech ne. 

A tak tu žijeme a svět se s námi točí :-).

Model mám ze Světa autíček.

01aa

PORSCHE 917K Gulf Le Mans 1970 #22 Spark

Aktualizováno : 30.1.2021

Právě dnes je to sedmdesát let, co tento svět opustil Ferdinand PORSCHE.

003


  014

  2009-2025 Jirka automodely
návštěvníků stránky
celkem378 243
tento týden431
dnes135