Následující příspěvek bych mohl začít takto
–
Modely 1:18 jsem začal sbírat, protože to byly „kovové otvírací modely“. Dnes už bohužel převládají resinové a letos to poprvé vypadalo, že v mé sbírce nepřibude ani jediný „Diecast“. Tak jsem si pořídil…
Nebo třeba takhle –
O loňských Vánocích, mou
sbírku obohatil model filmového vozu „Dune buggy“, tak
proč nepokračovat v tradici a i letos si k Vánocům nedopřát model filmového
vozu…
Ano, obojí je svým způsobem správně, ale opravdovým hnacím
motorem, že dnes představuji model „DeLorean DMC 12 Time machine“ je fakt, že jsem
fanoušek trilogie „Návrat do budoucnosti“.
Pokud se někdo pozastavíte, proč až nyní, když jsou tyto modely na trhu už léta, tak
vysvětlím.
Modely fy Sun Star nejsou špatné, ale mě nějak nepřesvědčily i
přes to, že je tato firma vyrábí ve všech verzích, jak tento „vůz“ v trilogii vidíme.
Před lety začala firma Hot Wheels vyrábět model tohoto vozu také, ale nebyl moc detailní. Toto
napravili o něco později ve své vrcholné řadě Elite, mnohem propracovanějším modelem. V době,
kdy byl model uveden na trh, jsem se nemohl ztotožnit s některými odlišnostmi od filmové
předlohy. Asi nejvíce mi vadila malá šíře zadních kol.
Letos na podzim jsem si na něj opět vzpomenul, zvážil všechna pro a proti
a model objednal od čínského prodejce. Velmi mě překvapilo, že již desátý den po objednání byl
balíček v pořádku doma, bez jakýchkoliv poplatků. Zaplaceno bylo pouze prodejci na ebay. Tento,
řekněme „Asijský“ model se v některých detailech liší od těch, které se prodávaly
tady v Evropě. Vcelku detailní fotografie „stroje času“ naleznete ZDE.
S modelem jako takovým
jsem opravdu velmi spokojen.
Co se týká podobnosti s opravdovým vozem, tak já bych ho
přiřadil k vozu z GP Monaca 1976. Odpovídá tomu umístění zadního křídla i tvar jeho bočnic. Také
rozmístění a počet reklam dole v bocích modelu je nejbližší právě "Monte Carlu 1976". Na modelu, ani
nikde jinde není ale žádná GP uváděna. (e-shopy uvádějí GP Monza 1976, což je zcela
špatně)
Jediná viditelná "chyba" na modelu asi je, že ochranný rám, chcete-li oblouk za
jezdcem je příliš nízký. Podle dobových materiálů mi připadá, že by měl být vyšší a nahoře ještě
vyztužen.
Ale co je dokonalé :-)
Ferrari 312 T2 Niki Lauda GP 1976 #1 GP Replicas
Detailnější fotografie tohoto opravdu velmi hezkého modelu naleznete - ZDE
Aktualizováno : 5.6.2021
Při představování minulého modelu jsem se vrátil o čtyřicet let zpět, do roku 1981. Dnes jdu proti proudu času ještě o deset let dál, tedy do "Le Mans 1971". V tomto roce obhajovalo PORSCHE své první vítězství z roku 1970 v nejslavnějším vytrvalostním automobilovém závodě světa.
Před půlstoletím Dr. Helmut Marko a Gijs van Lennep s vozem MARTINI PORSCHE 917 K zvítězili a stanovili rekord v odjeté vzdálenosti v tomto závodě. Okruh LaSarthe během 24 hodin objeli 397 krát, což tehdy odpovídalo vzdálenosti 5335 kilometrů při průměrné rychlosti 222,305 km/h. Tento rekord byl pokořen až v roce 2010 vozem AUDI R15 TDI.
Vítězné MARTINI PORSCHE 917 K #22 číslo šasi #053 bylo svým způsobem, řekněme zvláštní. Mělo jako jediná "devětsetsedmnáctka" vyrobeno trubkový rám z vysoce hořlavého magnesia. (Traduje se, že to bylo posádce před závodem zatajeno.) Na všechny ostatní "917", které kdy startovaly v závodech byly rámy vyrobeny z "hliníkových" trubek. Toto šasi #053 absolvovalo také pouze jediný závod a to právě Le Mans 1971. Nikdy před tím ani potom už nezávodilo.
Model, který dnes představuji, je právě model onoho vozu.
Je vyroben z resinu firmou Spark. Nebudu lhát, že je zcela bezchybný, nad některými věcmi by se dalo diskutovat, ale je to jediná volba, jak mít model tohoto vozu ve sbírce. Pomíjím kovové modely vycházející z forem "Eagles Race". Tento jsem měl přes dvacet let i já. Jednalo se o kovový neotvíratelný model a nyní jsem ho vyměnil právě za "Spark".
PORSCHE 917 K MARTINI LeMans 1971 #22 Spark
Detailněji si model, který mám ze Světa Autíček můžete prohlédnout ZDE.
Aktualizováno : 26.4.2021
Dnes představuji první ze dvou modelů, které jsem si pořídil ze Světa autíček. Jedná se o model fy Spark - PORSCHE 936/81.
Závodní vozy PORSCHE 936 se poprvé představily na závodních tratích v roce 1976 a ihned si získaly respekt. Jejích trubkové šasi, ve své podstatě vycházelo z legendární "devětsetsedmnáctky" a to už něco samo o sobě naznačovalo. H. Haywood v jednom rozhovoru řekl, že jezdil s mnoha závodními vozy, ale Porsche 936 byl v naprosto všech ohledech nejlepší závodní vůz, který kdy mohl řídit. Tomu také napomáhalo, že se jednalo o "spider", ze kterého byl velmi dobrý výhled.
Kromě mnoha vítězství v různých závodech, si typ 936 připsal i tři celková vítězství ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Hned při svém prvním startu v tomto závodě (1976) vůz vítězně dovezla do cíle posádka J. Ickx a G. van Lennep (model 1:18 se zatím nevyrábí). V následujícím roce na okruhu LaSarthe slavil Porscheho typ 936/77 opět vítězství. Samozřejmě, tyto vozy se stále vyvíjely a hlavně po aerodynamické stránce se hodně měnily (proto označení posledního dvojčíslí roku za lomítkem). Velmi krásný a detailní model 936/77 vyrobila před lety firma TSM - ZDE. Třetího vítězství se "936" dočkala v Le Mans v roce 1981. Zasloužila se o to posádka J. Ickx - D. Bell a právě model tohoto vozu zařazuji do sbírky.
Momentálně je ke koupi pouze od fy Spark, ale pravděpodobně přibude ještě od firem BBR a Solido. Od fy BBR mám verzi "936/78". Je to krásný resinový model, tak jsem váhal, zda i "81" nekoupit od stejného výrobce, nakonec jsem se ale rozhodl pro Spark.
Jaký tedy onen model je?
Spark tyto "Lemansovky" umí, "přesto ale stále stejná písnička". Ač se dají dohledat dobové fotografie a videa, jsou i na tomto modelu odlišnosti od originálního vozu. Jen tak namátkou - za levým zadním kolem, za nápisem Jules chybí reklama Shell, nějak se neumím ztotožnit s modrou barvou bočních tenkých proužků, dalo by se diskutovat i o úhlu zadního křídla na velký přítlak... Jinak je ale model velmi hezký a jsem rád, že jsem jim doplnil sbírku.
PORSCHE 936/81 Le Mans 1981 #11 Spark
Aktualizováno : 12.2.2021
Už je to více jak jednadvacet let, co jsem si koupil svůj první model PORSCHE 917 v měřítku 1:18.
Pokud mi paměť slouží, bylo to počátkem října 1999 na výstavě Model Hobby, konané v Praze Letňanech. Zrovna jsem se nacházel u stánku FOXtoys, když tam začali vybalovat bedny přivezeny přímo z letiště. Byly v nich uskladněny krabice s autíčky, tehdy nové firmy vyrábějící modely, firmy AUTOart. Nemohl jsem přehlédnout „okrově zbarvenou“ krabici s vyobrazeným Steve McQueenem. Uvnitř za folii byl krásný model „filmového vozu“ Gulf Porsche 917 #20 z kultovního filmu Le Mans. Okamžitě jsem po té krabici „skočil“ a už ji nepustil. Díky této události, si troufám tvrdit, že jsem byl první člověk, který tento model zakoupil v České republice :-).
K dnešnímu dni už mam ve sbírce 28 modelů PORSCHE 917 vyrobených různými firmami v mnoha provedeních a z různých závodů, včetně oné „filmové verze“. Píšu o tom proto, že dnes představují ten zatím poslední. Jedná se o výrobek fy Spark – Gulf Porsche 917 #22 ze závodu 24h Le Mans 1970.
Model onoho vozu jsem toužil mít ve sbírce hodně dlouho. AUTOart tento konkrétní model nikdy nevyrobil a nevěřím, že ještě někdy vyrobí. Také pochybuji o tom, že by se nějaká jiná firma v dnešní době pustila do výroby kovových otvíracích devětsetsedmnáctek 1:18. Takže buďme rádi za to, že tehdy firma AUTOart vyrobila modely alespoň některých verzí tohoto legendárního vozu, ač mají také své chyby a nepřesnosti. Tuším, že jich bylo celkem třináct, 9 ve verzi „K“ a čtyři „L“.
Tak a nyní zpátky ke „Sparku“ -
Model sám o sobě je velmi krásný, čistě vyroben a vidím v něm originální vůz, ale… Zase je tady to mé ale :-). Pokud nesrovnáváte s originálním vozem, stačí model odšroubovat z podložky, přeleštit, vyfotit a zařadit do vitríny :-). Zajisté budete velmi spokojení.
Teď se vrátím k tomu mému „ale“.
Ani Spark se nevyvaroval několika chyb, chcete li nepřesnosti. Dalo by se asi diskutovat o velkém vykrojení blatníků za předními koly, že zadní blatníky mají malý rádius, že chybí nasávací otvor před předním sklem a že model má v zádi málo rozšířené prahy a zadní kapota děla "zub" (#21 i #22 měly prahy "dolaminované", aby navazovaly na ono rozšíření zadní kapoty). Na druhou stranu má Spark správně dvouraménkový stěrač, hezké průchozí mřížky nad předními koly, což má zase AUTOart na některých verzích modelů špatně. Ano, tyto vozy se vyvíjely a pořád se na nich něco měnilo. Ale když si člověk dohledá konkrétní vozy z konkrétního závodu, tak právě najde na modelech ony chyby a nepřesnosti. A to je trochu můj problém, hlavně s resinovými modely. U nich je určitě větší prostor pro úpravu odlišnosti jednotlivých detailů oproti výrobě kovových modelů. Toto píšu proto, že všechny tři vozy týmu JWA, startující v Le Mans 1970 tedy #20, #21 i #22 měly vzadu ještě "navíc" vzpěry končící takřka až v zadních rozích pod karosérii. Zatím vyrobené modely Spark, tedy #21 ani #22 tyto vzpěry nemají. Já si je vyrobil a vlepil do svého modelu. Ještě postrádám reklamní logo BOSCH Racing. To má být u vozu #22 vpravo vzadu. Paradoxem ovšem je, že na krabici má Spark, vše jak má být, ale na modelech ne.
A tak tu žijeme a svět se s námi točí :-).
Model mám ze Světa autíček.
PORSCHE 917K Gulf Le Mans 1970 #22 Spark
Aktualizováno : 30.1.2021
Právě dnes je to sedmdesát let, co tento svět opustil Ferdinand PORSCHE.
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 378 243 |
tento týden | 431 |
dnes | 135 |