Svet-Stranek.cz
Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.
Jirka automodely 1:18

Archív mých některých starších Aktualizací 3:Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.

Archív mých některých starších Aktualizací 3

Na této podstránce najdete, některé z mých starších "Aktualit", které třeba ještě někoho zaujmou


Aktualizováno : 7.2.2018

Snad není nikdo, zajímající se v sedmdesátých letech minulého století, alespoň trochu o automobilový sport, kdo by neznal vůz LANCIA STRATOS. Podle mého názoru stejná ikona v rally, jako PORSCHE 917 ve vytrvalostních závodech oné doby. Oba vozy byly nekompromisně navrženy tak, aby vítězily v daných kategoriích automobilového sportu...byla to úžasná doba. Když k tomu přidám ještě konkrétní soutěž - Rally Safari, tak z této kombinace mi vzejde vůz LANCIA STRATOS HF Alitalia ve speciální úpravě právě pro tuto rally, konkrétně Rally Safari 1977, posádky S. Munari - P. Sodano, kteří soutěž dokončili na 3. místě. STRATOS se mi vždy líbil, ale s ochrannými rámy a rezervním kolem na střeše ze "Safari" působí ještě impozantněji.

Před mnoha léty vyrobila model tohoto vozu fy Kyosho a v druhé polovině loňského roku se začaly tyto modely prodávat opět, ale od fy Sun-Star (ještě spolu s verzemi z let 1975 a 1976). Když porovnáte modely obou firem s originálním vozem, zjistíte, že ani jeden není věrnou kopií tohoto vozu a záleží na každém, který model upřednostni : Kyosho - Sun-Star. Já se v rally moc neorientuji, tak jsem vše konzultoval s kolegou Liborem (opravdovým fandou a znalcem této motoristické disciplíny), který vlastní model fy Kyosho.  Asi největší chybou modelu fy Sun-Star jsou široká kola (hlavně na zadní nápravě) a z toho vyplývající široké lemy zadních blatníku a jinak uchyceny zadní zástěrky, ač je to paradox, právě tato "anomálie" se mi líbí a proto jsem si koupil model fy Sun-Star (asi se ve mě nezapře člověk, který nejvíce obdivuje okruhové závodní vozy sedmdesátých let minulého století, pro které byly charakteristickým rysem právě mohutné "válce" na zadních nápravách :-)). V jiných detailech je zase model Sun-Staru přesnější než Kyosho. Samotný model, tak jako i ten minulý, mám od pana Prantnera Svět autíček. Je to můj první model ve sbírce od fy Sun-Star (již sice mám nějaké "jejich" modely formulí, ale ty byly prodávány pod obchodní značkou Quartzo). Model je kovový, otevírací, technologicky vcelku dobře zkonstruován, ale bohužel pokulhává finální montáž těchto modelů (o čem jsem se přesvědčil již při pořizování výše zmíněných formulí), takže je to o štěstí, na jaký kus kupující natrefí, já měl celkem smůlu a stálo mě to osm hodin poctivé "modelářiny", abych měl model podle svých představ. Více méně jsem s tím ale už předem u takovéto firmy počítal, tak mě to až tak moc nezaskočilo a nebylo tam nic tak špatného, co by se nedalo opravit, či upravit. I přes tyto problémy určitě nelituji, že jsem si tento model pořídil.

LANCIA STRATOS HF Rally Safari 1977 #7 Sun-Star

Aktualizováno : 4.1.2018

V roce 1988 se na tehdy novém automotodromu v Brně konal jeden ze závodů Mistrovství světa sportovních prototypů. Byl to "sprint" na 360 Km. Z dnešního pohledu se to zdá být až neuvěřitelné, vždyť v té době závody slavné skupiny C zastínily i Formuli1. Ještě neuvěřitelnější pro mě je, že jsem tam tehdy byl, a dokonce i v parkovišti závodních vozů, takže ještě blíže oněm "monstrum" skupiny C jsem už ani být nemohl. Byl to rok, kdy končila šestiletá (1982 - 1987) nadvláda vozu PORSCHE 956-962 a těmto závodům začaly "vládnout" dravé Jaguary spolu s Sauber-Mercedesy. Já jako fanda PORSCHE, jsem ale nejvíce obdivoval právě prototypy PORSCHE 962C Joestova týmu v barvách BLAUPUNKT. A právě vůz #7, který závod dokončil na šestém místě, měl číslo "šasí" 129. Byl to tedy vůz #9, který 30.8.1987 startoval i v závodě 1000 km Nürburgringu a podle něj vyrobila fy NOREV kovový model 1:18, který dnes představuji. Samotný model sice patří k těm jednodušším, ale protože jej mohu porovnat s nyní produkovanými podobnými modely fy PMA Minichamps, vůbec se nemusí "stydět", některé detaily má dokonce lepší a to do hodnocení nezohledňuji, že je i podstatně levnější.

PORSCHE 962C BLAUPUNKT Nürburgring 1987 #9 NOREV

Aktualizováno : 14.11.2017

"...i have no power! i have no power!...", tato slova, vyřčena Kazuki Nakajimou z hybridního prototypu TOYOTA TS050 #5, jedoucího na první pozici, necelých sedm minut před koncem loňského závodu na čtyřiadvacet hodin, na dráze LaSarthe jako blesk z čistého nebe předznamenala snad největší sportovní tragédii, ke které kdy došlo v mnohaleté historii jednoho z nejslavnějších automobilových závodu světa - 24 hodin LeMans. Myslím, že je zcela zbytečné to zde více rozvádět, vše je autentický (a v přímém přenosu) zaznamenáno - ZDE (pokud se snad ještě najde někdo, kdo neví, oč jde, obětujte cca 14 minut svého času a pustě si TO).

Právě,kvůli výše popsanému, jsem se rozhodl vybočit ze zvyklostí a vyjímečně, zde dnes představit dva modely současně. Samozřejmě se jedná o modely vozů z onoho závodu a to sice - TOYOTU TS050 HY #5, která o vítězství přišla těsně před koncem závodu a PORSCHE 919 HY #2, v jehož vítězství snad již nikdo nedoufal. Ano, i to je LeMans - závod, kde euforie z nečekaného vítězství, se snoubí s krutostí odstoupení vozu, který již všichni viděli jako vítěze. To vše ještě podtrhuje "vítězná trofej", kterou fy Spark k modelu vítězného vozu přidala poprvé. Oba modely jsou "resinové", velmi věrně a čistě vyrobeny firmou Spark a zakoupil jsem je u pana Borského - SVĚT MODELŮ.


Aktualizováno : 30.10.2017

Na konečné podobě modelu, který dnes představuji, jsem se tak trochu podílel i já :-), ale pěkně od začátku.

Patřím k "motoristické generaci", která vyrůstala na filmu LeMans. Ten jsem jen kině, co by kluk shlédl 8x a tvary těch ladně aerodynamických "bestií" (nejen) roku 1970, mě fascinuji dodnes, byly to opravdu ikonické vozy. Vedle kultovních PORSCHE 917, se krásně vyjímaly konkurenční rudé Ferrari 512S a právě model tohoto vozu, mi ve sbírce chyběl. Před několika léty se objevil prototyp od fy CMC, ale zůstalo jen u něj. S hotovými modely v několika verzích přišla firma TECNOMODEL, jenže proporčně mi neseděly, některé detaily chyběly, jiné zase nadbývaly a za cenu, kolik tyto resinové modely stály - děkuji nechci.

Situace se změnila letos na jaře, když byly na Diecast SOCIETY představeny předvýrobní vzorky, také několika verzi resinového modelu 1:18 Ferrari 512S z LeMans 1970, od fy CMR a ty mě opravdu zaujaly. Začal jsem tedy tyto "vzorky" porovnávat s obrázky originálních vozů z LeMans 1970 (ze závodu, ne filmové, ty byly jiné). Hlavně jsem se soustředil na vůz #5, mého oblíbeného J. Ickxe, který se za volantem střídal s P. Schettym, o ten jsem měl největší zájem. 

(Tento vůz, závod nedokončil, bohužel pro fatální nehodu. Jackie Ickx, vítěz LeMans 1969, měl i tentokrát dobře "našlápnuto", pohyboval se mezi šestým až druhým místem. V desáté hodině závodu, se však v zatáčce Ford, jeho rudému Ferrari zablokovaly zadní brzdy, neovladatelný vůz kolidoval s bariérou a smrtelně zranil traťového komisaře J. Argouda.)

Samozřejmě, že jsem našel několik nesrovnalostí, které jsem, ale díky celkem příznivé ceně připravovaného modelu dokázal přehlédnout. Jedna, však byla dosti velká - tovární vozy měly v předních blatnících "žaluzie", odvádějící horký vzduch od předních brzd, ale na "modelech" nebyly. A nyní  se dostávám na začátek tohoto textu.

Protože se jednalo teprve o předvýrobní vzorky, napsal jsem 15. 4. @ do fy CMR a doložil fotografie původního vozu i s žaluziemi. 18. 4. mi přišla odpověď - ZDE, že mou připomínku předávají do výroby a pokusí se konečnou verzi modelu ještě upravit.

A světe div se, mou připomínku vyslyšeli a dokonce přidali i "kapličku" před předním sklem. Jedinou výhradu snad mám k průměrům a rozmístění "sání" motoru, ale co je dokonalé :-).

Na závěr jen dodávám, já měl s tímto modelem smůlu, prvnímu, který mi přišel z MODELISSIMA, chybělo zadní levé červené světlo, tak jsem jej poslal zpět, druhému, který dnes představuji, zase scházel obtisk BORG&BECK na předním levém blatníku. Přišlo mi hloupé, model zase vracet, jen k vůli jednomu chybějícímu obtisku, když jinak je takřka dokonalý, kontaktoval jsem tedy fy CMR, ti mi však chybějící nálepku neposlali s odůvodněním, že mám tento problém řešit s MODELISSIMEM. Nakonec jsem si chybějící obtisk nechal vyrobit u kolegy a model konečně zařazuji do sbírky.

Pro ty, kteří chtějí tento opravdový závodní vůz #5, č. šasi 1038 vidět ve filmu LeMans (kde jsou vloženy i záběry ze skutečného závodu 24h LeMans 1970), tak si dejte pozor v cca 34 minutě a 10 vteřině, a pak v cca 1 hodině 34 minutě a 43 až 45 vteřině filmu, tam se mihne :-).


Aktualizováno : 25.10.2017

Vždy se mi líbily a dodnes líbí závodní vozy vyvedeny v barvách cigaretových firem, také jsem, co by kluk, sbíral cigaretové krabičky, ale přesto jsem celoživotně, zapřísahaly nekuřák, a tyto firmy jsem si vždy spojoval jen s jejich barvami, logy a nápisy na závodních vozech a ne s jejich výrobky, takže si myslím, že všemožné zákazy dnešní doby jsou zbytečné, kdo kouřit chce, tak bude a kdo ne, tak prostě ne, nehledě na reklamu, obzvláště na závodních vozech.

Červenobíle klínovité "Marlboro" zbarvení, bylo jedno z těch, které se mi velmi líbilo a líbí, měl jsem v těchto barvách také několik RC automodelů, se kterými jsem ve své době závodil (mimo jiné, je takto zbarvený model i dobře viditelný na trati) a nyní, ve Veteránské tour, jsou to také naše týmové barvy.

Náš dnešní svět, je bohužel takový, jaký je, a tak jsem vzal s povděkem, že fy PMA Minichamps vyrobila alespoň takto barevně vyvedený model vozu PORSCHE 956K z 1000 km Nürburgringu 1983, kdy v tehdejším západním Německu již byly zakázaný nápisy, ale barevné provedení, ještě bylo povoleno. Tyto PORSCHEHO typy 956K jsou odlišné od nízkých dlouhých "štik" z LeMans hlavně kratší zádi s vysokými ploutvemi, na kterých je připevněno "přítlačné křídlo". Při bočním pohledu, díky těmto vysokým ploutvím vypadá vůz, ale i model velmi impozantně. Samotný model, podle dobových fotografií, z onoho závodu,  je velmi věrnou kopii skutečného vozu, je jen škoda, že po vzoru verzi "L" příklad ZDE, které také vyráběla fy PMA Minichamps, není tak detailní, nemá demontovatelný kryt motoru a otevírací dveře. V každém případě je to ale hezké rozšíření mé sbírky devětsetpadesátšestek.


 © 2009-2018 Jirka automodely 1:18
návštěvníků stránky
celkem142 483
tento týden259
dnes71