Svet-Stranek.cz
Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.
Jirka automodely 1:18

Archív mých některých starších Aktualizací 7:Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.

Archív mých některých starších Aktualizací 7

Na této podstránce najdete, některé z mých starších "Aktualit", které třeba ještě někoho zaujmou

Aktualizováno : 24.10.2023

Dnes představuji resinový model firmy TOP SPEED, což je vlastně obchodní značka některých modelů TSM. Jedná se MARTINI PORSCHE 935/77, kterému se také říká "Baby". Původní vůz startoval v Le Mans 1977, ale posádka Rolf Stommelen a Manfred Schurti cíl závodu neviděli, zradil je motor.
Model mám ze Světa autíček a je velmi hezky vyroben. Co se nepřesnosti vůči originálnímu vozu týká, tak když pominu dveřní světýlka, osvětlující startovní čísla, a některé jiné drobné detaily, tak asi nejzávažnějším "prohřeškem" jsou původní přední kulatá světla. Ta byla, k vůli malé svítivosti nahrazena v Le Mans zdvojenými světlomety. TOP SPEED je zakryl folii, jako na startu, nic méně je vidět, že je to špatně. Na druhou stranu, je ale potřeba také říci, že v dnešní podobě, jak je vůz prezentován, má zase jednoduchá kulatá světla :-)

Aktualizováno : 22.9.2023

V letošním roce nějak nestíhám zde aktualizovat tak rychle, jak bych si přál. Nejvíce mě mrzí, že doposud nemám ani protříděné všechny fotografie z návštěvy jubilejního 100 letého Le Mans. O napsání nějakého "reportu" ani nemluvě :-( snad alespoň odkaz na zatím zpracované fotografie - ZDE

... počátkem osmdesátých let minulého století jezdily po závodních tratích opravdová monstra v kategorii oficiálně označované jako Group 5, všeobecně přezdívané jako "siluety". Jedno takové jsem obdivoval v oné době i ve Šternberku na trati závodu do vrchu ecce homo. Byl to Ford Capri Turbo a přivez ho tehdy závodník Herbert Stenger.
Před lety vyrobila fy PMA MINICHAMPS několik verzi modelů tohoto vozů, ale nějak jsem se nemohl rozhodnout, tehdy model takového vozu úplně nezapadal do konceptu mé sbírky, a tak jsem od koupě upustil. Dnes mě to trochu mrzí, ale řešení jsem našel v podobě modelu od firmy Werk 83. Je také kovový, neotevírá se sice motorový prostor jako u PMA, ale dveře ano a jinak bych ho ve srovnání s PMA MINICHAMPS nijak nezatracoval. K mání je i dost barevných verzí, člověk ani neví, kterou vybrat. Proto jsem to tentokrát nechal na manželce :-)
Jaký má vkus, můžete posoudit zde -
 
Aktualizováno : 9.8.2023

"Každý den není Silvestr" 
i takto by se dal nazvat můj dnešní příspěvek... ale popořádku.
Emerson Fittipaldi, Ronnie Peterson, Jackie Stewart, Francois Cevert a mnozí další piloti formule 1 sedmdesátých let minulého století, k těm jsme tehdy, co by kluci školou povinní, shlíželi a fandili jim. 
To mi určitě potvrdí každý, kdo alespoň trochu vnímal a vnímá tu omamnou vůni benzínu, spálené gumy a vyrůstal v oné době.
Prvního a druhého výše jmenovaného jsem měl nerozlučně spjatého s "černozlatou rakví", tedy ikonickým a revolučním Lotusem 72 JPS.
Vzpomínám, jak mě mrzelo, když Emerson přestoupil v roce 1974 do McLarenu. Musím ale napsat, že McLaren M23 v bíločervených barvách sponzorů TEXACO-Marlboro vypadal také moc krásně. Mně se nejvíce líbila ta první varianta roku 1974 s "členitým nasávačem vzduchu". 
Před zhruba dvěma lety jsem začal uvažovat o pořízení modelu tohoto vozu. Bohužel pozdě, tato verze už byla vyprodána, takže jediná šance byla koupě "z druhé ruky". Ta se naskytla loni v listopadu na Modelbazaru. Pán tvrdil, že model je v 100% stavu včetně obalu, no ono možná máme každý jiná měřítka na to, co je 100% :-) 
protože, byl zaprášený (naštěstí jen lehkým prachem, ne mastným, ale zato snad všude). Díly, které se z modelů dají demontovat, nebyly uloženy v plastu zvlášť k tomu určenému (ten chyběl), ale jen trochu vystlány kousky molitanu vedle bočnic modelu. Samozřejmě tím pádem došlo k několika oděrkám během přepravy. Naštěstí to nebylo nic fatálního a také prach se dál pomoci vlhkého hadříku a několika "ucho šprtů" úspěšně odstranit. 
Na druhou stranu, je to už letitý model, tak člověk s něčím podobným musí počítat. 
Další epizoda byly polepy Marlboro, které na modelu z výroby chyběly. 
Objednaný aršík z ebay byl sice doma rychle, ale polovina obtisků se nedala vůbec použít, přes bílou barvu prosvítala podkladová červená a celkově to nebylo ono.
Z kraje tohoto roku jsem tedy oslovil jednu domácí firmu, zda mi obtisky zhotoví, odpověď zněla, že ano. Ano zhotovili, sice na dvakrát, protože první, které mi poslali, byly defektní, ale chybu uznali a obratem poslali novou, už bezchybnou sadu. Čekací doba na tyto obtisky však byla půlroční... 
proto - "Každý den není Silvestr" :-)
Nic méně, dnes konečně, po více, jak osmi měsících od koupě model vozu McLaren M23 TEXACO-Marlboro, Mistra světa F1 1974 Emersona Fittipaldiho úspěšně představuji. 
Když pominu vše negativní, je to opravdu velmi hezký, detailní model s propracovaným motorem, který má i kablíky k zapalovacím svíčkám a vstřiky, což další dvě verze tohoto modelu postrádají.

Aktualizováno : 28.6.2023

Dnes představuji model, který jsem si dovezl z letošního "výročního Le Mans" (reportáž zde samozřejmě chystám, ale opravdu mějte strpení než se prokoušu množstvím fotografii a také uspořádám myšlenky tak, aby to bylo alespoň trochu čtivé a dávalo to vůbec smysl).
Takže model, který jsem si dovezl je vyroben z resinu firmou Spark a jedná se o loňský vítězný vůz z onoho závodu - TOYOTA GR010 HY Hypercar #8 posádky S. Buemi, B. Hartley, R. Hirakawa.

001b

Aktualizováno : 18.5.2023

O některých závodních vozech si troufám říci, že jsou tak ošklivé, až jsou krásné. Jeden z nich je i LANCIA LC 1.
Firma Spark model tohoto vozu v měřítku 1:18 vyrábí z resinu a je to verze vítězného auta ze závodu na 1000 km Nürburgringu, který se konal 30.5.1982. Bude se vyrábět i verze z Le Mans 1982. Já dal přednost té z Nürburgringu, nějak se mi s tou "probranou" přídí a chladicími "žaluziemi" nad předními koly líbí více. Opravdu moc hezký model mám ze Světa autíček a zbarvení MARTINI mu moc sluší.
Samozřejmě model detailněji vyfotografuji do sekce MARTINI RACING.

Aktualizováno : 3.5.2023
Dnes je to čtrnáct let, co jsem "spustil" tyto stránky. 
Za tu dobu se jen s "osmnáctin" rozšířily o RC automodely, a malinko i o vláčky 1:45, tedy "O" od ETS. Napsal jsem zde mnoho textu a přidal i nespočet fotografií. Přibyly také "reporty" z Le Mans, či muzei PORSCHE a Mercedes-Benz i něco málo o filmech se závodní tématikou.
Určitě ještě chci v této mé práci tady pokračovat a krotit i nadále ty neposlušné 1 a 0, i když modelů 1:18 už tolik nepřibývá, jako v minulosti. 
Tento měsíc nám ale začne už 11. ročník Veteránské tour, které se náš tým VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! chce opět účastnit, takže bude zase o čem psát, určitě se postupně objeví i nějaké ty "objednané" modely 1:18 a jen tak mimochodem - počátkem června je "Le Mans" a to bude velká sláva, vždyť poprvé se tento závod konal před 100 lety, tedy 1923...

Aktualizováno : 4.4.2023
Posledním loňským přírůstkem byl kovový otevíratelný model rally auta od fy Kyosho (LANCIA Stratos rally Monte Carlo 1977). 
Letošní první, shodou okolnosti pokračuje v tomto trendu. Jako klukovi se mi moc líbila "Alpinka" A110, možná i proto, že s ní u nás jezdíval Vladimír Hubáček. Vzpomínám na toto krásné malé autíčko vyvedené v modré metalíze s nápisem "beseda" na přídi.
Jednu ALPINE A 110 z Monte Carla 1973 od fy Solido, už ve sbírce mám a nyní k ní přidávám model vozů, který startoval v rally Korsika 1973 a onu soutěž dokončil na druhém místě. Jedna se o velmi pěkně vypracovaný kovový otevíratelný model firmy Kyosho. Nad některými věcmi, by se určitě dalo diskutovat - třeba "velké", ale funkční panty přední i zadní kapoty. Model má i jiné menší, či větší prohřešky pocházející z jeho výroby, nic méně, je to "rally auto", tak se dají přimhouřit oči :-)
Je to jeden z modelů, který vypadá ve skutečnosti mnohem lépe, než na fotografiích, dokonce i ty panty se dají strávit (i k vůli nim jsem koupi tohoto modelu dlouho odkládal).
Model mám ze Světa autíček.

Aktualizováno : 22.3.2023

Tak nějak se mi zdá, že dobrých zpráv, slýchávám poslední dobou čím dál, tím méně.
Dnes mám bohužel velmi smutnou zprávu i já. Včera naši modelářskou komunitu navždy opustil můj mnohaletý kamarád, všestranný modelář a inovátor Vladimír Marenčák.
V osmdesátých letech minulého století jsme spolu mimo jiné, startovali v závodech Poháru Elišky Junkové a naše "závodní osudy" se znova před pár lety propojily ve Veteránské tour. 
Vláďo, pevně věřím, že už jsi tam nahoře s Jirkou Šostákem, Jardou Čípem, mým tátou a dalšími, a na tamní dráze si "nedarujete ani metr".

Vláďa M

Aktualizováno : 8.2.2023

Všichni, kdo se zajímáte, či se i přímo zúčastňujete Veteránské tour zbystřete - 
Po, neúplně povedeném 10. ročníku je tady kalendář na letošní, tedy již 11. ročník oné tour. 
(Veteránská tour - seriál závodů historických RC modelů závodních automobilů v měřítku 1:8 poháněných spalovacími motory o objemu 3,5 ccm a opatřenými karosériemi vozů, jež startovaly ve "velkých závodech dob minulých".)
Protože do startu prvního závodu je ještě dost času, tak o oné, řekněme "zlaté éře těchto modelů u nás" si můžete přečíst ZDE.
Jak řekl Michael Delaney ústy Steva McQueena v kultovním snímku Le Mans - 
"Racing is life... Anything that happens before or after is just waiting."

001aa kopiea

Aktualizováno : 4.1.2023

Tak jsem dnes zařadil do sbírky "Ježíškův model" LANCIA Stratos HF od fy Kyosho a tím uzavřel rok 2022. Jedná se o kovový otvíratelný model vozu, který vyhrál rally Monte Carlo roku 1977. Model mám ze Světa autíček.

Aktualizováno : 31.12.2022

Je tady poslední den roku 2022 a neúprosné kyvadlo dějin nás za pár hodin přenese do nového roku 2023.
U této příležitosti, vám chci poděkovat za přízeň, že tyto mé stránky navštěvujete. 
Vážím si toho a určitě se budu snažit i nadále.
Přeji vám proto všechno nejlepší do nadcházejícího roku 2023, ale především pevné zdraví!!!

PF 2023a kopie

Aktualizováno : 28.12.2022

Ani jsme se nenadáli, a je po Vánocích. 
Já našel pod Vánočním stromečkem dva krásné modely - 1:18 vítězná LANCIA Stratos HF Alitalia Monte Carlo 1977 Kyosho a 1:24 historický hasičský vůz Ahrens Fox z roku 1938 od fy YatMing.

IMG_3020a kopie

Za pár dní tu máme konec roku, tak se dá trochu bilancovat. Jaký tedy byl ten letošní s dvěma dvojkami na konci? 
U mě, po "modelové stránce" vcelku úspěšný, i když to tak ze začátku vůbec nevypadalo. Do sbírky přibyl mix formulí, rally modelů i prototypů, vlastně jsem sbírku doplnil o modely, po kterých jsem toužil mnoho let, ale buď se ještě nevyráběly, nebo mi nějakým způsobem unikly, takže z tohoto pohledu spokojenost. 
O celkovém dění ve světě, společnosti, se raději vyjadřovat nebudu :-(     

Aktualizováno : 22.11.2022
Peugeot 905, prototyp který vyhrál poslední dva ročníky Le Mans, kdy ještě vytrvalostním závodům kralovala skupina C (1992 a 1993). 
Upřímně píši, že si mě tehdy onen vůz moc nezískal a tak jsem si před mnoha lety koupil pouze jeho model z roku 1992 a to do firmy Norev. Byl o polovinu levnější, než od fy Spark. Norev je sice kovový, ale také se nedá nic otevřít jako u resinového Sparku a oproti němu je i chudší na detaily. 
Můj pohled na tento vůz se ale zcela změnil, když jsem měl možnost jej vidět při návštěvě Le Mans Classic 2018. Co vidět, ale slyšet jeho vyladěný motor V10/80° 4v DOHC 3499 cc - neskutečné. 
Tehdy jsem se rozhodl, že si koupím i verzi z roku 1993 a to od fy Spark. Ač tato firma vyrobila i reedici těchto letitých modelů, už je nebylo možné nikde koupit, pouze z druhé ruky a to dosti předražené. 
K velkému potěšení sběratelů, Spark začal znova produkovat některé modely vítězných vozů z Le Mans a tak dnes mohu představit i onen vytoužený model, který tímto zařazují do sbírky. Mám ho opět ze Světa autíček.
Je opravdu velice hezký a detailní, má pouze jedinou chybu - lvíček na přídí je "zrcadlově". Jak toho mohli ve výrobě dosáhnout, mi není jasné, protože se jedná o vodní obtisk. :-)

Aktualizováno : 12.11.2022

Je to už dávno, co jsem si jako kluk slepoval papírovou vystřihovánku z časopisu ABC - BRABHAM BT44. Dnes zařazuji do sbírky model tohoto vozu, ale vyroben z resinu firmou Spark. Model je to moc hezký, asi jediné, co se mu dá vytknout, je "přizvednutá příď". Kdyby byla o 1.5 až 2 mm níže, vypadal by model ještě lépe.

006xxx

Aktualizováno : 30.10.2022

Konečně jsem se dnes dostal k představení letošního pátého modelu. 
Však dříve, než začnete číst, co jsem napsal níže, doporučuji, aby jste si přečetli aktualizaci z 16.4.2019, kterou naleznete zde - v Archívu mých aktualizací 4.
Ano, jedná se o model vozu ze závodu Le Mans 1969, konkrétně Ferrari 312 P #19, se kterým do závodu odstartoval Chris Amon a stal se tak nechtěným účastníkem fatální nehody Johna Woolfeho.
Chris Amon na to vzpomíná - 
Vzhledem k tomu, že mé Ferrari mělo třílitrový motor V12, byl start do závodu pomalejší a tak po rozjezdu jsem začal ze zadních pozic předjíždět vozy rychlejší na startu. Když jsem dojel Woolfeho PORSCHE 917 na rovince Hunaudieres, viděl jsem jak má jeho vůz problémy se stabilitou a uvědomil jsem si, že předjet jej bude problém i proto, že on měl ve svém voze motor o objemu 4,5 litrů. V sekci okruhu zvané Maison Blanche však už John své auto nezvládl a narazil do bariéry, kde se rozlomilo a začalo hořet. Ubral jsem plyn, část vozu s plnými nádržemi se ale sunula po dráze přímo před mé Ferrari. Následná srážka odstartovala ohnivou explozi. Hořící vůz se mi nedařilo rychle zastavit a přes plameny jsem ani nevěděl, kam ho směřuji. Trvalo to věčnost, odepnul jsem bezpečnostní pásy a otevřel dveře, do kabiny vnikly plameny. Z ještě poměrně rychle jedoucího Ferrari 312 P jsem vyskočil, naštěstí jen s mírnými popáleninami. Ani jsem si nestačil uvědomit, že Ford GT40 Franka Gardnera, který také právě projel plameny mě málem srazil - Frank k tomu řekl, že na poslední chvíli viděl, jak se někdo vymrštil z ohnivé koule. Mé hořící Ferrari pomalu zastavilo u kraje silnice a já se pěšky vrátil do boxu. Byl jsem celkem v pořádku, ale byla to hrozná nehoda.
Tolik vzpomínky Chrise Amona.
Model tohoto typu vozu jsem chtěl mít ve sbírce už dlouho. CMC jej vyrobilo, ale bohužel jen jako produkční, k závodním verzím už nedošlo. Pak se objevily resinové modely od fy Tecnomodel, ale ty mě nezaujaly. Před nedávnem, nechal Italský obchod "CARMODEL" pod značkou MAXIMA SCALE MODEL vyrobit několik verzí také resinových modelů právě Ferrari 312 P. Netvrdím, že model je naprosto přesný vůči jeho předloze, ale z mého pohledu jsou to zanedbatelné detaily, kterými se odlišuje a je mnohem lépe zhotoven než modely výše zmiňované fy Tecnomodel. Měl jsem také trochu obavy, jaké bude zpracování samotného modelu, od pro mě neznámé firmy. Byly ale zbytečné, model je to opravdu moc hezký a do sbírky jsem si vybral právě verzi vozu #19 Chrise Amona, který tehdy v Le Mans 1969 neodjel ani první kolo, tak jako PORSCHE 917 Johna Woolfeho. Model mám ze Světa autíček.


Aktualizováno : 8.10.2022


Všechno, co se událo v letošním ročníku Veteránské tour z pohledu našeho týmu VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! naleznete - ZDE.

042aa

Aktualizováno : 19.9.2022

Dnes představuji kovový model fy Solido, 
dá se o něm opravdu říci - "za málo peněz, hodně muziky" :-). 
Model vítězného vozu PORSCHE 935 K3 #41 z Le Mans 1979 vyrobily v měřítku 1:18 ještě další dvě firmy. Před léty to byl kovový velmi detailní model fy TSM, ovšem některé tyto modely trpí "zincpestem". Z resinu jej ještě zhotovil výrobce TOP Marques. Každý s těchto modelů má své chyby a nepřesnosti vůči původnímu vozu. U Solida to jsou jistě kryty kol, které jsou v designu, jak je vůz prezentován v dnešní době. Také některé polepy nejsou zcela přesné a chybějí světýlka na střeše (asi si je dodělám). Na druhou stranu, jen model Solida má při pohledu zezadu v každé kapse zadních rozšířených blatníku červená koncová světla, jak měl v Le Mans 1979 originální vůz.
Jak píší na začátku, prostě velmi dobrý poměr ceny vůči ceně u modelu, který mám ze Světa autíček.

 IMG_0968a kopie.jpgb


014
 © 2009-2025 Jirka automodely 1:18
návštěvníků stránky
celkem364 113
tento týden398
dnes49