Aktualizováno : 30.1.2024
V druhé polovině sedmdesátých let minulého století se na okruhu LaSarte
odehrávaly souboje o vítězství v tamní čtyřiadvacetihodinovce mezi automobilkami PORSCHE a Renault,
respektive jejími továrními týmy MARTINI PORSCHE a Alpine Renault.
V roce 1978, se na třetí pokus podařilo "domácímu" týmu Renault zvítězit. Tím
dosáhli svého cíle, a za LeMans zavřeli dveře.
I díky tomu se stalo, že
v 47. ročníku (1979) 24h LeMans startoval pouze jediný plně tovární tým, a tím bylo
PORSCHE.
To, do dějiště závodu přivezlo dva krásné, štíhle spidery PORSCHE 936, vycházející z verze 78. Jejích kapotáže byly vyvedeny v bílo modro červených barvách, ropné společnosti ESSEX, která se stala novým sponzorem automobilky. Oba vozy, #12 i #14 byly jasnými favority závodu. Důkazem toho bylo, že obě posádky jasně ovládly kvalifikaci.
Ne vše, šlo ale tak hladce, jak zprvu vypadalo. Vozy trápily defekty pneumatik a tak se v závodním oddělení fy PORSCHE, které sídlí v německém Weissachu, ještě před závodem narychlo vyráběly a testovaly nové disky, které měly explozím pneumatik zabránit…
Závod započal podle předpokladů. Na prvních dvou místech s přehledem
ujížděly zbytku startovního pole obě krásné „devětsettřicetšestky“. Jak ale plynul čas,
začaly problémy. Nové disky kol si „nerozuměly“ s brzdovými třmeny a tak byly
vyměněny za původní…
No, nebudu se zbytečně rozepisovat o celém závodě, jde přece
jen o představení modelu, tak to zkrátím.
Posádka vozu #14 Bob
Wollek – Hurley Haywood musela pro přetrvávající problémy s motorem v neděli ráno,
ze závodu odstoupit.
Dvanáctka Jackieho Ickxe a Briana Redmana dopadla ještě
hůře.
Po úvodních dvou hodinách vystřídal Redman Ickxe. Bohužel už v zatáčce DUNLOP mu na voze praskla levá zadní pneumatika. Naštěstí defekt ustál a nenaboural, ale rozcupovaná guma napáchala velké škody na zadním díle karosérie a mimo jiné, také poničila jeden z chladičů. Brianovi se přesto podařilo s hodně poškozeným autem dojet do boxů, kde následovala jeho zdlouhavá oprava. Časová ztráta po opětovném zapojení vozu do závodu, v onu chvíli činila skoro hodinu. Posádka to nevzdávala, a prokousávala se pořadím pomalu vzhůru.
Závod 24h LeMans však umí být krutý.
V noci se Jackiemu uvolnil hnací řemen vstřikovacího čerpadla. Ten měl sice ve voze náhradní, ale špatně jej nasadil a auto se opět po chvíli zastavilo, tentokrát na rovince Hunaudiéres. Tým vyslal mechanika, aby Ickxovi „nenápadně“ nový řemen předal. Když dorazil na místo, zjistil, že se nachází na opačné straně trati. Nezbylo mu nic jiného, než přes trať Jackiemu řemen přehodit. To se povedlo, jenže, tato pravidly nepovolená pomoc neunikla pozornému traťovému komisaři, který vše nahlásil vedení závodu. Ráno byl vynesen verdikt – „vůz ESSEX MOTORSPORT PORSCHE #12 posádky Ickx – Redman je ze závodu vyloučen pro použití cizí pomoci.“
Já dnes zařazuji do sbírky právě model vozu #12. Jedná se o výrobek firmy Spark a mám jej ze Světa Autíček.
Je to jeden z modelů, který, když vidíte na fotografiích, tak si řeknete - „nic moc“. Ve skutečnosti je ale velice hezký, a ač nedám dopustit na "MARTINI", tak i toto barevné provedení vozům, tedy i jeho modelům velice sluší a je jedno, zda zvolíte #12 (červená příď a modrá záď), nebo #14 (modrá příď a červená záď). Já si vybral model auta posádky Ickx –Redman nejen kvůli příběhu výše popsanému, ale také proto, že se jedná o šasi #003. Toto bylo do závodu v LeMans poprvé nasazeno v roce 1978, ale závod nedokončilo. Jeho účast v závodě roku 1979, jsem tady ve zkratce popsal.
Potřetí a naposled se onen vůz představil na okruhu LaSarthe v roce 1981. Byl vyňat z muzea automobilky PORSCHE a uveden do „závodu schopného“ stavu. Dostal i nový 2,65 litrový turbomotor z ukončeného projektu formule Indianapolis. Za volantem se střídali Jackie Ickx s Derekem Bellem. Ten přivezl vůz vítězně do cíle s náskokem 186 kilometrů (14 kol) na druhé Rondeau. Tuto verzi mám také od fy Spark - ZDE.
Vůz šasi #003 zůstal až do dnešních dnů v provedení ze závodu 24h LeMans 1981 a je opět součástí sbírek muzea automobilky PORSCHE.
U příležitosti oslav 100 let 24h LeMans byl zapůjčen do muzea na okruhu LaSarthe. Tam jsme jej mohli i s ostatními úžasnými vozy, které psaly dlouhou historii tohoto závodu zhlédnout i my - ZDE.
Jsou to někdy příběhy… proto ony modely tak rád sbírám :-)
Ještě dodatek k tomuto modelu - ten má na sedadle spolujezdce "brašnu s nářadím a náhradními díly".
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 355 114 |
tento týden | 858 |
dnes | 54 |