Svet-Stranek.cz
Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.
Jirka automodely 1:18

Archív mých některých starších Aktualizací 8:Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.

Archív mých některých starších Aktualizací 8

Na této podstránce najdete, některé z mých starších "Aktualit", které třeba ještě někoho zaujmou

Aktualizováno : 26.2.2024

Včera, 25. února 2024 by François Cevert oslavil kulaté osmdesáté narozeniny. Bohužel zemřel 6. října 1973 ve věku 29 let a 224 dní. Stalo se tak při fatální nehodě v tréninku na Velkou cenu USA. Osudná se mu stala pasáž "Esses" na okruhu ve Watkins Glen.

francois

*25.2.1944                +6.10.1976

Níže jsou odkazy na fotogalerie některých modelů vozů, ve kterých François závodil. Poslední je společná i s modelem Tyrrelu 006 Jackieho Stewarta.




Aktualizováno : 14.2.2024

Dnes si připomínáme nedožité osmdesáté narozeniny jednoho z nejlepších závodníků sedmdesátých let minulého století "SUPERŠVÉDA" Ronnieho Petersona. 
Ten, zemřel po nezaviněné tragické nehodě v Monze při Grand Prix Itálie ve věku 34 let.

Peterson

*14.2.1944        +11.9.1978

Dovoluji si u této příležitosti přidat čtyři odkazy k fotogaleriím modelů 1:18 vozů F1, se kterými startoval právě Ronnie Peterson.





Aktualizováno : 30.1.2024 

V druhé polovině sedmdesátých let minulého století se na okruhu LaSarte odehrávaly souboje o vítězství v tamní čtyřiadvacetihodinovce mezi automobilkami PORSCHE a Renault, respektive jejími továrními týmy MARTINI PORSCHE a ALPINE RENAULT.

V roce 1978, se na třetí pokus podařilo "domácímu" týmu RENAULT zvítězit. Tím dosáhli svého cíle, a za Le Mans zavřeli dveře.

I díky tomu se stalo, že v 47. ročníku (1979) 24h Le Mans startoval pouze jediný plně tovární tým, a tím bylo PORSCHE. 

To, do dějiště závodu přivezlo dva krásné, štíhle spidery PORSCHE 936, vycházející z verze 78. Jejích kapotáže byly vyvedeny v bílo modro červených barvách, ropné společnosti ESSEX, která se stala novým sponzorem automobilky. Oba vozy, #12 i #14 byly jasnými favority závodu. Důkazem toho bylo, že obě posádky jasně ovládly kvalifikaci. 

Ne vše, šlo ale tak hladce, jak zprvu vypadalo. Vozy trápily defekty pneumatik a tak se v závodním oddělení fy PORSCHE, které sídlí v německém Weissachu, ještě před závodem narychlo vyráběly a testovaly nové disky, které měly explozím pneumatik zabránit…

Závod započal podle předpokladů. Na prvních dvou místech s přehledem ujížděly zbytku startovního pole obě krásné „devětsettřicetšestky“. Jak ale plynul čas, začaly problémy. Nové disky kol si „nerozuměly“ s brzdovými třmeny a tak byly vyměněny za původní…

No, nebudu se zbytečně rozepisovat o celém závodě, jde přece jen o představení modelu, tak to zkrátím.

Posádka vozu #14 Bob Wollek – Hurley Haywood musela pro přetrvávající problémy s motorem v neděli ráno, ze závodu odstoupit.

Dvanáctka Jackieho Ickxe a Briana Redmana dopadla ještě hůře.

Po úvodních dvou hodinách vystřídal Redman Ickxe. Bohužel už v zatáčce DUNLOP mu na voze praskla levá zadní pneumatika. Naštěstí defekt ustál a nenaboural, ale rozcupovaná guma napáchala velké škody na zadním díle karosérie a mimo jiné, také poničila jeden z chladičů. Brianovi se přesto podařilo s hodně poškozeným autem dojet do boxů, kde následovala jeho zdlouhavá oprava. Časová ztráta po opětovném zapojení vozu do závodu, v onu chvíli činila skoro hodinu. Posádka to nevzdávala, a prokousávala se pořadím pomalu vzhůru. 

Závod 24h Le Mans však umí být krutý. 

V noci se Jackiemu uvolnil hnací řemen vstřikovacího čerpadla. Ten měl sice ve voze náhradní, ale špatně jej nasadil a auto se opět po chvíli zastavilo, tentokrát na rovince Hunaudiéres. Tým vyslal mechanika, aby Ickxovi „nenápadně“ nový řemen předal. Když dorazil na místo, zjistil, že se nachází na opačné straně trati. Nezbylo mu nic jiného, než přes trať Jackiemu řemen přehodit. To se povedlo, jenže, tato pravidly nepovolená pomoc neunikla pozornému traťovému komisaři, který vše nahlásil vedení závodu. Ráno byl vynesen verdikt – „vůz ESSEX MOTORSPORT PORSCHE #12 posádky Ickx – Redman je ze závodu vyloučen pro použití cizí pomoci.“

Já dnes zařazuji do sbírky právě model vozu #12. Jedná se o výrobek firmy Spark a mám jej ze Světa Autíček

Je to jeden z modelů, který, když vidíte na fotografiích, tak si řeknete - „nic moc“.  Ve skutečnosti je ale velice hezký, a ač nedám dopustit na "MARTINI", tak i toto barevné provedení vozům, tedy i jeho modelům velice sluší a je jedno, zda zvolíte #12 (červená příď a modrá záď), nebo #14 (modrá příď a červená záď). Já si vybral model auta posádky Ickx –Redman nejen kvůli příběhu výše popsanému, ale také proto, že se jedná o šasi #003. Toto bylo do závodu v Le Mans poprvé nasazeno v roce 1978, ale závod nedokončilo. Jeho účast v závodě roku 1979, jsem tady ve zkratce popsal. 

Potřetí a naposled se onen vůz představil na okruhu LaSarthe v roce 1981. Byl vyňat z muzea automobilky PORSCHE a uveden do „závodu schopného“ stavu. Dostal i nový 2,65 litrový turbomotor z ukončeného projektu formule Indianapolis. Za volantem se střídali Jackie Ickx s Derekem Bellem. Ten přivezl vůz vítězně do cíle s náskokem 186 kilometrů (14 kol) na druhé RONDEAU. Tuto verzi mám také od fy Spark - ZDE.

Vůz šasi #003 zůstal až do dnešních dnů v provedení ze závodu 24h Le Mans 1981 a je opět součástí sbírek muzea automobilky PORSCHE. 

U příležitosti oslav 100 let 24h Le Mans byl zapůjčen do muzea na okruhu LaSarthe. Tam jsme jej mohli i s ostatními úžasnými vozy, které psaly  dlouhou historii tohoto závodu zhlédnout i my - ZDE.

Jsou to někdy příběhy… proto ony modely tak rád sbírám :-)

Ještě dodatek k tomuto modelu - ten má na sedadle spolujezdce "brašnu s nářadím a náhradními díly".

Aktualizováno : 28.1.2024

PORSCHE si připsalo 23. vítězství ve 24h Daytona.

Daytona 2024a

Aktualizováno : 19.1.2024

Konečně mám dokončen report z Le Mans 2023.
Při mých minulých návštěvách LaSarthe v roce 2014 a 2018 jsem měl už na místě v hlavě myšlenky, jaké že budou kostry článků, které jsem pak vcelku rychle převedl do "jedniček a nul" :-).
Tentokrát se to protáhlo. Od příjezdu domů, byl sice nějaký ten papír popsaný, ale pořád mi to nedávalo smysl. Až z kraje letošního roku mě "políbila Múza" a najednou to šlo. Nápady, jak celou naši "misi" Le Mans 2023 srozumitelně a stručně popsat, přicházely jeden za druhým.
Uvažoval jsem proč až nyní a vysvětluji si to asi takto -
Přes padesát let se o tento čtyřiadvacetihodinový závod zajímám. Už v osmi letech jsem zhlédl McQueenův filmový počin Le Mans a ten ve mě dodnes zanechal nesmazatelnou stopu. 
Tohle umocnilo mou návštěvu oslav stoleté existence onoho závodu asi natolik, že jsem prožitky zpracovával půl roku, než se mi je podařilo uspořádat do srozumitelné podoby a převést do textu.

Tak vám přeji před víkendem pokud možno hezké počtení, doporučuji PC, či něco podobného (je tam dost "živých odkazů").

Snažil jsem se mou třetí návštěvu LaSarthe sepsat opravdu nejlépe, jak jsem uměl. Zda se mi to povedlo, to už musíte posoudit vy, kdo kliknete - ZDE.

Pokud by někdo měl k "reportáži", či cesty do Le Mans a věcem s tím souvisejícím nějaké dotazy, nebo připomínky, může napsat ZDE, případně na j.kunz@centrum.cz. 

Lemans 2023


Aktualizováno : 27.12.2023

Také vám připadá, že, čím jsme starší, tak všechno nějak rychleji utíká? 
... už máme po Vánocích.
Dnes představuji model, který jsem nalezl pod Vánočním stromečkem a je zároveň letošní poslední.
Vzpomínám na fotografie v dobovém tisku (některé mám dodnes uschovány). Velmi mě na nich tehdy zaujal vůz PORSCHE 935 K3 DRM 1979 jezdce Klause Ludwiga, jehož model dnes představuji. Moc se mi líbila a líbí jeho bleděmodrá barva v kombinaci s reklamními nápisy a logy firmy vyrábějící alkoholické nápoje "MAMPE" (Mambo). Těmito reklamami jsem měl později "polepená" i svá závodní RC auta
Ha, teď mě napadá, že spolu s nimi jsem používal i loga FRUIT OF THE LOOM a že k Vánocům 2021 jsem dostal model LANCIA BETA MONTECARLO Turbo právě v provedení FRUIT OF THE LOOM a také v bleděmodré barvě. A pak, že se naše životy netočí v kruzích :-).
Pár slov k samotnému modelu PORSCHE 935 K3 Kremer Racing DRM 1979 #54 Před mnoha lety měla tento model vyrábět fy TSM, kovový otevírací, ovšem po "zincpestových aférách" už k tomu nedošlo.
Nyní si jej nechala vyrobit z resinu firma Car.tima pro Kremer Racing v limitované 150 kusové edici (já vlastním výrobek číslo 83). Model je to opravdu velice hezký, čistě a detailně vypracovaný, uschovaný ve vkusné vitrínce (tu, by ale asi většina nás, co máme své velké vitríny oželila). 

003

PORSCHE 935 K3 Kremer Racing DRM 1979 #54 Car.tima


 014

 © 2009-2025 Jirka automodely 1:18
návštěvníků stránky
celkem364 113
tento týden398
dnes49