Svet-Stranek.cz
Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.
Jirka automodely 1:18

Le Mans:Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.

Le Mans

24 hodin Le Mans....
Závod 24 hodin Le Mans spolu se závodem 500 mil Indianopolis a Grand Prix F1 v Monte Carlu tvoří trojici nejvěhlasnějších
a nejvýznamnějších automobilových závodu na okruzích.

 

Tento závod se stal předmětem mnoha legend a pro mnohé kultovní záležitostí.

 

Byl přenesen i na 70 milimetrový celuloidový filmový pás, v němž hlavní roli ztvárnil

Steve McQueen.

Jeden francouzský motoristický novinář prohlásil, že kdo alespoň jedenkrát neviděl závod 24 hodin Le Mans, nemá co mluvit do automobilového sportu. Zcela nepravdu patrně nemá.

Prvých 24 hodin Le Mans se jelo již v roce 1923 a zaregistroval jej - Automobile Club deI'Ouest (ACO), ale myšlenka, uspořádat kolem městečka Le Mans závod je mnohem starší. V roce 1906 byl v Le Mans založen - "Automobile Club de laSarthe" a téhož roku se zde konala prvá Velká cena Francie a prvá Grand Prix automobilové historie vůbec. Samozřejmě to bylo na trati, která nemá s dnešní nic společného.

V roce 1923 ještě neexistoval známý start Le Mans, vozy stály více-méně seřazeny do dvou řad na silnici u startu a cíle.
Na startu prvých "24 hodin" se sešlo 33 vozů, přihlášených sedmnácti různými výrobci. Pořadatelé se obávali, že diváci nevydrží čtyřiadvacet hodin přihlížet přece jen jednotvárnému závodu. Proto byly v malé vesnici uprostřed okruhu postaveny střelnice, kino, hrála zde kapela z Nového Orleansu a mnoho stánků nabízelo jídlo a pití. Takže již v roce 1923 byl položen základní kámen k tomu, co si dnešní divák v Le Mans tak oblíbil a o čem se v reportážích ze závodu nedočteme: národní svátek s obrovským prostorem pro radovánky, kde jsou kolotoče a střelnice, noční kluby a hudba kde je bohatě postaráno o jídlo a pití, ale kde i farář v časných ranních hodinách slouží mši.
Tak zvaný Le Mans start pochází z roku 1925 a pro sériové vozy svého času byl jistě účelný : měl přezkoušet rychlé a dobré startování motoru. Na povel ke startu museli jezdci přeběhnout trať, nastoupit do vozu a nastartovat motor.
Tento způsob startu byl zrušen v roce 1970, tehdy ještě sice stály vozy seřazené šikmo ve směru jízdy na pravé straně trati, ale jezdci již seděli připoutáni ve vozech, jak je vidět  i ve filmu Le Mans.
Od následujícího roku byl již použit tzv. "start Indianapolis" -  tedy letmý start za zaváděcím vozem.

24 hodin Le Mans se od roku 1923 jezdí téměř pravidelně. Vyjímkou byly jen roky 1936, 1940 až 1948.

Když se vysloví Le Mans, mnozí si připomenou největší nehodu, při které přišlo v roce 1955 o život 84 lidí. Pořadatelé na ní tehdy nenesli žádnou vinu. Podle poznatku té doby učinili vše, co bylo pro bezpečnost nezbytné – Le Mans bylo vždy oceňováno (s ohledem na diváky) za nejbezpečnější trať. Nehoda byla souhrou všech myslitelných okolností: motor Leveghova Mercedesu se po nárazu utrhl právě v okamžiku a právě v úhlu, který mu umožnil stát se střelou mezi hlavami diváků. Na každé jiné trati by podobná nehoda měla podobné následky...

Více o tragickém závodě v roce 1955 naleznete na -
http://jirkaautomodely.stranky1.cz/trage die1955/



S použitím knihy Miloše Kováříka VELKÉ ZÁVODY (1982)

 

© 2009-2018 Jirka automodely 1:18
návštěvníků stránky
celkem118 066
tento týden141
dnes80