Svet-Stranek.cz
Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.
Jirka automodely 1:18

Archív mých některých starších Aktualizací 4:Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.

Archív mých některých starších Aktualizací 4

Na této podstránce najdete, některé z mých starších "Aktualit", které třeba ještě někoho zaujmou


Aktualizováno : 3.5.2019

Právě dnes je to deset let, co jsem oficiálně "spustil" tyto stránky. Na počátku byla zvědavost, zda něco takového vůbec dokážu vytvořit a jestli to k něčemu bude. Zda se mi to daří, to musíte posoudit vy, kdo si někdy tyto stánky otevřete, něco si prohlédnete, či dokonce i přečtete.

Již od počátku jsem měl v úmyslu, zde neprezentovat jen "fotografické seznamy modelů", ale přidat k oněm fotografiím i něco navíc. A o to se snažím. Sběratelství z mého pohledu není o tom, že si koupím model, zařadím ho do seznamu a uložím do vitríny. Já se v drtivé většině zajímám nejdříve o skutečný vůz, jezdce, závod atd. Až pak je na řadě model a pokud je v ceně a kvalitě, kterou mohu akceptovat, tak si jej pořídím. S kvalitou je to ale čím dál horší, což zmiňuji v prezentaci modelů poslední dobu asi dost často.


Aktualizováno : 16.4.2019

Je sobota 14. června 1969, něco málo před čtrnáctou hodinou. Po několika slunečných dnech se obloha zatáhla. Za pár okamžiku bude na dráze LaSarthe odstartován 37. ročník závodu 24 hodin LeMans. Závodu, který hned z několika důvodů vstoupí do historie automobilového sportu.

Na pravé straně startovní rovinky před boxy, šikmo ve směru jízdy, stojí závodní vozy. Jsou seřazeny podle časů dosažených v tréninku. Tribuny i všechna místa kolem trati jsou zaplněna, napětí je obrovské. Poprvé jsou zde ke startu připraveny i tři zcela nové prototypy PORSCHE 917 (dva tovární a jeden soukromý).

PORSCHE již několik let usiluje o celkové vítězství v tomto velmi prestižním závodě a právě typ 917 má tento cíl splnit. PORSCHE 917 překonává snad všechno, co se doposud (1969) na závodní dráze objevilo. Vzduchem chlazený plochý dvanáctiválec 4494 cm3 2x OHC dává výkon 520k při 8000 ot./min. Převody jsou nadstaveny tak, aby na rovince Hunaudiéres vozy atakovaly rychlost 385 km/h. Měření však ukázala, že maximální rychlost se pohybuje pouze kolem 335 km/h. Důvodem je, že vozy jsou velmi nestabilní a nedají se při tak velkých rychlostech vůbec uřídit. Ne nadarmo si tento typ, v jeho počátcích vysloužil přezdívku „bestie na kolech“. Kromě nestabilního chování vozu, si jezdci ještě stěžuji na příšerný hluk v kabině, který způsobuji výfuky vyvedeny po stranách před zadními koly. Přesto všechno, Rolf Stommelen s tímto „monstrem“ překonal v tréninku rekord okruhu a stanovil nový nejrychlejší čas na jedno kolo - 3:22.9 min, což odpovídá průměrné rychlosti 239,74 km/h.

Na protější straně dráhy nervózně vyčkávají jezdci, aby na pokyn startéra co nejrychleji přeběhli trať, nasedli do svých vozů, nastartovali a v drtivé většině nepřipoutání vyrazili do jednoho z nejtěžších závodů světa. Mezi nimi jsou i John Woolfe a Jackie Ickx.

Na hodinách před boxy se kryje malá ručička s číslici 2, Francouzka vlajka v rukou startéra Bernarda Constena klesá a velká doskočila na 12. Je odstartováno. Všichni jezdci se rozbíhají ke svým vozům, až na jednoho, Jackie Ickxe. Ten, tak zvanou „protestní chůzi jednoho muže“, pomalým krokem dává najevo, že tato startovní procedura je už dávno zastaralá a při dnešních rychlých vozech velmi nebezpečná. Protestuje tak i díky události, ke které zde došlo kvůli špatně dovřeným dveřím jednoho z vozu již o rok dříve. Následující minuty a hodiny mu dají za pravdu a tento způsob startu se stane historii.

Zatím, co všichni ostatní jezdci již vyrazili ve svých vozech na trať, Jackie Ickx přichází jako poslední ke svému krásnému modro oranžovému Fordu GT40 #6, nasedá do něj, poctivě zavírá dveře, důkladně se připoutává bezpečnostními pásy a vyjíždí vstříc svému prvnímu vítězství v LeMans. O 24 hodin později opravdu vítězně projíždí cílem a zpečeťuje tak osud startu zvaného "LeMans".

Vraťme se však ještě k výše zmíněnému Johnu Woolfemu. Tento 37 lety anglický závodník, byl prvním soukromým jezdcem, kterému automobilka PORSCHE prodala svůj nejnovější typ 917. Požadovaná cena byla 140 000 DM (16 000 liber). John zaplatil a vůz číslo šasi 005 mu byl dodán do dějiště závodu. Při prodeji automobilka samozřejmě zohlednila, že Woolfe má již dostatečné zkušenosti s řízením rychlých a silných závodních vozů. Woolfeho spolujezdec Digby Martland měl ale v tréninku s nestabilním vozem obrovské problémy, málem ho rozbil a proto raději odstoupil. Woolfe pro změnu „přetočil“ motor. Továrna mu však vyšla vstříc a dodala nový. Vedení závodního týmu PORSCHE, tedy Ferdinand Piëch rozhodl, že místo odstoupivšího Martlanda pojede závod ve voze s Woolfem tovární jezdec Herbert Linge, zatím co Kurt Ahres vůz kvalifikoval do závodu na 9. pozici. Piëch ještě prosazoval, že závod rozjede Linge, protože má s typem 917 více zkušenosti. Woolfe ale nesouhlasil. Řekl mu, že vůz je jeho, protože si ho koupil a tak si určuje podmínky sám. Na tribuně měl celou rodinu a chtěl, aby viděli jeho start.

John Woolfe tedy odstartoval do závodu, jel agresivně a během prvního okruhu se posunul o několik pozic dopředu. Když se v tomto úvodním kole závodu blížil k velmi rychlé zatáčce Maison Blanche, ztratil kontrolu nad svým PORSCHE 917, dvěma koly vjel na trávu a posléze narazil do bariéry. Náraz to byl tak silný, že PORSCHEho krásný nový prototyp rozlomil a nepřipoutaný Woolfe byl vymrštěn z kabiny. Část vozu s téměř plnou nádrží vzplála a odražená od bariéry se sunula zpět na závodní dráhu. Tímto místem zrovna projížděl Chris Amon s Ferrari 312P #19. Ten již kolizi nemohl zabránit. Následovala obrovská ohnivá exploze. Amon stačil pouze aktivovat palubní hasicí zařízení svého Ferrari a jen s lehkými popáleninami vůz opustil. Těžce zraněný Woolfe byl dopraven do helikoptéry a transportován do nemocnice. Bohužel během transportu svým zraněním podlehl. Stal se tak první a naštěstí i poslední obětí vozu PORSCHE 917. Tato tragická událost spolu s vítězstvím „pomalu jdoucího“ Jackieho Ickxe definitivně zrušila startovní proceduru „LeMans“ na okruhu LaSarthe.

Celému závodu přihlížel Steve McQueen. S filmovým štábem své společnosti Solar production zde natáčel  první zkušební záběry do připravovaného filmu LeMans. Fatální nehoda Johna Woolfeho v místě Maison Blanche se stala předlohou "filmové nehody" mezi PORSCHE a Ferrari v úvodu filmu, které také spolu koliduji v úseku Maison Blanche. Ironii osudu je, že při natáčení filmových záběru v létě 1970 měl v tomto úseku tratě s PORSCHE 917 velmi nebezpečnou nehodu i David Piper. Vyvázl naštěstí živý, ale s vážně poraněnou nohou. Do ran se mu dostala brzdová kapalina a jiné nečistoty, takže mu kvůli infekci musela být část nohy amputována. V závěrečných titulcích tohoto kultovního filmu je Piperovi vysloveno zvláštní poděkování za oběť, kterou filmu přinesl. Jako odškodné, dostal zisk z prvního dne promítání filmu. 

Když už zmiňuji film LeMans, tak je v něm zachycená startovní procedura, která se konala pouze v roce 1970. Vozy také stály šikmo na dráze, jako v roce 1969, ale jezdci již byli uvnitř vozů, dobře uzavření a připoutání bezpečnostními pásy a takto čekali na start. Od následujícího roku 1971 byl zaveden start „Indianapolis“, tedy letmý start za zaváděcím vozem a ten se používá dodnes.

Proč o tom všem píší?

Před nějakým časem, se hlavní inženýr PORSCHE Motorsportu Norbert Singer spojil s Derekem Bellem, aby doladili jízdní vlastnosti vozu PORSCHE 917 LangHech, který vlastní Willi Kauhsen. Ten spolu s Dave Seabrookem a právě Norbertem Singerem postavil takřka nový vůz s použitím dílů, které zbyly z šasi #005, včetně původního výrobního štítku. Když se Derek Bell dozvěděl, že se jedná o bývalý vůz Johna Woolfeho, moc se mu do tohoto projektu nechtělo, nakonec ale souhlasil. Řekl, že by to auto už nemělo být spojováno s Woolfem, ale mělo by na něj být nahlíženo jako na část historie motorsportu. Nic méně zbarvení vozu odpovídá John Woolfe racing - LeMans 1969.

Tento „nový“ vůz se představil na akci LeMans Classic 2018, tedy 49 let po jeho neblahé premiéře na okruhu LaSarthe v roce 1969. Já využil možnosti a důkladně si jej tam prohlédl. Velmi se mi líbil a i díky příběhu, který okolo tohoto vozu je, jsem se rozhodl si pořídil jeho model. Ve verzi z roku 1969 jej vyrábí firma BBR. Jedná se o resinový, samozřejmě neotevírací model. Bohužel i tak drahý model od věhlasné firmy má z výroby dvě chyby, které jej odlišuji od originálního vozu. První vcelku přehlédnutelná je, že stěrač čelního skla má jen jedno raménko. Druhá je závažnější. Všechny modely této verze 1:18 od fy BBR mají v nápisech John Woolfe Racing nad zadními koly ve jménu Woolfe pouze jedno „o“. Dvakrát jsem kvůli tomu @ kontaktoval fy BBR, samozřejmě bez jakékoliv odezvy. Dlužno ještě dodat, že já sám jsem před objednáním tohoto modelu, studoval jeho fotografie na internetu a porovnával jej se skutečným vozem a této chyby jsem si nevšiml. Objevil jsem ji až, když jsem model fotografoval pro tyto stránky. Už asi stárnu :-). Tento jinak krásný model dnes zařazuji do sbírky. Mám jej od pana Prantnera - Svět autíček.

PORSCHE 917 LeMans 1969 #10 BBR


 © 2009-2019 Jirka automodely 1:18


návštěvníků stránky
celkem182 195
tento týden68
dnes68