Svet-Stranek.cz
Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.
Jirka automodely 1:18

Archív mých některých starších Aktualizací 5:Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.

Archív mých některých starších Aktualizací 5

Na této podstránce najdete, některé z mých starších "Aktualit", které třeba ještě někoho zaujmou


Aktualizováno : 30.12.2020

Poslední aktualizace roku 2020 je tady a s ní i představení letošního posledního modelu - PUMA dune buggy.

Bylo nás hodně, co jsme si na podzim roku 1976 odstáli dlouhé fronty před tehdejšími československými kiny, abychom shlédli Italsko-Španělskou komedii „Jestli se rozzlobíme, budeme zlí“. Je až neuvěřitelné, že i po tolika letech má film stále spousty příznivců a to nejen u nás, jak tomu dosvědčuje počin francouzské modelářské firmy LAUDORACING-MODELS, která letos uvedla na trh model oné slavné „dunovky PUMA“ včetně postaviček hlavních protagonistu tohoto filmu. 

Nemalou měrou se na úspěchu filmu podílí i hudba sourozenecké dvojice Guida a Maurizia De Angelis vystupující pod názvem Oliver Onions. Asi nejen chytlavou písní „Dune buggy“, (kterou u nás přezpívala Hanka Zagorová pod názvem „Jestli se rozzlobím, budu zlá), ale také „slavnou Lalalalalala“:-). Když už jsme u Oliver Onions, tak mají na svém kontě nespočet hudebních hitů té doby, ať už písní jako takových (Santa Maria... ), či filmové a seriálové hudby (Sandokan... ). Věřím, že ale každému fandovi automobilových závodu zůstane navždy v srdci jejich píseň „I Don't Mind About Tomorrow“ z celovečerního dokumentárního filmu Formule 1 z roku 1978, kterým nás provázel Niki Lauda se Sydne Rome.

Ale zpátky k filmu, tedy buggy. Možná jste si někteří všimli, že když v závěru filmu přivezou mafiáni Terenci a Budovi dvě dunovky, nejsou stejné. Ta, do které nasedá Terence, má mimo jiné kolmější úhel předního rámu střechy, který je také jinak uchycen v karosérii. Během dalších záběru si buggy s Budem prohodí, než jedna shoří. Ověřit si to můžete již zítra, tedy 31.12. kdy stanice ČT2 tuto komedii v 15:40 vysílá.

Něco málo k modelu. Ten jako takový je velmi roztomilý :-), ale zaměření mé sbírky je zcela jiné a proto, když jsem viděl první předvýrobní snímky modelu, hledal jsem spíše chyby, abych o něm nemusel uvažovat :-). (Vzpomínám, že jako kluk, jsem si po zhlédnutí filmu model oné Pumy vyrobil z nějaké hračky, takže vzpomínky jsou o to silnější.) Našel jsem však pouze jeden zjevný nedostatek, a to sice, že chyběla žlutá manžeta kryjící úchyt pozičního světla na pravé straně rámu. I tento nedostatek však v LAUDORACING-MODELS na prodejní verzi modelu odstranili. Když se pak objevily sady modelů s postavičkami Buda a Terence, zaměření sbírky šlo stranou a model jsem „dostal“ k Vánocům. Nezklamal, je opravdu velmi hezký a ony postavičky tomu dodávají tu pravou filmovou atmosféru. Figurka Terence má sice více protažený obličej, než by měl být, a kola modelu jsou asi užší než na filmové buggy, ale to určitě mou radost z tohoto modelu nekazí. Firma uvádí limit 2000 kusů a já mám #1323. Model mám od pana Prantnera - Svět autíček.

014a

Aktualizováno : 29.12.2020

Dnes zařazuji detailnější fotografie modelu Ferrari D50 - ZDE. Tento jsem zakoupil v - NiceCars

 003a

Ferrari D50 J.M. Fangio GP Germany 1956 #1 CMC

Aktualizováno : 28.12.2020

Dnes představuji první, ze dvou modelů, které jsem našel pod Vánočním stromečkem.

Je to už nějaká doba, co firma CMC uvedla postupně na trh kolekci modelů Lancia D50 – Ferrari D50. Jednotlivé modely se od sebe liší, některé jen detaily, tak jak tomu bylo i u skutečných automobilů. Myslím, že i díky těmto odlišnostem, si ten „svůj“ model musel vybrat opravdu každý, kdo má rád onu dobu a modely CMC. Já se nyní krátce zmíním pouze o třech z nich.

Lancia D50 z roku 1955 je asi „nejmodelovější“. Přispívá k tomu konstrukce vozu, který měl ještě nádrže „samostatně“ podél trupu mezi koly. Zde si s tím fy CMC poradila excelentně, a když model držíte v ruce, jen žasnete nad jeho detailnosti. Pokud si koupíte model vozu #26 z GP Monaka 1955, se kterým „skočil“ Alberto Ascari do moře, tak máte model i s příběhem.

Jako druhý bych vypíchnul Ferrari D50 „dlouhý nos“ z GP Německa 1956. Tento vůz je z mého pohledu tak nějak díky oné delší přídi proporčně vyvážen. A právě s touto verzi tehdy J.M. Fangio na Nürburgringu zvítězil.

Třetí modifikaci, kterou bych ještě zmínil je Ferrari D50 z GP Itálie 1956. Tento monopost se mimo jiné liší jiným „větrným štítem“ a krátkou přídí oproti vozu z Nürburgringu.

Pokud se zaměříme na #26 z GP Itálie, tak s tímto vozem je spjato asi největší gentlemanské rozhodnutí ve Formuli 1.

Vůz tohoto startovního čísla v Monze 1956 řídil Peter Collins a mohl se stát mistrem světa. J.M. Fangiovi se totiž na jeho monopostu zlomila řadicí páka a šance na čtvrtý titul mistra světa se mu za dané situace rozplynula. Když přijel Peter do depa k pravidelné zastávce a dozvěděl se, co se Fangiovi stalo, nesobecky se rozhodl přenechat svůj vůz Juanu Manuelovi (to tehdejší pravidla umožňovala). Tím si body za umístění rozdělili a titul připadl právě Fangiovi. Později své rozhodnutí Peter odůvodnil, že je mladý a bude mít ještě možnost stát se mistrem světa. Bohužel se tak nestalo. V roce 1958, při nehodě v GP Německa na Nürburgringu zemřel.

Vše podstatné z velmi nebezpečného závodění v oněch padesátých letech minulého století naleznete ve zdařilém dokumentárním filmu

 „Ferrari závod k nesmrtelnosti“.

Já se rozhodl pro model vozu Ferrari D50 z GP Německa 1956 #1 od J.M. Fangia.

Samotný model je velmi detailně, čistě a bezchybně vyroben. Co se týká jeho věrnosti vůči originálnímu vozu, tak jisté nepatrné nepřesnosti se nalézt dají :-). Model je z limitované edice 1500 kusů a já se stal vlastníkem #1234.

PS. – Když takovýto model držím v ruce, napadá mě, proč si vlastně kupuji i „resinové“ modely :-) 

Zítra představím detailnější fotografie tohoto krásného modelu.

006

Ferrari D50 J.M. Fangio GP Germany 1956 #1 CMC

Aktualizováno : 7.11.2020

„Ženy ho milovaly a muži chtěli vypadat jako on…“

… dnes je to čtyřicet let, co tento svět opustil herec a závodník Steve McQueen. 

Ač se dožil pouhých padesáti let, zanechal za sebou hezkou řádku velmi dobrých filmů, jen namátkou pár z nich - Sedm statečných, Velký útěk, Bullittův případ, LeMans, Útěk, Motýlek, Tom Horn a mnoho dalších. 

Pro mě, a velké množství fanoušků automobilových závodů po celém světě, však navždy zůstane „mužem z LeMans“. 

Shodou okolností, před padesáti lety vznikal v problémech, dnes již kultovní snímek „LeMans“. Ovšem tak, jak se Stevovi s filmovým štábem podařilo závod konaný na okruhu LaSarthe přenést na projekční plátno, se zatím nikomu jinému nepovedlo. Právem je dodnes „LeMans“ řazen mezi nejlepší filmy o automobilových závodech všech dob, ne li, že je ten úplně nejlepší. 

Film, balancující až na samé hraně hraného, i když fiktivního dokumentu je oproštěn od zbytečného balastu a v podstatě kopíruje slova McQueenovy filmové postavy, závodníka Michalea Delaneyho -  

„Racing is life… Anything that happens before or after is just Waiting.“ 

A v tom spočívá jeho genialita.

PS – Bylo natočeno mnoho filmů, ve kterých se vyskytují automobilové závody, ale pouze jeden závod se stal filmem.

Steve M

Aktualizováno : 24.8.2020

23.-24. srpna 1980 se na parkovišti nad "Porubským koupalištěm" konalo Mistrovství ČSSR v závodech RC modelů automobilů. Oba dva dny jsem se zúčastnil co by divák a příležitostný mechanik Jirky Šostáka.

V té době jsem už byl nějaký ten čas členem Automodelářského kroužku Svazarmu při Středním odborném učilišti Vítkovic v Hrabůvce. 

Tyto závody, ale beru jako klíčové, protože právě tehdy jsme se spolu s taťkou pustili na 100% do tohoto koníčka. Je také pravdou, že jsem po cca 13 letech opustil "aktivní závodění". Díky otci, který se ale od "postu mého mechanika" (na fotografii třetí zprava) vypracoval, až na velmi dobrého závodníka se naše příjmení i nadále objevovalo ve výsledkových listinách závodů RC aut. V roce 2016 jsem se k aktivnímu závodění opět vrátil. "Může" za to můj kamarád Honza se kterým dodnes závodíme ve "Veteránské tour". A protože tatík už má svůj věk, se kterým přicházejí i nemoci, tak tu "RC káru" tlačím zase já. 

Proč o tom píší? Protože je to čtyřicet let, a to už není jen tak nějaký koníček, ale pořádný kůň :-)

Aktualizováno : 4.7.2020

Před časem jsem dostal k narozeninám velmi krásný model. Model firmy AUTOart z její nejvyšší kvalitativní série Signature - PORSCHE 911 GT1 LeMans 1997 #25. Jedná se o velmi detailně propracovaný, rozebíratelný, kovový model s funkčním odpružením. Už jsem ani nevěřil, že ho někdy do sbírky kvůli finanční náročnosti zařadím. Naštěstí se vyskytl v cenové nabídce, která již byla mnou akceptovatelná. Tímto modelem jsem si zkompletoval sérii modelů továrních vozu PORSCHE 911 GT1, konkrétně se startovním číslem 25, které startovaly v LeMans 1996 až 1998. Dlužno ještě doplnit, že model mám od pana Prantnera Svět autíček

Někdy se objevuji hlasy, že modely, s takto výraznou slevou jsou nějakým způsobem poškozené, již dříve rozbalené atd. Nevím, jistě je to možné, ale konkrétně já takovou zkušenost naštěstí nemám, spíše naopak, některé dražší modely, které jsem si pořídil, měly vady a některé tak výrazné, že jsem je musel i reklamovat. Takovýto problém vnímám spíše, když člověk koupí poslední kus. S tímto mám povětšinou špatné zkušenosti.

001

PORSCHE 911 GT1 LeMans 1997 #25 AUTOart

 

Aktualizováno : 13.6.2020

Dnes 13.6.2020 v 16:00 to bude 50 let, co byl odstartován, troufám si napsat přelomový ročník 24h LeMans a to minimálně ze tři důvodu.

Zaprvé - startovní procedura "LeMans", kdy jezdci běželi ke svým vozům přes trať, byla kvůli větší bezpečnosti upravena. Vozy sice stály na startovní rovince šikmo ve směru jízdy, seřazeny podle času dosažených v tréninku jako doposud, ale jezdci již seděli v nich. Byli připoutání bezpečnostními pásy a bezpečně uzavření. Takto se startovalo opravdu pouze v roce 1970, od roku 1971 již byl zaveden start "Indianapolis", tedy "letmý", za zaváděcím vozem.

Zadruhé - tento start je velmi věrně zachycen v kultovním filmu LeMans, jehož "fiktivní" děj se odehrává právě během 38. ročníku tohoto legendárního závodu. Film sám o sobě neměl během svého vzniku, ani v začátcích promítání na růžích ustláno, přesto se stal naprostou kultovní záležitosti a velmi prospěl k propagaci tohoto závodu.

Zatřetí - roku 1970 se automobilka PORSCHE konečně dočkala dlouho očekávaného celkového prvenství v tomto závodě. Zasloužily se o něj legendární vozy PORSCHE 917. K tomuto prvnímu vítězství na dráze LaSarthe, PORSCHE doposud přidalo ještě během let dalších 18 triumfů.

002


Aktualizováno : 12.6.2020

10. června zemřel ve věku 90 let Hans Mezger. Konstruktér, který zkonstruoval nejen vzduchem chlazený šestiválcový "boxer" motor Porsche 911, ale podílel se i na celkové konstrukci Porsche 917 a hlavně vyvinul jeho dvanáctiválcový motor. Po více než tři desetiletí byl Hans Mezger zodpovědný za nejúspěšnější závodní vozy a závodní motory Porsche.

003


Aktualizováno : 7.4.2020

V polovině sedmdesátých let minulého století začal stoupat zájem o formuli 1 u „něžnějšího pohlaví“. Bezesporu se o to zasloužil i jistý Anglický závodník, dlouhovlasý blonďák James Hunt, kterého protlačil do F1 v roce 1973 Lord Thomas Alexander Fermor-Hesketh. Tento mladý aristokrat a velký fanda automobilového sportu vybudoval dokonce i vlastní tým pro formuli 1. Ten však neměl dlouhého trvání (1974 - 78), přesto se nesmazatelně zapsal do historie a to minimálně kvůli třem věcem.

Zaprvé, mladý baron si ze začátku všechno financoval sám, proto nebyla na jeho vozech žádná loga sponzorů, či reklamní nápisy.

Zadruhé, přístup jeho týmu k závodům byl opravdu okázalý.  V parkovišti závodních vozů se podávala vybraná jídla a šampaňské teklo proudem. Díky výše popsanému, nebyl tým HESKETH brán zcela vážně a málo kdo předpokládal, že by se výrazněji zapsal do výsledkových listin.

Zatřetí, Velká cena F1 v Nizozemsku 1975 změnila pohled na tento tým. Byl to závod, v němž „David porazil Goliáše“. James Hunt se slabším vozem HESKETH 308(B) porazil Nikiho Laudu, jedoucího ve špičkovém Ferrari 312T. Jak se později ukázalo, bylo to jediné vítězství týmu HESKETH ve formuli 1.

Grand Prix F1 Holandsko 22. Červen 1975

Trénink ovládl Niki Lauda, který v tomto roce cílevědomě kráčel za svým prvním titulem ve formuli 1. Samotný závod byl na okruhu Zandvoord odstartován za deště. Niki Lauda využil nejlepší startovní pozice a udržoval si vedení, Hunt jezdil čtvrtý. Trať však začala brzy osychat a Hunt si se svým HESKETHEM zajel jako první pro pneumatiky do sucha. Díky tomuto rozhodnutí, se od patnáctého kola ujal vedení, když se dostal před Jariera i Laudu. Ve 43 kole praskla J.P. Jarierovi na jeho Shadowu pneumatika a tak musel nechtěně přenechat druhé místo Laudovi. Tomu už nic nebránilo, aby začal stíhat vedoucího Hunta. Dvacet kol před cílem se Niki na Jamese dotáhl. Hunt byl ve svém bílém HESKETHU 308(B) pod obrovským tlakem, ale pozici uhájil a vítězně projel pod šachovnicovým praporkem o sekundu dříve než Lauda s lepším Ferrari…

Alexaderovy finanční prostředky však bezedné nebyly a samofinancování tak náklade „zábavy“, jakou formule 1 už v té době bezpochyby byla, přestával zvládat. Proto se časem obrátil na sponzory. Ani ti však nepomohli tým zachránit a tak během sezóny 1978 HESKETH svět formule 1 opustil. To už za něj nestartoval James Hunt, který v roce 1976 podepsal smlouvu u McLarenu. V tomto týmu získal i svůj jediný titul mistra světa (1976).

Byla to úžasná, ale i velmi nebezpečná doba závodů formule 1. Já sám mám toto období nejraději a zajisté nejsem sám, což dokazuje i velmi zdařilý filmový počin Rona Howarda „Rivalové“. Ten zachycuje právě toto období, kdy byl sex bezpečný, ale závodění nebezpečné.

Model 1:18 HESKETH 308(B)

Firma Spark již dříve vyrobila resinový model tohoto vozu z Velké ceny Německa 1975 v limitované verzi „Gold edition“, pouze pro obchod RACELAND (ještě se dá koupit). Před nedávnem byla pro celosvětový trh uvedena i verze z GP Holandska 1975. Oba modely se od sebe v některých detailech liší. Já si do sbírky vybral „vítěznou Holandskou“ verzi.

001

HESKETH 308 James Hunt GP Holandsko 1975 #24 Spark


Aktualizováno : 25.3.2020

Dnes zařazuji do sbírky model vozu PORSCHE 935/78-81 #JR-002 ve verzi z 24h LeMans 1982. 

Toto "monstrum", jehož kořeny lze dohledat u typu 911 :-), nasadil tým John Fitzpatrick Racing poprvé právě v LeMans 1982. Posádka John Fitzpatrick - David Hobbs dojela v onom závodě na celkově čtvrtém místě za třemi továrními vozy Rothmans PORSCHE 956 skupiny "C" a zvítězila ve třídě IMSA GTX. 

Tento vůz však potkal velmi smutný osud. 

24. dubna roku 1983, během šestihodinového závodu na okruhu v Riverside, se z něj, díky mechanické závadě odlomilo zadní přítlačné křídlo. Neovladatelný vůz v rychlosti 310 km/h narazil do betonového hrazení a vzplanul. Za volantem byl právě Rolf Stommelen, který vystřídal Dereka Bella. Jeho poranění hlavy, bohužel nebylo slučitelné se životem :-(.

Samotný model je velmi hezký, čistě a detailně vyroben z resinu fy Spark.

002

PORSCHE 935/78-81 LeMans 1982 #79 Spark


Aktualizováno : 26.2.2020

PORSCHE 917 #001

První vyrobené šasi vozu PORSCHE 917 se stalo legendárním, aniž odjelo, jediný závod. Od prvopočátku bylo určeno pouze k testování a jako prezentační, či výstavní exponát. Poprvé jej mohla veřejnost spatřit 12. března 1969 na autosalónu v Ženevě. Když Ferdinand Piëch stáhl krycí plachtu, ukázala se dlouhá aerodynamická, bíle lakovaná karosérie se zelenými doplňky, která na sobě nesla příznačné číslice 917. Takto barevně ztvárněn však vůz zůstal jen do září, kdy byl v rámci IAA ve Frankfurtu vystavován v pozměněné podobě. Měl sice také bíle lakovanou karosérii, ale zmizela „zelená“ a jejím středem se od přídě až po záď táhl oranžový pruh, skládající se z tenkých, příčných proužku. Vůz dostal i startovní čísla „3“ a také disky kol se „stříbrnými“ límci a oranžovými paprsky. Ještě v tomto měsíci, byla podepsána smlouva mezi závodním oddělením automobilky PORSCHE a Johnem Wyerem, tedy „JWA“ – John Wyer Automotive Engineering o jejích závodní spolupráci. V praxi to znamenalo, že od roku 1970 bude jedna část továrního týmu PORSCHE zpravována právě JWA. John Wyer měl za sebou mocného sponzora, petrolejářskou firmu Gulf a tak se vůz #001 díky tomu opět přebarvoval. Již 30. září byl na Londýnském autosalónu představen v ikonických bledě modro oranžových barvách fy Gulf se startovními čísly 1. Vůz v této podobě bylo možno mimo jiné vidět i v rámci závodu LeMans 1970 (samozřejmě pouze jako prezentační na výstavě v zámku Courtanvaux). Automobilka PORSCHE se toho roku konečně dočkala a poprvé celkově zvítězila ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v LeMans. Vůz PORSCHE 917K číslo 23, týmu PORSCHE SALZBURG tehdy do cíle vítězně dovezla posádka Hanz Herrman a Richard Attwood. Pro PORSCHE to byl velký úspěch, a protože šasi #23 (ano, číslo šasi bylo totožné se startovním číslem „23“), se muselo zúčastňovat dalších závodů, bylo rozhodnuto o přestavbě vozu #001 do podoby #23, jako vzpomínka na toto první vítězství PORSCHE v LeMans.  V září roku 1970 se začalo s přestavbou a již 6. října bylo šasi #001 vystavováno na autosalónu v Paříži, co by replika vítězného vozu #023 z LeMans 1970. V této nezměněné podobě zůstal vůz zachován až do roku 2018. S blížícím se 50. výročím vzniku jednoho z nejlepších závodních vozů všech dob se ale šasi #001 začalo pod rukama odborníků z PORSCHE MUSEA přestavovat do původní podoby z března 1969. K této „proměně“ bylo použito nejmodernějších 3D technologií pro výrobu již dávno neexistujících původních dílů. Takto krásně „zrekonstruované“ jsme ho mohli obdivovat i na výstavě „Colours of Speed - 50 Jahre Porsche 917“, konané právě v PORSCHE MUSEU.
Samotné modely PORSCHE 917 #001 v měřítku 1:18.
Jediná firma, která modely PORSCHE 917 #001 v tomto měřítku vyrábí je fy BBR. K dostání jsou ve dvou nejznámějších provedeních. Samozřejmě v tom z historického hlediska nejdůležitějším, tedy z Ženevy 1969 a pak v oněch ikonických bledě modro oranžových barvách Gulf z Londýnského autosalónu 1969. Modely jsou vyrobeny s resinu, jako všechny „917“ produkovány touto firmou. A tak jako všechny, mají i „jednoraménkový“ stěrač čelního skla, což je špatně. Taktéž některé „detaily“ jsou oproti původnímu vozu pozměněny, škoda. Na druhou stranu je potřeba vyzvednout, že si v BBR „pohráli“ s přídi a udělali do ní pouze jeden otvor (pro přívod vzduchu k chladiči), tak jak to opravdu mělo šasi #001 v původní podobě. Ostatní vozy, které se pak účastnily závodů, měly ještě dva otvory po stranách, pro přívod chladicího vzduchu k předním brzdám. A také změnili úhel předních křidélek na „Gulfu“ jako na originálním voze, mimo jiné.
Když před necelým rokem avizovala fy BBR, že k verzi „Ženeva“ vyrobí i „Gulf“, neváhal jsem a model si objednal. Pak ale zasáhla „vyšší moc“. Při jednom rozhovoru s manželkou, že pro kterou verzi jsem se vlastně rozhodl, mi řekla, že bych měl mít ve sbírce hlavně model tohoto vozu, tak jak byl představen úplně poprvé… samozřejmě měla pravdu, tak jako vždy :-) . (Ona se vcelku v některých závodních vozech, hlavně PORSCHE vyzná. Samostatná kapitola je typ „917“, zde by jistě svými znalostmi zastínila nejednoho rádoby „znalce“).
Když jsem se vrátil, z výše zmiňované výstavy v PORSCHE muzeu, kde jsem si tento vůz doslova osahal, bylo rozhodnuto definitivně. Takže dnes představuji oba dva modely jednoho vozu, vozu PORSCHE 917 #001. Modely mám od pana Prantnera - Svět autíček.

003

PORSCHE 917 #001 Ženeva 1969 #917 BBR

004

PORSCHE 917 #001 Londýn 1969 #1 BBR

   014

 © 2009-2024 Jirka automodely 1:18
návštěvníků stránky
celkem348 772
tento týden164
dnes91