Svet-Stranek.cz
Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.
Jirka automodely 1:18

Aktualizace:Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.

Aktualizace

Na této stránce, průběžně informuji o tom, co a kde jsem na svých stránkách - http://jirkaautomodely.stranky1.cz/ - aktualizoval.


Aktualizováno : 21.11.2019

Již týden můžeme chodit do kina na nový film z prostředí automobilových závodů a lidí kolem nich "LeMans ’66". Je až neskutečné, kolik recenzí a názoru, se o tomto filmu již napsalo. Jeho přijetí je víc než dobré a to jak kritiky, tak i diváky.

Jako velký fanda motorsportu, jsem pochopitelně kinosál navštívil i já. Pokud snad někoho zajímá můj názor na onen film, tak si "klikněte" na novou podstránku - Le Mans ’66 - film

Upozorňuji ale předem, že se jedná o názor člověka, bezmála půl století "posedlého fenoménem LeMans" :-).   



Aktualizováno : 4.11.2019

Dnes zařazuji do sbírky poslední chybějící model "dlouhého" PORSCHE 917 z LeMans 1971. Svým designem, snad vypadá nejvšedněji ze všech tří, které onen rok v LeMans startovaly. Jenže právě toto, nejmíň nápadné auto se zapsalo do historie. Tento vůz totiž objel okruh LaSarthe absolutně nejrychleji v celé jeho historii. Stalo se tak v dubnu roku 1971 při testech a pilotoval jej Jackie Oliver. Časomíra se tehdy zastavila na hodnotě 3:13:6 minut, což odpovídá průměrné rychlosti na jedno kolo 250,5 km/h. Tehdy byla trať o 160 metrů (13,469 km) kratší než dnes (13,629 km) a také rovinkou Mulsanne (Hunardiéres) se jezdilo rovně. Tam tento vůz zaznamenal maximální rychlost 386 km/h (některé prameny uvádějí dokonce 396 km/h) a to se psal rok 1971. V té době byl vůz ještě celý bílý a nesl na sobě startovní číslo 21. Během tréninku před závodem, v červnu 1971 se tomuto času nejvíce přiblížil Pedro Rodriguez se stejným vozem. Okruh obkroužil za 3:13:9 minut a tím zajistil #18 první startovní pozici. To už byl vůz v barvách John Wyer Automotive Engineering, tedy "Gulf". Toto šasi (#043) startovalo i v LeMans 1970 a dojelo na druhém místě ("Hippie car #3"). Bohužel roku 1971, kdy se do závodu startovalo poprvé "letmým startem", musela posádka J. Oliver - P. Rodriguez odstoupit po 187 odjetých kolech pro poruchu olejového potrubí. Byla to škoda, protože vůz byl na vedoucí pozici takřka do poloviny závodu (pouze v druhé hodině klesl přechodně na druhé místo). Ve dvanácté hodině klesl na 3. a pak, když se definitivně zastavil ve čtrnácté hodině závodu, odstoupil ze 6 místa. Dnes je vůz přestavěn zpět do podoby "Hippie caru" z LeMans 1970 a měl by se nacházet ve vlastnictví soukromého sběratele v Americe (Simeone Museum Philadelphia).

K samotnému modelu - Marně jsem čekal, že by jej snad vyrobila fy  AUTOart, asi se jim nechtělo upravovat formy k vůlí některým odlišnostem od #17 a #21. Zakoupil jsem si tedy resinový model fy CMR. 

Když si zakoupíte resinový model vozu z LeMans vyroben firmou CMR, tak můžete čekat dvě věci.

Za prvé - Pokud je vám štěstí nakloněno a na vašem konkrétním modelu nenaleznete takřka žádné chyby, pak máte za přivětivý peníz opravdu velmi hezký, čistě vypracovaný model, s krásným lakem, který i proporčně sedí s originálním vozem. Když se vám ještě podaří využit nějakou slevovou akci, tak je poměr kvality vůči ceně nadstandardní.

Za druhé - tyto jejich modely jsou až překvapivě těžké. Takže, když jej držíte v ruce, tak víte, že opravdu něco držíte. Já měl tentokrát štěstí a mám podařený model.

PORSCHE 917 L Gulf LeMans 1971 #18 CMR

Aktualizováno : 16.10.2019

Do sekce Některé modely detailněji jsem zařadil pár fotografií modelu ŠKODA 130RS.

ŠKODA 130RS Rally Monte Carlo 1977 #49 FOX18

Aktualizováno : 14.10.2019

ŠKODA 130RS. Náš legendární závodní speciál, který vznik z neméně legendárního "erka, kupátka, či Českého PORSCHE", jak se také přezdívalo ŠKODĚ 110R. Ano ŠKODA 130RS byla ve své době velmi úspěšným závodním vozem a to jak na okruzích, závodech do vrchů, či soutěžích, čili rally.

A právě z posledně jmenovaného odvětví automobilového sportu, konkrétně Rally Monte Carlo 1977 dnes zařazuji do sbírky model této legendy. Posádka V. Blahna a L. Hlávka s vozem #49 v této rally zvítězila ve třídě do 1300 kubických centimetrů. Tento úspěch ještě podtrhla druhým místem posádka M. Zapadlo J. Motal se stejným vozem. 

Model je vyroben s resinu firmou FOX18 a jedná se o reedici. Nebudu zde tvrdit, že je bezchybný. I na něm se projevuje všeobecný neduh modelů závodních vozů, kdy obtisky nejsou zcela dobře nalepeny (umístěny křivě, bokem, zcela přesně na sebe nenavazuji...), ale konkrétně na mém modelů nejsou tyto chybky až tak zásadní. Tvarově se mi model líbí a vidím v něm originální vůz, jen na pravé straně je podivně "vyboulená" střecha nad dveřmi, kde se zvedá směrem dozadu vzhůru až k bočnímu okénku. Všechny modely to tak asi nemají, ale našel jsem fotografie i z první edice, na kterých to je také patrné, třeba ZDE. Ale dost kritiky! Model je to opravdu hezký, a ač sbírám modely rally vozů velmi sporadicky, jsem velmi rád, že jsem si jej pořídil. Mám jej z obchodu Retro-auta.com.

ŠKODA 130RS Rally Monte Carlo 1977 #49 FOX18

Aktualizováno : 7.9.2019

Pěkný článek o vzniku legendárního PORSCHE 917, které si prosadil Ferdinand Piëch - ZDE

Výstava Colours of Speed - 50 Jahre Porsche 917 v PORSCHE MUSEU je prodloužená do 8. prosince 2019.

Aktualizováno : 27.8.2019

Ve věku 82 let zemřel v neděli 25.8.2019 Ferdinand Piëch, mimo jiné "otec" legendárního vozu PORSCHE 917. RIP

foto - archív PORSCHE

Aktualizováno : 21.8.2019

Do sekce MARTINI RACING jsem dnes zařadil slibované fotografie modelu vozu PORSCHE 935 Turbo MARTINI LeMans 1976 #40 od fy Norev. Ač jsem uvažoval o některých úpravách a dodělávkách na tomto modelu, nakonec jsem se rozhodl, že ho ponechám tak, jak je z výroby.

Aktualizováno : 14.8.2019

Někdy na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století jsem si v Mladém techniku v Ostravě zakoupil svou první stavebnicí RC automodelu. Byl to výrobek japonské firmy Tamiya, model v měřítku 1:12 - MARTINI PORSCHE 935 Turbo. Zaplatil jsem tehdy za něj 500,- Kčs. Model to byl kompletní kromě baterií a RC soupravy.

Snad od počátků sbírání modelů 1:18 jsem stál o to, mít model onoho vozu MARTINI PORSCHE 935 Turbo (LeMans 1976) ve své sbírce. Vyráběla jej firma exoto, ovšem nikdy nebylo jednoduché tento model zakoupit. Dnes, pokud se prodává, tak za velmi vysoké sumy a upřímně, není to zase až tak dokonalá replika skutečného vozu. Již několik let tento model avizuje fy TSM, bohužel ale zatím v prodeji není. Příležitosti se chopila firma Norev, která ho poprvé prodávala před rokem. Nyní se dá zakoupit opět. Ač mám k tomuto modelu díky jeho zjednodušení výhrady, nakonec jsem neodolal a pořídil si jej. Uvažuji, že bych na modelu nějaké ty úpravy provedl, aby byl detailnější, ale bylo by to náročnější, než u Sauber Mercedesu C9, který jsem upravoval vloni. Model mám od pana Prantnera - Svět autíček. Časem přidám detailnější fotografie tohoto modelu do sekce MARTINI RACING.

PORSCHE 935 Turbo MARTINI LeMans 1976 #40 NOREV

Aktualizováno : 8.8.2019

Konečně jsem dokončil výběr a úpravy fotografii z muzea MERCEDES - Benz. Můžete zhlédnout - ZDE.

Aktualizováno : 5.8.2019

Před měsícem jsem se vrátil, z pro mě neskutečné výstavy  - Colours of Speed - 50 Jahre Porsche 917, která ještě probíhá do 15. září v muzeu PORSCHE v Zuffenhausenu. Konečně jsem dokončil nějaké to povídání o tomto výletu a také se "prokousal" alespoň fotografiemi z PORSCHE muzea, časem ještě zařadím fotografie z Mercedes - Benz muzea.

Aktualizováno : 27.7.2019

Dnes zařazuji do sbírky model vítězného vozu z LeMans 2018. Váhal jsem, zda si tuto Toyotu koupit, či ne, ono to vítězství bylo přece jen díky neúčastí dalších továrních týmu prakticky jisté, ale na druhou stranu víme, jak může být LeMans kruté a že jisté není nic až do odmávnutí a projetí cílem, o čem právě Toyota ví své. Samotný model je velmi hezky a čistě vyroben z resinu fy Spark a mám jej od pana Prantnera Svět autíček.

TOYOTA TS050 Hybrid LeMans 2018 #8 Spark

Aktualizováno : 18.7.2019

Minulou sobotu se odjel další závod RC modelů závodních automobilů, které startují v seriálů "Veteránské tour". Nyní zařazuji do sekce VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! 2019 report včetně fotogalerie z onoho závodu.

Aktualizováno : 14.6.2019

Za pár hodin bude na dráze LaSarthe odstartován poslední závod Supersezóny 2018 - 2019 ve vytrvalostních závodech FIA WEC, slavná čtyřiadvacetihodinovka v LeMans. Tím končí éra prototypů, které by měly nahradit od sezóny 2020 - 2021 tak zvané "hypercar" vozy, ...no uvidíme.

U této příležitosti se ohlédnu za loňským ročníkem závodu v LeMans, kde ve třídě LMGTE PRO zvítězil tovární vůz PORSCHE 911(991) RSR v růžovém retro zbarvení "PING PIG". Pravě model tohoto vozu dnes zařazuji do sbírky. Velice detailně a čistě jej z resinu vyrobila fy Spark. Mám ho od pana Prantnera - Svět autíček.

PORSCHE 911 (991) RSR PING PIG Le Mans 2018 #92 Spark

Aktualizováno : 6.6.2019

Model vozu PORSCHE 917/30 TC číslo šasi 001, již mám ve své sbírce devět let. Nyní jsem se k tomuto vozu zase vrátil a pořídil si jeho model ze závodu, který se konal na Hockenheimringu 13.4.1975 v rámci Interserie. Vůz se tam představil v nových barvách Vaillant. Ač nedám dopustit na "MARTINI", toto zelené zbarvení Vaillant tomuto vozu neskutečné sluší.  Onen vůz je nyní možno vidět, mimo jiné v rámci výstavy 50 Years of PORSCHE 917 - Colours of Speed, která momentálě probíhá v muzeu PORSCHE.

Firma PMA Minichamps vyrobila před časem v reedici několik barevných provedení tohoto vozu a právě "Vaillant" mě velmi zaujal. Jednak proto, že se ještě jedná o "poctivý otvírací kovový model" a také jsem chtěl ve své sbírce mít model v těchto barvách. Mám jej od pana Borského - Svět modelů.

Model je to opravdu moc hezký, jen nechápu ten rozpor v označení všech těchto modelů, tedy 917/20 TC, na místo 917/30 TC. Proč má PMA Minichamps takto ony modely označeny opravdu nevím a nechci ani toto jejich označení na svých stránkách měnit, protože je tento model vždy uváděn jako 917/20 TC  :-(.

PORSCHE 917/20 TC Vaillant Hockenheim 1975 #0 PMA Minichamps

Aktualizováno : 27.5.2019

Do sekce VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! 2019, jsem dopsal report ze závodu, který se konal v Třebíči 18.5.2019.

Aktualizováno : 21.5.2019

Motoristický svět zasáhla smutná zpráva. 

Včera, ve věku sedmdesátí let zemřela jedna z legend Formule 1, Niki Lauda

Teď již jsou zase spolu. Rivalové, ale hlavně velcí kamarádi, kteří se respektovali. 

Tak, ať vám to i nahoře jezdí mistři R.I.P.

Niki Lauda - * 22. únor 1949 + 20. květen 2019

James Hunt - *29. srpen 1947 + 15. červen 1993

Aktualizováno : 3.5.2019

Právě dnes je to deset let, co jsem oficiálně "spustil" tyto stránky. Na počátku byla zvědavost, zda něco takového vůbec dokážu vytvořit a jestli to k něčemu bude. Zda se mi to daří, to musíte posoudit vy, kdo si někdy tyto stánky otevřete, něco si prohlédnete, či dokonce i přečtete.

Již od počátku jsem měl v úmyslu, zde neprezentovat jen "fotografické seznamy modelů", ale přidat k oněm fotografiím i něco navíc. A o to se snažím. Sběratelství z mého pohledu není o tom, že si koupím model, zařadím ho do seznamu a uložím do vitríny. Já se v drtivé většině zajímám nejdříve o skutečný vůz, jezdce, závod atd. Až pak je na řadě model a pokud je v ceně a kvalitě, kterou mohu akceptovat, tak si jej pořídím. S kvalitou je to ale čím dál horší, což zmiňuji v prezentaci modelů poslední dobu asi dost často.

Aktualizováno : 1.5.2019

Uf, již čtvrt století, a přitom stále tak silné :-(

Aktualizováno : 16.4.2019

Je sobota 14. června 1969, něco málo před čtrnáctou hodinou. Po několika slunečných dnech se obloha zatáhla. Za pár okamžiku bude na dráze LaSarthe odstartován 37. ročník závodu 24 hodin LeMans. Závodu, který hned z několika důvodů vstoupí do historie automobilového sportu.

Na pravé straně startovní rovinky před boxy, šikmo ve směru jízdy, stojí závodní vozy. Jsou seřazeny podle časů dosažených v tréninku. Tribuny i všechna místa kolem trati jsou zaplněna, napětí je obrovské. Poprvé jsou zde ke startu připraveny i tři zcela nové prototypy PORSCHE 917 (dva tovární a jeden soukromý).

PORSCHE již několik let usiluje o celkové vítězství v tomto velmi prestižním závodě a právě typ 917 má tento cíl splnit. PORSCHE 917 překonává snad všechno, co se doposud (1969) na závodní dráze objevilo. Vzduchem chlazený plochý dvanáctiválec 4494 cm3 2x OHC dává výkon 520k při 8000 ot./min. Převody jsou nadstaveny tak, aby na rovince Hunaudiéres vozy atakovaly rychlost 385 km/h. Měření však ukázala, že maximální rychlost se pohybuje pouze kolem 335 km/h. Důvodem je, že vozy jsou velmi nestabilní a nedají se při tak velkých rychlostech vůbec uřídit. Ne nadarmo si tento typ, v jeho počátcích vysloužil přezdívku „bestie na kolech“. Kromě nestabilního chování vozu, si jezdci ještě stěžuji na příšerný hluk v kabině, který způsobuji výfuky vyvedeny po stranách před zadními koly. Přesto všechno, Rolf Stommelen s tímto „monstrem“ překonal v tréninku rekord okruhu a stanovil nový nejrychlejší čas na jedno kolo - 3:22.9 min, což odpovídá průměrné rychlosti 239,74 km/h.

Na protější straně dráhy nervózně vyčkávají jezdci, aby na pokyn startéra co nejrychleji přeběhli trať, nasedli do svých vozů, nastartovali a v drtivé většině nepřipoutání vyrazili do jednoho z nejtěžších závodů světa. Mezi nimi jsou i John Woolfe a Jackie Ickx.

Na hodinách před boxy se kryje malá ručička s číslici 2, Francouzka vlajka v rukou startéra Bernarda Constena klesá a velká doskočila na 12. Je odstartováno. Všichni jezdci se rozbíhají ke svým vozům, až na jednoho, Jackie Ickxe. Ten, tak zvanou „protestní chůzi jednoho muže“, pomalým krokem dává najevo, že tato startovní procedura je už dávno zastaralá a při dnešních rychlých vozech velmi nebezpečná. Protestuje tak i díky události, ke které zde došlo kvůli špatně dovřeným dveřím jednoho z vozu již o rok dříve. Následující minuty a hodiny mu dají za pravdu a tento způsob startu se stane historii.

Zatím, co všichni ostatní jezdci již vyrazili ve svých vozech na trať, Jackie Ickx přichází jako poslední ke svému krásnému modro oranžovému Fordu GT40 #6, nasedá do něj, poctivě zavírá dveře, důkladně se připoutává bezpečnostními pásy a vyjíždí vstříc svému prvnímu vítězství v LeMans. O 24 hodin později opravdu vítězně projíždí cílem a zpečeťuje tak osud startu zvaného "LeMans".

Vraťme se však ještě k výše zmíněnému Johnu Woolfemu. Tento 37 lety anglický závodník, byl prvním soukromým jezdcem, kterému automobilka PORSCHE prodala svůj nejnovější typ 917. Požadovaná cena byla 140 000 DM (16 000 liber). John zaplatil a vůz číslo šasi 005 mu byl dodán do dějiště závodu. Při prodeji automobilka samozřejmě zohlednila, že Woolfe má již dostatečné zkušenosti s řízením rychlých a silných závodních vozů. Woolfeho spolujezdec Digby Martland měl ale v tréninku s nestabilním vozem obrovské problémy, málem ho rozbil a proto raději odstoupil. Woolfe pro změnu „přetočil“ motor. Továrna mu však vyšla vstříc a dodala nový. Vedení závodního týmu PORSCHE, tedy Ferdinand Piëch rozhodl, že místo odstoupivšího Martlanda pojede závod ve voze s Woolfem tovární jezdec Herbert Linge, zatím co Kurt Ahres vůz kvalifikoval do závodu na 9. pozici. Piëch ještě prosazoval, že závod rozjede Linge, protože má s typem 917 více zkušenosti. Woolfe ale nesouhlasil. Řekl mu, že vůz je jeho, protože si ho koupil a tak si určuje podmínky sám. Na tribuně měl celou rodinu a chtěl, aby viděli jeho start.

John Woolfe tedy odstartoval do závodu, jel agresivně a během prvního okruhu se posunul o několik pozic dopředu. Když se v tomto úvodním kole závodu blížil k velmi rychlé zatáčce Maison Blanche, ztratil kontrolu nad svým PORSCHE 917, dvěma koly vjel na trávu a posléze narazil do bariéry. Náraz to byl tak silný, že PORSCHEho krásný nový prototyp rozlomil a nepřipoutaný Woolfe byl vymrštěn z kabiny. Část vozu s téměř plnou nádrží vzplála a odražená od bariéry se sunula zpět na závodní dráhu. Tímto místem zrovna projížděl Chris Amon s Ferrari 312P #19. Ten již kolizi nemohl zabránit. Následovala obrovská ohnivá exploze. Amon stačil pouze aktivovat palubní hasicí zařízení svého Ferrari a jen s lehkými popáleninami vůz opustil. Těžce zraněný Woolfe byl dopraven do helikoptéry a transportován do nemocnice. Bohužel během transportu svým zraněním podlehl. Stal se tak první a naštěstí i poslední obětí vozu PORSCHE 917. Tato tragická událost spolu s vítězstvím „pomalu jdoucího“ Jackieho Ickxe definitivně zrušila startovní proceduru „LeMans“ na okruhu LaSarthe.

Celému závodu přihlížel Steve McQueen. S filmovým štábem své společnosti Solar production zde natáčel  první zkušební záběry do připravovaného filmu LeMans. Fatální nehoda Johna Woolfeho v místě Maison Blanche se stala předlohou "filmové nehody" mezi PORSCHE a Ferrari v úvodu filmu, které také spolu koliduji v úseku Maison Blanche. Ironii osudu je, že při natáčení filmových záběru v létě 1970 měl v tomto úseku tratě s PORSCHE 917 velmi nebezpečnou nehodu i David Piper. Vyvázl naštěstí živý, ale s vážně poraněnou nohou. Do ran se mu dostala brzdová kapalina a jiné nečistoty, takže mu kvůli infekci musela být část nohy amputována. V závěrečných titulcích tohoto kultovního filmu je Piperovi vysloveno zvláštní poděkování za oběť, kterou filmu přinesl. Jako odškodné, dostal zisk z prvního dne promítání filmu. 

Když už zmiňuji film LeMans, tak je v něm zachycená startovní procedura, která se konala pouze v roce 1970. Vozy také stály šikmo na dráze, jako v roce 1969, ale jezdci již byli uvnitř vozů, dobře uzavření a připoutání bezpečnostními pásy a takto čekali na start. Od následujícího roku 1971 byl zaveden start „Indianapolis“, tedy letmý start za zaváděcím vozem a ten se používá dodnes.

Proč o tom všem píší?

Před nějakým časem, se hlavní inženýr PORSCHE Motorsportu Norbert Singer spojil s Derekem Bellem, aby doladili jízdní vlastnosti vozu PORSCHE 917 LangHech, který vlastní Willi Kauhsen. Ten spolu s Dave Seabrookem a právě Norbertem Singerem postavil takřka nový vůz s použitím dílů, které zbyly z šasi #005, včetně původního výrobního štítku. Když se Derek Bell dozvěděl, že se jedná o bývalý vůz Johna Woolfeho, moc se mu do tohoto projektu nechtělo, nakonec ale souhlasil. Řekl, že by to auto už nemělo být spojováno s Woolfem, ale mělo by na něj být nahlíženo jako na část historie motorsportu. Nic méně zbarvení vozu odpovídá John Woolfe racing - LeMans 1969.

Tento „nový“ vůz se představil na akci LeMans Classic 2018, tedy 49 let po jeho neblahé premiéře na okruhu LaSarthe v roce 1969. Já využil možnosti a důkladně si jej tam prohlédl. Velmi se mi líbil a i díky příběhu, který okolo tohoto vozu je, jsem se rozhodl si pořídil jeho model. Ve verzi z roku 1969 jej vyrábí firma BBR. Jedná se o resinový, samozřejmě neotevírací model. Bohužel i tak drahý model od věhlasné firmy má z výroby dvě chyby, které jej odlišuji od originálního vozu. První vcelku přehlédnutelná je, že stěrač čelního skla má jen jedno raménko. Druhá je závažnější. Všechny modely této verze 1:18 od fy BBR mají v nápisech John Woolfe Racing nad zadními koly ve jménu Woolfe pouze jedno „o“. Dvakrát jsem kvůli tomu @ kontaktoval fy BBR, samozřejmě bez jakékoliv odezvy. Dlužno ještě dodat, že já sám jsem před objednáním tohoto modelu, studoval jeho fotografie na internetu a porovnával jej se skutečným vozem a této chyby jsem si nevšiml. Objevil jsem ji až, když jsem model fotografoval pro tyto stránky. Už asi stárnu :-). Tento jinak krásný model dnes zařazuji do sbírky. Mám jej od pana Prantnera - Svět autíček.

PORSCHE 917 LeMans 1969 #10 BBR

Aktualizováno : 28.3.2019

Dvacet let, je to dlouho, nebo jen okamžik... 

Z pohledu délky lidského života asi ne zrovna zanedbatelný časový úsek.  

Právě dnes je to dvacet let, co jsem začal sbírat modely automobilů 1:18 a přesto, jakoby to bylo včera, co jsem si koupil první "osmnáctinku". Bylo to poslední březnovou neděli roku 1999, když jsem si ze závodu RC automodelů 1:12 na elektro pohon, které se konaly v hale Vítkovického středního  odborného učiliště v Ostravě Hrabůvce, dovezl model PORSCHE 911 GT1 LM od fy Maisto. 

Za těch dvacet let se toho hodně změnilo, celkově, ale i v oboru modelů 1:18. Vývoj modelů šel díky novým technologiím hodně dopředu, vyráběly se čím dál preciznější a detailnější modely, stále ještě za rozumný peníz, třeba ZDE, či ZDE. Některé firmy začaly produkovat i resinové modely, které vypadají jemněji a možná ještě detailněji, jsou to sice krásné, ale bohužel jen nefunkční "odlitky", jako třeba TENTO

Výroba modelů 1:18 dosáhla asi před šesti lety vrcholu. Bohužel nic netrvá věčně, ceny modelů začaly stoupat, zatím co jejich kvalita se začala zhoršovat. Objevil se i další problém v podobě tzv "zincpestu", tedy samovolnému rozpadu zinkové slitiny, ze které se "Diecast" modely vyráběly a vyrábí. Toto zasáhlo výrobce, ať už vyrábějící levné, či i ty nejdražší modely. Snad i díky tomuto vznikly firmy, které vyrábějí jen resinové modely, většinou v malých sériích, luxusně baleny a také si za to nechávají patřičně zaplatit. Bohužel, i na takto drahých modelech naleznete chyby ve zpracování samotných modelů, či nepřesnosti proti skutečným vozům, podle kterých, jsou ony modely vyráběny. Samozřejmě, že se stále vyrábějí i "kovové" modely, ale firmy si to ulehčují a vyrábějí mnoho "neotvíracích", zjednodušených modelů a to dokonce v reedicích i těch, které dříve vyráběli jako plně funkční.

Aby ale vše nevyznělo negativně. Za těch dvacet let se mi podařilo, z mého pohledu "vybudovat" hezkou sbírku, která obsahuje modely, o kterých jsem ani nedoufal, že je někdy budu mít. 

A co dále? 

Nějakými modely zajisté sbírku  ještě obohatím, některé jsou v prodeji, jiné, které mám na "seznamu" třeba nějaká firma vyrobí :-).

Aktualizováno : 19.3.2019

PORSCHE MARTINI 936/78 je v podstatě předposlední provedení, neboli evoluce tohoto úspěšného "otevřeného dvoumístného" závodního vozu, který byl poprvé představen v roce 1976. Jeho trubkové šasi vycházelo více méně z ikonického typu 917. Po vítězstvích "devětsettřicetšestek" v LeMans 1976 a 1977, chtělo PORSCHE i třetí vítězství v řadě, ale bohužel se museli spokojit s druhým místem, pět kol za vítězným Renaultem Alpine A442 B

Něco o modelu - Jeho cesta do mé sbírky nebyla úplně jednoduchá, protože jsem se nějak nemohl smířit s tím, že mám zaplatit za resinový odlitek polepený ne bezchybně vodními obtisky tolik, jako před několika lety za špičkový "Diecast". Nakonec jsem ale změnil názor a loni na Vánoce si model pořídil. Je to model vozu číslo šasi # 001, který dojel druhý v LeMans 1978, jak píší výše. Modely tohoto čísla šasi již ve sbírce mám (1976, 1977). Model ne bezchybně vyrobila fy BBR, bylo potřeba trochu dorovnat "zadní pomocný trubkový rám", který byl z výroby křivý. Kdyby se tak výrobci více zaměřovali na kvalitu samotných modelu, místo balení do luxusních obalů, které zcela zbytečně modely prodražuji. Nyní zařazuji vice fotografii tohoto modelu do sekce MARTINI RACING.

Porsche 936/78 MARTINI LeMans 1978 #6 BBR

Aktualizováno : 12.3.2019

Právě dnes je to padesát let, co automobilka PORSCHE představila na Ženevském autosalónu snad nejikoničtější závodní vůz všech dob - PORSCHE 917. Hezký je o této "bestií na kolech", jak se tomuto vozu v jeho, ne zrovna lehkých začátcích přezdívalo napsáno - ZDE.

Aktualizováno : 19.2.2019

Dnes zařazuji do sbírky velmi hezký resinový model fy Spark, který mám od pana Prantnera - Svět autíček. Je to model továrního vozu PORSCHE Rothmans 961, který startoval v LeMans 1987. Zdá se vám povědomý? Ano, model tohoto vozu, ale z LeMans 1986 již ve sbírce mám, jedná se číslo šasi - # WPOZZZ93ZFS010016. Fy Spark tyto modely opravdu umí a také k nim dodává samostatně na aršíku obtisky tabákových reklam, aby si je sběratel mohl sám dolepit a tím měl model autentický. Nechci se zde opakovat, vše podstatné jsem již napsal 5.2.2014, tak pokud vás zajímá více, najděte si aktualizaci z 5.2.2014, kterou naleznete - ZDE.

PORSCHE Rothmans 961 LeMans 1987 #203 Spark

Aktualizováno : 25.1.2019

Již je to pěkná řádka let, co jsem viděl první model závodního vozu v měřítku 1:18. Tehdy jsem "osmnáctiny" ještě nesbíral. Byl vystaven ve výloze tehdejšího "Mladého technika" v Ostravě Porubě a oním modelem bylo Ferrari 330 P4, pravděpodobně od fy Jouef evolution, nebo Revell. Když jsem po nějaké době tyto modely začal sbírat, byl již ke koupi pouze z druhé ruky, většinou v různém stádiu poškození a také svým provedením "zestárnul". Uvítal jsem proto s nadšením informace, že fy GMP chystá výrobu onoho modelu a také v několika verzích. Když byl výrobek fy GMP v prodeji, nastalo zklamání (a nejen mé). Což o to, kovový model byl vyroben čistě, velice detailně a byl rozebíratelný, ale jeho přední blatníky mi proporčně vůbec neseděly. Pravděpodobně k této anomálii přispěla i nepochopitelně, jako by přizvednutá celá příď modelu, snad po vzoru bývalé ŠKODY 105/120 v provedení "M", kde jste také ve "vykrojení" blatníku nad předními koly mohli dělat generálku brzd, aniž by, jste museli ony kola sundat :-). Nyní v "resinové době", bylo jen otázkou času, která z firem, začne model Ferrari 330 P4 znovu vyrábět. 

Stalo se, a ke koupi jsou již nějaký čas resinové modely Ferrari 330 P4 v různém provedení a dokonce od dvou značek - Tecnomodel a GP Replicas. Já si zvolil model vozu, který v DAYTONĚ 1967 dovezla posádka L. Scarfiotti M. Parkes na druhém místě. Mám jej od pana Prantnera Svět autíček a dal jsem přednost modelu fy GP Replicas. Tehdy vozy Ferrari obsadily v této čtyřiadvacetihodinovce první tři místa. Samotný model je velmi čistě a jemně vyroben a mi se proporčně líbí. Samozřejmě, když jej začnu detailně srovnávat s původním vozem, najdu odlišnosti, jako třeba reklamní loga "CHAMPION" před zadními koly, ty jsou nalepeny výše, než mají být, ale co je dokonalé :-).

Ferrari 330 P4 Daytona 1967 #24 GP Replicas

Aktualizováno : 1.1.2019

Před pár hodinami jsme oslavili počátek devatenáctého roku jednadvacátého století. Z pohledu mého koníčka s sebou tento rok přinese několik "významnějších výročí". Jako první a určitě největší bude již 12. března, kdy uplyne 50 let od oficiálního představení vozu PORSCHE 917 na Ženevském autosalónu.

Aktualizováno : 31.12.2018

Poslední aktualizace roku 2018 je tady. Dnes zařazuji do sbírky druhý "Ježíškův" a celkově desátý model letošního roku. Model mám od pana Prantnera ze Světa autíček. Fotografii jsem použil netradiční, časem ji vyměním za klasickou "zrcadlovou", když budu model detailněji fotografovat do sekce MARTINI RACING. Jedná se o model vozu MARTINI PORSCHE 936/78, který dojel v LeMans 1978 na druhém místě. K modelu (vyroben z resinu firmou BBR), i samotnému vozu, se více rozepíši, až jej budu mít nafotografován do výše zmíněné sekce MARTINI RACING. Přeji vám veselého SILVESTRA :-)

PORSCHE 936/78 LeMans 1978 #6 BBR


 © 2009-2019 Jirka automodely 1:18


návštěvníků stránky
celkem182 193
tento týden66
dnes66