Svet-Stranek.cz
Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.
Jirka automodely 1:18

Aktualizace:Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.

Aktualizace

Na této stránce, průběžně informuji o tom, co a kde jsem na svých stránkách - http://jirkaautomodely.stranky1.cz/ - aktualizoval.

Aktualizováno : 22.11.2017

Je za námi další sezóna seriálu Vytrvalostních závodů automobilů FIA WEC. V poslední šestihodinovce v BAHRAINU zvítězila TOYOTA a loučící se vozy PORSCHE v královské kategorii LMP1 dojely na druhém a třetím místě. To již nic nezměnilo na tom, že PORSCHE opět letos získalo oba tituly mistrů světa (ve značkách i jezdcích).

PORSCHE tedy po čtyřech letech opouští hlavní kategorii, v niž získalo šest titulu mistru světa a 3x zvítězilo ve slavné čtyřiadvacetihodinovce LeMans. Je to škoda, ale nic netrvá věčně, o to více si vážím toho, že jsem mohl být v roce 2014 v LeMans a vidět tento závod i s prototypy PORSCHE "na vlastní oči". 

V letech 2018 - 2019 nás čeká "supersezóna", ve které by měl být prolog plus osm závodů, z toho dva ve SPA a dva v LeMans, kde také tato "supersezóna" v roce 2019 skončí. Od roku 2020 se plánuje velká změna pravidel, proslýchá se, že by měly zmizet prototypy, jak je známe, a měly by je nahradit vozy vzhledem se více podobající supersportovním vozům, hybridní pohonné jednotky, by měly zůstat zachovány.

Aktualizováno : 14.11.2017

"...i have no power! i have no power!...", tato slova, vyřčena Kazuki Nakajimou z hybridního prototypu TOYOTA TS050 #5, jedoucího na první pozici, necelých sedm minut před koncem loňského závodu na čtyřiadvacet hodin, na dráze LaSarthe jako blesk z čistého nebe předznamenala snad největší sportovní tragédii, ke které kdy došlo v mnohaleté historii jednoho z nejslavnějších automobilových závodu světa - 24 hodin LeMans. Myslím, že je zcela zbytečné to zde více rozvádět, vše je autentický (a v přímém přenosu) zaznamenáno - ZDE (pokud se snad ještě najde někdo, kdo neví, oč jde, obětujte cca 14 minut svého času a pustě si TO).

Právě, k vůli výše popsanému, jsem se rozhodl vybočit ze zvyklostí a vyjímečně, zde dnes představit dva modely současně. Samozřejmě se jedná o modely vozů z onoho závodu a to sice - TOYOTU TS050 HY #5, která o vítězství přišla těsně před koncem závodu a PORSCHE 919 HY #2, v jehož vítězství snad již nikdo nedoufal. Ano, i to je LeMans - závod, kde euforie z nečekaného vítězství, se snoubí s krutostí odstoupení vozu, který již všichni viděli jako vítěze. To vše ještě podtrhuje "vítězná trofej", kterou fy Spark k modelu vítězného vozu přidala poprvé. Oba modely jsou "resinové", velmi věrně a čistě vyrobeny firmou Spark a zakoupil jsem je u pana Borského - SVĚT MODELŮ.


Aktualizováno : 7.11.2017

Aktualizováno : 6.11.2017

Předposlední závod letošní sezóny FIA WEC, šestihodinovka v Shanghai rozhodla o letošních titulech mistrů světa ve "vytrvalostních závodech". Samotný závod sice ovládla TOYOTA #8, ale chyba J. M. Lopéze #7, který kolidoval s pomalejším PORSCHE 911RSR připravila TOYOTU nejen o double, ale i o možnost ještě bojovat o celkové vítězství, které si díky druhému a třetímu místu v cíli připsalo PORSCHE a tím se tato automobilka stala celkovým vítězem ročníku 2017, jak v královské třídě LMP1, tak i v jezdcích, konkrétně, mistry světa jsou Brendon Hartley, Timo Bernhard a Earl Bamber. Výsledky - ZDE

Aktualizováno : 30.10.2017

Na konečné podobě modelu, který dnes představuji, jsem se tak trochu podílel i já :-), ale pěkně od začátku.

Patřím k "motoristické generaci", která vyrůstala na filmu LeMans. Ten jsem jen kině, co by kluk shlédl 8x a tvary těch ladně aerodynamických "bestií" (nejen) roku 1970, mě fascinuji dodnes, byly to opravdu ikonické vozy. Vedle kultovních PORSCHE 917, se krásně vyjímaly konkurenční rudé Ferrari 512S a právě model tohoto vozu, mi ve sbírce chyběl. Před několika léty se objevil prototyp od fy CMC, ale zůstalo jen u něj. S hotovými modely v několika verzích přišla firma TECNOMODEL, jenže proporčně mi neseděly, některé detaily chyběly, jiné zase nadbývaly a za cenu, kolik tyto resinové modely stály - děkuji nechci.

Situace se změnila letos na jaře, když byly na Diecast SOCIETY představeny předvýrobní vzorky, také několika verzi resinového modelu 1:18 Ferrari 512S z LeMans 1970, od fy CMR a ty mě opravdu zaujaly. Začal jsem tedy tyto "vzorky" porovnávat s obrázky originálních vozů z LeMans 1970 (ze závodu, ne filmové, ty byly jiné). Hlavně jsem se soustředil na vůz #5, mého oblíbeného J. Ickxe, který se za volantem střídal s P. Schettym, o ten jsem měl největší zájem. 

(Tento vůz, závod nedokončil, bohužel pro fatální nehodu. Jackie Ickx, vítěz LeMans 1969, měl i tentokrát dobře "našlápnuto", pohyboval se mezi šestým až druhým místem. V desáté hodině závodu, se však v zatáčce Ford, jeho rudému Ferrari zablokovaly zadní brzdy, neovladatelný vůz kolidoval s bariérou a smrtelně zranil traťového komisaře J. Argouda.)

Samozřejmě, že jsem našel několik nesrovnalostí, které jsem, ale díky celkem příznivé ceně připravovaného modelu dokázal přehlédnout. Jedna, však byla dosti velká - tovární vozy měly v předních blatnících "žaluzie", odvádějící horký vzduch od předních brzd, ale na "modelech" nebyly. A nyní  se dostávám na začátek tohoto textu.

Protože se jednalo teprve o předvýrobní vzorky, napsal jsem 15. 4. @ do fy CMR a doložil fotografie původního vozu i s žaluziemi. 18. 4. mi přišla odpověď - ZDE, že mou připomínku předávají do výroby a pokusí se konečnou verzi modelu ještě upravit.

A světe div se, mou připomínku vyslyšeli a dokonce přidali i "kapličku" před předním sklem. Jedinou výhradu snad mám k průměrům a rozmístění "sání" motoru, ale co je dokonalé :-).

Na závěr jen dodávám, já měl s tímto modelem smůlu, prvnímu, který mi přišel z MODELISSIMA, chybělo zadní levé červené světlo, tak jsem jej poslal zpět, druhému, který dnes představuji, zase scházel obtisk BORG&BECK na předním levém blatníku. Přišlo mi hloupé, model zase vracet, jen k vůli jednomu chybějícímu obtisku, když jinak je takřka dokonalý, kontaktoval jsem tedy fy CMR, ti mi však chybějící nálepku neposlali s odůvodněním, že mám tento problém řešit s MODELISSIMEM. Nakonec jsem si chybějící obtisk nechal vyrobit u kolegy a model konečně zařazuji do sbírky.

Pro ty, kteří chtějí tento opravdový závodní vůz #5, č. šasi 1038 vidět ve filmu LeMans (kde jsou vloženy i záběry ze skutečného závodu 24h LeMans 1970), tak si dejte pozor v cca 34 minutě a 10 vteřině, a pak v cca 1 hodině 34 minutě a 43 až 45 vteřině filmu, tam se mihne :-).


Aktualizováno : 25.10.2017

Vždy se mi líbily a dodnes líbí závodní vozy vyvedeny v barvách cigaretových firem, také jsem, co by kluk, sbíral cigaretové krabičky, ale přesto jsem celoživotně, zapřísahaly nekuřák, a tyto firmy jsem si vždy spojoval jen s jejich barvami, logy a nápisy na závodních vozech a ne s jejich výrobky, takže si myslím, že všemožné zákazy dnešní doby jsou zbytečné, kdo kouřit chce, tak bude a kdo ne, tak prostě ne, nehledě na reklamu, obzvláště na závodních vozech.

Červenobíle klínovité "Marlboro" zbarvení, bylo jedno z těch, které se mi velmi líbilo a líbí, měl jsem v těchto barvách také několik RC automodelů, se kterými jsem ve své době závodil (mimo jiné, je takto zbarvený model i dobře viditelný na trati) a nyní, ve Veteránské tour, jsou to také naše týmové barvy.

Náš dnešní svět, je bohužel takový, jaký je, a tak jsem vzal s povděkem, že fy PMA Minichamps vyrobila alespoň takto barevně vyvedený model vozu PORSCHE 956K z 1000 km Nürburgringu 1983, kdy v tehdejším západním Německu již byly zakázaný nápisy, ale barevné provedení, ještě bylo povoleno. Tyto PORSCHEHO typy 956K jsou odlišné od nízkých dlouhých "štik" z LeMans hlavně kratší zádi s vysokými ploutvemi, na kterých je připevněno "přítlačné křídlo". Při bočním pohledu, díky těmto vysokým ploutvím vypadá vůz, ale i model velmi impozantně. Samotný model, podle dobových fotografií, z onoho závodu,  je velmi věrnou kopii skutečného vozu, je jen škoda, že po vzoru verzi "L" příklad ZDE, které také vyráběla fy PMA Minichamps, není tak detailní, nemá demontovatelný kryt motoru a otevírací dveře. V každém případě je to ale hezké rozšíření mé sbírky devětsetpadesátšestek.

Aktualizováno : 18.10.2017

V sekci VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! 2017 jsem kratičkým hodnocením shrnul letošní, již pátý ročník Veteránské tour a příště již se zase začnu věnovat "osmnáctkám", tedy "osmnáctinám" :-))).

Aktualizováno : 17.10.2017

Po dalším vítězném double PORSCHE 16.9. při šestihodinovce v Americké Cotě, se v Japonsku, pod posvátnou horou Fuji karta obrátila a potřetí v letošní sezóně zvítězila TOYOTA. Tentokrát, se počasí opravdu vyřádilo a nakonec byl závod po více než čtyřech hodinách odmávnut červenou vlajkou kvůli velké mlze. Výsledky - ZDE

Aktualizováno : 7.10.2017

Konečně jsem dotvořil report ze závěrečného závodu Veteránské tour 2017 - 200 kol Bosonohopolis, který se jel v Brně 30.9. - VETERAN RC CAR OSTRAVA 2017

Aktualizováno : 29.9.2017

Zítra  se koná poslední závod Veteránské tour, více na - VETERAN RC CAR OSTRAVA 2017.

Aktualizováno : 1.9.2017

V sekci VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! přidán report ze závodů ve Svitavách 26.8.2017.

Aktualizováno : 24.8.2017

Přidáno něco málo před závody ve Svitavách do sekce VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! 2017.

Aktualizováno : 28.7.2017

Věděl jsem, že jednou tady tuto zprávu napíší, ale v žádném případě jsem netušil, že to bude již nyní - PORSCHE po letošní sezoně končí ve WEC, takže pokus o celkové 20. vítězství v LeMans se odkládá na neurčito a od roku 2019 vstoupí do formulí E. Více ZDE

Aktualizováno : 24.7.2017

Report ze Sokolíku ZDE, fotogalerie ZDE

Aktualizováno : 20.7.2017

Již na zítřejší páteční odpoledne a podvečer jsou na Sokolíku naplánované volné tréninky. V loňském roce, i díky sousedící cyklostezce se bylo podívat mnoho lidí, takže pokud bude hezké počasí, určitě i zítra si fandové RC automodelů přijdou na své.

Aktualizováno : 16.7.2017

Vy všichni, kdo jste z okolí Frýdku-Místku, Ostravska, nebo i vzdálenějšího okolí, a máte rádi závody RC automodelů, navštivte v sobotu 22.7.2017 hezký oddychový areál na břehu Ostravice "Sokolík". Pojede se tam již třetí ročník Velké ceny Sokolíka v rámci pátého ročníku Veteránské tour. Takhle probíhaly závody vloni - fotogalerie - ZDE, mapka - ZDE.VETERAN RC CAR OSTRAVA!!!

Aktualizováno : 30.6.2017

Dnes zařazuji do sbírky model vozu PORSCHE 907 #66, který v LeMans roku 1968 dojel na druhém místě za vítězným Gulf Fordem GT40 #9. Model mám od pana Borského - Svět modelů, jedná se výrobek fy Spark, tedy resinový, neotevírací, ale velmi hezky a čistě proveden.


Aktualizováno : 19.6.2017

V tento den loni, jsem svou zmínku o 84. ročníku 24h LeMans začínal slovy "Myslím...

...myslím, že se můj mozek konečně dostává do normálu..."
Dnes, tedy přesně po roce si dovolím vypůjčit jednu z replik Miroslava Šimka, z mé oblíbené scénky "Nad dopisy diváku", a to sice - 
"...ale tohle jsem nečekal, to, to, to prosím pěkně, to je na jednoho moc, to jsou šoky na hlavu...". 
Zítra to bude 53 let, co jsem přišel na svět, ano byla sobota ráno a odpoledne 20.6.1964 byl odstartován 32. ročník 24h LeMans. Nejsem chodící encyklopedie a ani bůhví jaký odborník, ale o tento závod se zajímám opravdu velmi dlouhou řádku let a troufám si říci, že o něm přece jen něco vím. Po neskutečném závěru loňského ročníku, jsem si myslel, že už mě snad nemůže nic víc překvapit, ale tohle jsem opravdu nečekal. Nebudu se zde, rozepisovat o průběhu závodu, jen se zmíním, že hodinu před koncem závodu, se do čela dostal vůz PORSCHE 919HY #2, i přes to, že byl za sobotního podvečera hodinu opravován v boxech a TOYOTĚ, ač měla, tři vozy na startu se opět potvrdilo, jak může být závod na okruhu LaSarthe krutý a nemilosrdný. Když jsem zde, 17.6. ve 12 hodin, tedy tři hodiny před startem napsal "Já věřím pomalejším PORSCHE,..." bylo to, na základě výsledků, jak zatím před "LeMans" seriál WEC probíhal, mé více méně zbožné přání. Co ještě dodat...PORSCHE má další hattrick a 19. celkové vítězství ve 24h LeMans. Jo a závěrem si ještě neodpustím  malé popíchnutí všem těm, kdo stále tvrdí, že novodobá F1, je to nej, co můžeme vidět v automobilovém sportu. Nebudu zde srovnávat dva naprosto diametrálně odlišné druhy závodění, i když v obou jde o to, kdo vyhraje, ale letos jsem se při sledování 24h LeMans opět přesvědčil, že během oněch 24 hodin se bojíte si někam odskočit, aby, jste o něco nepřišli, jinými slovy stále se něco děje a o tom by závody z pohledu diváka měly být. U F1 stačí, v drtivé většině shlédnout první tři kola, pak se vrátit na dojezd a o nic moc nepřijdete. Ale tohle, je pouze názor člověka, který se narodil v den startu 24h LeMans :-))) 

Aktualizováno : 17.6.2017  12:00h

Den "D", na který čekali všichni fanoušci vytrvalostního automobilového závodění na celém světě, je zde a ve vzduchu se snáší jedná jediná otázka - prolomí konečně mnohaletou smůlu na okruhu LaSarthe TOYOTA a jeden z jejích tří prototypu protne cílovou čáru jako první, a TOYOTA poprvé v LeMans zvítězí, či si německá preciznost odveze třetí vítězství v řadě a celkově po devatenácté zvítězí PORSCHE? Zítra v 15:00 budeme na tuto otázku znát odpověď. Já věřím pomalejším PORSCHE, ale TOYOTA by si vítězství po loňské velké sportovní tragédii zajisté zasloužila...

Start již za 3 hodiny.

Aktualizováno : 16.6.2017

Myslím, že je nejvyšší čas opět zkrotit ty "jedničky a nuly", a něco zde napsat.

Zítra v 15:00 bude odstartován již "85" ročník jednoho z největších závodů světa, slavná čtyřiadvacetihodinovka LeMans na okruhu LaSarthe. Za námi jsou již všechny kvalifikace a TOYOTA se svými prototypy TS050 HY opanovala první řadu na zítřejším startu. Úplně nejrychlejší ze všech byl Japonský kamikadze Kamuji Kobayashi který ve druhé, ze tří kvalifikací, zajel jedno kolo za 3:14:791 minuty, což je druhý absolutně nejrychlejší čas všech dob na tomto, i když několikrát, přestavěném okruhu. Tímto časem překonal letitý rekord H. J. Stucka z doby slavné skupiny C, konkrétně z roku 1985, který tehdy s vozem ROTHMANS PORSCHE 962L zajel čas 3:14:80 (13,626 km). Dnešní trať, je o 3 metry delší, ale klíčové je, že v době, kdy zajel rekord Stuck, se jezdilo 6 km dlouhou rovinkou Mulsanne (Hunardiéres) rovně, dnes jsou tam dvě zpomalovací šikany a tehdejší vozy měly "maximálku" až někde okolo 400 km/h. 

Absolutně nejrychleji byl ale okruh objet v roce 1971, a to vozem Gulf PORSCHE 917L, který pilotoval Pedro Rodriguez, a časomíra se tehdy zastavila na hodnotě 3:13:9 minut, jenže trať byla o 160 metrů (13,469 km) kratší než dnes (13,629 km) a také rovinkou Mulsanne (Hunardiéres) se jezdilo rovně. Jen pro srovnání - Když jsem byl roku 2014 v LeMans já, stačil K. Nakajimovi na "pole position" čas 3:21:789.


Aktualizováno : 31.5.2017

Od manželky jsem dostal krásnou fotografickou knihu fotografa Rainera W. Schlegelmilcha - SPORTS CAR RACING 1962-1973. Všem, kdo, máte rádi sportovní vozy a jezdce oné doby, a nechcete se spoléhat pouze na "jedničky a nuly" (nehledě na to, že většinu fotografii z této knihy snad ani na "sítí" nenajdete), vřele tuto knihu doporučuji.

Aktualizováno : 30.5.2017

Pátým modelem, který letos zařazuji do sbírky je PORSCHE 917/10 týmu RINZLER MOTORACING ze závodu ve Watkins Glen 1973 Can-Am #23 od fy PMA Minichamps. K samotnému modelu mohu dodat jen to, že je vyroben stejně jako model PORSCHE 917/10, který jsem zde představoval 12.4.2017. Model odpovídá skutečnému vozu z daného závodu, kromě "sloupku" zpětných zrcátek. Na původním voze byly ony zrcátka upevněny na plechových, otvory odlehčenými "stojínkách" - ZDE. Samotný model je bez chyb a dle mého názoru velmi líbivý. Mám jej od pana Prantnera - Svět autíček.

PORSCHE 917/10 Watkins Glen 1973 Can-Am #23 PMA Minichamps

Aktualizováno : 22.5.2017

Právě dnes je to čtyřicet let, co mezi Havířovem a Šenovem proháněl své MEMPHIS BMW 3.5 CSL rakouský jezdec Sepp Manhalter. U této příležitostí zařazuji do sekce Některé modely detailněji fotografie modelu onoho vozu. Můj původní záměr byl, že model nafotím na někdejším silničním okruhu, ovšem, přece jen se jedná o malý model a u takovýchto "detailních" fotografii je jedno, co je v pozadí, tak jsem fotil na zahradě jako vždy.

BMW 3.5 CSL Havířov International 1977 #5 PMA MINICHAMPS

Aktualizováno : 16.5.2017

Do sekce VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! 2017 jsem přidal report z prvního závodu letošního seriálu Veteránské tour, který se jel 13.5. v Třebíči.

Aktualizováno : 12.4.2017

Dnes představuji model jednoho z ikonických závodních vozů seriálu Can-Am první poloviny sedmdesátých let, PORSCHE 917/10. George Follmer z Penskeho týmu s tímto vozem onen seriál v roce 1972 vyhrál.

S nadsázkou by se dalo říci, že když už, se po změně pravidel od roku 1972 nemohly zúčastňovat "coupé" 917 vytrvalostních závodů, tak jim prostě odřízli střechy, přidali dvě turbodmychadla a s výkonem větším, než 1100 koňských sil, je poslali vyhrávat za oceán závody šampionátu Can-Am :-), samozřejmě, takhle to nebylo, ale z klasické "devětsetsedmnáctky", byl tento vůz opravdu odvozen, a dodnes budí veliký respekt. Já sám, jej obdivuji již od roku 1973, kdy jsem o něm četl v časopise GRAND PRIX sport, vyráběl si jeho karosérie z papíru na autodráhu a později i závodil s polomaketou RC automodelu 1:8 v kategorii V2. Ještě dnes se karoserie PORSCHE 917/10 používají ve veteránských soutěžích RC automodelů 1:8!

K samotnému modelu - PMA Minichamps jej vyráběl již před několika lety, jako dealerskou edici a prodával se snad jen v muzeu PORSCHE. Měl otevírací dveře a demontovatelnou zadní část karosérie, pod kterou se ukrýval hezky vyhotovený "motor" a jiné detaily. Dnes je tato původní verze modelu takřka nesehnatelná, a pokud jej někdo prodává, tak za cenu mnohonásobně převyšující tu původní.

Já představuji model, který je "reedici" prodávanou v letošním roce a bohužel již není tak detailní jako původní.

Z prvních fotografii tohoto modelu bylo patrné, že se nebude nic otevírat, ani sundávat. A čím, že se ještě tento model liší od původní verze?

Na přední nápravě nemají spodní ramena úchyty tlumičů, které tam také chybí, plexi štítek před jezdcem je jinak uchycen, než na původním modelu a asi je i více žlutý, než měl originální závodní vůz. Přístrojová deska nemá přepínače ani kontrolky 3D, ale je tam pouze vodotisk, pod ní je přepážka (snad po vzoru TSM a jejich resinových modelů PORSCHE 936), ale na ní, jsou alespoň naznačeny pedály ve 3D. Ventilátor motorů není mezi lopatkami průchozí a je pouze jednobarevný, samotný motor je pod karosérii, takže vidět není a při zadním pohledu je až za převodovkou a turby, takže ho neřeším, na zadní nápravě nejsou takzvané kosti a chybí i hnací hřídele, místo kterých je pouze osička modelových kol. Mám pocit, že i třmeny kotoučových brzd jsou méně detailní.

Abych ale jen "nehanil", když nebudete srovnávat s původním modelem, tak model jako takový, je moc hezký, s celo černými disky a rozložením "nálepek" jsem jej identifikoval jako verzi ze závodu, který se jel 15.10.1972 v Laguna Seca. Je vcelku přesný, až na nápis "AUDI" na pravém boku, který měl začínat pod písmenem "P" a až za ním měly být pruhy, v PMA Minichamps podle všeho použili obtisk z levé strany, je to paradox, protože logo "SUNOCO" na předních blatnících mají správně zrcadlově, tam to bylo zase špatně na původní verzi modelů (ten sice nebyl ze závodu Laguna Seca, ale i tak je to špatně). Pravdivost červené barvy na pruzích se dá těžko ověřit, protože na dobových fotografiích je pokaždé jiná, někomu se může zdát příliš "malinová", ale já si myslím, že je dosti podobá originálnímu závodnímu vozu.

Model, který mám od pana Prantnera - Svět autíček, nemá viditelné chyby, pouze loga na zadním křídle jsou při čelním pohledu, více posunutá vlevo, ovšem tato chyba je na všech "nových" modelech. Mě, ale mrzí, že PMA Minichamps vyrobí v reedici modely jako PORSCHE 956L nebo BMW 3,5 CSL přesně tak, jako původní dříve vyráběné modely, včetně všech detailů (jen v jiných barevných provedeních) a výše popisovaný model PORSCHE 917/10 takhle "očešou", nějak tomu opravdu nerozumím :-(.

 

Aktualizováno : 28.3.2017

Pokud správně počítám, tak právě dnes je to osmnáct let, co jsem si koupil první model 1:18, takže mé sbírání "osmnáctin" slaví osmnáctiny :-)

Aktualizováno : 27.3.2017

Něco, přes deset kilometrů vzdušnou čárou od mého rodného domu, se nacházel někdejší "silniční závodní okruh Havířov-Šenov". Bylo to, to nejbližší místo od mého bydliště, kde jsem mohl, ve své době vidět závodit i nějaký ten "pořádný zápaďácký závoďák", a to díky tamním mezinárodním závodům. Tak tomu bylo i v květnu 1977. Dodnes si vzpomínám, jak v parkovišti závodních vozů stál přepravník v barvách MEMPHIS BMW rakouského jezdce Seppa Manhaltera a u něj naleštěné závodní BMW 3,5 CSL, ano právě to, které rok předtím startovalo také ve slavné 24 hodinovce v LeMans (v jiných barvách #43) s posádkou D. Quester, A. Peltier A. Krebs, ovšem kvůli požáru motoru tehdy závod nedokončili.

Proč o tom píši, a právě nyní? 

Protože po bezmála čtyřiceti letech od onoho 22. května 1977 mám na stole před sebou model 1:18 výše uvedeného BMW 3,5 CSL právě v provedení ze závodu Havířov-Šenov International 1977 od fy PMA MINICHAMPS. Co stojí, za tím, že tato firma vyrobila model z tohoto závodu nevím, modely "cestovních závodních vozů" :-) nesbírám, ale mít model vozu, který jsem viděl závodit, jak se říká "za humny", tomu prostě nešlo odolat a v žádném případě nelituji toho, že jsem si ho koupil. Sehnat ho nebylo jednoduché, na krabici je totiž uváděn limit 300 kusů. Troufám si tvrdit, na základě výše popsaného, že tento model je opravdovou raritou mé sbírky, která se v těchto dnech stává "plnoletou", jinými slovy, tyto "autíčka" sbírám již osmnáct let.

K samotnému modelu - mám jej od pana Borského SVĚT MODELŮ, za což mu děkuji a model je to opravdu velmi povedený. Neshledal jsem na něm žádné vady, ať už slícováním jednotlivých části, nálepek, laku, geometrie podvozku, má krásné průchozí žebrování atd...prostě se jedná o jeden z mála poctivých "otevíracích kovových" modelů, které se dají v dnešní době (ne)koupit, za rozumný peníz a to pravděpodobně i díky tomu, že model vychází z forem, ze kterých se modely vyráběly ještě v době, kdy výrobcům záleželo na kvalitě svých produktů.

 

 

Aktualizováno : 8.3.2017

Sklolaminátovými panely pokryty trubkový rám, v něm, za sedadlem jezdce ukotven silný, burácející motor, malými koly osazena přední náprava a "mohutné válce" na zadní, takhle nějak, by se daly v kostce charakterizovat závodní prototypy, ale i formulové vozy počátku sedmdesátých let minulého století. Mezi ně samozřejmě patřilo i PORSCHE 908/03...jak, mám rád tu dobu, o níž se říká "období, kdy sex byl bezpečný, ale závodění nebezpečné". Model, který dnes představuji, je právě PORSCHE 908/03 Gulf #2 Nürburgring 1971 od fy AUTOart z nejvyšší série Signature. Samozřejmě, je to již letitý model,ale špičkově provedeny poctivý a otevírací "DIE CAST", z nejlepší doby výrobců automodelů 1:18. Model mám od pana Prantnera ze Světa autíček. Původně jsem sice chtěl, do sbírky zařadit "908/03" z roku 1970, tedy verzi bez "ploutví", kterou jsem fotil již před desíti léty v Norimbergu, ale ta se dodnes nevyrábí, tak jsem si alespoň doplnil kolekci z roku 1971. Původní vůz posádky Jo Siffert a Derek Bell startoval v závodě 1000 km Nürburgring 1971, ale nedojel, pro závadu právě na trubkovém šasi.

Aktualizováno : 17.2.2017

Do sekce MARTINI RACING jsem zařadil fotografie MARTINI LANCIE LC2 #5 z LeMans 1985 od fy Spark.

Aktualizováno : 16.2.2017

Do sekce MARTINI RACING jsem zařadil slibované fotografie MARTINI PORSCHE 936 #7 z IMOLY 1976 od fy TSM.

Aktualizováno : 27.1.2017

V první letošní aktualizaci se vracím o bezmála 32 let zpět v čase do roku 1985, kdy se v LeMans, po okruhu LaSarthe proháněl i tento krásný prototyp kultovní skupiny "C" - LANCIA LC2 MARTINI, s nímž posádka H. Pescarolo a M. Baldi dojela na sedmém místě. Model tohoto vozu vyrobila fy Spark, je "resinový", moc hezký a detailně vypracován a mám jej z NiceCars. Detailnější fotografie se časem pochopitelně objeví v sekci MARTINI RACING.

LANCIA LC2 MARTINI LeMans 1985 #5 Spark

Aktualizováno : 31.12.2016

Dnešní aktualizace je poslední v tomto roce a já zařazuji do sbírky poslední z "Vánočních modelů". V roce 1988 zvítězil ve 24h LeMans JAGUAR XJ-R9 Silk Cut #2  a přetrhl tak sedm let trvající nepřetržité vítězení značky PORSCHE v tomto závodě. A právě z onoho závodu je model PORSCHE 962C CAMEL od fy NOREV. Když, jsem před léty viděl poprvé obrázky PORSCHE v barvách CAMEL, říkal jsem si, to by byl krásný model. NOREV jej vyrobil jako kovový, neotevírací a dodal tabákovou reklamu zvlášť na vodních obtiscích, aby si to mohl každý sběratel dolepit, a tím měl "kompletní model", což všechny firmy zdaleka nedodávají. Když vezmu v úvahu poměr kvalita - cena, tak nemám co dodat - spokojenost. Model je čistě vyroben, samozřejmě nemůžeme čekat žádné výrazné detaily, hlavně v kokpitu, ale celkově působí hezky. Ten můj má bohužel špatně nalepený obtisk "REPSOL" na levé "ploutví", řešil jsem to i s výrobcem, náhradní nálepku nemá, tak to nějak opravím sám, ale jak píši výše, kvalita - cena - spokojenost.

Aktualizováno : 30.12.2016

Ke dvěma modelům "MARTINI 936" z loňského roku, také letos zařazuji do sbírky "Vánoční" model MARTINI PORSCHE 936, tentokrát ze závodu 500Km IMOLY roku 1976, kde posádka Jackie Ickx a Jochen Mass s tímto spiderem zvítězila. Samotný model, tak jako oba dva výše zmíněné je resinový od fy TSM. Je hezký, bez viditelných vad, od obou předešlých se liší různými detaily, které si budete moci porovnat, až ho detailněji nafotím do sekce MARTINI RACING. Negativně na něm hodnotím černou přepážku pod přístrojovou deskou, tak jako na předešlých dvou ("ušetřili" si výrobu tři pedálu, to mi mozek nebere, ještě u "otevřené verze") a o diskusi stoji i černě natřené výdechy v blatnících nad předními koly a jejich počet, ovšem průkazných fotografii z onoho závodu se dohledat moc nedá, přesto si myslím, že je jich tam až moc.

Aktualizováno : 29.12.2016

Po letošním velmi šťastném vítězství vozu PORSCHE v LeMans měl Ježíšek celkem jasnou volbu, pod Vánočním stromečkem byly tři modely právě této značky, nahrál tomu také "Černý pátek", který na německých e-shopech opravdu funguje. Modely obsahuji tři dekády minulého století a první, který dnes představují je model továrního prototypu PORSCHE 908, který jeho posádka Hans Herrmann a Gérard Larrousse dovezla po strhujícím boji na druhém místě o 120m za vítězným Fordem GT40 v LeMans 1969. Byl to právě onen ročník, kdy naposled jezdci na povel startéra běželi napříč startovní rovinkou ke svým vozům, stojících zešikma na protější straně seřazených podle dosažených časů v "tréninku". Proti tomuto protestoval Jackie Ickx, který šel ke svému Gulf Fordu GT40 #6 pomalou chůzi a přesto spolu s Jackiem Oliverem nakonec zvítězili o oněch 120m před PORSCHEM 908, které nyní představuji. Jedná se opět o resinový velmi věrně a čistě vypracovaný model fy Spark, který nyní tvoří hezkou dvojici právě s vítězným Fordem GT40 #6, také od fy Spark.

Aktualizováno : 14.12.2016

Pro všechny fanoušky LeMans a hlavně stejnojmenného kultovního filmu Steve McQueena, zajímavý komiksový počin - ZDE.

Pro vás, které zajímá něco více o tom, jak vlastně film LeMans vznikal, doporučuji tento dokumentární snímek - ZDE


 © 2009-2018 Jirka automodely 1:18
návštěvníků stránky
celkem118 066
tento týden141
dnes80