Svet-Stranek.cz
Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.
Jirka automodely 1:18

Aktualizace:Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.

Aktualizace

Na této stránce, průběžně informuji o tom, co a kde jsem na svých stránkách - http://jirkaautomodely.stranky1.cz/ - aktualizoval.

Aktualizováno : 1.10.2020

Po delší době je zde zase nějaká ta aktualizace. Pro ty, koho zajímají závody RC automodelů, tedy konkrétně Veteránská tour, tak vše podstatné z našeho týmu VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! z letošního, již osmého ročníku této "tour" je - ZDE.

Co se týká modelů 1:18, něco málo mám již dlouho objednáno, ale doba je "zvláštní", tak je asi vše nějak zpožděno.

Aktualizováno : 24.8.2020

23.-24. srpna 1980 se na parkovišti nad "Porubským koupalištěm" konalo Mistrovství ČSSR v závodech RC modelů automobilů. Oba dva dny jsem se zúčastnil co by divák a příležitostný mechanik Jirky Šostáka.

V té době jsem už byl nějaký ten čas členem Automodelářského kroužku Svazarmu při Středním odborném učilišti Vítkovic v Hrabůvce. 

Tyto závody, ale beru jako klíčové, protože právě tehdy jsme se spolu s taťkou pustili na 100% do tohoto koníčka. Je také pravdou, že jsem po cca 13 letech opustil "aktivní závodění". Díky otci, který se ale od "postu mého mechanika" (na fotografii třetí zprava) vypracoval, až na velmi dobrého závodníka se naše příjmení i nadále objevovalo ve výsledkových listinách závodů RC aut. V roce 2016 jsem se k aktivnímu závodění opět vrátil. "Může" za to můj kamarád Honza se kterým dodnes závodíme ve "Veteránské tour". A protože tatík už má svůj věk, se kterým přicházejí i nemoci, tak tu "RC káru" tlačím zase já. 

Proč o tom píší? Protože je to čtyřicet let, a to už není jen tak nějaký koníček, ale pořádný kůň :-)


Aktualizováno : 17.8.2020

Ač, se možná mohlo zdát, že se zde od poslední "Aktualizace" nic nedělo, opak byl pravdou. Každou volnou chvíli jsem věnoval tomu, abych to mé, víc než jedenáctileté snažení tady "zachránil". Nebylo to opravdu úplně jednoduché. No, dnes mohu říci, že už by měla většina, toho co zde mám fungovat. Samozřejmě, zajisté jsem "nasekal" nějaké ty chyby, o kterých ještě ani nevím. Časem se budu snažit vše kontrolovat a opravovat. Vás, návštěvníku těchto stránek, se týká změna pouze u "ucelených galérii", ty jsem se po zralé úvaze rozhodl umístit na "ZONERAMĚ". Každá změna s sebou přináší nějaké to pro a proti. Já osobně si ale myslím, že "ZONERAMA" byla správná volba. 

Byl bych rád, pokud zde naleznete nějaké chyby, aby jste mi napsali. Třeba - ZDE

Aktualizováno : 18.7.2020

Bohužel, "dobře už bylo". Galerie.cz, kde jsem takřka od začátku tvoření těchto stránek měl své externí úložiště na fotografie tady zobrazované, bez náhrady k 16.8.2020 ukončuje svou činnost. Hledám tedy jiné, kde bych mohl fotografie "přesunout". Bohužel se nějak nedaří najít takové, které by "pracovalo" k mé spokojenosti. Ještě to nevzdávám, ale moc optimisticky to nevidím. Včera jsem už myslel, že se něco rýsuje, bohužel celodenní práce vzala za své, proto se vám pravděpodobně nezobrazuje většina "náhledových fotografií :-(.

Aktualizováno : 14.7.2020

Moc hezká podívaná, která se hned tak nezopakuje. Kometa Neowise, kterou momentálně můžeme vidět na severní obloze od setmění, až do rozbřesku se k nám podle propočtu vrátí až kolem roku 8800 a to už tu asi nebudeme :-). Tak neváhejte a určitě se koukejte. Stojí to opravdu za to.

001

Aktualizováno : 4.7.2020

Před časem jsem dostal k narozeninám velmi krásný model. Model firmy AUTOart z její nejvyšší kvalitativní série Signature - PORSCHE 911 GT1 LeMans 1997 #25. Jedná se opravdu velmi detailně propracovaný, rozebíratelný, kovový model s funkčním odpružením. Už jsem ani nevěřil, že ho někdy do sbírky kvůli finanční náročnosti zařadím. Naštěstí se vyskytl v cenové nabídce, která již byla akceptovatelná. Tímto modelem jsem si zkompletoval sérii modelů továrních vozu PORSCHE 911 GT1, konkrétně se startovním číslem 25, které startovaly v LeMans 1996 až 1998. Dlužno ještě doplnit, že model mám od pana Prantnera Svět autíček

Někdy se objevuji hlasy, že modely, s takto výraznou slevou jsou nějakým způsobem poškozené, již dříve rozbalené atd. Nevím, jistě je to možné, ale konkrétně já takovou zkušenost naštěstí nemám, spíše naopak, některé dražší modely, které jsem si pořídil, měly vady a některé tak výrazné, že jsem je musel i reklamovat. Takovýto problém vnímám spíše, když člověk koupí poslední kus. S tímto mám povětšinou špatné zkušenosti.

001

PORSCHE 911 GT1 LeMans 1997 #25 AUTOart 

Aktualizováno : 13.6.2020

Dnes 13.6.2020 v 16:00 to bude 50 let, co byl odstartován, troufám si napsat přelomový ročník 24h LeMans a to minimálně ze tři důvodu.

Zaprvé - startovní procedura "LeMans", kdy jezdci běželi ke svým vozům přes trať, byla kvůli větší bezpečnosti upravena. Vozy sice stály na startovní rovince šikmo ve směru jízdy, seřazeny podle času dosažených v tréninku jako doposud, ale jezdci již seděli v nich. Byli připoutání bezpečnostními pásy a bezpečně uzavření. Takto se startovalo opravdu pouze v roce 1970, od roku 1971 již byl zaveden start "Indianapolis", tedy "letmý", za zaváděcím vozem.

Zadruhé - tento start je velmi věrně zachycen v kultovním filmu LeMans, jehož "fiktivní" děj se odehrává právě během 38. ročníku tohoto legendárního závodu. Film sám o sobě neměl během svého vzniku, ani v začátcích promítání na růžích ustláno, přesto se stal naprostou kultovní záležitosti a velmi prospěl k propagaci tohoto závodu.

Zatřetí - roku 1970 se automobilka PORSCHE konečně dočkala dlouho očekávaného celkového prvenství v tomto závodě. Zasloužily se o něj legendární vozy PORSCHE 917. K tomuto prvnímu vítězství na dráze LaSarthe, PORSCHE doposud přidalo ještě během let dalších 18 triumfů.

002

Aktualizováno : 12.6.2020

10. června zemřel ve věku 90 let Hans Mezger. Konstruktér, který zkonstruoval nejen vzduchem chlazený šestiválcový "boxer" motor Porsche 911, ale podílel se i na celkové konstrukci Porsche 917 a hlavně vyvinul jeho dvanáctiválcový motor. Po více než tři desetiletí byl Hans Mezger zodpovědný za nejúspěšnější závodní vozy a závodní motory Porsche.

003


Aktualizováno : 7.4.2020

V polovině sedmdesátých let minulého století začal stoupat zájem o formuli 1 u „něžnějšího pohlaví“. Bezesporu se o to zasloužil i jistý Anglický závodník, dlouhovlasý blonďák James Hunt, kterého protlačil do F1 v roce 1973 Lord Thomas Alexander Fermor-Hesketh. Tento mladý aristokrat a velký fanda automobilového sportu vybudoval dokonce i vlastní tým pro formuli 1. Ten však neměl dlouhého trvání (1974 - 78), přesto se nesmazatelně zapsal do historie a to minimálně kvůli třem věcem.

Zaprvé, mladý baron si ze začátku všechno financoval sám, proto nebyla na jeho vozech žádná loga sponzorů, či reklamní nápisy.

Zadruhé, přístup jeho týmu k závodům byl opravdu okázalý.  V parkovišti závodních vozů se podávala vybraná jídla a šampaňské teklo proudem. Díky výše popsanému, nebyl tým HESKETH brán zcela vážně a málo kdo předpokládal, že by se výrazněji zapsal do výsledkových listin.

Zatřetí, Velká cena F1 v Nizozemsku 1975 změnila pohled na tento tým. Byl to závod, v němž „David porazil Goliáše“. James Hunt se slabším vozem HESKETH 308(B) porazil Nikiho Laudu, jedoucího ve špičkovém Ferrari 312T. Jak se později ukázalo, bylo to jediné vítězství týmu HESKETH ve formuli 1.

Grand Prix F1 Holandsko 22. Červen 1975

Trénink ovládl Niki Lauda, který v tomto roce cílevědomě kráčel za svým prvním titulem ve formuli 1. Samotný závod byl na okruhu Zandvoord odstartován za deště. Niki Lauda využil nejlepší startovní pozice a udržoval si vedení, Hunt jezdil čtvrtý. Trať však začala brzy osychat a Hunt si se svým HESKETHEM zajel jako první pro pneumatiky do sucha. Díky tomuto rozhodnutí, se od patnáctého kola ujal vedení, když se dostal před Jariera i Laudu. Ve 43 kole praskla J.P. Jarierovi na jeho Shadowu pneumatika a tak musel nechtěně přenechat druhé místo Laudovi. Tomu už nic nebránilo, aby začal stíhat vedoucího Hunta. Dvacet kol před cílem se Niki na Jamese dotáhl. Hunt byl ve svém bílém HESKETHU 308(B) pod obrovským tlakem, ale pozici uhájil a vítězně projel pod šachovnicovým praporkem o sekundu dříve než Lauda s lepším Ferrari…

Alexaderovy finanční prostředky však bezedné nebyly a samofinancování tak náklade „zábavy“, jakou formule 1 už v té době bezpochyby byla, přestával zvládat. Proto se časem obrátil na sponzory. Ani ti však nepomohli tým zachránit a tak během sezóny 1978 HESKETH svět formule 1 opustil. To už za něj nestartoval James Hunt, který v roce 1976 podepsal smlouvu u McLarenu. V tomto týmu získal i svůj jediný titul mistra světa (1976).

Byla to úžasná, ale i velmi nebezpečná doba závodů formule 1. Já sám mám toto období nejraději a zajisté nejsem sám, což dokazuje i velmi zdařilý filmový počin Rona Howarda „Rivalové“. Ten zachycuje právě toto období, kdy byl sex bezpečný, ale závodění nebezpečné.

Model 1:18 HESKETH 308(B)

Firma Spark již dříve vyrobila resinový model tohoto vozu z Velké ceny Německa 1975 v limitované verzi „Gold edition“, pouze pro obchod RACELAND (ještě se dá koupit). Před nedávnem byla pro celosvětový trh uvedena i verze z GP Holandska 1975. Oba modely se od sebe v některých detailech liší. Já si do sbírky vybral „vítěznou Holandskou“ verzi.

004

HESKETH 308 James Hunt GP Holandsko 1975 #24 Spark 

Aktualizováno : 25.3.2020

Dnes zařazuji do sbírky model vozu PORSCHE 935/78-81 #JR-002 ve verzi z 24h LeMans 1982. 

Toto "monstrum", jehož kořeny lze dohledat u typu 911 :-), nasadil tým John Fitzpatrick Racing poprvé právě v LeMans 1982. Posádka John Fitzpatrick - David Hobbs dojela v onom závodě na celkově čtvrtém místě za třemi továrními vozy Rothmans PORSCHE 956 skupiny "C" a zvítězila ve třídě IMSA GTX. 

Tento vůz však potkal velmi smutný osud. 

24. dubna roku 1983, během šestihodinového závodu na okruhu v Riverside, se z něj, díky mechanické závadě odlomilo zadní přítlačné křídlo. Neovladatelný vůz v rychlosti 310 km/h narazil do betonového hrazení a vzplanul. Za volantem byl právě Rolf Stommelen, který vystřídal Dereka Bella. Jeho poranění hlavy, bohužel nebylo slučitelné se životem :-(.

Samotný model je velmi hezký, čistě a detailně vyroben z resinu fy Spark.

005

PORSCHE 935/78-81 LeMans 1982 #79 Spark    

Aktualizováno : 18.3.2020

Dnes jsem zařadil novou podstránku "Zlatá éra RC automodelů u nás". 

Pokud máte zájem si přečíst, jaké že to bylo, v osmdesátých létech minulého století se závody RC automodelů v tehdejší ČSSR, tady jsou mé vzpomínky - ZDE

Aktualizováno : 26.2.2020

PORSCHE 917 #001

První vyrobené šasi vozu PORSCHE 917 se stalo legendárním, aniž odjelo, jediný závod. Od prvopočátku bylo určeno pouze k testování a jako prezentační, či výstavní exponát. Poprvé jej mohla veřejnost spatřit 12. března 1969 na autosalónu v Ženevě. Když Ferdinand Piëch stáhl krycí plachtu, ukázala se dlouhá aerodynamická, bíle lakovaná karosérie se zelenými doplňky, která na sobě nesla příznačné číslice 917. Takto barevně ztvárněn však vůz zůstal jen do září, kdy byl v rámci IAA ve Frankfurtu vystavován v pozměněné podobě. Měl sice také bíle lakovanou karosérii, ale zmizela „zelená“ a jejím středem se od přídě až po záď táhl oranžový pruh, skládající se z tenkých, příčných proužku. Vůz dostal i startovní čísla „3“ a také disky kol se „stříbrnými“ límci a oranžovými paprsky. Ještě v tomto měsíci, byla podepsána smlouva mezi závodním oddělením automobilky PORSCHE a Johnem Wyerem, tedy „JWA“ – John Wyer Automotive Engineering o jejích závodní spolupráci. V praxi to znamenalo, že od roku 1970 bude jedna část továrního týmu PORSCHE zpravována právě JWA. John Wyer měl za sebou mocného sponzora, petrolejářskou firmu Gulf a tak se vůz #001 díky tomu opět přebarvoval. Již 30. září byl na Londýnském autosalónu představen v ikonických bledě modro oranžových barvách fy Gulf se startovními čísly 1. Vůz v této podobě bylo možno mimo jiné vidět i v rámci závodu LeMans 1970 (samozřejmě pouze jako prezentační na výstavě v zámku Courtanvaux). Automobilka PORSCHE se toho roku konečně dočkala a poprvé celkově zvítězila ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v LeMans. Vůz PORSCHE 917K číslo 23, týmu PORSCHE SALZBURG tehdy do cíle vítězně dovezla posádka Hanz Herrman a Richard Attwood. Pro PORSCHE to byl velký úspěch, a protože šasi #23 (ano, číslo šasi bylo totožné se startovním číslem „23“), se muselo zúčastňovat dalších závodů, bylo rozhodnuto o přestavbě vozu #001 do podoby #23, jako vzpomínka na toto první vítězství PORSCHE v LeMans.  V září roku 1970 se začalo s přestavbou a již 6. října bylo šasi #001 vystavováno na autosalónu v Paříži, co by replika vítězného vozu #023 z LeMans 1970. V této nezměněné podobě zůstal vůz zachován až do roku 2018. S blížícím se 50. výročím vzniku jednoho z nejlepších závodních vozů všech dob se ale šasi #001 začalo pod rukama odborníků z PORSCHE MUSEA přestavovat do původní podoby z března 1969. K této „proměně“ bylo použito nejmodernějších 3D technologií pro výrobu již dávno neexistujících původních dílů. Takto krásně „zrekonstruované“ jsme ho mohli obdivovat i na výstavě „Colours of Speed - 50 Jahre Porsche 917“, konané právě v PORSCHE MUSEU.
Samotné modely PORSCHE 917 #001 v měřítku 1:18.
Jediná firma, která modely PORSCHE 917 #001 v tomto měřítku vyrábí je fy BBR. K dostání jsou ve dvou nejznámějších provedeních. Samozřejmě v tom z historického hlediska nejdůležitějším, tedy z Ženevy 1969 a pak v oněch ikonických bledě modro oranžových barvách Gulf z Londýnského autosalónu 1969. Modely jsou vyrobeny s resinu, jako všechny „917“ produkovány touto firmou. A tak jako všechny, mají i „jednoraménkový“ stěrač čelního skla, což je špatně. Taktéž některé„detaily“ jsou oproti původnímu vozu pozměněny, škoda. Na druhou stranu je potřeba vyzvednout, že si v BBR „pohráli“s přídi a udělali do ní pouze jeden otvor (pro přívod vzduchu k chladiči), tak jak to opravdu mělo šasi #001 v původní podobě.Ostatní vozy, které se pak účastnily závodů, měly ještě dva otvory po stranách, pro přívod chladicího vzduchu k předním brzdám. A také změnili úhel předních křidélek na „Gulfu“ jako na originálním voze, mimo jiné.
Když před necelým rokem avizovala fy BBR, že k verzi „Ženeva“ vyrobí i „Gulf“, neváhal jsem a model si objednal. Pak ale zasáhla „vyšší moc“. Při jednom rozhovoru s manželkou, že pro kterou verzi jsem se vlastně rozhodl, mi řekla, že bych měl mít ve sbírce hlavně model tohoto vozu, tak jak byl představen úplně poprvé… samozřejmě měla pravdu, tak jako vždy :-) . (Ona se vcelku v některých závodních vozech, hlavně PORSCHE vyzná. Samostatná kapitola je typ „917“, zde by jistě svými znalostmi zastínila nejednoho rádoby „znalce“).

Když jsem se vrátil, z výše zmiňované výstavy v PORSCHE muzeu, kde jsem si tento vůz doslova osahal, bylo rozhodnuto definitivně. Takže dnes představuji oba dva modely jednoho vozu, vozu PORSCHE 917 #001. Modely mám od pana Prantnera - Svět autíček.

006

PORSCHE 917 #001 Ženeva 1969 #917 BBR

007

PORSCHE 917 #001 Londýn 1969 #1 BBR

  014

 © 2009-2020 Jirka automodely 1:18
návštěvníků stránky
celkem214 170
tento týden419
dnes87