Svet-Stranek.cz
Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.
Jirka automodely 1:18

Aktualizace:Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.

Aktualizace

Na této stránce, průběžně informuji o tom, co a kde jsem na svých stránkách - http://jirkaautomodely.stranky1.cz/ - aktualizoval.


Aktualizováno : 1.3.2021

Do "podstránky" LeMans - You Tube jsem přidal šestidílný seriál z muzea na okruhu LaSarthe věnovaný vozům PORSCHE 917. Určitě stojí za shlédnutí.

Aktualizováno : 12.2.2021

Už je to více jak jednadvacet let, co jsem si koupil svůj první model PORSCHE 917 v měřítku 1:18. 

Pokud mi paměť slouží, bylo to počátkem října 1999 na výstavě Model Hobby, konané v Praze Letňanech. Byl jsem zrovna u stánku FOXtoys, když tam začali vybalovat bedny přivezeny přímo z letiště. Byly v nich modely tehdy nové firmy vyrábějící modely, firmy AUTOart. Nemohl jsem přehlédnout „okrově zbarvenou“ krabici s vyobrazeným Steve McQueenem.  Uvnitř za folii byl krásný model „filmového vozu“ Gulf Porsche 917 #20 z kultovního filmu LeMans. Okamžitě jsem po té krabici „skočil“ a už ji nepustil. Díky této události, si troufám tvrdit, že jsem byl první člověk, který tento model zakoupil v České republice :-). 

K dnešnímu dni už mam ve sbírce 28 modelů PORSCHE 917 vyrobených různými firmami v mnoha provedeních a z různých závodů, včetně oné „filmové verze“. Píšu o tom proto, že dnes představují ten zatím poslední. Jedná se o výrobek fy Spark – Gulf Porsche 917 #22 ze závodu 24h LeMans 1970. 

Model onoho vozu jsem toužil mít ve sbírce hodně dlouho. AUTOart tento konkrétní model nikdy nevyrobil a nevěřím, že ještě někdy vyrobí. Také pochybuji o tom, že by se nějaká jiná firma v dnešní době pustila do výroby kovových otvíracích devětsetsedmnáctek 1:18. Takže buďme rádi za to, že tehdy firma AUTOart vyrobila modely alespoň některých verzí tohoto legendárního vozu, ač mají také své chyby a nepřesnosti. Tuším, že jich bylo celkem třináct, 9 ve verzi „K“ a čtyři „L“. 

Tak a nyní zpátky ke „Sparku“ - 

Model sám o sobě je velmi krásný, čistě vyroben a vidím v něm originální vůz, ale… Zase je tady to mé ale :-). Pokud nesrovnáváte s originálním vozem, stačí model odšroubovat z podložky, přeleštit, vyfotit a zařadit do vitríny :-). Zajisté budete velmi spokojení. 

Teď se vrátím k tomu mému „ale“. 

Ani Spark se nevyvaroval několika chyb, chcete li nepřesnosti. Dalo by se asi diskutovat o velkém vykrojení blatníků za předními koly, že zadní blatníky mají malý rádius, že chybí nasávací otvor před předním sklem a že model má v zádi málo rozšířené prahy a zadní kapota děla "zub" (#21 i #22 měly prahy "dolaminované", aby navazovaly na ono rozšíření zadní kapoty). Na druhou stranu má Spark správně dvouraménkový stěrač, hezké průchozí mřížky nad předními koly, což má zase AUTOart na některých verzích modelů špatně. Ano, tyto vozy se vyvíjely a pořád se na nich něco měnilo. Ale když si člověk dohledá konkrétní vozy z konkrétního závodu, tak právě najde na modelech ony chyby a nepřesnosti. A to je trochu můj problém, hlavně s resinovými modely. U nich je určitě větší prostor pro úpravu odlišnosti jednotlivých detailů oproti výrobě kovových modelů. Toto píšu proto, že všechny tři vozy týmu JWA, startující v LeMans 1970 tedy #20, #21 i #22 měly vzadu ještě "navíc" vzpěry končící takřka až v zadních rozích pod karosérii. Zatím vyrobené modely Spark, tedy #21 ani #22 tyto vzpěry nemají. Já si je vyrobil a vlepil do svého modelu. Ještě postrádám reklamní logo BOSCH Racing. To má být u vozu #22 vpravo vzadu. Paradoxem ovšem je, že na krabici má Spark, vše jak má být, ale na modelech ne. 

A tak tu žijeme a svět se s námi točí :-).

Model mám ze Světa autíček.

01aa

PORSCHE 917K Gulf LeMans 1970 #22 Spark

Aktualizováno : 30.1.2021

Právě dnes je to sedmdesát let, co tento svět opustil Ferdinand PORSCHE.

003

Aktualizováno : 30.12.2020

Poslední aktualizace roku 2020 je tady a s ní i představení letošního posledního modelu - PUMA dune buggy.

Bylo nás hodně, co jsme si na podzim roku 1976 odstáli dlouhé fronty před tehdejšími československými kiny, abychom shlédli Italsko-Španělskou komedii „Jestli se rozzlobíme, budeme zlí“. Je až neuvěřitelné, že i po tolika letech má film stále spousty příznivců a to nejen u nás, jak tomu dosvědčuje počin francouzské modelářské firmy LAUDORACING - MODELS, která letos uvedla na trh model oné slavné „dunovky PUMA“ včetně postaviček hlavních protagonistu tohoto filmu. 

Nemalou měrou se na úspěchu filmu podílí i hudba sourozenecké dvojice Guida a Maurizia De Angelis vystupující pod názvem Oliver Onions. Asi nejen chytlavou písní „Dune buggy“, (kterou u nás přezpívala Hanka Zagorová pod názvem „Jestli se rozzlobím, budu zlá), ale také „slavnou Lalalalalala“:-). Když už jsme u Oliver Onions, tak mají na svém kontě nespočet hudebních hitů té doby, ať už písní jako takových (Santa Maria... ), či filmové a seriálové hudby (Sandokan... ). Věřím, že ale každému fandovi automobilových závodu zůstane navždy v srdci jejich píseň „I Don't Mind About Tomorrow“ z celovečerního dokumentárního filmu Formule 1 z roku 1978, kterým nás provázel Niki Lauda se Sydne Rome.

Ale zpátky k filmu, tedy buggy. Možná jste si někteří všimli, že když v závěru filmu přivezou mafiáni Terenci a Budovi dvě dunovky, nejsou stejné. Ta, do které nasedá Terence, má mimo jiné kolmější úhel předního rámu střechy, který je také jinak uchycen v karosérii. Během dalších záběru si buggy s Budem prohodí, než jedna shoří. Ověřit si to můžete již zítra, tedy 31.12. kdy stanice ČT2 tuto komedii v 15:40 vysílá.

Něco málo k modelu. Ten jako takový je velmi roztomilý :-), ale zaměření mé sbírky je zcela jiné a proto, když jsem viděl první předvýrobní snímky modelu, hledal jsem spíše chyby, abych o něm nemusel uvažovat :-). (Vzpomínám, že jako kluk, jsem si po zhlédnutí filmu model oné Pumy vyrobil z nějaké hračky, takže vzpomínky jsou o to silnější.) Našel jsem však pouze jeden zjevný nedostatek, a to sice, že chyběla žlutá manžeta kryjící úchyt pozičního světla na pravé straně rámu. I tento nedostatek však v LAUDORACING-MODELS na prodejní verzi modelu odstranili. Když se pak objevily sady modelů s postavičkami Buda a Terence, zaměření sbírky šlo stranou a model jsem „dostal“ k Vánocům. Nezklamal, je opravdu velmi hezký a ony postavičky tomu dodávají tu pravou filmovou atmosféru. Figurka Terence má sice více protažený obličej, než by měl být, a kola modelu jsou asi užší než na filmové buggy, ale to určitě mou radost z tohoto modelu nekazí. Firma uvádí limit 2000 kusů a já mám #1323. Model mám od pana Prantnera - Svět autíček.

014a

Aktualizováno : 29.12.2020

Dnes zařazuji detailnější fotografie modelu Ferrari D50 - ZDE. Tento jsem zakoupil v - NiceCars

 003a

Ferrari D50 J.M. Fangio GP Germany 1956 #1 CMC

Aktualizováno : 28.12.2020

Dnes představuji první, ze dvou modelů, které jsem našel pod Vánočním stromečkem.

Je to už nějaká doba, co firma CMC uvedla postupně na trh kolekci modelů Lancia D50 – Ferrari D50. Jednotlivé modely se od sebe liší, některé jen detaily, tak jak tomu bylo i u skutečných automobilů. Myslím, že i díky těmto odlišnostem, si ten „svůj“ model musel vybrat opravdu každý, kdo má rád onu dobu a modely CMC. Já se nyní krátce zmíním pouze o třech z nich.

Lancia D50 z roku 1955 je asi „nejmodelovější“. Přispívá k tomu konstrukce vozu, který měl ještě nádrže „samostatně“ podél trupu mezi koly. Zde si s tím fy CMC poradila excelentně, a když model držíte v ruce, jen žasnete nad jeho detailnosti. Pokud si koupíte model vozu #26 z GP Monaka 1955, se kterým „skočil“ Alberto Ascari do moře, tak máte model i s příběhem.

Jako druhý bych vypíchnul Ferrari D50 „dlouhý nos“ z GP Německa 1956. Tento vůz je z mého pohledu tak nějak díky oné delší přídi proporčně vyvážen. A právě s touto verzi tehdy J.M. Fangio na Nürburgringu zvítězil.

Třetí modifikaci, kterou bych ještě zmínil je Ferrari D50 z GP Itálie 1956. Tento monopost se mimo jiné liší jiným „větrným štítem“ a krátkou přídí oproti vozu z Nürburgringu.

Pokud se zaměříme na #26, tak zde se nabízí asi největší příběh gentlemanství ve Formuli 1.

Vůz tohoto startovního čísla v Monze 1956 řídil Peter Collins a mohl se stát mistrem světa. J.M. Fangiovi se totiž na jeho monopostu zlomila řadicí páka a šance na čtvrtý titul mistra světa se mu za dané situace rozplynula. Když přijel Peter do depa k pravidelné zastávce a dozvěděl se, co se Fangiovi stalo, nesobecky se rozhodl přenechat svůj vůz Juanu Manuelovi (to tehdejší pravidla umožňovala). Tím si body za umístění rozdělili a titul připadl právě Fangiovi. Později své rozhodnutí Peter odůvodnil, že je mladý a bude mít ještě možnost stát se mistrem světa. Bohužel se tak nestalo. V roce 1958, při nehodě v GP Německa na Nürburgringu zemřel.

Vše podstatné z velmi nebezpečného závodění v oněch padesátých letech minulého století naleznete ve zdařilém dokumentárním filmu

 „Ferrari závod k nesmrtelnosti“.

Já se rozhodl pro model vozu Ferrari D50 z GP Německa 1956 #1 od J.M. Fangia.

Samotný model je velmi detailně, čistě a bezchybně vyroben. Co se týká jeho věrnosti vůči originálnímu vozu, tak jisté nepatrné nepřesnosti se nalézt dají :-). Model je z limitované edice 1500 kusů a já se stal vlastníkem #1234.

PS. – Když takovýto model držím v ruce, napadá mě, proč si vlastně kupuji i „resinové“ modely :-) 

Zítra představím detailnější fotografie tohoto krásného modelu.

006

Ferrari D50 J.M. Fangio GP Germany 1956 #1 CMC

Aktualizováno : 16.12.2020

Před několika hodinami oznámila automobilka PORSCHE, že se hodlá od roku 2023 vrátit do seriálu FIA WEC (vytrvalostní závody). To by znamenalo, že se také zúčastní 100. výročního závodu 24 hodin LeMans (počítáno od jeho vzniku 1923). Více - ZDE 

Aktualizováno : 7.11.2020

„Ženy ho milovaly a muži chtěli vypadat jako on…“

… dnes je to čtyřicet let, co tento svět opustil herec a závodník Steve McQueen. 

Ač se dožil pouhých padesáti let, zanechal za sebou hezkou řádku velmi dobrých filmů, jen namátkou pár z nich - Sedm statečných, Velký útěk, Bullittův případ, LeMans, Útěk, Motýlek, Tom Horn a mnoho dalších. 

Pro mě, a velké množství fanoušků automobilových závodů po celém světě, však navždy zůstane „mužem z LeMans“. 

Shodou okolností, před padesáti lety vznikal v problémech, dnes již kultovní snímek „LeMans“. Ovšem tak, jak se Stevovi s filmovým štábem podařilo závod konaný na okruhu LaSarthe přenést na projekční plátno, se zatím nikomu jinému nepovedlo. Právem je dodnes „LeMans“ řazen mezi nejlepší filmy o automobilových závodech všech dob, ne li, že je ten úplně nejlepší. 

Film, balancující až na samé hraně hraného, i když fiktivního dokumentu je oproštěn od zbytečného balastu a v podstatě kopíruje slova McQueenovy filmové postavy, závodníka Michalea Delaneyho – 

„Racing is life… Anything that happens before or after is just Waiting.“ 

A v tom spočívá jeho genialita.


PS – Bylo natočeno mnoho filmů, ve kterých se vyskytují automobilové závody, ale pouze jeden závod se stal filmem.


Steve M

Aktualizováno : 24.8.2020

23.-24. srpna 1980 se na parkovišti nad "Porubským koupalištěm" konalo Mistrovství ČSSR v závodech RC modelů automobilů. Oba dva dny jsem se zúčastnil co by divák a příležitostný mechanik Jirky Šostáka.

V té době jsem už byl nějaký ten čas členem Automodelářského kroužku Svazarmu při Středním odborném učilišti Vítkovic v Hrabůvce. 

Tyto závody, ale beru jako klíčové, protože právě tehdy jsme se spolu s taťkou pustili na 100% do tohoto koníčka. Je také pravdou, že jsem po cca 13 letech opustil "aktivní závodění". Díky otci, který se ale od "postu mého mechanika" (na fotografii třetí zprava) vypracoval, až na velmi dobrého závodníka se naše příjmení i nadále objevovalo ve výsledkových listinách závodů RC aut. V roce 2016 jsem se k aktivnímu závodění opět vrátil. "Může" za to můj kamarád Honza se kterým dodnes závodíme ve "Veteránské tour". A protože tatík už má svůj věk, se kterým přicházejí i nemoci, tak tu "RC káru" tlačím zase já. 

Proč o tom píší? Protože je to čtyřicet let, a to už není jen tak nějaký koníček, ale pořádný kůň :-)

Aktualizováno : 4.7.2020

Před časem jsem dostal k narozeninám velmi krásný model. Model firmy AUTOart z její nejvyšší kvalitativní série Signature - PORSCHE 911 GT1 LeMans 1997 #25. Jedná se opravdu velmi detailně propracovaný, rozebíratelný, kovový model s funkčním odpružením. Už jsem ani nevěřil, že ho někdy do sbírky kvůli finanční náročnosti zařadím. Naštěstí se vyskytl v cenové nabídce, která již byla akceptovatelná. Tímto modelem jsem si zkompletoval sérii modelů továrních vozu PORSCHE 911 GT1, konkrétně se startovním číslem 25, které startovaly v LeMans 1996 až 1998. Dlužno ještě doplnit, že model mám od pana Prantnera Svět autíček

Někdy se objevuji hlasy, že modely, s takto výraznou slevou jsou nějakým způsobem poškozené, již dříve rozbalené atd. Nevím, jistě je to možné, ale konkrétně já takovou zkušenost naštěstí nemám, spíše naopak, některé dražší modely, které jsem si pořídil, měly vady a některé tak výrazné, že jsem je musel i reklamovat. Takovýto problém vnímám spíše, když člověk koupí poslední kus. S tímto mám povětšinou špatné zkušenosti.

001

PORSCHE 911 GT1 LeMans 1997 #25 AUTOart 

Aktualizováno : 13.6.2020

Dnes 13.6.2020 v 16:00 to bude 50 let, co byl odstartován, troufám si napsat přelomový ročník 24h LeMans a to minimálně ze tři důvodu.

Zaprvé - startovní procedura "LeMans", kdy jezdci běželi ke svým vozům přes trať, byla kvůli větší bezpečnosti upravena. Vozy sice stály na startovní rovince šikmo ve směru jízdy, seřazeny podle času dosažených v tréninku jako doposud, ale jezdci již seděli v nich. Byli připoutání bezpečnostními pásy a bezpečně uzavření. Takto se startovalo opravdu pouze v roce 1970, od roku 1971 již byl zaveden start "Indianapolis", tedy "letmý", za zaváděcím vozem.

Zadruhé - tento start je velmi věrně zachycen v kultovním filmu LeMans, jehož "fiktivní" děj se odehrává právě během 38. ročníku tohoto legendárního závodu. Film sám o sobě neměl během svého vzniku, ani v začátcích promítání na růžích ustláno, přesto se stal naprostou kultovní záležitosti a velmi prospěl k propagaci tohoto závodu.

Zatřetí - roku 1970 se automobilka PORSCHE konečně dočkala dlouho očekávaného celkového prvenství v tomto závodě. Zasloužily se o něj legendární vozy PORSCHE 917. K tomuto prvnímu vítězství na dráze LaSarthe, PORSCHE doposud přidalo ještě během let dalších 18 triumfů.

002

Aktualizováno : 12.6.2020

10. června zemřel ve věku 90 let Hans Mezger. Konstruktér, který zkonstruoval nejen vzduchem chlazený šestiválcový "boxer" motor Porsche 911, ale podílel se i na celkové konstrukci Porsche 917 a hlavně vyvinul jeho dvanáctiválcový motor. Po více než tři desetiletí byl Hans Mezger zodpovědný za nejúspěšnější závodní vozy a závodní motory Porsche.

003

Aktualizováno : 7.4.2020

V polovině sedmdesátých let minulého století začal stoupat zájem o formuli 1 u „něžnějšího pohlaví“. Bezesporu se o to zasloužil i jistý Anglický závodník, dlouhovlasý blonďák James Hunt, kterého protlačil do F1 v roce 1973 Lord Thomas Alexander Fermor-Hesketh. Tento mladý aristokrat a velký fanda automobilového sportu vybudoval dokonce i vlastní tým pro formuli 1. Ten však neměl dlouhého trvání (1974 - 78), přesto se nesmazatelně zapsal do historie a to minimálně kvůli třem věcem.

Zaprvé, mladý baron si ze začátku všechno financoval sám, proto nebyla na jeho vozech žádná loga sponzorů, či reklamní nápisy.

Zadruhé, přístup jeho týmu k závodům byl opravdu okázalý.  V parkovišti závodních vozů se podávala vybraná jídla a šampaňské teklo proudem. Díky výše popsanému, nebyl tým HESKETH brán zcela vážně a málo kdo předpokládal, že by se výrazněji zapsal do výsledkových listin.

Zatřetí, Velká cena F1 v Nizozemsku 1975 změnila pohled na tento tým. Byl to závod, v němž „David porazil Goliáše“. James Hunt se slabším vozem HESKETH 308(B) porazil Nikiho Laudu, jedoucího ve špičkovém Ferrari 312T. Jak se později ukázalo, bylo to jediné vítězství týmu HESKETH ve formuli 1.

Grand Prix F1 Holandsko 22. Červen 1975

Trénink ovládl Niki Lauda, který v tomto roce cílevědomě kráčel za svým prvním titulem ve formuli 1. Samotný závod byl na okruhu Zandvoord odstartován za deště. Niki Lauda využil nejlepší startovní pozice a udržoval si vedení, Hunt jezdil čtvrtý. Trať však začala brzy osychat a Hunt si se svým HESKETHEM zajel jako první pro pneumatiky do sucha. Díky tomuto rozhodnutí, se od patnáctého kola ujal vedení, když se dostal před Jariera i Laudu. Ve 43 kole praskla J.P. Jarierovi na jeho Shadowu pneumatika a tak musel nechtěně přenechat druhé místo Laudovi. Tomu už nic nebránilo, aby začal stíhat vedoucího Hunta. Dvacet kol před cílem se Niki na Jamese dotáhl. Hunt byl ve svém bílém HESKETHU 308(B) pod obrovským tlakem, ale pozici uhájil a vítězně projel pod šachovnicovým praporkem o sekundu dříve než Lauda s lepším Ferrari…

Alexaderovy finanční prostředky však bezedné nebyly a samofinancování tak náklade „zábavy“, jakou formule 1 už v té době bezpochyby byla, přestával zvládat. Proto se časem obrátil na sponzory. Ani ti však nepomohli tým zachránit a tak během sezóny 1978 HESKETH svět formule 1 opustil. To už za něj nestartoval James Hunt, který v roce 1976 podepsal smlouvu u McLarenu. V tomto týmu získal i svůj jediný titul mistra světa (1976).

Byla to úžasná, ale i velmi nebezpečná doba závodů formule 1. Já sám mám toto období nejraději a zajisté nejsem sám, což dokazuje i velmi zdařilý filmový počin Rona Howarda „Rivalové“. Ten zachycuje právě toto období, kdy byl sex bezpečný, ale závodění nebezpečné.

Model 1:18 HESKETH 308(B)

Firma Spark již dříve vyrobila resinový model tohoto vozu z Velké ceny Německa 1975 v limitované verzi „Gold edition“, pouze pro obchod RACELAND (ještě se dá koupit). Před nedávnem byla pro celosvětový trh uvedena i verze z GP Holandska 1975. Oba modely se od sebe v některých detailech liší. Já si do sbírky vybral „vítěznou Holandskou“ verzi.

004

HESKETH 308 James Hunt GP Holandsko 1975 #24 Spark 


  014

  2009-2021 Jirka automodely 1:18
návštěvníků stránky
celkem229 703
tento týden582
dnes66