Svet-Stranek.cz
Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.
Jirka automodely 1:18

Aktualizace:Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.

Aktualizace

Na této stránce, průběžně informuji o tom, co a kde jsem na svých stránkách - http://jirkaautomodely.stranky1.cz/ - aktualizoval.

Aktualizováno : 25.5.2018

Již zítra -

Aktualizováno : 14.5.2018

Od doby, co si lidstvo uvědomilo, že automobil nemusí být jen dopravní prostředek, bylo vyrobeno nespočetně různých závodních vozů. Mezi nimi se čas od času objeví i takový, o kterém se dá říci, že je legendární. Takovouto ikonou se bezpochyby stal i vůz Ford GT40. Ta "čtyřicítka" v názvu znamená výšku vozu v palcích. Byl zkonstruován a vyroben za účelem, aby přerušil nadvládu Ferrari v závodě 24 h LeMans a to se povedlo. Tyto vozy zvítězily v různých modifikacích ve slavném závodě čtyři krát po sobě (1966 - 1969). Když, k tomu přidám ještě název firmy exoto, vzejde z toho opravdu špičkový model legendárního vozu, který dnes představuji a zařazuji do sbírky...co více dodat :-).

Ford GT40 Mk2 LeMans 1966 #4 exoto

Aktualizováno : 1.5.2018

Do sekce VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! 2018, jsem zařadil report z prvního závodu letošní sezóny Veteránské tour, který se jel 28.4. v Blansku - ZDE

Aktualizováno : 24.4.2018

Dnes jsem zařadil slibované fotografie modelu Lancia BETA MONTECARLO LeMans 1981 #65 Spark do sekce MARTINI RACING.

 Aktualizováno : 16.4.2018

Sauber Mercedes C9 ve verzi z "LeMans 1989" #63. Model tohoto vozu jsem si vždy přál mít ve své sbírce. Vyráběla jej fy exoto, ale pokud se nepletu, tak v "čisté verzi" pouze v setu s "šasi", což cenu dosti navyšovalo a bohužel i tak drahý model se neobešel bez nepřesnosti vůči originálnímu vozu. Osobně bych přivítal, kdyby byl 1:18 v nabídce fy Spark, která tyto "novodobé LeMansovky" opravdu umí, ale těžko říci, jestli se tak někdy stane. Něco také připravuje PMA Minichamps, ale zatím v prodeji není a co vím, bude to "neotvírací kovák", tak jako model fy NOREV. A právě tento, jsem si pořídil ze Světa autíček od pana Prantnera. Model je proporčně opravdu velmi povedený a vidím v něm originální vůz, ale není až tak detailní a právě ony detaily se dají celkem jednoduše upravit, či vyrobit a model tím posunout o kousíček "výše" s pocitem, že jste si na něm i něco zdokonalili sami :-) a to vše, za opravdu přívětivý peníz. Dlužno ještě dodat, že největší slabinou modelu, pokud se to vůbec v této cenové kategorií dá slabinou nazvat je - přední "neprůchozí nasávací otvor" k chladiči ("chladič" model má a je jej vidět otvorem před předním sklem), místo něj je černá matná přepážka, naštěstí, ale posunuta o nějaké ty milimetry vzad, takže to zase až tak "neruší" a v zádi modelu je to stejné (tedy "černá matná zadní stěna"), ale co bychom za tu cenu chtěli :-). Jsem zvědav, jak se s tím popasuje PMA Minichamps, který u "otvíracích" modelů PORSCHE 917/10 byl v zádi dosti detailní a ty "neotvírací", které produkuje dnes, si také zjednodušil.

SAUBER MERCEDES C9 LeMans 1989 #63 NOREV

Aktualizováno : 12.4.2018

Do sekce VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! 2018 je zařazeno představení našeho týmu pro letošní sezónu :-).

Aktualizováno : 21.3.2018

Firmu MARTINI mám v automobilovém sportu spojenou se závodními a sportovními vozy značky PORSCHE, ale nemalou měrou se do dějin okruhových, či rally závodů zapsala mimo jiné i s LANCII. Dnes představuji model právě takovéhoto vozu - LANCIA BETA MONTECARLO MARTINI, který startoval v LeMans roku 1981 a závod dokončil na osmém místě. Model je velmi čistě a detailně vyroben s rezinu firmou Spark, která takovéto modely opravdu umí. Až bude počasí přívětivější, zajisté uvidíte detailnější fotografie tohoto opravdu hezkého modelu v sekci MARTINI RACING.

LANCIA BETA MONTECARLO MARTINI LeMans 1981 #65 Spark

Aktualizováno : 7.2.2018

Snad není nikdo, zajímající se v sedmdesátých letech minulého století, alespoň trochu o automobilový sport, kdo by neznal vůz LANCIA STRATOS. Podle mého názoru stejná ikona v rally, jako PORSCHE 917 ve vytrvalostních závodech oné doby. Oba vozy byly nekompromisně navrženy tak, aby vítězily v daných kategoriích automobilového sportu...byla to úžasná doba. Když k tomu přidám ještě konkrétní soutěž - Rally Safari, tak z této kombinace mi vzejde vůz LANCIA STRATOS HF Alitalia ve speciální úpravě právě pro tuto rally, konkrétně Rally Safari 1977, posádky S. Munari - P. Sodano, kteří soutěž dokončili na 3. místě. STRATOS se mi vždy líbil, ale s ochrannými rámy a rezervním kolem na střeše ze "Safari" působí ještě impozantněji.

Před mnoha léty vyrobila model tohoto vozu fy Kyosho a v druhé polovině loňského roku se začaly tyto modely prodávat opět, ale od fy Sun-Star (ještě spolu s verzemi z let 1975 a 1976). Když porovnáte modely obou firem s originálním vozem, zjistíte, že ani jeden není věrnou kopií tohoto vozu a záleží na každém, který model upřednostni : Kyosho - Sun-Star. Já se v rally moc neorientuji, tak jsem vše konzultoval s kolegou Liborem (opravdovým fandou a znalcem této motoristické disciplíny), který vlastní model fy Kyosho.  Asi největší chybou modelu fy Sun-Star jsou široká kola (hlavně na zadní nápravě) a z toho vyplývající široké lemy zadních blatníku a jinak uchyceny zadní zástěrky, ač je to paradox, právě tato "anomálie" se mi líbí a proto jsem si koupil model fy Sun-Star (asi se ve mě nezapře člověk, který nejvíce obdivuje okruhové závodní vozy sedmdesátých let minulého století, pro které byly charakteristickým rysem právě mohutné "válce" na zadních nápravách :-)). V jiných detailech je zase model Sun-Staru přesnější než Kyosho. Samotný model, tak jako i ten minulý, mám od pana Prantnera Svět autíček. Je to můj první model ve sbírce od fy Sun-Star (již sice mám nějaké "jejich" modely formulí, ale ty byly prodávány pod obchodní značkou Quartzo). Model je kovový, otevírací, technologicky vcelku dobře zkonstruován, ale bohužel pokulhává finální montáž těchto modelů (o čem jsem se přesvědčil již při pořízování výše zmíněných formulí), takže je to o štěstí, na jaký kus kupující natrefí, já měl celkem smůlu a stálo mě to osm hodin poctivé "modelářiny", abych měl model podle svých představ. Více méně jsem s tím ale už předem u takovéto firmy počítal, tak mě to až tak moc nezaskočilo a nebylo tam nic tak špatného, co by se nedalo opravit, či upravit. I přes tyto problémy určitě nelituji, že jsem si tento model pořídil.

LANCIASTRATOS HF Rally Safari 1977 #7 Sun-Star

Aktualizováno : 31.1.2018

První letošní zpráva z našeho týmu VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! je zde - VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! 2018.


Aktualizováno : 13.1.2018

Na televizi PRIMA ZOOM byl před několika dny k vidění dokumentární film o Nikim Laudovi. Nyní chci upozornit na ještě jeden hodně dobrý dokument, a to sice "Ferrari : Cesta k nesmrtelnosti". Kdo má rád padesátá léta minulého století v automobilovém sportu, vřele doporučuji...je to smutné, ale pravdivé vzpomínání na velmi nebezpečnou dobu automobilových závodů, opravdu stojí za zhlédnutí.

poster


Aktualizováno : 9.1.2018

Do sekce LeMans - YouTube jsem přidal dokument mapující sedmdesátá léta minulého století ve Sport Car Racing. Myslím, že pro ty, kdo mají toto období automobilového sportu rádi, bude sledování tohoto bezmála padesátiminutového dokumentu hezkým vzpomínkovým zážitkem.

Aktualizováno : 4.1.2018

Zdravím vás všechny, zde na mých stránkách i v roce 2018 a přidávám první letošní aktualizaci.

V roce 1988 se na tehdy novém automotodromu v Brně konal jeden ze závodů Mistrovství světa sportovních prototypů. Byl to "sprint" na 360 Km. Z dnešního pohledu se to zdá být až neuvěřitelné, vždyť v té době závody slavné skupiny C zastínily i Formuli1. Ještě neuvěřitelnější pro mě je, že jsem tam tehdy byl, a dokonce i v parkovišti závodních vozů, takže ještě blíže oněm "monstrum" skupiny C jsem už ani být nemohl. Byl to rok, kdy končila šestiletá (1982 - 1987) nadvláda vozu PORSCHE 956-962 a těmto závodům začaly "vládnout" dravé Jaguary spolu s Sauber-Mercedesy. Já jako fanda PORSCHE, jsem ale nejvíce obdivoval právě prototypy PORSCHE 962C Joestova týmu v barvách BLAUPUNKT. A právě vůz #7, který závod dokončil na šestém místě, měl číslo "šasí" 129. Byl to tedy vůz #9, který 30.8.1987 startoval i v závodě 1000 km Nürburgringu a podle něj vyrobila fy NOREV kovový model 1:18, který dnes představuji. Samotný model sice patří k těm jednodušším, ale protože jej mohu porovnat s nyní produkovanými podobnými modely fy PMA Minichamps, vůbec se nemusí "stydět", některé detaily má dokonce lepší a to do hodnocení nezohledňuji, že je i podstatně levnější.

PORSCHE 962C BLAUPUNKT Nürburgring 1987 #9 NOREV

Aktualizováno : 31.12.2017

Neúprosný čas nám odpočítává poslední hodiny roku 2017. Jaký byl, to si musíme zhodnotit každý sám. 

Já si ale dovolím vám všem, kteří navštěvujete tyto mé stránky a jste vlastně hnacím motorem, abych tady v tomto "krocení jedniček a nul" pokračoval, popřát všechno nejlepší do nového roku 2018, ať vám přinese jen samé radosti, pokud možno žádné starosti a hlavně zdraví.                                       

Jirka. K                                                   

Aktualizováno : 28.12.2017

Mým druhým "Ježíškem" pod Vánočním stromečkem byl model Ferrari 512S (krátká verze) z LeMans 1970 stáje Scuderia FILIPINETTI. Resinový model vyrobila fy CMR, je velmi hezký a čistě vyroben, samozřejmě, že se dají dohledat nějaké nepřesnosti vůči originálnímu vozu, ale nejsou nijak zásadní. Mám jej od pana Prantnera - Svět autíček. S "dlouhou verzi", kterou jsem zde představil 30.10. tvoří ve sbírce krásnou dvojici. 

Aktualizováno : 27.12.2017

První, ze dvou modelů, které jsem letos měl pod Vánočním stromečkem je model vozu Mercedes-Benz W125 ze závodu v Doningtonu 1937, kde s ním dojel M.Von Brauchitsch na druhém místě. jedná se o špičkový model firmy CMC a mám jej z NiceCars.

Aktualizováno : 22.11.2017

Je za námi další sezóna seriálu Vytrvalostních závodů automobilů FIA WEC. V poslední šestihodinovce v BAHRAINU zvítězila TOYOTA a loučící se vozy PORSCHE v královské kategorii LMP1 dojely na druhém a třetím místě. To již nic nezměnilo na tom, že PORSCHE opět letos získalo oba tituly mistrů světa (ve značkách i jezdcích).

PORSCHE tedy po čtyřech letech opouští hlavní kategorii, v niž získalo šest titulu mistru světa a 3x zvítězilo ve slavné čtyřiadvacetihodinovce LeMans. Je to škoda, ale nic netrvá věčně, o to více si vážím toho, že jsem mohl být v roce 2014 v LeMans a vidět tento závod i s prototypy PORSCHE "na vlastní oči". 

V letech 2018 - 2019 nás čeká "supersezóna", ve které by měl být prolog plus osm závodů, z toho dva ve SPA a dva v LeMans, kde také tato "supersezóna" v roce 2019 skončí. Od roku 2020 se plánuje velká změna pravidel, proslýchá se, že by měly zmizet prototypy, jak je známe, a měly by je nahradit vozy vzhledem se více podobající supersportovním vozům, hybridní pohonné jednotky, by měly zůstat zachovány.

Aktualizováno : 14.11.2017

"...ihaveno power! i have no power!...", tato slova, vyřčena Kazuki Nakajimou z hybridního prototypu TOYOTA TS050 #5, jedoucího na první pozici, necelých sedm minut před koncem loňského závodu na čtyřiadvacet hodin, na dráze LaSarthe jako blesk z čistého nebe předznamenala snad největší sportovní tragédii, ke které kdy došlo v mnohaleté historii jednoho z nejslavnějších automobilových závodu světa - 24 hodin LeMans. Myslím, že je zcela zbytečné to zde více rozvádět, vše je autentický (a v přímém přenosu) zaznamenáno - ZDE (pokud se snad ještě najde někdo, kdo neví, oč jde, obětujte cca 14 minut svého času a pustě si TO).

Právě,kvůli výše popsanému, jsem se rozhodl vybočit ze zvyklostí a vyjímečně, zde dnes představit dva modely současně. Samozřejmě se jedná o modely vozů z onoho závodu a to sice - TOYOTU TS050 HY #5, která o vítězství přišla těsně před koncem závodu a PORSCHE 919 HY #2, v jehož vítězství snad již nikdo nedoufal. Ano, i to je LeMans - závod, kde euforie z nečekaného vítězství, se snoubí s krutostí odstoupení vozu, který již všichni viděli jako vítěze. To vše ještě podtrhuje "vítězná trofej", kterou fy Spark k modelu vítězného vozu přidala poprvé. Oba modely jsou "resinové", velmi věrně a čistě vyrobeny firmou Spark a zakoupil jsem je u pana Borského - SVĚT MODELŮ.

Aktualizováno : 30.10.2017

Na konečné podobě modelu, který dnes představuji, jsem se tak trochu podílel i já :-), ale pěkně od začátku.

Patřím k "motoristické generaci", která vyrůstala na filmu LeMans. Ten jsem jen kině, co by kluk shlédl 8x a tvary těch ladně aerodynamických "bestií" (nejen) roku 1970, mě fascinuji dodnes, byly to opravdu ikonické vozy. Vedle kultovních PORSCHE 917, se krásně vyjímaly konkurenční rudé Ferrari 512S a právě model tohoto vozu, mi ve sbírce chyběl. Před několika léty se objevil prototyp od fy CMC, ale zůstalo jen u něj. S hotovými modely v několika verzích přišla firma TECNOMODEL, jenže proporčně mi neseděly, některé detaily chyběly, jiné zase nadbývaly a za cenu, kolik tyto resinové modely stály - děkuji nechci.

Situace se změnila letos na jaře, když byly na Diecast SOCIETY představeny předvýrobní vzorky, také několika verzi resinového modelu 1:18 Ferrari 512S z LeMans 1970, od fy CMR a ty mě opravdu zaujaly. Začal jsem tedy tyto "vzorky" porovnávat s obrázky originálních vozů z LeMans 1970 (ze závodu, ne filmové, ty byly jiné). Hlavně jsem se soustředil na vůz #5, mého oblíbeného J. Ickxe, který se za volantem střídal s P. Schettym, o ten jsem měl největší zájem. 

(Tento vůz, závod nedokončil, bohužel pro fatální nehodu. Jackie Ickx, vítěz LeMans 1969, měl i tentokrát dobře "našlápnuto", pohyboval se mezi šestým až druhým místem. V desáté hodině závodu, se však v zatáčce Ford, jeho rudému Ferrari zablokovaly zadní brzdy, neovladatelný vůz kolidoval s bariérou a smrtelně zranil traťového komisaře J. Argouda.)

Samozřejmě, že jsem našel několik nesrovnalostí, které jsem, ale díky celkem příznivé ceně připravovaného modelu dokázal přehlédnout. Jedna, však byla dosti velká - tovární vozy měly v předních blatnících "žaluzie", odvádějící horký vzduch od předních brzd, ale na "modelech" nebyly. A nyní  se dostávám na začátek tohoto textu.

Protože se jednalo teprve o předvýrobní vzorky, napsal jsem 15. 4. @ do fy CMR a doložil fotografie původního vozu i s žaluziemi. 18. 4. mi přišla odpověď - ZDE, že mou připomínku předávají do výroby a pokusí se konečnou verzi modelu ještě upravit.

A světe div se, mou připomínku vyslyšeli a dokonce přidali i "kapličku" před předním sklem. Jedinou výhradu snad mám k průměrům a rozmístění "sání" motoru, ale co je dokonalé :-).

Na závěr jen dodávám, já měl s tímto modelem smůlu, prvnímu, který mi přišel z MODELISSIMA, chybělo zadní levé červené světlo, tak jsem jej poslal zpět, druhému, který dnes představuji, zase scházel obtisk BORG&BECK na předním levém blatníku. Přišlo mi hloupé, model zase vracet, jen k vůli jednomu chybějícímu obtisku, když jinak je takřka dokonalý, kontaktoval jsem tedy fy CMR, ti mi však chybějící nálepku neposlali s odůvodněním, že mám tento problém řešit s MODELISSIMEM. Nakonec jsem si chybějící obtisk nechal vyrobit u kolegy a model konečně zařazuji do sbírky.

Pro ty, kteří chtějí tento opravdový závodní vůz #5, č. šasi 1038 vidět ve filmu LeMans (kde jsou vloženy i záběry ze skutečného závodu 24h LeMans 1970), tak si dejte pozor v cca 34 minutě a 10 vteřině, a pak v cca 1 hodině 34 minutě a 43 až 45 vteřině filmu, tam se mihne :-).

Aktualizováno : 25.10.2017

Vždy se mi líbily a dodnes líbí závodní vozy vyvedeny v barvách cigaretových firem, také jsem, co by kluk, sbíral cigaretové krabičky, ale přesto jsem celoživotně, zapřísahaly nekuřák, a tyto firmy jsem si vždy spojoval jen s jejich barvami, logy a nápisy na závodních vozech a ne s jejich výrobky, takže si myslím, že všemožné zákazy dnešní doby jsou zbytečné, kdo kouřit chce, tak bude a kdo ne, tak prostě ne, nehledě na reklamu, obzvláště na závodních vozech.

Červenobíle klínovité "Marlboro" zbarvení, bylo jedno z těch, které se mi velmi líbilo a líbí, měl jsem v těchto barvách také několik RC automodelů, se kterými jsem ve své době závodil (mimo jiné, je takto zbarvený model i dobře viditelný na trati) a nyní, ve Veteránské tour, jsou to také naše týmové barvy.

Náš dnešní svět, je bohužel takový, jaký je, a tak jsem vzal s povděkem, že fy PMA Minichamps vyrobila alespoň takto barevně vyvedený model vozu PORSCHE 956K z 1000 km Nürburgringu 1983, kdy v tehdejším západním Německu již byly zakázaný nápisy, ale barevné provedení, ještě bylo povoleno. Tyto PORSCHEHO typy 956K jsou odlišné od nízkých dlouhých "štik" z LeMans hlavně kratší zádi s vysokými ploutvemi, na kterých je připevněno "přítlačné křídlo". Při bočním pohledu, díky těmto vysokým ploutvím vypadá vůz, ale i model velmi impozantně. Samotný model, podle dobových fotografií, z onoho závodu,  je velmi věrnou kopii skutečného vozu, je jen škoda, že po vzoru verzi "L" příklad ZDE, které také vyráběla fy PMA Minichamps, není tak detailní, nemá demontovatelný kryt motoru a otevírací dveře. V každém případě je to ale hezké rozšíření mé sbírky devětsetpadesátšestek.

Aktualizováno : 18.10.2017

V sekci VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! 2017 jsem kratičkým hodnocením shrnul letošní, již pátý ročník Veteránské tour a příště již se zase začnu věnovat "osmnáctkám", tedy "osmnáctinám" :-)))

Aktualizováno : 7.10.2017

Konečnějsemdotvořilreport ze závěrečného závodu Veteránské tour 2017 - 200 kol Bosonohopolis, který se jel v Brně 30.9. - VETERAN RC CAR OSTRAVA 2017

Aktualizováno : 1.9.2017

V sekci VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! přidán report ze závodů ve Svitavách 26.8.2017.

Aktualizováno : 24.7.2017

Report ze Sokolíku ZDE, fotogalerie ZDE

Aktualizováno : 16.7.2017

Vy všichni, kdo jste z okolí Frýdku-Místku, Ostravska, nebo i vzdálenějšího okolí, a máte rádi závody RC automodelů, navštivte v sobotu 22.7.2017 hezký oddychový areál na břehu Ostravice "Sokolík". Pojede se tam již třetí ročník Velké ceny Sokolíka v rámci pátého ročníku Veteránské tour. Takhle probíhaly závody vloni - fotogalerie - ZDE, mapka - ZDE.VETERAN RC CAR OSTRAVA!!!

Aktualizováno : 30.6.2017

Dnes zařazuji do sbírky model vozu PORSCHE 907 #66, který v LeMans roku 1968 dojel na druhém místě za vítězným Gulf Fordem GT40 #9. Model mám od pana Borského - Svět modelů, jedná se výrobek fy Spark, tedy resinový, neotevírací, ale velmi hezky a čistě proveden.

Aktualizováno : 19.6.2017

V tento den loni, jsem svou zmínku o 84. ročníku 24h LeMans začínal slovy "Myslím...

...myslím, že se můj mozek konečně dostává do normálu..."
Dnes, tedy přesně po roce si dovolím vypůjčit jednu z replik Miroslava Šimka, z mé oblíbené scénky "Nad dopisy diváku", a to sice - 
"...ale tohle jsem nečekal, to, to, to prosím pěkně, to je na jednoho moc, to jsou šoky na hlavu...". 
Zítra to bude 53 let, co jsem přišel na svět, ano byla sobota ráno a odpoledne 20.6.1964 byl odstartován 32. ročník 24h LeMans. Nejsem chodící encyklopedie a ani bůhví jaký odborník, ale o tento závod se zajímám opravdu velmi dlouhou řádku let a troufám si říci, že o něm přece jen něco vím. Po neskutečném závěru loňského ročníku, jsem si myslel, že už mě snad nemůže nic víc překvapit, ale tohle jsem opravdu nečekal. Nebudu se zde, rozepisovat o průběhu závodu, jen se zmíním, že hodinu před koncem závodu, se do čela dostal vůz PORSCHE 919HY #2, i přes to, že byl za sobotního podvečera hodinu opravován v boxech a TOYOTĚ, ač měla, tři vozy na startu se opět potvrdilo, jak může být závod na okruhu LaSarthe krutý a nemilosrdný. Když jsem zde, 17.6. ve 12 hodin, tedy tři hodiny před startem napsal "Já věřím pomalejším PORSCHE,..." bylo to, na základě výsledků, jak zatím před "LeMans" seriál WEC probíhal, mé více méně zbožné přání. Co ještě dodat...PORSCHE má další hattrick a 19. celkové vítězství ve 24h LeMans. Jo a závěrem si ještě neodpustím  malé popíchnutí všem těm, kdo stále tvrdí, že novodobá F1, je to nej, co můžeme vidět v automobilovém sportu. Nebudu zde srovnávat dva naprosto diametrálně odlišné druhy závodění, i když v obou jde o to, kdo vyhraje, ale letos jsem se při sledování 24h LeMans opět přesvědčil, že během oněch 24 hodin se bojíte si někam odskočit, aby, jste o něco nepřišli, jinými slovy stále se něco děje a o tom by závody z pohledu diváka měly být. U F1 stačí, v drtivé většině shlédnout první tři kola, pak se vrátit na dojezd a o nic moc nepřijdete. Ale tohle, je pouze názor člověka, který se narodil v den startu 24h LeMans :-))) 

Aktualizováno : 17.6.2017  12:00h

Den "D", na který čekali všichni fanoušci vytrvalostního automobilového závodění na celém světě, je zde a ve vzduchu se snáší jedná jediná otázka - prolomí konečně mnohaletou smůlu na okruhu LaSarthe TOYOTA a jeden z jejích tří prototypu protne cílovou čáru jako první, a TOYOTA poprvé v LeMans zvítězí, či si německá preciznost odveze třetí vítězství v řadě a celkově po devatenácté zvítězí PORSCHE? Zítra v 15:00 budeme na tuto otázku znát odpověď. Já věřím pomalejším PORSCHE, ale TOYOTA by si vítězství po loňské velké sportovní tragédii zajisté zasloužila...

Start již za 3 hodiny.

Aktualizováno : 16.6.2017

Myslím, že je nejvyšší čas opět zkrotit ty "jedničky a nuly", a něco zde napsat.

Zítra v 15:00 bude odstartován již "85" ročník jednoho z největších závodů světa, slavná čtyřiadvacetihodinovka LeMans na okruhu LaSarthe. Za námi jsou již všechny kvalifikace a TOYOTA se svými prototypy TS050 HY opanovala první řadu na zítřejším startu. Úplně nejrychlejší ze všech byl Japonský kamikadze Kamuji Kobayashi který ve druhé, ze tří kvalifikací, zajel jedno kolo za 3:14:791 minuty, což je druhý absolutně nejrychlejší čas všech dob na tomto, i když několikrát, přestavěném okruhu. Tímto časem překonal letitý rekord H. J. Stucka z doby slavné skupiny C, konkrétně z roku 1985, který tehdy s vozem ROTHMANS PORSCHE 962L zajel čas 3:14:80 (13,626 km). Dnešní trať, je o 3 metry delší, ale klíčové je, že v době, kdy zajel rekord Stuck, se jezdilo 6 km dlouhou rovinkou Mulsanne (Hunardiéres) rovně, dnes jsou tam dvě zpomalovací šikany a tehdejší vozy měly "maximálku" až někde okolo 400 km/h. 

Absolutně nejrychleji byl ale okruh objet v roce 1971, a to vozem Gulf PORSCHE 917L, který pilotoval Pedro Rodriguez, a časomíra se tehdy zastavila na hodnotě 3:13:9 minut, jenže trať byla o 160 metrů (13,469 km) kratší než dnes (13,629 km) a také rovinkou Mulsanne (Hunardiéres) se jezdilo rovně. Jen pro srovnání - Když jsem byl roku 2014 v LeMans já, stačil K. Nakajimovi na "pole position" čas 3:21:789.

Aktualizováno : 30.5.2017

Pátým modelem, který letos zařazuji do sbírky je PORSCHE 917/10 týmu RINZLER MOTORACING ze závodu ve Watkins Glen 1973 Can-Am #23 od fy PMA Minichamps. K samotnému modelu mohu dodat jen to, že je vyroben stejně jako model PORSCHE 917/10, který jsem zde představoval 12.4.2017. Model odpovídá skutečnému vozu z daného závodu, kromě "sloupku" zpětných zrcátek. Na původním voze byly ony zrcátka upevněny na plechových, otvory odlehčenými "stojínkách" - ZDE. Samotný model je bez chyb a dle mého názoru velmi líbivý. Mám jej od pana Prantnera - Svět autíček.

PORSCHE 917/10 Watkins Glen 1973 Can-Am #23 PMA Minichamps

Aktualizováno : 22.5.2017

Právě dnes je to čtyřicet let, co mezi Havířovem a Šenovem proháněl své MEMPHIS BMW 3.5 CSL rakouský jezdec Sepp Manhalter. U této příležitostí zařazuji do sekce Některé modely detailněji fotografie modelu onoho vozu. Můj původní záměr byl, že model nafotím na někdejším silničním okruhu, ovšem, přece jen se jedná o malý model a u takovýchto "detailních" fotografii je jedno, co je v pozadí, tak jsem fotil na zahradě jako vždy.

BMW 3.5 CSL Havířov International 1977 #5 PMA MINICHAMPS

Aktualizováno : 12.4.2017

Dnes představuji model jednoho z ikonických závodních vozů seriálu Can-Am první poloviny sedmdesátých let, PORSCHE 917/10. George Follmer z Penskeho týmu s tímto vozem onen seriál v roce 1972 vyhrál.

S nadsázkou by se dalo říci, že když už, se po změně pravidel od roku 1972 nemohly zúčastňovat "coupé" 917 vytrvalostních závodů, tak jim prostě odřízli střechy, přidali dvě turbodmychadla a s výkonem větším, než 1100 koňských sil, je poslali vyhrávat za oceán závody šampionátu Can-Am :-), samozřejmě, takhle to nebylo, ale z klasické "devětsetsedmnáctky", byl tento vůz opravdu odvozen, a dodnes budí veliký respekt. Já sám, jej obdivuji již od roku 1973, kdy jsem o něm četl v časopise GRAND PRIX sport, vyráběl si jeho karosérie z papíru na autodráhu a později i závodil s polomaketou RC automodelu 1:8 v kategorii V2. Ještě dnes se karoserie PORSCHE 917/10 používají ve veteránských soutěžích RC automodelů 1:8!

K samotnému modelu - PMA Minichamps jej vyráběl již před několika lety, jako dealerskou edici a prodával se snad jen v muzeu PORSCHE. Měl otevírací dveře a demontovatelnou zadní část karosérie, pod kterou se ukrýval hezky vyhotovený "motor" a jiné detaily. Dnes je tato původní verze modelu takřka nesehnatelná, a pokud jej někdo prodává, tak za cenu mnohonásobně převyšující tu původní.

Já představuji model, který je "reedici" prodávanou v letošním roce a bohužel již není tak detailní jako původní.

Z prvních fotografii tohoto modelu bylo patrné, že se nebude nic otevírat, ani sundávat. A čím, že se ještě tento model liší od původní verze?

Na přední nápravě nemají spodní ramena úchyty tlumičů, které tam také chybí, plexi štítek před jezdcem je jinak uchycen, než na původním modelu a asi je i více žlutý, než měl originální závodní vůz. Přístrojová deska nemá přepínače ani kontrolky 3D, ale je tam pouze vodotisk, pod ní je přepážka (snad po vzoru TSM a jejich resinových modelů PORSCHE 936), ale na ní, jsou alespoň naznačeny pedály ve 3D. Ventilátor motorů není mezi lopatkami průchozí a je pouze jednobarevný, samotný motor je pod karosérii, takže vidět není a při zadním pohledu je až za převodovkou a turby, takže ho neřeším, na zadní nápravě nejsou takzvané kosti a chybí i hnací hřídele, místo kterých je pouze osička modelových kol. Mám pocit, že i třmeny kotoučových brzd jsou méně detailní.

Abych ale jen "nehanil", když nebudete srovnávat s původním modelem, tak model jako takový, je moc hezký, s celo černými disky a rozložením "nálepek" jsem jej identifikoval jako verzi ze závodu, který se jel 15.10.1972 v Laguna Seca. Je vcelku přesný, až na nápis "AUDI" na pravém boku, který měl začínat pod písmenem "P" a až za ním měly být pruhy, v PMA Minichamps podle všeho použili obtisk z levé strany, je to paradox, protože logo "SUNOCO" na předních blatnících mají správně zrcadlově, tam to bylo zase špatně na původní verzi modelů (ten sice nebyl ze závodu Laguna Seca, ale i tak je to špatně). Pravdivost červené barvy na pruzích se dá těžko ověřit, protože na dobových fotografiích je pokaždé jiná, někomu se může zdát příliš "malinová", ale já si myslím, že je dosti podobá originálnímu závodnímu vozu.

Model, který mám od pana Prantnera - Svět autíček, nemá viditelné chyby, pouze loga na zadním křídle jsou při čelním pohledu, více posunutá vlevo, ovšem tato chyba je na všech "nových" modelech. Mě, ale mrzí, že PMA Minichamps vyrobí v reedici modely jako PORSCHE 956L nebo BMW 3,5 CSL přesně tak, jako původní dříve vyráběné modely, včetně všech detailů (jen v jiných barevných provedeních) a výše popisovaný model PORSCHE 917/10 takhle "očešou", nějak tomu opravdu nerozumím :-(.


 © 2009-2018 Jirka automodely
návštěvníků stránky
celkem129 442
tento týden410
dnes32