Aktualizováno : 26.2.2024
Včera, 25. února 2024 by François Cevert oslavil kulaté osmdesáté narozeniny. Bohužel zemřel
6. října 1973 ve věku 29 let a 224 dní. Stalo se tak při fatální nehodě v tréninku na Velkou cenu
USA. Osudná se mu stala pasáž "Esses" na okruhu ve Watkins Glen.
*25.2.1944
+6.10.1976
Níže jsou
odkazy na fotogalerie některých modelů vozů, ve kterých François závodil. Poslední je společná i s
modelem Tyrrelu 006 Jackieho Stewarta.
Aktualizováno : 14.2.2024
Dnes si připomínáme nedožité osmdesáté narozeniny jednoho z nejlepších závodníků sedmdesátých
let minulého století "SUPERŠVÉDA" Ronnieho Petersona.
Ten,
zemřel po nezaviněné tragické nehodě v Monze při Grand Prix Itálie ve věku 34 let.
*14.2.1944 +11.9.1978
Dovoluji si u této příležitosti přidat čtyři odkazy
k fotogaleriím modelů 1:18 vozů F1, se kterými startoval právě Ronnie Peterson.
Aktualizováno : 30.1.2024
V druhé polovině sedmdesátých let minulého století se na
okruhu LaSarte odehrávaly souboje o vítězství v tamní čtyřiadvacetihodinovce mezi automobilkami
PORSCHE a Renault, respektive jejími továrními týmy MARTINI PORSCHE a Alpine
Renault.
V roce 1978, se na třetí pokus podařilo "domácímu" týmu Renault zvítězit. Tím
dosáhli svého cíle, a za LeMans zavřeli dveře.
I díky tomu se stalo, že v 47. ročníku (1979) 24h LeMans
startoval pouze jediný plně tovární tým, a tím bylo PORSCHE.
To, do dějiště závodu
přivezlo dva krásné, štíhle spidery PORSCHE 936, vycházející z verze 78. Jejích kapotáže byly
vyvedeny v bílo modro červených barvách, ropné společnosti ESSEX, která se stala novým sponzorem
automobilky. Oba vozy, #12 i #14 byly jasnými favority závodu. Důkazem toho bylo, že obě
posádky jasně ovládly kvalifikaci.
Ne vše, šlo ale tak hladce, jak zprvu vypadalo. Vozy trápily defekty pneumatik a
tak se v závodním oddělení fy PORSCHE, které sídlí v německém Weissachu, ještě před
závodem narychlo vyráběly a testovaly nové disky, které měly explozím pneumatik
zabránit…
Závod započal podle předpokladů. Na prvních dvou místech s přehledem
ujížděly zbytku startovního pole obě krásné „devětsettřicetšestky“. Jak ale plynul čas,
začaly problémy. Nové disky kol si „nerozuměly“ s brzdovými třmeny a tak byly
vyměněny za původní…
No, nebudu se zbytečně rozepisovat o celém závodě, jde přece jen o představení
modelu, tak to zkrátím.
Posádka vozu #14 Bob Wollek – Hurley Haywood musela pro přetrvávající
problémy s motorem v neděli ráno, ze závodu odstoupit.
Dvanáctka Jackieho Ickxe
a Briana Redmana dopadla ještě hůře.
Po úvodních dvou hodinách vystřídal Redman Ickxe. Bohužel už
v zatáčce DUNLOP mu na voze praskla levá zadní pneumatika. Naštěstí defekt ustál a nenaboural,
ale rozcupovaná guma napáchala velké škody na zadním díle karosérie a mimo jiné, také poničila jeden
z chladičů. Brianovi se přesto podařilo s hodně poškozeným autem dojet do boxů, kde
následovala jeho zdlouhavá oprava. Časová ztráta po opětovném zapojení vozu do závodu, v onu
chvíli činila skoro hodinu. Posádka to nevzdávala, a prokousávala se pořadím pomalu
vzhůru.
Závod 24h LeMans však umí být krutý.
V noci se Jackiemu uvolnil hnací řemen vstřikovacího
čerpadla. Ten měl sice ve voze náhradní, ale špatně jej nasadil a auto se opět po chvíli zastavilo,
tentokrát na rovince Hunaudiéres. Tým vyslal mechanika, aby Ickxovi „nenápadně“ nový
řemen předal. Když dorazil na místo, zjistil, že se nachází na opačné straně trati. Nezbylo mu nic
jiného, než přes trať Jackiemu řemen přehodit. To se povedlo, jenže, tato pravidly nepovolená pomoc
neunikla pozornému traťovému komisaři, který vše nahlásil vedení závodu. Ráno byl vynesen verdikt
– „vůz ESSEX MOTORSPORT PORSCHE #12 posádky Ickx – Redman je ze závodu vyloučen
pro použití cizí pomoci.“
Já dnes zařazuji do sbírky právě model vozu #12. Jedná se o výrobek firmy Spark
a mám jej ze Světa Autíček.
Je to jeden z modelů,
který, když vidíte na fotografiích, tak si řeknete - „nic moc“. Ve skutečnosti je
ale velice hezký, a ač nedám dopustit na "MARTINI", tak i toto barevné provedení vozům, tedy i jeho
modelům velice sluší a je jedno, zda zvolíte #12 (červená příď a modrá záď), nebo #14 (modrá příď a
červená záď). Já si vybral model auta posádky Ickx –Redman nejen kvůli příběhu výše popsanému,
ale také proto, že se jedná o šasi #003. Toto bylo do závodu v LeMans poprvé nasazeno
v roce 1978, ale závod nedokončilo. Jeho účast v závodě roku 1979, jsem tady ve zkratce
popsal.
Potřetí a naposled se onen vůz představil na okruhu LaSarthe v roce 1981.
Byl vyňat z muzea automobilky PORSCHE a uveden do „závodu schopného“ stavu. Dostal
i nový
2,65 litrový turbomotor z ukončeného projektu formule Indianapolis. Za volantem se střídali Jackie
Ickx s Derekem Bellem. Ten přivezl vůz vítězně do cíle s náskokem 186 kilometrů (14 kol)
na druhé Rondeau. Tuto verzi mám také od fy Spark - ZDE.
Vůz šasi #003 zůstal až
do dnešních dnů v provedení ze závodu 24h LeMans 1981 a je opět součástí sbírek muzea automobilky
PORSCHE.
U příležitosti oslav 100 let 24h LeMans byl zapůjčen do muzea na okruhu
LaSarthe. Tam jsme jej mohli i s ostatními úžasnými vozy, které psaly dlouhou historii tohoto
závodu zhlédnout i my - ZDE.
Jsou to někdy
příběhy… proto ony modely tak rád sbírám :-)
Ještě dodatek k tomuto modelu - ten má na sedadle spolujezdce
"brašnu s nářadím a náhradními díly".
Aktualizováno : 28.1.2024
PORSCHE si připsalo 23. vítězství ve 24h DAYTONA.
Aktualizováno : 19.1.2024
Při
mých minulých návštěvách LaSarthe v roce 2014 a 2018 jsem měl už na místě v hlavě myšlenky, jaké že
budou kostry článků, které jsem pak vcelku rychle převedl do "jedniček a nul" :-).
Tentokrát se to protáhlo. Od příjezdu domů,
byl sice nějaký ten papír popsaný, ale pořád mi to nedávalo smysl. Až z kraje letošního roku mě
"políbila Múza" a najednou to šlo. Nápady, jak celou naši "misi" LeMans 2023 srozumitelně a stručně
popsat, přicházely jeden za druhým.
Uvažoval jsem proč až nyní a vysvětluji si to asi takto -
Přes padesát let se o tento čtyřiadvacetihodinový
závod zajímám. Už v osmi letech jsem zhlédl McQueenův filmový počin LeMans a ten ve mě dodnes
zanechal nesmazatelnou stopu.
Tohle umocnilo mou návštěvu oslav stoleté existence onoho závodu asi natolik, že jsem
prožitky zpracovával půl roku, než se mi je podařilo uspořádat do srozumitelné podoby a převést do
textu.
Tak vám přeji před
víkendem pokud možno hezké počtení, doporučuji PC, či něco podobného (je tam dost "živých
odkazů").
Snažil jsem se mou
třetí návštěvu LaSarthe sepsat opravdu nejlépe, jak jsem uměl. Zda se mi to povedlo, to už musíte
posoudit vy, kdo kliknete - ZDE.
Pokud by někdo měl k "reportáži", či cesty do LeMans a věcem s tím
souvisejícím nějaké dotazy, nebo připomínky, může napsat ZDE, případně na
j.kunz@centrum.cz.
Aktualizováno : 2.1.2024
Tak
nám začal rok 2024.
Přeji
vám proto do tohoto roku všechno nejlepší, nějaké ty nové modely do svých sbírek, úspěchy v závodech
RC automodelů, ale především zdraví.
Pro mě to bude rok, kdy má sbírka koncem března dovrší čtvrt století své
existence, tyto stránky tady budou počátkem května už patnáct let a já bych se měl v červnu dožít
šedesátky.
Co se týká modelů,
tak k v mém segmentu zájmu se toho objevilo až překvapivě hodně, něco už je předobjednáno, jen ty
ceny začínají byt pro mě neakceptovatelné, tak musím pořádně vybírat, který model si
koupit.
PF -
2024
Aktualizováno :
27.12.2023
Také vám připadá,
že, čím jsme starší, tak všechno nějak rychleji utíká?
... už máme po Vánocích.
Dnes představuji model, který jsem nalezl pod
Vánočním stromečkem a je zároveň letošní poslední.
Vzpomínám na fotografie v dobovém tisku (některé mám dodnes uschovány).
Velmi mě na nich tehdy zaujal vůz PORSCHE 935 K3 DRM 1979 jezdce Klause Ludwiga, jehož model dnes
představuji. Moc se mi líbila a líbí jeho bleděmodrá barva v kombinaci s reklamními nápisy a logy
firmy vyrábějící alkoholické nápoje "MAMPE" (Mambo). Těmito reklamami jsem měl později "polepená" i
svá závodní RC
auta. Ha,
teď mě napadá, že spolu s nimi jsem používal i loga FRUIT OF THE LOOM a že k
Vánocům 2021 jsem dostal model LANCIA BETA MONTECARLO
Turbo právě v provedení FRUIT OF THE LOOM a také v bleděmodré barvě. A pak,
že se naše životy netočí v kruzích :-). Nyní si jej nechala vyrobit z resinu firma
Car.tima pro Kremer Racing v limitované 150
kusové edici (já vlastním výrobek číslo 83). Model je to opravdu velice hezký, čistě a detailně
vypracovaný, uschovaný ve vkusné vitrínce (tu, by ale asi většina nás, co máme své velké vitríny
oželila).
Aktualizováno : 31.10.2023
Dnes přidávám odkaz na fotogalerii modelu MARTINI PORSCHE 935/77, která se nachází v sekci
MARTINI RACING - ZDE. Je to už můj jednatřicátý
model závodního vozu v ikonických barvách MARTINI.
Aktualizováno :
24.10.2023
Dnes představuji
resinový model firmy TOP SPEED, což je vlastně obchodní značka některých modelů TSM. Jedná se
MARTINI PORSCHE 935/77, kterému se také říká "Baby". Původní vůz startoval v LeMans 1977, ale
posádka Rolf Stommelen a Manfred Schurti cíl závodu neviděli, zradil je motor.
Model mám ze Světa autíček a je velmi hezky vyroben. Co se nepřesnosti
vůči originálnímu vozu týká, tak když pominu dveřní světýlka, osvětlující startovní čísla, a některé
jiné drobné detaily, tak asi nejzávažnějším "prohřeškem" jsou původní přední kulatá světla. Ta byla,
k vůli malé svítivosti nahrazena v LeMans zdvojenými světlomety. TOP SPEED je zakryl folii, jako na
startu, nic méně je vidět, že je to špatně. Na druhou stranu, je ale potřeba také říci, že v dnešní
podobě, jak je vůz prezentován, má zase jednoduchá kulatá světla :-)
Aktualizováno :
22.9.2023
V letošním roce
nějak nestíhám zde aktualizovat tak rychle, jak bych si přál. Nejvíce mě mrzí, že doposud nemám ani
protříděné všechny fotografie z návštěvy jubilejního 100 letého LeMans. O napsání nějakého "reportu"
ani nemluvě :-( snad alespoň odkaz na zatím zpracované fotografie - ZDE
... počátkem osmdesátých let minulého století jezdily po závodních tratích
opravdová monstra v kategorii oficiálně označované jako Group 5, všeobecně přezdívané jako
"siluety". Jedno takové jsem obdivoval v oné době i ve Šternberku na trati závodu do vrchu ecce
homo. Byl to Ford Capri Turbo a přivez ho tehdy závodník Herbert Stenger.
Před lety vyrobila fy PMA Minichamps několik
verzi modelů tohoto vozů, ale nějak jsem se nemohl rozhodnout, tehdy model takového vozu úplně
nezapadal do konceptu mé sbírky, a tak jsem od koupě upustil. Dnes mě to trochu mrzí, ale řešení
jsem našel v podobě modelu od firmy Werk 83. Je také kovový, neotevírá se sice motorový prostor jako
u PMA, ale dveře ano a jinak bych ho ve srovnání s PMA nijak nezatracoval. K mání je i dost
barevných verzí, člověk ani neví, kterou vybrat. Proto jsem to tentokrát nechal na manželce
:-)
Jaký má vkus,
můžete posoudit zde -
Aktualizováno : 9.9.2023
Report
z šestého, tedy závěrečného závodu 11. ročníku Veteránské tour, který se konal minulou sobotu v Brně
Bosonohách naleznete - ZDE
Aktualizováno : 9.8.2023
"Každý den není Silvestr"
i takto by se dal nazvat můj dnešní příspěvek... ale popořádku.
Emerson Fittipaldi, Ronnie Peterson, Jackie
Stewart, Francois Cevert a mnozí další piloti formule 1 sedmdesátých let minulého století, k těm
jsme tehdy, co by kluci školou povinní, shlíželi a fandili jim.
To mi určitě potvrdí každý, kdo alespoň trochu
vnímal a vnímá tu omamnou vůni benzínu, spálené gumy a vyrůstal v oné době.
Prvního a druhého výše jmenovaného jsem měl
nerozlučně spjatého s "černozlatou rakví", tedy ikonickým a revolučním Lotusem 72
JPS.
Vzpomínám, jak mě
mrzelo, když Emerson přestoupil v roce 1974 do McLarenu. Musím ale napsat, že McLaren M23 v
bíločervených barvách sponzorů TEXACO-Marlboro vypadal také moc krásně. Mně se nejvíce líbila ta
první varianta roku 1974 s "členitým nasávačem vzduchu".
Před zhruba dvěma lety jsem začal uvažovat o
pořízení modelu tohoto vozu. Bohužel pozdě, tato verze už byla vyprodána, takže jediná šance byla
koupě "z druhé ruky". Ta se naskytla loni v listopadu na Modelbazaru. Pán tvrdil, že model je v 100%
stavu včetně obalu, no ono možná máme každý jiná měřítka na to, co je 100%
:-)
protože, byl
zaprášený (naštěstí jen lehkým prachem, ne mastným, ale zato snad všude). Díly, které se z modelů
dají demontovat, nebyly uloženy v plastu zvlášť k tomu určenému (ten chyběl), ale jen trochu
vystlány kousky molitanu vedle bočnic modelu. Samozřejmě tím pádem došlo k několika oděrkám během
přepravy. Naštěstí to nebylo nic fatálního a také prach se dál pomoci vlhkého hadříku a několika
"ucho šprtů" úspěšně odstranit.
Na druhou stranu, je to už letitý model, tak člověk s něčím podobným musí
počítat.
Další
epizoda byly polepy Marlboro, které na modelu z výroby chyběly.
Objednaný aršík z ebay byl sice doma rychle, ale
polovina obtisků se nedala vůbec použít, přes bílou barvu prosvítala podkladová červená a celkově to
nebylo ono.
Z kraje tohoto roku
jsem tedy oslovil jednu domácí firmu, zda mi obtisky zhotoví, odpověď zněla, že ano. Ano zhotovili,
sice na dvakrát, protože první, které mi poslali, byly defektní, ale chybu uznali a obratem poslali
novou, už bezchybnou sadu. Čekací doba na tyto obtisky však byla půlroční...
proto - "Každý den není Silvestr"
:-)
Nic méně, dnes
konečně, po více, jak osmi měsících od koupě model vozu McLaren M23 TEXACO-Marlboro, Mistra světa F1
1974 Emersona Fittipaldiho úspěšně představuji.
Když pominu vše negativní, je to opravdu velmi hezký, detailní model s
propracovaným motorem, který má i kablíky k zapalovacím svíčkám a vstřiky, což další dvě verze
tohoto modelu postrádají.