...dešťové
kapky dopadají na střechu obytného karavanu. Žena sedící uvnitř se dotazuje - "Když chtějí lidé riskovat životy, neměli by to dělat
k vůli něčemu důležitějšímu?" Muž v závodnické kombinéze,
potřísněné krví ji odpoví - "Bylo by to
lepší". Ona pak pokračuje - "Ale nechápu, jaký má význam jezdit rychleji než někdo jiný". On, po krátkém zamyšlení vysloví - "Racing is life...
Anything that happens before or after is just waiting".
Tato legendární slova zazněla v ještě
legendárnějším filmu "Le
Mans".
Kdo s nás, kteří jsme byli v době premiéry tohoto
kultovního filmu v kinech, kluci školou povinní a v "nudných" vyučovacích hodinách si na savý papír
kreslili závodní vozy z onoho filmu, by si nepřál vidět tato monstra závodit v Le Mans na vlastní
oči? Nyní, s odstupem několika desetiletí, se to zdá být ještě více nerealistické. Sledovat naživo
tehdejší souboje slavných značek, Ford proti Ferrari, PORSCHE proti Ferrari, PORSCHE proti RENAULT
Alpine... Nebo třeba i legendární skupinu C a to vše opět na trati LaSarthe.
Není to možné? Ale je, a to díky úžasné akci "Le Mans Classic", konané každý sudý rok, již od
roku 2002 na okruhu LaSarthe. A když máte štěstí jako letos my, a váš nový soused v kempu, kousek za
slavnou zatáčkou MAISON BLANCHE vně původního okruhu, není nikdo jiný, než "doktor Emmett Brown" se svým
nerezovým DeLoreanem, je iluze cestování v čase téměř dokonalá :-).
Když jsme v roce 2014 opouštěli okruh LaSarthe, shodli
jsme se, že se tam ještě musíme vrátit a pokud možno ve stejném složení. Rozhodnutí padlo na letošní
rok, a protože máme rádi vozy a techniku i let hodně minulých, volba padla na Le Mans Classic 2018.
Bohužel, k vůli zdravotní indispozici se nemohl zúčastnit Dalibor a tak jej nahradil Petrův syn
Jarda. Samozřejmě jsem si s sebou opět nezapomněl vzít stařičký oprýskaný model PORSCHE
917.
Od překročení hranic s Německem, po páté hodině ranní ve
čtvrtek 5. července byl náš časový cestovní plán stejný, jako před čtyřmi léty. "Špunt" na obchvatu
Paříže, nás ale bohužel zdržel o půldruhé hodiny. Tak jsme vypustili průjezd městečkem Le Mans a
jeli přímo k Tertre Rouge a po závodní trati pokračovali až k zatáčkám PORSCHE, kde se odbočuje na
"původní" okruh. Za Maison Blanche se již nacházel námi objednaný modrý kemp. Po zabydlení
následovala ještě procházka k okruhu, mapovaní místa, kde, že to přesně v úvodu filmu zastavil u
Masion Blanche Steve McQueen a šlo se na kutě s očekáváním náročných, ale krásných následujících tří
dnů. Předpověď hlásila až moc teplé letní počasí, což se bezezbytku vyplnilo a byli jsme rádi za
každý kousek stínu :-).
Samotná akce Le Mans Classic je zcela odlišná od
"normálního" závodu na 24 hodin. Ano závodí se také, ale jsou to samostatné závody, rozdělené podle
kategorií. Pokud máte rádi techniku, a chcete vidět zblízka závodní vozy, které psaly historii
tohoto legendárního závodu, měli by, jste si zakoupit také vstupenku do "paddocku". Tam si můžete na
tyto krásné vozy doslova sáhnout. Nebudu se zde rozepisovat co, kde a kdy, vše podstatné lze
"vyčíst" z fotogalerii, a
oficiálního videa - ZDE. Jedná věc je ale
jistá a to, že nemůžete být najednou na všech místech kde se něco děje, či je k vidění. Proto
doporučuji si podle časového programu udělat nějaký ten "žebříček priorit", ani my vše neviděli a
nestihli. Již v pátek v noci nám bylo jasno, tedy Ivanovi a mě (my dva byli na této akci poprvé), že
i nadprůměrnému fandovi automobilismu by stačilo projít se po kempech u trati a viděl by vozy, které
snad v "naši kotlině" nespatří za celý život. A nemusí to být zrovna již výše zmíněný DeLorean,
aristokratické Rolls Royce, nebo mnohými již zapomenuté DeTomaso Pantera. Značky, které zde nebyly
zastoupeny, by se asi daly spočítat na prstech. Ivan celou tuto "šílenost" shrnul do jediné věty -
"Tady je více géte čtyřicítek, než stánků s pivem". A když jsme již u piva, tak v tom letním žáru
bylo opravdu žádoucí, bylo dobře vychlazené, dokonce i dosti dobré. Co na tom, že jste za něj dali
9€, tedy 8€, "jedno" stal sběratelský kelímek, no nekup to :-).
Co se týká závodních vozů, tak se zmíním pouze o dvou, i když
by si to zasloužily i desítky dalších.
Největší údiv v nás
vyvolal Cadillac Series 61 "Le Monstre" 5,5l 8V z roku 1950, plněný 5 ano pěti karburátory, který
jsme si přejmenovali na loď :-). Jak to celé fungovalo? Jeden člověk z týmu okolo tohoto vozu nám
zasvěceně sdělil, že motor běží buď na neutrál, nebo na plný plyn, nic mezi, ale prý se s tím dá
jezdit :-).
A ten druhý? Všichni čtyři jsme se
jednoznačně shodli na "našem vítězi" mezi všemi těmi auty, která tam byla. Nedokážeme přesně
identifikovat čím to je, byly tam stovky překrásných závodních vozů od dvacátých let minulého
století až takřka k dnešním dnům, ale když stojíte "v tváří tvář"
devětsetsedmnáctce...
Ne nadarmo, byl vůz PORSCHE 917 zvolen
závodním vozem minulého století.
Samotné závody jsme sledovali samozřejmě také, snažili jsme se
zhlédnout alespoň po jedné jízdě z každé kategorie.
Ve mě, ale
zanechal největší dojem závod skupiny 6, tedy vozů ročníků 1972-1981, který byl odstartován v noci
ze soboty na neděli. Sledovali jsme ho s Petrem z tribuny naproti boxům. Vidět do oranžovožluta
rozžhavené "šneky" turbodmychadel vozů PORSCHE 935 K3, které ještě navíc na konci cílové rovinky
vyvalí z výfuku snad půlmetrové ohně, pastva pro očí každého fandy.
Závěrem - jsem si vědom, že akci podobného formátu
"Classic" je po světě několik, ale takováto, kde se odráží celá historie závodu, který se jezdí již
od roku 1923, je možná pouze v Le Mans na okruhu LaSarthe. Vždyť už jen ono samotné místo je
mytické.
Ještě malá poznámka - o písních se říká, že v nás vyvolávají vzpomínky na místa a
okamžiky, které jsme prožili.
Jako sběratel, který sbírá modely závodních vozů a také ze
závodů z Le Mans, mohu nyní prohlásit, že po návštěvě Le Mans Classic je to při pohledu do některé z
vitrín u mě podobné jako s těmi písněmi. Každý z modelů, jehož "velký vzor" jsem viděl na Le Mans
Classic nyní dostává další příběh. Přesně se mi vybaví okolnosti, kde a kdy jsem onen vůz viděl, co
na něm bylo zvláštního, a to je k nezaplacení!
Doporučuji proto všem, kdož nějaké ty modely
sbíráte, navštívit podobnou akci, kde jejich "velké vzory" uvidíte. Vaše sbírka tím dostane, tedy
alespoň ve vašich očích další rozměr. Mě samotný výlet na Le Mans Classic vyšel asi na cenu dvou
modelů Spark 1:18, ale pro mě má nevyčíslitelnou hodnotu, již jen k výše
popsanému.
Le Mans 24
hours nebo Le Mans Classic? - Kdyby se mě někdo zeptal, zda doporučuji navštívit "normální" závod v
Le Mans na 24 hodin či Le Mans Classic odpověděl bych, že člověk, který se zajímá o tento závod
komplexně, by měl navštívit oba. Ač jsou zcela odlišné, dohromady tvoří krásnou barevnou mozaiku, ve
které se vám zobrazuji absolutně emotivní okamžiky startu závodu na 24 hodin, při kterém má přes 250
000 diváků na okruhu husí kůži, zapadající slunce za vesničku Arnage a do žluta rozžhavené kotouče
brzd ve stejnojmenné zatáčce, noční vzájemné předjíždění tří vozů v úseku mezi Mulsanne a
Indianapolis, kdy v rychlosti přes 300 km/h ostří světlometů prořezává tmu a řev motorů protíná
ticho okolních lesů, východ slunce za obloukem DUNLOP, pod kterým právě projíždí PORSCHE 919HY, nebo
relativní pohoda let dávno minulých, žasnutí nad vozy, které se rodily kdysi dávno v hlavách
geniálních konstruktéru a na rýsovacích prknech bez počítačů a přece je obdivujeme dodnes a jsou
stále funkční a nebo třeba na první pohled plynulý průjezd zatáčkami Ford vozy vyrobenými v
meziválečném období a samozřejmě ony vozy, které jsme si jako kluci malovali na savý papír, což
zmiňují v úvodu tohoto článku a nyní je máte před sebou...
Fotografie - nehledejte v nich žádné
umění či technickou dokonalost. Jsou opět pořízené nyní již dvanáct let starým 5ti Megovým "kompaktem" Canon se 4x zoomem.
Tentokrát mu ale sekundoval ještě levný mobilní telefon. Tak jako v roce 2014 jsem chtěl pouze zdokumentovat co
kde a kdy jsme viděli, nic víc. Fotografie jsou rozděleny do jednotlivých složek podle dnů a samotná
složka je věnována vozům PORSCHE 917 (ta červená napodobenina #23 s šesti válcovým motorem tam
samozřejmě zahrnutá není). Fotografovali i kamarádí a tak jsem vybral některé jejich
fotografie, které jsou zařazeny v samostatných složkách s jejími jmény - Jarda a Petr.
Zase jsme byli výborná parta, posedlá fenoménem Le Mans,
takže, co dál?
V roce 2023, to bude 100 let, co se v Le Mans jel
tento závod poprvé..., ale to je ještě hodně daleko, nebo snad ne :-)?
Od 5. do 9. července 2018 jsem byl opět na mytickém místě...
...v Le Mans
Jirka
© 2009-2025 Jirka automodely
1:18