Aktualizováno : 30.10.2024
V sobotu,
13. července 2024 jsme s manželkou a dvěma nejstaršími vnuky navštívili velmi povedenou akci, která
se konala na Brněnském automotodromu - BRNO GRAND PRIX REVIVAL
2024. Dnes jsem konečně dodělal fotogalérii, tak pokud máte zájem, koukněte ZDE.
Aktualizováno : 3.10.2024
Dnes se
naposled vracím ke svým červnovým kulatinám a představuji poslední model, který mi byl k této
příležitostí darován. Jako ten minulý, i tento mám od mých dcer.
Ještě musím poznamenat, že když jsem modely před více jak čtvrt stoletím začal sbírat, byly
kovové, otvíratelné a s funkčním řízením.
Proto se
držím tradice a každý rok do sbírky zařazují alespoň jeden takovýto DieCast model, když už v tom mém
sběratelském segmentu posední roky vše válcuje "resin".
Tímto modelem se vlastě vracím ke kořenům sbírky.
Oním modelem je výrobek fy Bburago. Ano, není to už to staré známé v Italii vyráběné, ale
značka stálé trvá, i když pod společnosti Maisto.
Ferrari
Daytona SP3 - tento vůz se mi velmi líbí a opravdu na něm vidím prvky Ferrariho závodních
prototypů (330) z
šedesátých let minulého století. To byl i záměr konstruktéru a designéru onoho
vozu. K samotnému modelu - Je velmi hezky a čistě
vypracovaný, slícovaný, má pěkný lak, vše, co se otevírá jde krásně a drží v pozici, bonusem je
sundavací střecha (u některých barevných verzi modelů), která také po "zacvaknutí" pevně a přesně
sedí na svém místě. Za mě opravdu velká spokojenost. Pokud mám snad něco zkritizovat, tak s úsměvem.
Bezpečnostní pásy neležely na sedačkách, ale byly díky nepoddajností plastu, ze kterého jsou
vyrobeny nad nimi. Dva malé čtverečky tenké oboustranné izolepy to vyřešily :-)
Aktualizováno : 19.9.2024
Aktualizováno : 16.9.2024
Dnes je na
řadě čtvrtý, z pěti "narozeninových" modelů. Tento a ještě poslední, který tady představím příště,
jsem dostal od svých dcer.
Jedná se o model vozu
PORSCHE 908/80 z Le Mans 1980, číslo šasi #936-004. V některých jiných závodech uváděn také pod
označením "PORSCHE 936". Nevím úplně přesně, jak to s číselným značením tohoto šasi v různých
závodech bylo, ale do závodu v Le Mans 1980 nebylo nasazeno továrnou, nýbrž soukromým týmem Jöest.
Proto prý nemohlo být použito oficiální označení "936".
Jacky Ickx a Reinhold Jöst dokončili závod na 24 hodin Le Mans 1980 s tímto krásným spiderem v
MARTINI barvách na druhém místě, dvě kola za vítězným RONDEAU M 379B #16.
Mě tento konkrétní vůz dosti
zajímá, protože 3x startoval v rámci závodů INTERSERIE i v naší republice a třikrát
zvítězil.
V srpnu roku 1980, tedy dva měsíce po Le Mans, ho přivezl Reinhold Jöst na závod do
Mostu, kde zvítězil. V roce 1981 si tento vůz v Mosteckém závodě vítězství zopakoval. Za volantem
byl tehdy Jochen Mass. V srpnu 1982 startoval onen PORSCHEho spider v Mostě naposled, opět v rámci
závodu INTERSERIE a vítězství si připsal Bob Wollek.
Mnoho let jsem si proto přál, mít zmenšeninu PORSCHE 908/80 #936/004 ve
sbírce.
Poprvé se model tohoto vozu v měřítku 1:18, ze
závodu Le Mans 1980 objevil na veletrhu v NORIMBERGU 2004, kde jej představila firma exoto. Tímto
představením to ale skončilo :-(
Částečně se mi přáni
splnilo v roce 2013, kdy jej velmi detailně vyrobila fy TSM. Je krásný, ale ze závodu DRM, který se
jel na Hockenheimu 1983. Tedy ve zlatém provedení sponzora Warsteiner. Před nějakým časem, se konečně verze ze závodu 24 hodin Le Mans 1980 v měřítku 1:18 začala
prodávat. Jedná se o velmi hezký, resinový model vyroben firmou Spark. Samozřejmě ho detailněji
vyfotografuji i do sekce MARTINI
RACING.
Aktualizováno : 12.9.2024
Dnes jsem
dopsal celkové hodnocení Veteránské tour 2024 - ZDE. Příště už se zase budu
věnovat modelům 1:18, kde mám stále ještě na těchto stránkách nějaké resty :-) Aktualizováno : 6.9.2024
Dnes se
dostávám k další letošní aktualizaci. Měl jsem vcelku dosti časově nabité období, tak věřím, že nyní
už bude volněji a dohoním, co jsem zde nestihl.
Před třemi
dny to bylo 149 let, co se ve Vratislavicích nad Nisou narodil legendární konstruktér Ferdinand
PORSCHE. Na přiložené fotografii je zachycen s dalšími legendami - Eliškou Junkovou a Hanzem
Ledwinkou na Masarykově okruhu v Brně 1935.
Také jsem konečně dokončil reporty z Veteránské tour, tedy
konkrétně ze závodu na Sokolíku a ze Svitav. Před námi je zítra už poslední letošní závod a ten bude
odjet v Brně Bosonohách. Aktualizováno :
16.8.2024
Dnes
představují další z modelů, které jsem dostal k šedesátinám. Tímto konkrétním, mě obdarovala
manželka.
Jedná se o opravdu velmi krásný, čistě
vypracovaný resinový model fy Spark - PEUGEOT 9x8 #93 Le Mans 2023. K modelu jako takovému nemám co
dodat. Snad jen to, že nebylo úplně jednoduché ho zakoupit.
Když jsem takto zbarvené PEUGEOTY 9x8 viděl vloni v Le Mans ihned se mi zalíbily. Ve svém
článku o návštěvě "stoletého Le Mans" o
nich píšu takto - "PEUGEOT - dva závodní
speciály označené 9x8 #93 a #94. Jejích mnohabarevný design byl opravdu
nepřehlédnutelný a samotná "bezkřídlá" konstrukce karosérie na mě ve startovním poli působila jako z
jiného světa (v dobrém smyslu slova), nic méně jelo jím to vcelku solidně a určitě bych model tohoto
vozu chtěl mít ne své sbírce." Tolik citace. Nyní už ve
sbírce onen model opravdu mám :-)
Aktualizováno : 24.7.2024
Ještě, než v neděli na Sokolíku "zaburácejí" RC
automodely, tak se vrátím zpět k osmnáctinám. Jak víte,
20. června mi bylo šedesát let. K této příležitosti, jsem mezi různými dárečky, dostal i nějaké ty
modely 1:18 :-). První zde byl už před časem představen - (Ferrari 499 P). Dnes je na řadě druhý.
Obdaroval mě
jím kamarád Petr Surý a jedná se o výrobek fy WERK 83 - PORSCHE 917 LH Le Mans 1969 #12. Petře
děkuji :-).
Jaké tedy ony modely PORSCHE 917 - 1969 vyrobené
firmou WERK 83 jsou?
WERK 83 je druhý po BBR, který modely vozů
PORSCHE 917 z roku 1969 v měřítku 1:18 vyrábí.
Jak o
skutečných vozech PORSCHE 917 Le Mans 1969, o modelu fy BBR, tak i o závodě Le Mans 1969 jsem se
vcelku obsáhle rozepsal ZDE -
aktualizace z 16.4.2019 dole. Oproti resinovým modelům
BBR se jedná o kovový, neotevíratelný model nižší cenové kategorie, takže nemůžeme čekat nic
převratného.
Když ho ale máte před sebou na stole, tak působí
impozantně, ostatně tak, jako i jeho skutečná předloha. Trošku zamrzí nepřesnost tvaru výřezu
předních blatníků.
Pokud někdo řeší, jak se mají lišit
jednotlivé verze těchto modelů, tak z nabídky WERK 83, zde není jediný, který by byl správně. To je
opravdu škoda, protože jak píšu výše, model jako takový vypadá dobře.
Takže popořádku - všechny mutace vycházejí z modelu vozu, který byl představen v březnu 1969
na Ženevském autosalónu (tedy šasi #001). Jenže ani ten není zcela bez chyby. Pomíjím jednoraménkový
stěrač, takhle špatně to má i BBR. Na tento model nepatří přelepy předních světel, jednalo se o
prezentační vůz a ten nikdy žádné přelepy neměl.
Model vozu
"Gulf" z Londýna 1969 (také šasi #001), sice správně postrádá přelepy předních světel, zato má navíc
víčko nádržky v nasávacím otvoru vlevo nahoře, před zadním kolem, což je šatně. Také úhel předních
křidélek zůstal stejný, jako u modelu z Ženevy, má být strmější, takže další
chybka.
Nejhůře jsou na tom však s chybami všechny modely
závodních verzí. Jednu z nich, dnes představují i já. Forma na jejích výrobu byla použitá stejná
jako na model prezentačního šasi #001. Ta postrádá dva trychtýřovité otvory vpředu pod světly pro
přívod chladicího vzduchu k předním brzdám. To je asi největší chyba modelů závodních verzí spolu s
absencí zpětných zrcátek na pravých předních blatnících a chybějícím víčkem v nasávacím otvoru
vpravo nahoře, před zadním kolem. Také úhly předních křidélek mají být strmější.
Ještě se snad mohu zmínit, že na zadních směrových křídlech, nejsou naznačeny
dělicí roviny mezi verzi "L" a "K".
Takže, co
napsat závěrem?
Dokud, tyto modely v
měřítku 1:18 nevyrobí příkladně Spark, a nemáte už jej od fy BBR, je to alternativa a pro šikovné
modeláře výzva pustit se třeba do úpravy toho svého modelu.
Aktualizováno :
16.6.2024
Je za námi 92. ročník čtyřiadvacetihodinovky v Le
Mans.
Co dodat... hon na "rudé šípy" z Maranella trvá
dále.
Osobně jsem zklamán, šest hyper vozu PORSCHE 963 na
startu a ani jeden na stupních vítězů.
Ferrari si to zasloužilo
a ukázalo, že loňské vítězství nebylo náhodné.
Sláva
vítězi, čest poraženým... tak zase za rok :-)
Aktualizováno : 10.6.2024
O víkendu proběhlo tradiční vážení a veřejná prezentace
účastníků letošní čtyřiadvacetihodinovky v městečku Le Mans na náměstí i přilehlých uličkách, plus
testovací den přímo na okruhu LaSarthe.
To znamená jediné, po roce tady máme opět "týden Le
Mans", který v sobotu a neděli vyvrcholí závodem závodů - 92. ročníkem 24 hodin Le
Mans.
Vloni jsem spolu s kamarády oslavil stoleté výročí vzniku tohoto závodu
přímo v místě dění (popisuji - ZDE),
letos budu sledovat přes média. Je tedy ten správný čas, představit zde model
loňského vítězného vozu - Ferrari 499 P. Jedná se o opravdu špičkový resinový výrobek firmy Look
Smart. Je to můj první model od této firmy, a musím konstatovat, že je opravdu krásný, dle mých
nároků na modely bezchybný.
Dostal jsem jej jako dárek k mým nadcházejícím
šedesátinám. Děkuji mami :-)
Ferrari 499 P
Le Mans 2023 #51 Look Smart
Aktualizováno : 21.5.2024
Dnes představuji pátý letošní přírůstek v
podobě "resinového produktu" fy CMR. Jedná se model vozu Ferrari 512 M, který se zúčastnil závodu
24h Le Mans v roce 1971. Posádka Sam Posey - Tony Adamowicz jej dovezla do cíle na hezkém třetím
místě za dvěma vozy PORSCHE 917 K. Ferrariho závodní speciál tehdy na start postavil tým North
American Racing Team.
Samotný model je vcelku věrně vyhotoven, s krásným
lakem, jak bývá u "resinu" firmy CMR zvykem.
Když se tato verze
závodního vozu před nějakým časem začala prodávat, tak mi unikla. Nyní se dostala do prodeje znova,
tentokrát jsem už nezaváhal.
Opět startovní číslo "12", tento rok už třetí
:-).
Ferrari 512 M
Le Mans 1971 #12 CMR
Aktualizováno : 9.5.2024
Tým
MARCH měl v roce 1971 velmi úspěšnou sezónu ve formuli 1. Ronnie Peterson se umístil na druhém místě
v mistrovství světa jezdců a MARCH obsadil třetí pozici v poháru konstruktéru. K těmto výsledkům
zajisté dopomohl i inovátorsky řešený MARCH 711.
Pro rok 1972 se MARCH opět rozhodl pro netradiční
řešení svého vozu. Konstruktér Robin Herd navrhl a postavil nový monopost tak, aby bylo co nejvíce
jeho hmotnosti umístěno mezi nápravy. K tomu přispěla i nově vyvinutá příčná převodovka od Alfy
Romeo. Ta, díky své konstrukci byla umístěna mezí motor a zadní nápravu. Toto netradiční řešení si
vyžádalo umístění zadních tlumičů šikmo nahoře nad nápravu.
Červená karosérie nesla opět loga hlavního sponzora STP.
Její osobité tvary odkazovaly na rukopis, v té době velmi známého designéra Luigiho
Colaniho.
Vůz dostal označení MARCH
721X a byl poprvé nasazen do "nemistrovského závodu šampiónu" 19.3.1972.
Bohužel se záhy ukázalo, že takováto koncepce vozu je velmi
špatná. Jezdci si stěžovali, že monopost si nerozumí s pneumatikami. To způsobovalo jednou jeho
přetáčivost, podruhé zase nedotáčivost. Niki Lauda, týmový kolega Ronnieho Petersona se vyjádřil, že
tato konstrukce je obrovským debaklem.
MARCH, aby zachránil alespoň druhou polovinu sezóny 1972, narychlo postavil jeho
náhradu v podobě modelu 721G, který byl odvozen z šasi 722 pro formuli 2.
Dnes představuji model výše zmíněného vozu MARCH
721X. Je to třetí z modelů, které jsem tady avizoval 26.4. 2024.
Ač byl tento monopost v závodech F1 neúspěšný, tak jeho
nezaměnitelný design se mi velmi líbí.
Je to můj první model od firmy Tecnomodel, pocházející z jejích série Mythos a
mohu napsat, že je velmi hezký a čistě vyroben. Resinový model pochází z číslované 125 kusové
limitované série. Jedinou výtku mám k "oválům STP" umístěných na bocích nasávače vzduchu do motoru.
Ty, ač jsou umístěny na obou stranách ve stejném místě, což je správně, tak "padají písmenově" dolů.
Původní vůz je měl rovně. Jak jsem dohledal, nemá to takhle "špatně" jen můj model.
MARCH 721X Niki
Lauda GP Belgie 1972 #12 Tecnomodel
Aktualizováno :
30.4.2024
Dnes představuji model
vozu PORSCHE 963 Hertz TEAM JOTA #38. Tento HYPERCAR se zúčastnil loňského závodu 24 hodin Le Mans.
Když jsem ho na LaSarthe poprvé uviděl, ihned se mi svým designem zalíbil. Byl to i můj favorit na
celkové vítězství. Nebylo to nemožné, "zlatá JOTA", jak
jsem 963 #38 přezdíval, byla část závodu i ve vedení. Ovšem nehoda a následné problémy ji odsunuly
až na 40. místo v cíli, 98 okruhů za vítězným Ferrari 499 P. Resinový
model je opět výrobkem fy Spark. Zlatá mu moc sluší a s PENSKE #75 tvoří
hezkou dvojici. I tento model pochází z "PORSCHE Dealer
edition".
Zde se ale jedná o jinou, 700 kusovou sérii a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by byla v plánu výroba
dalších modelů. Ale kdo ví :-)
Můj konkrétní model měl tentokráte nějaké ty
"chybky", ale vcelku úspěšně se mi je podařilo opravit.
Aktualizováno : 26.4.2024
Po takřka tříměsíčním "půstu" mi přišly tři předobjednané
modely ze Světa autíček, které zde postupně
představím. První je model vozu PORSCHE 963 PENSKE #75, který startoval v
loňském 100 letém Le Mans. Ten však kvůli problémům s tlakem paliva do cíle
nedojel.
Soudobé prototypy, nebo-li vozy skupiny HYPERCAR jsou tvarově dosti
členité. Mají spoustu různých aerodynamických doplňků, průduchů, antének a bůh ví čeho všeho ještě,
takže není úplně snadné podle něj vyrobit co nejpřesnější model. Naštěstí dnešní technologie a
výrobní procesy to dosti solidně umožňují. Přesto jsem byl velmi zvědav, jak bude onen model ve
skutečnosti vypadat. Firma Spark však "LeMansovky" opravdu umí.
Když už
jsem u Sparku, několikrát jsem je oslovil, zda půjdou modely vozů PORSCHE 963 z Le Mans 2023 do
normální distribuční sítě, či zůstane pouze ona číslovaná limitovaná edice, která byla před nějakým
časem avizována a teprve nedávno uvedena na trh. Dosud mi však nikdo z této firmy neodpověděl. Toto
téma se řešilo i na různých fórech či skupinách, ale zcela bez výsledku. A protože trh je opravdu
nevyzpytatelný, tak já, spolu i s jinými sběrateli jsme sáhli po předražené, tak zvané "PORSCHE
Dealer edition".
A co se stalo. V době, když už jsem měl model na
cestě, fy Spark oficiálně představila na svých www stránkách, že tyto modely bude prodávat, tak jako
všechny ostatní, tedy v běžné obchodní síti.
Nějak jsem v tomto
případě nepochopil podstatu věcí, ale budiž. Vlastním tedy "destičku" pod model s gravírovanými
číslicemi 022/963 za nějaký ten tisíc navíc, no, nekup to :-).
Korunu
tomu všemu ještě nasadila manželka. Ta, když tento, řekněme pestře zbarvený model viděla, řekla, že
je to nejošklivější model, který mám ve sbírce. No nic, negativ už bylo dost :-).
K samotnému modelu - jak jsem psal výše, Spark tyto modely opravdu umí. Já na tom svém
neshledal žádnou závažnější chybu, či poškození, model je to opravdu velmi hezký a myslím, že i
proporčně "sedí". Ještě uvedu, že se jedná o model vyrobený z resinu a mně osobně se opravu moc
líbí.
Aktualizováno : 31.3.2024
Dnes je neděle Velikonoční. Je ale také poslední březnová
neděle roku 2024.
To znamená, že před čtvrtstoletím jsem začal sbírat modely
autíček v měřítku 1:18. Myslím, že těch 25 let už stojí za nějakou tu rekapitulaci. Proto jsem se
rozhodl na toto téma vytvořil samostatnou stránku - 25 let sbírání automodelů
1:18. Přeji hezké počtení :-)
Aktualizováno : 30.1.2024
V druhé polovině sedmdesátých let minulého století se na okruhu LaSarte odehrávaly
souboje o vítězství v tamní čtyřiadvacetihodinovce mezi automobilkami PORSCHE a RENAULT, respektive
jejími továrními týmy MARTINI PORSCHE a ALPINE RENAULT.
V roce 1978, se na třetí pokus podařilo "domácímu" týmu
RENAULT zvítězit. Tím dosáhli svého cíle, a za Le Mans zavřeli dveře.
I díky tomu se stalo, že
v 47. ročníku (1979) 24h Le Mans startoval pouze jediný plně tovární tým, a tím bylo
PORSCHE.
To, do dějiště závodu přivezlo dva krásné, štíhle spidery PORSCHE 936,
vycházející z verze 78. Jejích kapotáže byly vyvedeny v bílo modro červených barvách, ropné
společnosti ESSEX, která se stala novým sponzorem automobilky. Oba vozy, #12 i #14 byly jasnými
favority závodu. Důkazem toho bylo, že obě posádky jasně ovládly kvalifikaci.
Ne vše, šlo ale tak hladce, jak zprvu vypadalo. Vozy trápily
defekty pneumatik a tak se v závodním oddělení fy PORSCHE, které sídlí v německém
Weissachu, ještě před závodem narychlo vyráběly a testovaly nové disky, které měly explozím
pneumatik zabránit…
Závod započal podle předpokladů. Na prvních dvou místech s přehledem ujížděly
zbytku startovního pole obě krásné „devětsettřicetšestky“. Jak ale plynul čas, začaly
problémy. Nové disky kol si „nerozuměly“ s brzdovými třmeny a tak byly vyměněny za
původní…
No, nebudu se zbytečně rozepisovat o celém závodě, jde přece jen o představení modelu,
tak to zkrátím.
Posádka vozu #14 Bob Wollek – Hurley Haywood musela pro přetrvávající problémy
s motorem v neděli ráno, ze závodu odstoupit.
Dvanáctka Jacky Ickxe a Briana Redmana dopadla ještě hůře.
Po úvodních dvou hodinách vystřídal Redman Ickxe. Bohužel už
v zatáčce DUNLOP mu na voze praskla levá zadní pneumatika. Naštěstí defekt ustál a nenaboural,
ale rozcupovaná guma napáchala velké škody na zadním díle karosérie a mimo jiné, také poničila jeden
z chladičů. Brianovi se přesto podařilo s hodně poškozeným autem dojet do boxů, kde
následovala jeho zdlouhavá oprava. Časová ztráta po opětovném zapojení vozu do závodu, v onu
chvíli činila skoro hodinu. Posádka
to nevzdávala, a prokousávala se pořadím pomalu vzhůru.
Závod 24h Le Mans však umí být krutý.
V noci se Jackymu
uvolnil hnací řemen vstřikovacího čerpadla. Ten měl sice ve voze náhradní, ale špatně jej nasadil a
auto se opět po chvíli zastavilo, tentokrát na rovince Hunaudiéres. Tým vyslal mechanika, aby
Ickxovi „nenápadně“ nový řemen předal. Když dorazil na místo, zjistil, že se nachází na
opačné straně trati. Nezbylo mu nic jiného, než přes trať Jackymu řemen přehodit. To se povedlo,
jenže, tato pravidly nepovolená pomoc neunikla pozornému traťovému komisaři, který vše nahlásil
vedení závodu. Ráno byl vynesen verdikt – „vůz ESSEX MOTORSPORT PORSCHE #12 posádky Ickx
– Redman je ze závodu vyloučen pro použití cizí pomoci.“
Já dnes zařazuji do sbírky právě model vozu #12. Jedná se o
výrobek firmy Spark a mám jej ze Světa
Autíček.
Je to jeden z modelů, který, když vidíte na fotografiích, tak si řeknete - „nic
moc“. Ve skutečnosti je ale velice hezký, a ač nedám dopustit na "MARTINI", tak i toto
barevné provedení vozům, tedy i jeho modelům velice sluší a je jedno, zda zvolíte #12 (červená příď
a modrá záď), nebo #14 (modrá příď a červená záď). Já si vybral model auta posádky Ickx –
Redman nejen kvůli příběhu výše popsanému, ale také proto, že se jedná o šasi #003. Toto bylo do
závodu v Le Mans poprvé nasazeno v roce 1978, ale závod nedokončilo. Jeho účast v závodě
roku 1979, jsem tady ve zkratce popsal.
Potřetí a naposled se onen vůz
představil na okruhu LaSarthe v roce 1981. Byl vyňat z muzea automobilky
PORSCHE a uveden do „závodu
schopného“ stavu. Dostal i nový
2,65 litrový turbomotor z ukončeného projektu formule Indianapolis. Za volantem se střídali Jacky
Ickx s Derekem Bellem. Ten přivezl vůz vítězně do cíle s náskokem 186 kilometrů (14 kol)
na druhé RONDEAU. Tuto verzi mám také od fy Spark - ZDE.
Vůz šasi #003 zůstal až
do dnešních dnů v provedení ze závodu 24h Le Mans 1981 a je opět součástí sbírek muzea automobilky
PORSCHE.
U příležitosti oslav 100 let 24h Le Mans byl zapůjčen do muzea na okruhu LaSarthe. Tam
jsme jej mohli i s ostatními úžasnými vozy, které psaly dlouhou historii tohoto závodu
zhlédnout i my - ZDE.
Jsou to někdy
příběhy… proto ony modely tak rád sbírám :-)
Ještě dodatek k tomuto modelu - ten má na sedadle spolujezdce
"brašnu s nářadím a náhradními díly".