Aktualizováno : 24.3.2025
„Ženy ho milovaly a muži chtěli vypadat jako
on…“
… dnes je to pětadevadesát let, co se narodil herec a závodník
Steve McQueen.
Ač se dožil pouhých padesáti let, zanechal za sebou hezkou řádku
velmi dobrých filmů, jen namátkou pár z nich - Sedm statečných, Velký útěk, Bullittův případ, Le
Mans, Útěk, Motýlek, Tom Horn a mnoho dalších.
Pro mě, a velké množství fanoušků
automobilových závodů po celém světě, však navždy zůstane „mužem z Le
Mans“.

Dnes, také představuji model, po kterém jsem toužil
mnoho let. Jedná se o "zmenšeninu" vozu PORSCHE 908/03 z roku 1970. Já těmto PORSCHEHO spiderům
říkám "žehličky", protože mi připomínají její tvar. Tedy hlavně ty z roku 1970, kdy ještě postrádaly
směrové ploutve.
Dlouho jsem věřil, že tyto modely vyrobí fy
AUTOart. Jejich model jsem fotografoval při návštěvě veletrhu v Norimbergu už roku 2007 -
PORSCHE 908/03" z roku 1970, ale nakonec
vyrobili čtyři "oploutvené" verze z roku 1971 a to bylo do dnešních dnů vše. Koncem loňského roku uvedla firma WERK 83 na trh model vozu, se kterým posádka Jo
Siffert a Brian Redman zvítězila v závodě Targa Florio 1970.
Modely fy WERK 83 patří mezí ty jednodušší, moc si nezakládají na detailech, či odlišnostech
jednotlivých verzí (více se tomuto tématu věnuji v aktualizaci z 24.7.2024). Nic méně, model PORSCHE
908/03 Gulf Targa Florio 1970 #12 pokládám za vcelku zdařilý a protože jej doposud v měřítku 1:18
žádná jiná firma nevyrobila, má volba byla jasná.
Samotný
kovový, neotvíratelný model je zhotoven čistě a vzhledem jeho ceně, mu v podstatě nemám co vytknout.
Mám jej ze Světa autíček.
Aktualizováno : 2.3.2025
Je tady březen a to je si
myslím, ten správný čas, uveřejnit zde kalendář letošního, už 13. ročníku Veteránské
tour.
Takže, vy, kdo jste fandové závodů historických RC
automodelů v měřítku 1:8 poháněných spalovacími motory, můžete si termíny jednotlivých závodů
poznamenat, a třeba se někde setkáme :-).
Aktualizováno : 23.2.2025
Hans Herrmann, který roku 1970 řídil spolu s
Richardem Attwoodem vůz Porsche 917 K #23 ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans a přispěl tak k prvnímu
celkovému vítězství automobilky PORSCHE v tomto náročném závodě dnes slaví 97.
narozeniny. Všechno nejlepší!!!
Aktualizováno :
24.1.2025
Něco málo k samotnému vozu
-
Než
Lancia vyrobila automobil, který by splňoval předpisy skupiny C, postavila spolu s Dallarou pro rok
1982 spidery pro skupinu 6, osazené 1,4 litrovým turbomotorem. I když se vozům
této skupiny nepočítaly body do Mistrovství světa značek, Riccardo Patrese se v tom roce umístil
na druhém místě v Mistrovství světa jezdců za Jacky Ickxem s PORSCHE 956.
Do závodu 24h Le Mans 1982 nasadila LANCIA
dva vozy. V kvalifikaci si vedly solidně, samotný závod však ani jeden z nich nedokončil. Posádka
auta #51 - Rolf Stommelen, Teo Fabi a Michele Alboreto odstoupila pro poruchu motoru v deváté hodině
závodu.
Aktualizováno :
23.1.2025
V pondělí mi byl doručen ze Světa autíček opravdu moc krásný model - LANCIA LC1
MARTINI Le Mans 1982 #51 od fy Spark. Když zde byl v roce 2023
představován model vozu ze závodu
1000 km Nürburgringu, napsal jsem o něm
- "nějak se mi
s tou "probranou" přídí a chladicími "žaluziemi" nad
předními koly líbí více" (myšleno proti verzi z Le Mans). Přesto jsem čekal, jak budou
vypadat modely z Le Mans 1982. Když se na trh dostala #50, byly na ní některé zjevné chyby, hlavně
přední světla byla špatně. Před nedávnem se začal prodávat i model vozu #51. (Jen poznámka - tento vůz má číslo šasi
#002. Jedná se tedy o to samé, které vyhrálo výše zmíněný závod 1000 km Nürburgringu 1982. Vyrobila jej italská firma Dallara, ta dodává šasi i pro novodobé Hypercary
Ferrari 499 P.)
K samotnému modelu -
Nejsem zastáncem "přelepených" světel na modelech, ale zde jsem udělal výjimku.
Ty stříbrné fólie tak nějak ladí s dalšími stříbrnými doplňky na tomto voze. Takto "LC1"
odstartovala i do závodu 24h Le Mans 1982, takže je to správně a v neposlední řadě, lépe ať jsou
světla zakryta, než špatně vyrobená.
Jak píšu na začátku, je
to opravdu moc krásný model a MARTINI mu velice sluší.
Aktualizováno : 8.1.2025
Dnes se ještě vrátím k
některým loňským modelům, respektive jejím detailům, které by vás třeba mohly zajímat, i když jsou
možná přehlédnutelné.
Vyrábí se mnoho
automobilů, které jsou osazeny disky kol s "nesouměrnými" paprsky. Na prstech, by se ale asi daly
spočítat ty, které mají takovéto disky pravé a levé. Tedy takové, že na automobilu "směřuji" stejně
ve směru jízdy při pohledu jak zprava, tak i zleva. Jedním takovýmto vozem je právě Ferrari Daytona
SP3. Palec nahoru tedy pro Bburago, které si to neulehčilo a na svých modelech má disky pravé i
levé.
Ford věnoval mnoho úsilí
a finančních prostředků, aby zvítězil i v Le Mans 1967.
Během testů pro tento závod, po okruhu LaSarthe mimo jiné kroužily i dva Fordy - jeden Mark2 a
jeden Mark4. Ty sebou vozily zvláštní pasažéry.
Těmi byly
počítače, které na magnetický pásek zaznamenávaly, co se na jednotlivých úsecích trati s
některými komponenty vozů děje. Ford GT40 Mk4 jej měl na "sedadle spolujezdce". Pro samotný závod, bylo na
toto místo do Fordových vozů nainstalováno automatické hasicí zařízení.
A právě "ono" má i model fy Spark, takže opět palec nahoru.
Oba modely
jsou z edice - PORSCHE Dealer edition, ale pocházejí od fy Spark.
Po Le Mans 2023 sběratelé netrpělivě očekávali, které modely a od jakých firem se ze
"stoletého Le Mans" budou vyrábět. Tomuto segmentu sběratelství vévodí Spark a tak se zraky
sběratelů upínaly právě k tomuto výrobci. Když ona firma zveřejnila seznam modelů z Le Mans 2023,
které by měla uvést na trh, PORSCHE 963 na seznamu chyběly. Mezi sběrateli modelů nejen vozů PORSCHE
nastalo zklamání. Na různých fórech i skupinách se o tom hojně diskutovalo, vyrojilo se mnoho
spekulací, které přešly v informace a ty se postupně měnily v částečnou pravdu - modely těchto vozů
se budou prodávat pouze ve "speciální limitované edici". Spark mlčel, na @
neodpovídal...
Jsem více, než půl století věrný fanoušek
PORSCHE, přes čtvrt století tyto modely sbírám, tak mi tedy nezbylo nic jiného, než ony
"předražené", limitované modely objednat.
Časem Spark
sdělil, že do normální distribuce přece jen půjdou dva modely PENSKEHO týmu z Le Mans 2023 - PORSCHE
963 - #5 a #6 (já chtěl ale PENSKE #75 a JOTA #38).
Po nějaké
době, co už byly v prodeji "PORSCHE Dealer edition" #75 a #38, Spark na svých stánkách představil i tyto dva modely
jako připravované do normálního prodeje.
Proč o tom píši? Protože,
ač jsem za tyto dva modely utratil více než za tři takové zakoupené v klasické distribuci, skousl
bych to, pokud by byly modely identické, jenže nejsou.
Nedělám si také iluze, že v modelech mého zaměření, existuje opravdu věrná replika skutečného
vozu. Proto ony chyby, které níže popíšu, bych vůbec neřešil, pokud by byly na všech modelech, tedy
i těch oficiálně prodávaných jako "Spark".
Bohužel,
"PORSCHE
Dealer edition" sebou nese chyby, které Spark na modelech prodávaných pod svou hlavičkou
odstranil.
Vím, že není jednoduché vyrobit naprosto věrný model
závodního vozu - jiný je v tréninku, jiný v kvalifikaci a do cíle, obzvláště u tak dlouhého závodu
dojede také nezřídka jiný, než odstartoval (proto výrobci vesměs volí "startovní
variantu").
Chyby "PORSCHE Dealer edition" jsou však jiného rázu. Ty
nemají s výše popsaným nic společného, prostě jsou to chyby.
Takže - na obou vozech (#75 #38) jsou kratší antény na pravé straně před kokpitem a postrádají
zesílení u vstupu do karosérie. Dále přední "polep" včetně znaku PORSCHE "jde" až moc dopředu, má
tam být mezi přídí větší mezera. Oba modely mají hůře naznačeny úchyty sundávání folii čelního skla.
"Zlatá Jota" nemá na obou stranách za kabinou pod označením HY bílé loga FIA a ACO a také vnější
"vdechy" mezi zadními blatníky mají být na ní zaslepený.
PENSKEHO #75 má za předními koly mezi číslem 75 a nápisem HY nesmyslný bílý pruh, ta černá
barva nemá tvořit zub, ale má být překryta startovním číslem.
Ještě jsem na obou modelech našel některé další "nesrovnalosti", ale píší pouze o těch, z mého
pohledu největších.
Proto - modely PORSCHE 963 z "PORSCHE Dealer edition",
či samotný Spark za své chování vůči sběratelům v tomto případě palec dolů.
Je ale také pravdou, že neznám licenční ani jiná ujednání mezi Sparkem a
automobilkami, či závodními týmy, o čem svědčí i připravované modely ze sezóny 2024. Také tam chybí
vozy týmu PENSKE. Možná je v tom Spark, jako takový nevinně.
Přesto, z mého pohledu, je to velmi nekorektní jednání vůči sběratelům, ale co se vlastně divím, v
tom dnešním světě...
Aktualizováno : 6.1.2025
Pod Vánočním
stromečkem byl i velmi hezký model TOYOTY GR010 HY Hypercar, který se ve "stoletém Le Mans" umístil
na druhém místě. Když jsem tento vůz uviděl při mé návštěvě onoho závodu, ihned se mi
zalíbil. Vzhled těchto vozů se poslední roky moc neměnil. Pro závod 24h Le Mans 2023 na jejích bílo
červeno černých kapotážích přibyly pouze různě rozmístěny růžové květy sakury. Loni přebarvili vozy
na černo, no nevím. Toyoty ovšem mají z mého pohledu, už mnoho let nejhezčí disky kol z celého startovního pole a
vozy jako takové, působí velice kompaktně.

TOYOTA
GR010HY Hypercar Le Mans 2023 #8 Spark
Jak
model TOYOTY, tak i ten následující a poslední "Ježíškův" je výrobek fy Spark, tedy resinový... a
upřímně, nedovedu si představit vyrobit tyto novodobé Hypercary jako kovové otvíratelné modely ve
srovnatelné jemnosti detailu jako "resiny" a ještě za rozumný peníz. Novodobé technologie a výrobní
postupy by to zajisté zvládly, ale cena by byla mimo možnosti většiny sběratelů (viz třeba modely fy
AMALGAM). Takže díky, alespoň za mnohými nenáviděny resin :-)
Čtvrtým Vánočním modelem je opět model Hypercaru z Le Mans 2023 a to PORSCHE 963
PENSKE #6 s bílou ploutví. Taktéž velmi krásný a detailní model "novodobé rakety" na
kolech.

PORSCHE
963 PENSKE Le Mans 2023 #6 Spark
Aktualizováno :
3.1.2025
Dnes se vrátím k loňským Vánocům, dříve jsem to
nestihl :-)
Jako první představuji model závodního automobilu
Ford GT40 Mk4 #1 (některé zdroje uvádějí označení těchto typu vozů bez "GT40"), který zvítězil v Le
Mans 1967. Tento Fordův závodní speciál se mi vždy líbil, a tak jsem si jeho model, vyrobený fy
exoto pořídil už počátkem roku 2015. Nebyla to však vítězná verze, ale model auta
#2,kterésev závodě umístilo na čtvrtém místě. Ten
"červený", mě ale lákal stále. Exoto je v tomto vítězném provedení pro mě finančně neakceptovatelné,
tak jsem uvažoval o "Shelby collectibles". Na fotografiích nevypadá špatně. Měl jsem ale možnost ho
mít v ruce a bohužel, ač je to "otevíratelný kovák", mě tedy svým zpracováním neoslovil. Další
alternativou je v měřítku 1:18 resinový model od fy Spark. Před nedávnem jeden e-shop nabízel právě
tento, za "akční cenu", a tak jsem neodolal a model si objednal k Vánocům.
I u něj, by se dalo diskutovat o některých nepřesných detailech vůči originálnímu
vozu, ale jako takový, je velmi hezky a čistě vyroben, za mě spokojenost.
Druhý v pořadí, je model, taktéž vítězného vozu z Le Mans, ale tentokrát z roku
1990.
Ten, se začal prodávat koncem loňského roku a na trh
jej uvedla firma CMR. Některé resinové modely fy CMR ve sbírce už mám a poměrem ceny vůči kvalitě
jsem spokojen. Zajímalo mě, jak mají vyroben, částečně (pouze dveře) otvíratelný kovový model.
První, který mi byl doručen, jsem ani nevybalil z obalu, už přes folii bylo vidět jeho nedostatky,
tak jsem jej obratem nechal vyměnit za druhý. S tím jsem v rámci cenové relace naprosto spokojen,
jedinou úpravu, kterou jsem na modelu udělal, byla výměna antény za tenčí.
I když tohoto Jaguara, asi časem vyrobí i fy Spark, určitě jej za něj měnit
nebudu :-)
Aktualizováno : 2.1.2025
Vítám vás tady i v tomto novém roce 2025.
Včera, tedy 1. ledna oslavil své osmdesátiny Jacky Ickx, můj asi
nejoblíbenější "řidič" závodních vozů. Na svém kontě má nespočet
vítězství v různých odvětvích automobilového sportu.
Jen namátkou, v roce 1969 a 1970 byl vicemistrem světa formule 1.
U mnohých fanoušku motorsportu, je ale asi zapsán v podvědomí jako jeden z
nejlepších, ne-li vůbec nejlepší "vytrvalostní jezdec". V roce 1983 zvítězil také v rally maratonu
Paris-Dakar.
Největších úspěchu, ale dosáhl ve vytrvalostních
závodech sportovních vozů. Ve 24h Le Mans zvítězil 6x. I když není ten, kdo má na svém kontě nejvíce
vítězství v tomto závodě závodů (Tom Kristensen 9x), tak je uznáván jako "Pán Le
Mans".
Aktualizováno : 29.12.2024
Je po Vánocích, před námi
je Silvestr a příchod nového roku 2025.
Já, se ale ještě
několikrát vrátím pod Vánoční stromeček, kde jsem nalezl čtyři modely (asi ještě nějaký dozvuk mých
letošních šedesátin, děkuji Ježíšku :-)
Zatím
prozradím, že jsou to modely vozů startujících a dva dokonce vítězících na okruhu LaSarthe v rozmezí
let 1967 až 2023.
Aktualizováno : 20.12.2024
Za čtyři dny
tu máme Štědrý den.
Pozítří ještě zapálíme
čtvrtou Adventní svíci a budeme se těšit na Ježíška.
Proto vám
sběratelům přeji, aby, jste pod Vánočním stromečkem našli ten vámi vytoužený model. A pokud tam
nebude, nic si s toho nedělejte, třeba někdy příště :-)
Tak ŠŤASTNÉ a VESELÉ.
Aktualizováno : 2.12.2024
Tak tu máme
čas Vánoční.
Včera jsme zapálili první svíci na Adventním
věnci, v mnoha městech i vesnicích se rozzářil Vánoční strom.
Je tedy nejvyšší čas, napsat Ježíškovi o nějaké ty dárečky.
Tak Vám přeji hezký Advent.
Aktualizováno : 28.11.2024
Tak nějak se
nám blíží Advent. Přidávám tedy ještě poslední malou předvánoční aktualizaci.
Týká se závodů konaných příští rok na trati LaSarthe, tedy konkrétně 24 heures Le
Mans 2025 a Le Mans Classic 2025.
Vstupenky na 24 heures Le
Mans 2025 jsou už pár pátků vyprodány a na Le Mans Classic 2025 se začaly prodávat včera, včetně
míst v kempech. Takže, pokud se chcete podívat "alespoň" na Le Mans Classic 2025 (3. - 6. červenec
2025), máte šanci si vstupenky ještě zakoupit.
Aktualizováno : 30.10.2024
V sobotu, 13. července 2024 jsme s manželkou a dvěma nejstaršími vnuky navštívili
velmi povedenou akci, která se konala na Brněnském automotodromu - BRNO
GRAND PRIX REVIVAL 2024. Dnes jsem konečně dodělal fotogalerii, tak pokud máte zájem, koukněte
ZDE.
Aktualizováno : 3.10.2024
Dnes se
naposled vracím ke svým červnovým kulatinám a představuji poslední model, který mi byl k této
příležitostí darován. Jako ten minulý, i tento mám od mých dcer.
Ještě musím poznamenat, že když jsem modely před více jak čtvrt stoletím začal sbírat, byly
kovové, otvíratelné a s funkčním řízením.
Proto se
držím tradice a každý rok do sbírky zařazují alespoň jeden takovýto DieCast model, když už v tom mém
sběratelském segmentu posední roky vše válcuje "resin".
Tímto modelem se vlastě vracím ke kořenům sbírky.
Oním modelem je výrobek fy Bburago. Ano, není to už to staré známé v Italii vyráběné, ale
značka stálé trvá, i když pod společnosti Maisto.
Ferrari
Daytona SP3 - tento vůz se mi velmi líbí a opravdu na něm vidím prvky Ferrariho závodních
prototypů (330) z
šedesátých let minulého století. To byl i záměr konstruktéru a designéru onoho
vozu. K samotnému modelu - Je velmi hezky a čistě
vypracovaný, slícovaný, má pěkný lak, vše, co se otevírá jde krásně a drží v pozici, bonusem je
sundavací střecha (u některých barevných verzi modelů), která také po "zacvaknutí" pevně a přesně
sedí na svém místě. Za mě opravdu velká spokojenost. Pokud mám snad něco zkritizovat, tak s úsměvem.
Bezpečnostní pásy neležely na sedačkách, ale byly díky nepoddajností plastu, ze kterého jsou
vyrobeny nad nimi. Dva malé čtverečky tenké oboustranné izolepy to vyřešily :-)
Aktualizováno : 19.9.2024
Aktualizováno : 16.9.2024
Dnes je na
řadě čtvrtý, z pěti "narozeninových" modelů. Tento a ještě poslední, který tady představím příště,
jsem dostal od svých dcer.
Jedná se o model vozu
PORSCHE 908/80 z Le Mans 1980, číslo šasi #936-004. V některých jiných závodech uváděn také pod
označením "PORSCHE 936". Nevím úplně přesně, jak to s číselným značením tohoto šasi v různých
závodech bylo, ale do závodu v Le Mans 1980 nebylo nasazeno továrnou, nýbrž soukromým týmem Jöest.
Proto prý nemohlo být použito oficiální označení "936".
Jacky Ickx a Reinhold Jöst dokončili závod na 24 hodin Le Mans 1980 s tímto krásným spiderem v
MARTINI barvách na druhém místě, dvě kola za vítězným RONDEAU M 379B #16.
Mě tento konkrétní vůz dosti
zajímá, protože 3x startoval v rámci závodů INTERSERIE i v naší republice a třikrát
zvítězil.
V srpnu roku 1980, tedy dva měsíce po Le Mans, ho přivezl Reinhold Jöst na závod do
Mostu, kde zvítězil. V roce 1981 si tento vůz v Mosteckém závodě vítězství zopakoval. Za volantem
byl tehdy Jochen Mass. V srpnu 1982 startoval onen PORSCHEho spider v Mostě naposled, opět v rámci
závodu INTERSERIE a vítězství si připsal Bob Wollek.
Mnoho let jsem si proto přál, mít zmenšeninu PORSCHE 908/80 #936/004 ve
sbírce.
Poprvé se model tohoto vozu v měřítku 1:18, ze
závodu Le Mans 1980 objevil na veletrhu v NORIMBERGU 2004, kde jej představila firma exoto. Tímto
představením to ale skončilo :-(
Částečně se mi přáni
splnilo v roce 2013, kdy jej velmi detailně vyrobila fy TSM. Je krásný, ale ze závodu DRM, který se
jel na Hockenheimu 1983. Tedy ve zlatém provedení sponzora Warsteiner. Před nějakým časem, se konečně verze ze závodu 24 hodin Le Mans 1980 v měřítku 1:18 začala
prodávat. Jedná se o velmi hezký, resinový model vyroben firmou Spark. Samozřejmě ho detailněji
vyfotografuji i do sekce MARTINI
RACING.

Aktualizováno : 12.9.2024
Dnes jsem
dopsal celkové hodnocení Veteránské tour 2024 - ZDE. Příště už se zase budu
věnovat modelům 1:18, kde mám stále ještě na těchto stránkách nějaké resty :-) Aktualizováno : 6.9.2024
Dnes se
dostávám k další letošní aktualizaci. Měl jsem vcelku dosti časově nabité období, tak věřím, že nyní
už bude volněji a dohoním, co jsem zde nestihl.
Před třemi
dny to bylo 149 let, co se ve Vratislavicích nad Nisou narodil legendární konstruktér Ferdinand
PORSCHE. Na přiložené fotografii je zachycen s dalšími legendami - Eliškou Junkovou a Hanzem
Ledwinkou na Masarykově okruhu v Brně 1935.
Také jsem konečně dokončil reporty z Veteránské tour, tedy
konkrétně ze závodu na Sokolíku a ze Svitav. Před námi je zítra už poslední letošní závod a ten bude
odjet v Brně Bosonohách. Aktualizováno :
16.8.2024
Dnes
představují další z modelů, které jsem dostal k šedesátinám. Tímto konkrétním, mě obdarovala
manželka.
Jedná se o opravdu velmi krásný, čistě
vypracovaný resinový model fy Spark - PEUGEOT 9x8 #93 Le Mans 2023. K modelu jako takovému nemám co
dodat. Snad jen to, že nebylo úplně jednoduché ho zakoupit.
Když jsem takto zbarvené PEUGEOTY 9x8 viděl vloni v Le Mans ihned se mi zalíbily. Ve svém
článku o návštěvě "stoletého Le Mans" o
nich píšu takto - "PEUGEOT - dva závodní
speciály označené 9x8 #93 a #94. Jejích mnohabarevný design byl opravdu
nepřehlédnutelný a samotná "bezkřídlá" konstrukce karosérie na mě ve startovním poli působila jako z
jiného světa (v dobrém smyslu slova), nic méně jelo jím to vcelku solidně a určitě bych model tohoto
vozu chtěl mít ne své sbírce." Tolik citace. Nyní už ve
sbírce onen model opravdu mám :-)
Aktualizováno : 24.7.2024
Ještě, než v neděli na Sokolíku "zaburácejí" RC
automodely, tak se vrátím zpět k osmnáctinám. Jak víte,
20. června mi bylo šedesát let. K této příležitosti, jsem mezi různými dárečky, dostal i nějaké ty
modely 1:18 :-). První zde byl už před časem představen - (Ferrari
499 P). Dnes je na řadě druhý.
Obdaroval mě jím kamarád Petr Surý a jedná se o výrobek fy WERK 83 - PORSCHE 917
LH Le Mans 1969 #12. Petře děkuji :-).
Jaké tedy ony modely
PORSCHE 917 - 1969 vyrobené firmou WERK 83 jsou?
WERK 83 je
druhý po BBR, který modely vozů PORSCHE 917 z roku 1969 v měřítku 1:18
vyrábí.
Jak o skutečných vozech PORSCHE 917 Le Mans 1969, o
modelu fy BBR, tak i o závodě Le Mans 1969 jsem se vcelku obsáhle rozepsal ZDE -
aktualizace z 16.4.2019 dole. Oproti resinovým modelům
BBR se jedná o kovový, neotevíratelný model nižší cenové kategorie, takže nemůžeme čekat nic
převratného.
Když ho ale máte před sebou na stole, tak působí
impozantně, ostatně tak, jako i jeho skutečná předloha. Trošku zamrzí nepřesnost tvaru výřezu
předních blatníků.
Pokud někdo řeší, jak se mají lišit
jednotlivé verze těchto modelů, tak z nabídky WERK 83, zde není jediný, který by byl správně. To je
opravdu škoda, protože jak píšu výše, model jako takový vypadá dobře.
Takže popořádku - všechny mutace vycházejí z modelu vozu, který byl představen v březnu 1969
na Ženevském autosalónu (tedy šasi #001). Jenže ani ten není zcela bez chyby. Pomíjím jednoraménkový
stěrač, takhle špatně to má i BBR. Na tento model nepatří přelepy předních světel, jednalo se o
prezentační vůz a ten nikdy žádné přelepy neměl.
Model vozu
"Gulf" z Londýna 1969 (také šasi #001), sice správně postrádá přelepy předních světel, zato má navíc
víčko nádržky v nasávacím otvoru vlevo nahoře, před zadním kolem, což je šatně. Také úhel předních
křidélek zůstal stejný, jako u modelu z Ženevy, má být strmější, takže další
chybka.
Nejhůře jsou na tom však s chybami všechny modely
závodních verzí. Jednu z nich, dnes představují i já. Forma na jejích výrobu byla použitá stejná
jako na model prezentačního šasi #001. Ta postrádá dva trychtýřovité otvory vpředu pod světly pro
přívod chladicího vzduchu k předním brzdám. To je asi největší chyba modelů závodních verzí spolu s
absencí zpětných zrcátek na pravých předních blatnících a chybějícím víčkem v nasávacím otvoru
vpravo nahoře, před zadním kolem. Také úhly předních křidélek mají být strmější.
Ještě se snad mohu zmínit, že na zadních směrových křídlech, nejsou naznačeny
dělicí roviny mezi verzi "L" a "K".
Takže, co
napsat závěrem?
Dokud, tyto modely v
měřítku 1:18 nevyrobí příkladně Spark, a nemáte už jej od fy BBR, je to alternativa a pro šikovné
modeláře výzva pustit se třeba do úpravy toho svého modelu.