Svet-Stranek.cz
Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.
Jirka automodely 1:18

Archív mých některých starších Aktualizací 3:Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.

Archív mých některých starších Aktualizací 3

Na této podstránce najdete, některé z mých starších "Aktualit", které třeba ještě někoho zaujmou


Aktualizováno : 28.3.2019

Dvacet let, je to dlouho, nebo jen okamžik... 

Z pohledu délky lidského života asi ne zrovna zanedbatelný časový úsek.  

Právě dnes je to dvacet let, co jsem začal sbírat modely automobilů 1:18 a přesto, jakoby to bylo včera, co jsem si koupil první "osmnáctinku". Bylo to poslední březnovou neděli roku 1999, když jsem si ze závodu RC automodelů 1:12 na elektro pohon, které se konaly v hale Vítkovického středního  odborného učiliště v Ostravě Hrabůvce, dovezl model PORSCHE 911 GT1 LM od fy Maisto. 

Za těch dvacet let se toho hodně změnilo, celkově, ale i v oboru modelů 1:18. Vývoj modelů šel díky novým technologiím hodně dopředu, vyráběly se čím dál preciznější a detailnější modely, stále ještě za rozumný peníz, třeba ZDE, či ZDE. Některé firmy začaly produkovat i resinové modely, které vypadají jemněji a možná ještě detailněji, jsou to sice krásné, ale bohužel jen nefunkční "odlitky", jako třeba TENTO

Výroba modelů 1:18 dosáhla asi před šesti lety vrcholu. Bohužel nic netrvá věčně, ceny modelů začaly stoupat, zatím co jejich kvalita se začala zhoršovat. Objevil se i další problém v podobě tzv "zincpestu", tedy samovolnému rozpadu zinkové slitiny, ze které se "Diecast" modely vyráběly a vyrábí. Toto zasáhlo výrobce, ať už vyrábějící levné, či i ty nejdražší modely. Snad i díky tomuto vznikly firmy, které vyrábějí jen resinové modely, většinou v malých sériích, luxusně baleny a také si za to nechávají patřičně zaplatit. Bohužel, i na takto drahých modelech naleznete chyby ve zpracování samotných modelů, či nepřesnosti proti skutečným vozům, podle kterých, jsou ony modely vyráběny. Samozřejmě, že se stále vyrábějí i "kovové" modely, ale firmy si to ulehčují a vyrábějí mnoho "neotvíracích", zjednodušených modelů a to dokonce v reedicích i těch, které dříve vyráběli jako plně funkční.

Aby ale vše nevyznělo negativně. Za těch dvacet let se mi podařilo, z mého pohledu "vybudovat" hezkou sbírku, která obsahuje modely, o kterých jsem ani nedoufal, že je někdy budu mít. 

A co dále? 

Nějakými modely zajisté sbírku  ještě obohatím, některé jsou v prodeji, jiné, které mám na "seznamu" třeba nějaká firma vyrobí :-).


Aktualizováno : 19.3.2019

PORSCHE 936/78 MARTINI je v podstatě předposlední provedení, neboli evoluce tohoto úspěšného "otevřeného dvoumístného" závodního vozu, který byl poprvé představen v roce 1976. Jeho trubkové šasi vycházelo více méně z ikonického typu 917. Po vítězstvích "devětsettřicetšestek" v Le Mans 1976 a 1977, chtělo PORSCHE i třetí vítězství v řadě, ale bohužel se museli spokojit s druhým místem, pět kol za vítězným RENAULTEM ALPINE A 442B

Něco o modelu - Jeho cesta do mé sbírky nebyla úplně jednoduchá, protože jsem se nějak nemohl smířit s tím, že mám zaplatit za resinový odlitek polepený ne bezchybně vodními obtisky tolik, jako před několika lety za špičkový "Diecast". Nakonec jsem ale změnil názor a loni na Vánoce si model pořídil. Je to model vozu číslo šasi # 001, který dojel druhý v Le Mans 1978, jak píší výše. Modely tohoto čísla šasi již ve sbírce mám (19761977). Model ne bezchybně vyrobila fy BBR, bylo potřeba trochu dorovnat "zadní pomocný trubkový rám", který byl z výroby křivý. Kdyby se tak výrobci více zaměřovali na kvalitu samotných modelu, místo balení do luxusních obalů, které zcela zbytečně modely prodražuji. Nyní zařazuji vice fotografii tohoto modelu do sekce MARTINI RACING.

001

PORSCHE 936/78 MARTINI Le Mans 1978 #6 BBR


Aktualizováno : 12.3.2019

Právě dnes je to padesát let, co automobilka PORSCHE představila na Ženevském autosalónu snad nejikoničtější závodní vůz všech dob - PORSCHE 917. Hezký je o této "bestií na kolech", jak se tomuto vozu v jeho, ne zrovna lehkých začátcích přezdívalo napsáno - ZDE.

002

003


Aktualizováno : 25.1.2019

Již je to pěkná řádka let, co jsem viděl první model závodního vozu v měřítku 1:18. Tehdy jsem "osmnáctiny" ještě nesbíral. Byl vystaven ve výloze tehdejšího "Mladého technika" v Ostravě Porubě a oním modelem bylo Ferrari 330 P4, pravděpodobně od fy Jouef evolution, nebo Revell. Když jsem po nějaké době tyto modely začal sbírat, byl již ke koupi pouze z druhé ruky, většinou v různém stádiu poškození a také svým provedením "zestárnul". Uvítal jsem proto s nadšením informace, že fy GMP chystá výrobu onoho modelu a také v několika verzích. Když byl výrobek fy GMP v prodeji, nastalo zklamání (a nejen mé). Což o to, kovový model byl vyroben čistě, velice detailně a byl rozebíratelný, ale jeho přední blatníky mi proporčně vůbec neseděly. Pravděpodobně k této anomálii přispěla i nepochopitelně, jako by přizvednutá celá příď modelu, snad po vzoru bývalé ŠKODY 105/120 v provedení "M", kde jste také ve "vykrojení" blatníku nad předními koly mohli dělat generálku brzd, aniž by, jste museli ony kola sundat :-). Nyní v "resinové době", bylo jen otázkou času, která z firem, začne model Ferrari 330 P4 znovu vyrábět. 

Stalo se, a ke koupi jsou již nějaký čas resinové modely Ferrari 330 P4 v různém provedení a dokonce od dvou značek - Tecnomodel a GP Replicas. Já si zvolil model vozu, který v Daytoně 1967 dovezla posádka L. Scarfiotti M. Parkes na druhém místě. Mám jej od pana Prantnera Svět autíček a dal jsem přednost modelu fy GP Replicas. Tehdy vozy Ferrari obsadily v této čtyřiadvacetihodinovce první tři místa. Samotný model je velmi čistě a jemně vyroben a mi se proporčně líbí. Samozřejmě, když jej začnu detailně srovnávat s původním vozem, najdu odlišnosti, jako třeba reklamní loga "CHAMPION" před zadními koly, ty jsou nalepeny výše, než mají být, ale co je dokonalé :-).

004

Ferrari 330 P4 Daytona 1967 #24 GP Replicas


Aktualizováno : 27.11.2018

Dnes zařazuji do sbírky poslední letošní před Vánoční model. Jedná se o model vozu Ferrari 512 S #8 z Le Mans 1970. Vyrobila jej z resinu fy CMR. O těchto modelech jsem se zde již podrobněji zmínil 30.10.2017. Model "#8" se od "#5" odlišuje několika detaily. Bohužel měl mít také "bílé žaluzie" v předních blatnících :-(. Myslím si, že fy CMR vyrábí hezké modely za přijatelnou cenu, chyby na modelech dělají i jiní a podstatně dražší výrobci, ale špatně je to, že i tento model jsem musel reklamovat, tak jako již zmiňovanou "#5". Tentokráte byly takřka všechny reklamní nápisy a loga nalepeny křivě. Co si budeme povídat, právě tyto nápisy a loga dělají na první pohled z auta závodní vůz. Také "kopulovitý" průhledný kryt motoru byl takřka rovný, jak to výrobce v sériové výrobě dokázal nevím. Díky ochotě pana Prantnera (Svět autíček) mám nový model, ten má již "polepy" správně, ale měl až neskutečně křivě vlepený "motor". Naštěstí se mi podařilo toto 100% opravit a nyní je model v pořádku. Myslím si, že u výrobců modelů neexistuje žádná výstupní kontrola, protože jinak by to snad nemohli ani pustit do prodeje. S původním vozem startovala posádka C. Regazzoni a A. Merzario. Bohužel ani tento vůz do cíle k vůli nehodě nedojel.

005

Ferrari 512 S Le Mans 1970 #8 CMR


Aktualizováno : 12.11.2018

V letošním roce slaví automobilka PORSCHE 70. let výroby svých sportovních vozů (počítáno od 8. června 1948, kdy byl registrován první automobil značky PORSCHE, typ 356 Nr. 1 Roadster). Automobilka toto výročí oslavila globálně několika velkolepými akcemi napříč kontinenty. Je velká škoda, že u nás se nekonalo nic a to byl zakladatel firmy, Ferdinand Porsche rodák z našich Vratislavic nad Nisou :-(. 

Ve stínu tohoto výročí je ještě jedno, trochu kratší, ale o to kulatější - 50. let, co se na závodních vozech PORSCHE poprvé objevily loga Italské firmy vyrábějící světoznámé vermuty - MARTINI & ROSSI.

 

Aktualizováno : 16.8.2018

Předpokládám, že jste si někteří všimli, že zde již nějakou dobu tvořím podstránku Le Mans Classic 2018. Ano, je to už nějaký ten pátek, co jsem se s kamarády vrátil z úžasné akce Le Mans Classsic 2018 a nyní konečně onu podstránku oficiálně spouštím.

006


Aktualizováno : 14.5.2018

Od doby, co si lidstvo uvědomilo, že automobil nemusí být jen dopravní prostředek, bylo vyrobeno nespočetně různých závodních vozů. Mezi nimi se čas od času objeví i takový, o kterém se dá říci, že je legendární. Takovouto ikonou se bezpochyby stal i vůz Ford GT40. Ta "čtyřicítka" v názvu znamená výšku vozu v palcích. Byl zkonstruován a vyroben za účelem, aby přerušil nadvládu Ferrari v závodě 24 h Le Mans a to se povedlo. Tyto vozy zvítězily v různých modifikacích ve slavném závodě čtyři krát po sobě (1966 - 1969). Když, k tomu přidám ještě název firmy exoto, vzejde z toho opravdu špičkový model legendárního vozu, který dnes představuji a zařazuji do sbírky...co více dodat :-).

007

Ford GT40 Mk2 Le Mans 1966 #4 exoto


Aktualizováno : 16.4.2018

Sauber Mercedes C9 ve verzi z "Le Mans 1989" #63. Model tohoto vozu jsem si vždy přál mít ve své sbírce. Vyráběla jej fy exoto, ale pokud se nepletu, tak v "čisté verzi" pouze v setu s "šasi", což cenu dosti navyšovalo a bohužel i tak drahý model se neobešel bez nepřesnosti vůči originálnímu vozu. Osobně bych přivítal, kdyby byl 1:18 v nabídce fy Spark, která tyto "novodobé LeMansovky" opravdu umí, ale těžko říci, jestli se tak někdy stane. Něco také připravuje PMA MINICHAMPS, ale zatím v prodeji není a co vím, bude to "neotvírací kovák", tak jako model fy NOREV. A právě tento, jsem si pořídil ze Světa autíček od pana Prantnera. Model je proporčně opravdu velmi povedený a vidím v něm originální vůz, ale není až tak detailní a právě ony detaily se dají celkem jednoduše upravit, či vyrobit a model tím posunout o kousíček "výše" s pocitem, že jste si na něm i něco zdokonalili sami :-) a to vše, za opravdu přívětivý peníz. Dlužno ještě dodat, že největší slabinou modelu, pokud se to vůbec v této cenové kategorií dá slabinou nazvat je - přední "neprůchozí nasávací otvor" k chladiči ("chladič" model má a je jej vidět otvorem před předním sklem), místo něj je černá matná přepážka, naštěstí, ale posunuta o nějaké ty milimetry vzad, takže to zase až tak "neruší" a v zádi modelu je to stejné (tedy "černá matná zadní stěna"), ale co bychom za tu cenu chtěli :-). Jsem zvědav, jak se s tím popasuje PMA MINICHAMPS, který u "otvíracích" modelů PORSCHE 917/10 byl v zádi dosti detailní a ty "neotvírací", které produkuje dnes, si také zjednodušil.

008

Sauber Mercedes C9 Le Mans 1989 #63 NOREV


Aktualizováno : 12.4.2018

Do sekce VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! 2018 je zařazeno představení našeho týmu pro letošní sezónu :-).

009


Aktualizováno : 7.2.2018

Snad není nikdo, zajímající se v sedmdesátých letech minulého století, alespoň trochu o automobilový sport, kdo by neznal vůz LANCIA Stratos. Podle mého názoru stejná ikona v rally, jako PORSCHE 917 ve vytrvalostních závodech oné doby. Oba vozy byly nekompromisně navrženy tak, aby vítězily v daných kategoriích automobilového sportu...byla to úžasná doba. Když k tomu přidám ještě konkrétní soutěž - Rally Safari, tak z této kombinace mi vzejde vůz LANCIA Stratos HF Alitalia ve speciální úpravě právě pro tuto rally, konkrétně Rally Safari 1977, posádky S. Munari - P. Sodano, kteří soutěž dokončili na 3. místě. Stratos se mi vždy líbil, ale s ochrannými rámy a rezervním kolem na střeše ze "Safari" působí ještě impozantněji.

Před mnoha léty vyrobila model tohoto vozu fy Kyosho a v druhé polovině loňského roku se začaly tyto modely prodávat opět, ale od fy Sun-Star (ještě spolu s verzemi z let 1975 a 1976). Když porovnáte modely obou firem s originálním vozem, zjistíte, že ani jeden není věrnou kopií tohoto vozu a záleží na každém, který model upřednostni : Kyosho - Sun-Star. Já se v rally moc neorientuji, tak jsem vše konzultoval s kolegou Liborem (opravdovým fandou a znalcem této motoristické disciplíny), který vlastní model fy Kyosho.  Asi největší chybou modelu fy Sun-Star jsou široká kola (hlavně na zadní nápravě) a z toho vyplývající široké lemy zadních blatníku a jinak uchyceny zadní zástěrky, ač je to paradox, právě tato "anomálie" se mi líbí a proto jsem si koupil model fy Sun-Star (asi se ve mě nezapře člověk, který nejvíce obdivuje okruhové závodní vozy sedmdesátých let minulého století, pro které byly charakteristickým rysem právě mohutné "válce" na zadních nápravách :-)). V jiných detailech je zase model Sun-Staru přesnější než Kyosho. Samotný model, tak jako i ten minulý, mám od pana Prantnera Svět autíček. Je to můj první model ve sbírce od fy Sun-Star (již sice mám nějaké "jejich" modely formulí, ale ty byly prodávány pod obchodní značkou Quartzo). Model je kovový, otevírací, technologicky vcelku dobře zkonstruován, ale bohužel pokulhává finální montáž těchto modelů (o čem jsem se přesvědčil již při pořizování výše zmíněných formulí), takže je to o štěstí, na jaký kus kupující natrefí, já měl celkem smůlu a stálo mě to osm hodin poctivé "modelářiny", abych měl model podle svých představ. Více méně jsem s tím ale už předem u takovéto firmy počítal, tak mě to až tak moc nezaskočilo a nebylo tam nic tak špatného, co by se nedalo opravit, či upravit. I přes tyto problémy určitě nelituji, že jsem si tento model pořídil.

010

LANCIA Stratos HF Rally Safari 1977 #7 Sun-Star


Aktualizováno : 4.1.2018

V roce 1988 se na tehdy novém automotodromu v Brně konal jeden ze závodů Mistrovství světa sportovních prototypů. Byl to "sprint" na 360 Km. Z dnešního pohledu se to zdá být až neuvěřitelné, vždyť v té době závody slavné skupiny C zastínily i Formuli1. Ještě neuvěřitelnější pro mě je, že jsem tam tehdy byl, a dokonce i v parkovišti závodních vozů, takže ještě blíže oněm "monstrum" skupiny C jsem už ani být nemohl. Byl to rok, kdy končila šestiletá (1982 - 1987) nadvláda vozu PORSCHE 956-962 a těmto závodům začaly "vládnout" dravé Jaguary spolu s Sauber Mercedesy. Já jako fanda PORSCHE, jsem ale nejvíce obdivoval právě prototypy PORSCHE 962 C Joestova týmu v barvách BLAUPUNKT. A právě vůz #7, který závod dokončil na pátém místě, měl číslo "šasi" 129. Byl to tedy vůz #9, který 30.8.1987 startoval i v závodě 1000 km Nürburgringu a podle něj vyrobila fy NOREV kovový model 1:18, který dnes představuji. Samotný model sice patří k těm jednodušším, ale protože jej mohu porovnat s nyní produkovanými podobnými modely fy PMA MINICHAMPS, vůbec se nemusí "stydět", některé detaily má dokonce lepší a to do hodnocení nezohledňuji, že je i podstatně levnější.

011

PORSCHE 962 C BLAUPUNKT Nürburgring 1987 #9 NOREV


Aktualizováno : 14.11.2017

"...i have no power! I have no power!...", tato slova, vyřčena Kazuki Nakajimou z hybridního prototypu TOYOTA TS050 #5, jedoucího na první pozici, necelých sedm minut před koncem loňského závodu na čtyřiadvacet hodin, na dráze LaSarthe jako blesk z čistého nebe předznamenala snad největší sportovní tragédii, ke které kdy došlo v mnohaleté historii jednoho z nejslavnějších automobilových závodu světa - 24 hodin Le Mans. Myslím, že je zcela zbytečné to zde více rozvádět, vše je autentický (a v přímém přenosu) zaznamenáno - ZDE (pokud se snad ještě najde někdo, kdo neví, oč jde, obětujte cca 14 minut svého času a pustě si TO).

Právě, kvůli výše popsanému, jsem se rozhodl vybočit ze zvyklostí a výjimečně, zde dnes představit dva modely současně. Samozřejmě se jedná o modely vozů z onoho závodu a to sice - TOYOTU TS050 HY #5, která o vítězství přišla těsně před koncem závodu a PORSCHE 919 HY #2, v jehož vítězství snad již nikdo nedoufal. Ano, i to je Le Mans - závod, kde euforie z nečekaného vítězství, se snoubí s krutostí odstoupení vozu, který již všichni viděli jako vítěze. To vše ještě podtrhuje "vítězná trofej", kterou fy Spark k modelu vítězného vozu přidala poprvé. Oba modely jsou "resinové", velmi věrně a čistě vyrobeny firmou Spark a zakoupil jsem je u pana Borského - SVĚT MODELŮ.

012


Aktualizováno : 30.10.2017

Na konečné podobě modelu, který dnes představuji, jsem se tak trochu podílel i já :-), ale pěkně od začátku.

Patřím k "motoristické generaci", která vyrůstala na filmu Le Mans. Ten jsem jen kině, co by kluk shlédl 8x a tvary těch ladně aerodynamických "bestií" (nejen) roku 1970, mě fascinuji dodnes, byly to opravdu ikonické vozy. Vedle kultovních PORSCHE 917, se krásně vyjímaly konkurenční rudé Ferrari 512S a právě model tohoto vozu, mi ve sbírce chyběl. Před několika léty se objevil prototyp od fy CMC, ale zůstalo jen u něj. S hotovými modely v několika verzích přišla firma TECNOMODEL, jenže proporčně mi neseděly, některé detaily chyběly, jiné zase nadbývaly a za cenu, kolik tyto resinové modely stály - děkuji nechci.

Situace se změnila letos na jaře, když byly na Diecast SOCIETY představeny předvýrobní vzorky, také několika verzi resinového modelu 1:18 Ferrari 512 S z Le Mans 1970, od fy CMR a ty mě opravdu zaujaly. Začal jsem tedy tyto "vzorky" porovnávat s obrázky originálních vozů z Le Mans 1970 (ze závodu, ne filmové, ty byly jiné). Hlavně jsem se soustředil na vůz #5, mého oblíbeného J. Ickxe, který se za volantem střídal s P. Schettym, o ten jsem měl největší zájem. 

(Tento vůz, závod nedokončil, bohužel pro fatální nehodu. Jacky Ickx, vítěz Le Mans 1969, měl i tentokrát dobře "našlápnuto", pohyboval se mezi šestým až druhým místem. V desáté hodině závodu, se však v zatáčce Ford, jeho rudému Ferrari zablokovaly zadní brzdy, neovladatelný vůz kolidoval s bariérou a smrtelně zranil traťového komisaře J. Argouda.)

Samozřejmě, že jsem našel několik nesrovnalostí, které jsem, ale díky celkem příznivé ceně připravovaného modelu dokázal přehlédnout. Jedna, však byla dosti velká - tovární vozy měly v předních blatnících "žaluzie", odvádějící horký vzduch od předních brzd, ale na "modelech" nebyly. A nyní  se dostávám na začátek tohoto textu.

Protože se jednalo teprve o předvýrobní vzorky, napsal jsem 15. 4. @ do fy CMR a doložil fotografie původního vozu i s žaluziemi. 18. 4. mi přišla odpověď - ZDE, že mou připomínku předávají do výroby a pokusí se konečnou verzi modelu ještě upravit.

A světe div se, mou připomínku vyslyšeli a dokonce přidali i "kapličku" před předním sklem. Jedinou výhradu snad mám k průměrům a rozmístění "sání" motoru, ale co je dokonalé :-).

Na závěr jen dodávám, já měl s tímto modelem smůlu, prvnímu, který mi přišel z MODELISSIMA, chybělo zadní levé červené světlo, tak jsem jej poslal zpět, druhému, který dnes představuji, zase scházel obtisk BORG&BECK na předním levém blatníku. Přišlo mi hloupé, model zase vracet, jen k vůli jednomu chybějícímu obtisku, když jinak je takřka dokonalý, kontaktoval jsem tedy fy CMR, ti mi však chybějící nálepku neposlali s odůvodněním, že mám tento problém řešit s MODELISSIMEM. Nakonec jsem si chybějící obtisk nechal vyrobit u kolegy a model konečně zařazuji do sbírky.

Pro ty, kteří chtějí tento opravdový závodní vůz #5, č. šasi 1038 vidět ve filmu Le Mans (kde jsou vloženy i záběry ze skutečného závodu 24h Le Mans 1970), tak si dejte pozor v cca 34 minutě a 10 vteřině, a pak v cca 1 hodině 34 minutě a 43 až 45 vteřině filmu, tam se mihne :-).

014


Aktualizováno : 25.10.2017

Vždy se mi líbily a dodnes líbí závodní vozy vyvedeny v barvách cigaretových firem. Co by kluk, jsem také sbíral cigaretové krabičky, ale přesto jsem celoživotně zapřísahaly nekuřák, a tyto firmy jsem si vždy spojoval jen s jejich barvami, logy a nápisy na závodních vozech a ne s jejich výrobky. Proto si myslím, že všemožné zákazy dnešní doby jsou zbytečné. Kdo kouřit chce, tak bude a kdo ne, tak prostě ne, nehledě na reklamu, obzvláště na závodních vozech.

Červenobíle klínovité "Marlboro" zbarvení, bylo jedno z těch, které se mi velmi líbilo a líbí, měl jsem v těchto barvách také několik RC automodelů, se kterými jsem ve své době závodil (mimo jiné, je takto zbarvený model i dobře viditelný na trati) a nyní, ve Veteránské tour, jsou to také naše týmové barvy.

Náš dnešní svět, je bohužel takový, jaký je, a tak jsem vzal s povděkem, že fy PMA MINICHAMPS vyrobila alespoň takto barevně vyvedený model vozu PORSCHE 956 K z 1000 km Nürburgringu 1983, kdy v tehdejším západním Německu již byly zakázaný nápisy, ale barevné provedení, ještě bylo povoleno. Tyto PORSCHEHO typy 956 K jsou odlišné od nízkých dlouhých "štik" z Le Mans hlavně kratší zádi s vysokými ploutvemi, na kterých je připevněno "přítlačné křídlo". Při bočním pohledu, díky těmto vysokým ploutvím vypadá vůz, ale i model velmi impozantně. Samotný model, podle dobových fotografií, z onoho závodu,  je velmi věrnou kopii skutečného vozu, je jen škoda, že po vzoru verzi "L" příklad ZDE, které také vyráběla fy PMA MINICHAMPS, není tak detailní, nemá demontovatelný kryt motoru a otevírací dveře. V každém případě je to ale hezké rozšíření mé sbírky devětsetpadesátšestek.

015



  014

 © 2009-2025 Jirka automodely 1:18
návštěvníků stránky
celkem378 196
tento týden384
dnes88