Aktualizováno : 24.10.2023
Dnes představuji resinový model firmy TOP SPEED, což je vlastně obchodní značka
některých modelů TSM. Jedná se MARTINI PORSCHE 935/77, kterému se také říká "Baby". Původní vůz
startoval v Le Mans 1977, ale posádka Rolf Stommelen a Manfred Schurti cíl závodu neviděli, zradil je
motor.
Model mám ze Světa autíček a je velmi hezky vyroben. Co se
nepřesnosti vůči originálnímu vozu týká, tak když pominu dveřní světýlka, osvětlující startovní
čísla, a některé jiné drobné detaily, tak asi nejzávažnějším "prohřeškem" jsou původní přední kulatá
světla. Ta byla, k vůli malé svítivosti nahrazena v Le Mans zdvojenými světlomety. TOP SPEED je
zakryl folii, jako na startu, nic méně je vidět, že je to špatně. Na druhou stranu, je ale potřeba
také říci, že v dnešní podobě, jak je vůz prezentován, má zase jednoduchá kulatá světla
:-)
Aktualizováno : 22.9.2023
V
letošním roce nějak nestíhám zde aktualizovat tak rychle, jak bych si přál. Nejvíce mě mrzí, že
doposud nemám ani protříděné všechny fotografie z návštěvy jubilejního 100 letého Le Mans. O napsání
nějakého "reportu" ani nemluvě :-( snad alespoň odkaz na zatím zpracované fotografie - ZDE
... počátkem osmdesátých let minulého století jezdily po závodních
tratích opravdová monstra v kategorii oficiálně označované jako Group 5, všeobecně přezdívané jako
"siluety". Jedno takové jsem obdivoval v oné době i ve Šternberku na trati závodu do vrchu ecce
homo. Byl to Ford Capri Turbo a přivez ho tehdy závodník Herbert Stenger.
Před lety
vyrobila fy PMA MINICHAMPS několik verzi modelů tohoto vozů, ale nějak jsem se nemohl rozhodnout,
tehdy model takového vozu úplně nezapadal do konceptu mé sbírky, a tak jsem od koupě upustil. Dnes
mě to trochu mrzí, ale řešení jsem našel v podobě modelu od firmy Werk 83. Je také kovový, neotevírá
se sice motorový prostor jako u PMA, ale dveře ano a jinak bych ho ve srovnání s PMA MINICHAMPS nijak
nezatracoval. K mání je i dost barevných verzí, člověk ani neví, kterou vybrat. Proto jsem to
tentokrát nechal na manželce :-)
Jaký má vkus, můžete
posoudit zde -
Aktualizováno : 9.8.2023
"Každý den není Silvestr"
i takto by se dal nazvat můj dnešní příspěvek...
ale popořádku.
Emerson Fittipaldi, Ronnie Peterson, Jackie Stewart, Francois Cevert a mnozí
další piloti formule 1 sedmdesátých let minulého století, k těm jsme tehdy, co by kluci školou
povinní, shlíželi a fandili jim.
To mi určitě
potvrdí každý, kdo alespoň trochu vnímal a vnímá tu omamnou vůni benzínu, spálené gumy a vyrůstal v
oné době.
Prvního a druhého výše jmenovaného jsem měl
nerozlučně spjatého s "černozlatou rakví", tedy ikonickým a revolučním Lotusem 72
JPS.
Vzpomínám, jak mě mrzelo, když Emerson přestoupil v roce 1974 do McLarenu. Musím
ale napsat, že McLaren M23 v bíločervených barvách sponzorů TEXACO-Marlboro vypadal také moc krásně.
Mně se nejvíce líbila ta první varianta roku 1974 s "členitým nasávačem
vzduchu".
Před zhruba dvěma lety jsem začal uvažovat o pořízení modelu
tohoto vozu. Bohužel pozdě, tato verze už byla vyprodána, takže jediná šance byla koupě "z druhé
ruky". Ta se naskytla loni v listopadu na Modelbazaru. Pán tvrdil, že model je v 100% stavu včetně
obalu, no ono možná máme každý jiná měřítka na to, co je 100% :-)
protože, byl zaprášený
(naštěstí jen lehkým prachem, ne mastným, ale zato snad všude). Díly, které se z modelů dají
demontovat, nebyly uloženy v plastu zvlášť k tomu určenému (ten chyběl), ale jen trochu vystlány
kousky molitanu vedle bočnic modelu. Samozřejmě tím pádem došlo k několika oděrkám během přepravy.
Naštěstí to nebylo nic fatálního a také prach se dál pomoci vlhkého hadříku a několika "ucho šprtů"
úspěšně odstranit.
Na druhou stranu, je to už letitý model, tak člověk s něčím podobným
musí počítat.
Další epizoda
byly polepy Marlboro, které na modelu z výroby chyběly.
Objednaný aršík z ebay byl sice doma rychle, ale polovina obtisků se nedala vůbec
použít, přes bílou barvu prosvítala podkladová červená a celkově to nebylo ono.
Z kraje tohoto roku jsem tedy oslovil jednu domácí firmu, zda mi
obtisky zhotoví, odpověď zněla, že ano. Ano zhotovili, sice na dvakrát, protože první, které mi
poslali, byly defektní, ale chybu uznali a obratem poslali novou, už bezchybnou sadu. Čekací doba na
tyto obtisky však byla půlroční...
proto - "Každý
den není Silvestr" :-)
Nic méně, dnes konečně, po více,
jak osmi měsících od koupě model vozu McLaren M23 TEXACO-Marlboro, Mistra světa F1 1974 Emersona
Fittipaldiho úspěšně představuji.
Když pominu vše
negativní, je to opravdu velmi hezký, detailní model s propracovaným motorem, který má i kablíky k
zapalovacím svíčkám a vstřiky, což další dvě verze tohoto modelu postrádají.
Aktualizováno :
28.6.2023
Dnes představuji model, který
jsem si dovezl z letošního "výročního Le Mans" (reportáž zde samozřejmě chystám, ale opravdu mějte
strpení než se prokoušu množstvím fotografii a také uspořádám myšlenky tak, aby to bylo alespoň
trochu čtivé a dávalo to vůbec smysl).
Takže model,
který jsem si dovezl je vyroben z resinu firmou Spark a jedná se o loňský vítězný vůz z onoho závodu
- TOYOTA GR010 HY Hypercar #8 posádky S. Buemi, B. Hartley, R. Hirakawa.
Aktualizováno : 18.5.2023
O některých závodních vozech si
troufám říci, že jsou tak ošklivé, až jsou krásné. Jeden z nich je i LANCIA LC 1.
Firma Spark model tohoto vozu v měřítku 1:18 vyrábí z resinu a je to
verze vítězného auta ze závodu na 1000 km Nürburgringu, který se konal 30.5.1982. Bude se vyrábět i
verze z Le Mans 1982. Já dal přednost té z Nürburgringu, nějak se mi s tou "probranou" přídí a
chladicími "žaluziemi" nad předními koly líbí více. Opravdu moc hezký model mám ze Světa autíček a zbarvení MARTINI mu moc
sluší.
Aktualizováno : 3.5.2023
Dnes je to čtrnáct let, co jsem "spustil"
tyto stránky.
Za tu dobu se jen s "osmnáctin" rozšířily o RC automodely, a malinko i o vláčky
1:45, tedy "O" od ETS. Napsal jsem zde mnoho textu a přidal i nespočet fotografií. Přibyly také
"reporty" z Le Mans, či muzei PORSCHE a Mercedes-Benz i něco málo o filmech se závodní
tématikou.
Určitě ještě chci v této mé práci tady pokračovat a krotit i nadále ty neposlušné 1 a 0,
i když modelů 1:18 už tolik nepřibývá, jako v minulosti.
Tento měsíc nám
ale začne už 11. ročník Veteránské tour, které se náš tým VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! chce opět
účastnit, takže bude zase o čem psát, určitě se postupně objeví i nějaké ty "objednané" modely 1:18
a jen tak mimochodem - počátkem června je "Le Mans" a to bude velká sláva, vždyť poprvé se tento
závod konal před 100 lety, tedy 1923...
Aktualizováno : 4.4.2023
Letošní první, shodou okolnosti pokračuje v
tomto trendu. Jako klukovi se mi moc líbila "Alpinka" A110, možná i proto, že s ní u nás jezdíval
Vladimír Hubáček. Vzpomínám na toto krásné malé autíčko vyvedené v modré metalíze s nápisem "beseda"
na přídi.
Jednu ALPINE A 110 z Monte Carla 1973 od fy Solido, už ve sbírce mám a nyní k ní přidávám model vozů,
který startoval v rally Korsika 1973 a onu soutěž dokončil na druhém místě. Jedna se o velmi pěkně
vypracovaný kovový otevíratelný model firmy Kyosho. Nad některými věcmi, by se určitě dalo
diskutovat - třeba "velké", ale funkční panty přední i zadní kapoty. Model má i jiné menší, či větší
prohřešky pocházející z jeho výroby, nic méně, je to "rally auto", tak se dají přimhouřit oči
:-) Je to jeden z modelů, který vypadá ve skutečnosti mnohem lépe, než na
fotografiích, dokonce i ty panty se dají strávit (i k vůli nim jsem koupi tohoto modelu dlouho
odkládal).
Aktualizováno :
22.3.2023
Tak nějak se mi zdá, že dobrých zpráv, slýchávám
poslední dobou čím dál, tím méně.
Dnes mám bohužel velmi smutnou zprávu i já.
Včera naši modelářskou komunitu navždy opustil můj mnohaletý kamarád, všestranný modelář a inovátor
Vladimír Marenčák.
V osmdesátých letech minulého století jsme spolu
mimo jiné, startovali v závodech Poháru Elišky Junkové a naše "závodní osudy" se znova před pár lety
propojily ve Veteránské tour.
Vláďo, pevně věřím, že už jsi tam nahoře s
Jirkou Šostákem, Jardou Čípem, mým tátou a dalšími, a na tamní dráze si "nedarujete ani
metr".
Aktualizováno :
8.2.2023
Všichni, kdo se zajímáte, či se i přímo
zúčastňujete Veteránské tour zbystřete -
Po, neúplně povedeném 10.
ročníku je tady kalendář na letošní, tedy již 11. ročník oné tour.
(Veteránská
tour - seriál závodů historických RC modelů závodních automobilů v měřítku 1:8 poháněných
spalovacími motory o objemu 3,5 ccm a opatřenými karosériemi vozů, jež startovaly ve "velkých
závodech dob minulých".)
Protože do startu prvního závodu je ještě dost času, tak o
oné, řekněme
"zlaté éře těchto modelů u nás" si můžete přečíst ZDE. Jak řekl Michael Delaney ústy Steva McQueena v kultovním snímku Le Mans
-
"Racing is life... Anything that happens before
or after is just waiting."
Aktualizováno : 4.1.2023
Tak jsem dnes
zařadil do sbírky "Ježíškův model" LANCIA Stratos HF od fy Kyosho a tím uzavřel rok 2022. Jedná se o
kovový otvíratelný model vozu, který vyhrál rally Monte Carlo roku 1977. Model mám ze Světa autíček.
Aktualizováno : 31.12.2022
Je tady poslední den roku 2022 a neúprosné kyvadlo dějin nás za pár hodin přenese do
nového roku 2023.
U této příležitosti, vám chci poděkovat za přízeň,
že tyto mé stránky navštěvujete.
Vážím si toho a určitě se budu snažit i
nadále.
Přeji vám proto všechno nejlepší do nadcházejícího roku 2023, ale především pevné
zdraví!!!
Aktualizováno : 28.12.2022
Ani jsme se nenadáli, a je po Vánocích.
Já našel pod
Vánočním stromečkem dva krásné modely - 1:18 vítězná LANCIA Stratos HF Alitalia Monte Carlo 1977
Kyosho a 1:24 historický hasičský vůz Ahrens Fox z roku 1938 od fy YatMing.
Za pár dní tu máme konec roku, tak se dá trochu
bilancovat. Jaký tedy byl ten letošní s dvěma dvojkami na konci?
U mě, po
"modelové stránce" vcelku úspěšný, i když to tak ze začátku vůbec nevypadalo. Do sbírky přibyl mix
formulí, rally modelů i prototypů, vlastně jsem sbírku doplnil o modely, po kterých jsem toužil
mnoho let, ale buď se ještě nevyráběly, nebo mi nějakým způsobem unikly, takže z tohoto pohledu
spokojenost.
O celkovém dění ve světě,
společnosti, se raději vyjadřovat nebudu :-(
Aktualizováno : 22.11.2022
Peugeot 905, prototyp
který vyhrál poslední dva ročníky Le Mans, kdy ještě vytrvalostním závodům kralovala skupina C (1992
a 1993).
Upřímně píši, že si mě
tehdy onen vůz moc nezískal a tak jsem si před mnoha lety koupil pouze jeho model z roku 1992 a
to do firmy Norev. Byl o polovinu levnější, než od fy Spark. Norev je sice kovový, ale také se nedá
nic otevřít jako u resinového Sparku a oproti němu je i chudší na detaily.
Můj pohled na tento vůz se ale zcela změnil, když jsem měl možnost
jej vidět při návštěvě Le Mans
Classic 2018. Co vidět, ale slyšet jeho vyladěný motor V10/80° 4v DOHC 3499 cc -
neskutečné. Tehdy jsem se rozhodl,
že si koupím i verzi z roku 1993 a to od fy Spark. Ač tato firma vyrobila i reedici těchto letitých
modelů, už je nebylo možné nikde koupit, pouze z druhé ruky a to dosti
předražené.
K velkému potěšení sběratelů, Spark začal znova produkovat některé
modely vítězných vozů z Le Mans a tak dnes mohu představit i onen vytoužený model, který tímto
zařazují do sbírky. Mám ho opět ze Světa
autíček. Je opravdu velice hezký
a detailní, má pouze jedinou chybu - lvíček na přídí je "zrcadlově". Jak toho mohli ve výrobě
dosáhnout, mi není jasné, protože se jedná o vodní obtisk. :-)
Aktualizováno :
12.11.2022
Je to už dávno, co jsem si jako kluk slepoval
papírovou vystřihovánku z časopisu ABC - BRABHAM BT44. Dnes zařazuji do sbírky model tohoto vozu,
ale vyroben z resinu firmou Spark. Model je to moc hezký, asi jediné, co se mu dá vytknout, je
"přizvednutá příď". Kdyby byla o 1.5 až 2 mm níže, vypadal by model ještě lépe.