Aktualizováno : 17.6.2014
Jen krátce,
nad ránem jsem se vrátil z Le Mans, časem přineseme spolu s Petrem Havlíčkem reportáž a fotogalerií ze závodu, mějte strpení :-)
Aktualizováno : 10.6.2014
Jeden francouzský motoristický novinář prohlásil, že kdo alespoň jedenkrát neviděl závod 24 hodin Le Mans, nemá co mluvit do automobilového sportu.
Aktualizováno : 1.5.2014
Dnes je tomu dvacet let, co v zatáčce Tamburello na okruhu v Imole vyhasl život posledního opravdového rytíře ve Formuli 1, silně věřícího AYRTONA SENNY. Byla to doposud poslední nehoda se smrtelnými následky přímo při závodě Formule1 pro jezdce. Je jen dobře, že bezpečnostní opatření, která se stále zlepšují přinášejí své ovoce. Musím se, ale ještě zmínit o tom, že dle mého názoru se smrti AYRTONA SENNY zemřela i celá Formule 1, jak jsme ji znali a obdivovali, jak pro rozmanitost technických řešení, se kterými přicházeli konstruktéři jednotlivých vozů, tak i pro souboje "novodobých rytířů" na tratích, kteří si dobře uvědomovali nebezpečí i svou smrtelnost. Všem, kdo ještě neviděli dokumentární film SENNA, vřele doporučuji.
Aktualizováno : 5.3.2014 15:00 hod
12. března roku 1969 představila na Autosalónu v Ženevě automobilka Porsche svůj snad nejvěhlasnější závodní vůz, PORSCHE 917. Včera, tedy 4. března, také na Autosalónu v Ženevě se poprvé presentovala ve válečných barvách, nejnovější zbraň této automobilky do vytrvalostních závodů - PORSCHE 919 Hybrid a stejně jako v roce 1969 nesla na místě startovního čísla typové označení.
Popřejme tedy, aby 15.června tento vůz projel cílovou rovinku na okruhu LaSarthe jako vítěz slavné čtyřiadvacetihodinovky a pokořil tak nadvládu AUDI v Le Mans.
Aktualizováno : 16.2.2014
PORSCHE 959 "DAKAR", již v minulém příspěvku jsem se o něm zmiňoval a nyní ho zařazuji do sbírky. Jedná se o "resinový" model vozu, který dojel na druhém místě roku 1986 v maratonu PAŘÍŽ-ALŽÍR-DAKAR, posádku tehdy tvořili - snad nejlepší "vytrvalostní jezdec" Jacky Ickx a navigátora mu dělal Claude Brasseur. Model vyrábí fy TSM.
Aktualizováno : 5.2.2014
První letošní přírůstek do sbírky je model vozu, jehož kořeny sahají až k legendárnímu PORSCHE 911, jehož jedna evoluční větev byla typová řada 959, tedy sportovní produkční vůz s pohonem všech čtyř kol. Po všech směrech přepracované a upravené vozy typu 959 dobyly první dvě místa ve slavném "DAKARU" 1986 a PORSCHE tak zvítězilo v této těžké soutěži již podruhé (první vítězství v roce 1984). Automobilka PORSCHE se po tomto úspěchu rozhodla demonstrovat jak všestranné a spolehlivé "autíčko" devětsetpadesátdevítka vycházející z typu 911 je a nasadila ji i do závodu 24 hodin Le Mans v témže roce. Vůz dostal typové označení 961, byl postaven tak aby odpovídal tehdejším technickým a sportovním regulím kategorii IMSA pro GT vozy. Bylo to úplně poprvé, co byl na okruhu LaSarthe do závodu připuštěn vůz s pohonem 4x4. 961 byla tedy proto zařazena do podskupiny IMSA GTX a nevedla si vůbec špatně. Posádka Claude Ballot-Léna a René Metge (mimochodem, ten Medge, který na vozech PORSCHE vyhrál již zmiňovaný DAKAR 1984 a 1986) dojela bez větších problému do cíle na celkově sedmém místě, a za sebou nechala mnohá věhlasná monstra tehdejší královské skupiny "C". Vůz dosahoval na rovinkách rychlosti přes 330 km/h a v cíli závodu měl odjetých 321 kol, což by mu v roce 1979 stačilo s přehledem na celkové vítězství (vítěz 1979 PORSCHE 935 K3 ujel 306 kol). V roce 1987 byl vůz nasazen do závodu znova, i v barvách hlavního sponzora Rothmans, ale po nehodě v zatáčce INDIANAPOLIS a následném požáru v sedmnácté hodině závodu vůz z 11 pozice odpadl.
Co se týká samotného modelu, jedná se o resinový od fy Spark a je také překvapivě těžký. Velmi čistě vypracován model má spoustou jemných detailu, některé se schovávají í pod různými mřížkami a vidíte je jen, když si na ně, a to doslovně "posvítíte".
Závěrem - tento model je učebnicovým příkladem, toho, tedy alespoň pro mě, že člověk může prohlédnout "stovky" fotografii a na žádné ho nezaujme, neosloví, ale jak jej uvidí v reálu je z něj nadšen. Opravdu "961" od Sparku je na živo mnohem, mnohem hezčí než na fotografiích.
PORSCHE 961 Le Mans 1986 #180 Spark
Aktualizováno : 2.1.2014
Úvodem chci popřát Vám všem, kdo zachováváte přízeň těmto stránkám i v tomto roce, všechno nejlepší a hodně zdraví, prostě PF - 2014.
V této první aktualizaci roku 2014 se ohlédnu proti proudu času až do počátku sedmdesátých let minulého století. Když přivřu oči, z Formule 1 roku 1973, se mi vybaví "černo zlaté rakve" Colina Chapmana, modré formule s nápisy elf Kena Tyrrella a jejích jezdci Emerson Fittipaldi, Ronnie Peterson, respektive Jackie Stewart a Francois Cevert.
Právě modely Tyrrell 006 zde představuji, abych byl upřímný, raději bych měl poslední verze 005, které ještě neměly matně černé bočnice, ale volba TSM, vyrábět právě modely Tyrrell 006 je asi na místě. Mistrem světa 1973 se stal J. Stewart právě na 006 a pak po tragické nehodě jeho týmového kolegy F. Ceverta ukončil závodní kariéru.
K samotným modelům - Po neskutečně detailních "Tyrrellových stonožkách" P34 je to krok zpět. Nic se nedá "rozebrat" volant i přední náprava se neotáčejí, srovnal bych to s formulemi fy PMA MINICHAMPS, ale i cenově jsou níž, než "šestikolky", takže OK. Kvalita provedení je na velmi solidní úrovní, vzhled narušují jen hrubší "tyčky" držící zpětná zrcátka, ty má exoto na 002 tenčí a tím i realističtější. Jinak jsem větší rozdílnosti od originálních vozů neshledal, jistě, nějaké detaily se liší, ale neruší, což je u drtivé většiny modelů všech firem vyrábějící tyto "repliky". Kde udělalo TSM největší chybu, tak to je Tyrrell 006 #5 vítěz GP Německa 1973 J. Stewart, na tomto modelu vyrobili slzovité vyboulení kokpitu i na levé straně, což je nesmysl, Tyrrelly ho měly jen na pravé straně, aby bylo místo na ruku při řazení rychlosti, proto jsem si tento model nepořídil.
Celkově hodnotím oba modely, které představuji v jedné ucelené galerii fotografii velmi kladně hlavně pro jejich proporční přesnost, a jsou opravdovou ozdobou sbírky.
Aktualizováno : 5.12.2013
V šesté dekádě dvacátého století znal závod 24h Le Mans jen dvě vítězné značky, a to sice Ferrari -1960-1965 a Ford -1966-1969. Právě Ford GT40 Gulf z roku 1969 zde představuji jako poslední letošní přírůstek před Vánocemi. Model vítězného vozu z roku 1969 jsem si pořídil z několika důvodu - GT40 je symbolem nezměrné touhy Fordu po vítězství v Le Mans a byly to právě "GéTé čtyřicítky", které přerušily vítězné tažení Ferrari na tomto okruhu. Od té doby ve slavné 24 hodinovce až po dnešek už žádné Ferrari celkově nezvítězilo. Pak, rok 1969 byl také poslední, kdy se startovalo tzv. startem "Le Mans", tedy, jezdci museli na pokyn startéra přeběhnout trať ke svým vozům seřazeným podle dosažených časů v tréninku na protější straně startovní rovinky šikmo ve směru jízdy...ale to jistě všichni víte. Tehdy právě Jacky Ickx absurditu tohoto běhu při tak dlouhém závodě, jakým závod na 24 hodin je bojkotoval a pomalým krokem si šel ke svému GT40, aby se o 24 hodin později spolu s Jackiem Oliverem radoval ze svého prvého triumfu v Le Mans.
Ford GT40 Gulf Le Mans 1969 #6 Spark
Aktualizováno : 1.6.2013
Dnes si v Šilheřovicích na zámku řekli své ANO má starší dcera Veronika a Petr Greguš.
Aktualizováno : 1.2.2013
936 - tak trochu zvláštní číslo, nabízející se k různým matematickým hříčkám, jako třeba 9-3=6 :-), ale o to tady nejde, zde prezentují toto číslo ve spojení s typovým označením Porscheho závodního speciálu, se kterým vyhrál roku 1977 slavnou 24 hodinovku v Le Mans Jacky Ickx, bylo to v roce 1977 jeho třetí vítězství v řadě a čtvrté celkově (1969 - Ford GT40, 1975 Mirage Gulf, 1976 PORSCHE 936, 1977 PORSCHE 936/77). Původně startoval s H. Pescarolem na #3, ale po poruše tohoto vozu byl doplněn k J. Barthovi a H. Haywoodovi, kteří jeli se #4. Nebudu zde rozepisovat detaily, vše se dá dohledat, hlavně na internetu, kde jsou k vidění i videa komentována J. Massem. Jen napíši, že po neskutečné noční stíhací jízdě se tento vůz dostal do čela závodu, aby se s kouřícím motorem cca půl hodiny před koncem závodu "doplížil" do boxu. Po odpojení turbodmychadel a jednoho válce nasedl do vozu jezdec s největším citem pro motor J. Barth a s "budíkem" přilepeným k volantu absolvoval poslední dva okruhy, aby byl po 16 hodině v neděli odmávnut jako vítěz. Náskok, který tento vůz v závodě získal (19 kol), by byl k ničemu, kdyby neprojel po uplynutí 24 hodin závodu vlastními silami cílem...
Ještě něco k modelu, který představuji na detailních fotografiích v sekci MATRINI RACING - netvrdím, že je bezchybný, ať už tvarově vůči originálu, nebo provedením modelu jako takového (nedoléhající přední kapota, velká sbíhavost zadní nápravy, obojí šlo velmi dobře upravit), ale model je to opravdu velice hezký a troufám si říci, že jeho silueta je nejelegantnější ze všech vozů, které mám ve sbírce, čekal jsem na něj devět let, ale to čekání se vyplatilo.
H. Haywood v jednom rozhovoru řekl, že jezdil s mnoha závodními vozy, ale PORSCHE 936 byl v naprosto všech ohledech nejlepší závodní vůz, který kdy mohl řídit.
Aktualizováno : 30.1.2013
V pondělí 28.1.2013 jsem si domu přivezl repliku závodního vozu, se kterým slavil Bernd Rosemeyer největší úspěchy. Jedná se o vítězný vůz z Grand Prix Německa 1936 AUTO UNION typ C, jehož konstruktérem nebyl nikdo jiný než Ferdinand PORSCHE. Bylo to shodou náhod přesně 75 let ode dne, co Bernd Rosemeyer tragicky zahynul při snaze překonat rekordní jízdu konkurenčního Mercedesu s Rudolfem Caracciolou za volantem (432.7 Km/h dodnes platný rekord). Tato nešťastná nehoda se stala před polednem, kdy v rychlosti cca 440 Km/h Bernd Rosemeyer ve svém aerodynamickém AUTO UNIONU nebyl pravděpodobně schopen reagovat na náhlý poryv větru, či aerodynamickou anomálii v takto vysoké rychlosti.
Model je výrobkem firmy CMC, od které je to můj vůbec první model ve sbírce a asi ne poslední, uvažuji ještě o "něčem" z onoho meziválečného období. Musím říci, že se jedná o jeden z nejprecizněji, nejčistěji provedený i nejdetailněji propracovaný model mé sbírky, ne li vůbec úplně ten nej model který mám.
Jeden můj kolega sběratel mluví o modelech fy CMC, takřka posvátně, teď už se mu nedivím, model této firmy musíte mít v ruce, aby, jste opravdu pochopili, oč tu běží.
AUTO UNION typ C Grand Prix Německa 1936 #4 CMC
Aktualizováno : 11.1.2013
První přírůstek roku 2013 je zde -
PORSCHE 936/77 MARTINI Le Mans 1977 #4 od fy TSM. Na tento model jsem čekal od "NORIMBERGU" 2004, kdy jsem poprvé viděl jeho fotografie, ze stánku fy exoto, která jej tam vystavovala, sice verzi z Le Mans 1980, ale přece jen byla naděje, že se bude model vyrábět. V roce 2007 jsem model viděl v NORIMBERGU na vlastní oči, opět na stánku fy exoto, ale byl celý bílý, patrně prototyp modelu, což bylo zvláštní, když jej roce 2004 představovali jako hotový model. Až koncem loňského roku se konečně dostal model do prodeje, a to díky firmě TSM, Nikoli exoto, jak se před mnoha lety čekalo. Detailnější fotografie pochopitelně časem přidám do sekce MARTINI RACING a něco připíší o původním voze.
Aktualizováno : 1.12.2012
DAUER PORSCHE 962 - Le Mans 1994 Spark...
...jeden z modelů, nad kterým jsem velmi dlouho váhal.
Když firma Spark avizovala, že vyrobí oba závodní speciály, hned mi bylo jasné, že pokud si tento model pořídím, tak dám přednost vozu, který v "barvách" Shell dojel v Le Mans 1994 na třetím místě - (nemusím mít ve své sbírce za každou cenu jen verze vítězných vozů z Le Mans, ale když se mi líbí více barevným provedením model vozu stejného typu a třeba ani nedokončil závod, dám mu přednost před modelem vítězného vozu).
Pak jsem model viděl, jak se říká "na živo" a začal se mi jevit, jako "takové placaté nic", a tak jsem jeho koupi odložil. Před nedávnem, jsem se k tomuto vozu ale vrátil, začal prohlížet fotografie a videa z onoho závodu, zajímal jsem se také o změny pravidel, v roce 1994 byla mimo jiné vypsaná nová třída GT-1, která nahradila někdejší slavnou skupinu "C". Firma DAUER využila veškeré možnosti pravidel této nově vznikající třídy a postavila na start dva upravené vozy PORSCHE 962 bývalé skupiny "C". Oba vozy prošly technickou přejímkou a nakonec dokončily závod na 1. a 3. místě, když je o tzv. "double" připravila před koncem závodu TOYOTA.
Byla to v celku povedená "Labutí píseň" PORSCHEHO typu 962 na okruhu LaSarthe. Pro rok 1995 byla pravidla upravena tak, aby tyto vozy na start již nemohly.
Závěr - včera jsem model zařadil mezi ostatní a mohu konstatovat, že to není žádné "takové placaté nic", jak píší v úvodu, ale í díky zvláštní "závodní kamufláží" tohoto vozu se jedná o moc hezký model.
DAUER PORSCHE 962 Le Mans 1994 #35 Spark
Aktualizováno : 3.9.2012
3. září 1875 se ve Vratislavicích nad Nisou narodil
U této příležitostí zařazuji do sbírky opravdu překrásný model vítězného vozu z Le Mans 1986, a to sice -
PORSCHE 962 C v továrních barvách Rothmans Racing.
Je to opravdu velmi jemně a čistě vyrobený resinový model, na němž vyniká dlouhá záď oproti typu 956, ze kterého vychází, protože po změně bezpečnostních pravidel, musela být mimo jiné přesunuta pomyslná osa předních kol před "pedály" a tím se dosti podstatně zkrátil přední převis a opticky prodloužil ten zadní.
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 378 245 |
tento týden | 433 |
dnes | 137 |