Le Mans:Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.
Le Mans
24 hodin Le Mans....
Závod 24 hodin Le Mans spolu se závodem 500 mil Indianopolis a Grand Prix F1 v Monte Carlu tvoří trojici nejvěhlasnějších
a nejvýznamnějších automobilových závodu na okruzích.
Tento závod se stal
předmětem mnoha legend a pro mnohé kultovní záležitostí.
Byl přenesen i na 70 milimetrový celuloidový filmový pás,
v němž hlavní roli ztvárnil
Steve McQueen.
Jeden francouzský motoristický novinář prohlásil, že kdo
alespoň jedenkrát neviděl závod 24 hodin Le Mans, nemá co mluvit do automobilového sportu. Zcela
nepravdu patrně nemá.Prvých 24 hodin Le Mans se
jelo již v roce 1923 a zaregistroval jej - Automobile Club deI'Ouest (ACO), ale myšlenka,
uspořádat kolem městečka Le Mans závod je mnohem starší. V roce 1906 byl v Le Mans založen
- "Automobile Club de laSarthe" a téhož roku se zde konala prvá Velká cena Francie a prvá
Grand Prix automobilové historie vůbec. Samozřejmě to bylo na trati, která nemá s dnešní nic
společného.
V roce 1923 ještě neexistoval známý start Le Mans, vozy stály více-méně
seřazeny do dvou řad na silnici u startu a cíle.
Na startu prvých "24 hodin" se sešlo 33
vozů, přihlášených sedmnácti různými výrobci. Pořadatelé se obávali, že diváci nevydrží čtyřiadvacet
hodin přihlížet přece jen jednotvárnému závodu. Proto byly v malé vesnici uprostřed okruhu postaveny
střelnice, kino, hrála zde kapela z Nového Orleansu a mnoho stánků nabízelo jídlo a pití. Takže již
v roce 1923 byl položen základní kámen k tomu, co si dnešní divák v Le Mans tak oblíbil a o čem se v
reportážích ze závodu nedočteme: národní svátek s obrovským prostorem pro radovánky, kde jsou
kolotoče a střelnice, noční kluby a hudba kde je bohatě postaráno o jídlo a pití, ale kde i
farář v časných ranních hodinách slouží mši.
Tak zvaný Le Mans start pochází z roku 1925 a pro
sériové vozy svého času byl jistě účelný : měl přezkoušet rychlé a dobré startování motoru. Na povel
ke startu museli jezdci přeběhnout trať, nastoupit do vozu a nastartovat motor.
Tento způsob
startu byl zrušen v roce 1970, tehdy ještě sice stály vozy seřazené šikmo ve směru jízdy na pravé
straně trati, ale jezdci již seděli připoutáni ve vozech, jak je vidět i ve filmu Le
Mans.
Od následujícího roku byl již použit tzv. "start Indianapolis" - tedy letmý start za
zaváděcím vozem.
24 hodin Le Mans se od roku 1923 jezdí téměř pravidelně. Vyjímkou byly jen
roky 1936, 1940 až 1948.Když se vysloví Le Mans, mnozí si připomenou největší
nehodu, při které přišlo v roce 1955 o život 84 lidí. Pořadatelé na ní tehdy nenesli žádnou
vinu. Podle poznatku té doby učinili vše, co bylo pro bezpečnost nezbytné – Le Mans bylo vždy
oceňováno (s ohledem na diváky) za nejbezpečnější trať. Nehoda byla souhrou všech myslitelných
okolností: motor Leveghova Mercedesu se po nárazu utrhl právě v okamžiku a právě v úhlu, který mu
umožnil stát se střelou mezi hlavami diváků. Na každé jiné trati by podobná nehoda měla podobné
následky...Více o tragickém závodě v roce 1955 naleznete na -http://jirkaautomodely.stranky1.cz/trage
die1955/S použitím knihy Miloše Kováříka VELKÉ ZÁVODY
(1982)
© 2009-2025 Jirka automodely
1:18