V následujícím textu prezentuji pouze svůj
vlastní názor, neovlivněný nikým a ničím jiným. Samozřejmě s ním nemusíte souhlasit.
Za celou dobu, co existuje filmový průmysl, bylo
natočeno několik desítek hraných filmu, v nichž se objevuji automobilové
závody.
Těch, ve kterých ony
závody hrají, dá se říci hlavní roli a stojí za povšimnutí, je již podstatně
méně.
Pokud pominu snímky
jako je "Vítězství" s Paulem
Newmanen, "Bouřlivé dny" s Tomem
Cruisem, či filmově ztvárněny román Ericha Maria
Remarqua - "Nebe nezná vyvolených", do podoby "Bobby Deerfielda" s Al Pacinem v
hlavní roli, zůstávají mi čtyři. Tedy "do nedávna" dva.
O těchto prvních dvou se krátce
zmiňuji ZDE, ale pro
připomenutí -
V roce 1966 vznikl hraný film Grand Prix z prostředí tehdejší Formule 1. O pět let později
(1971) se v bolestech zrodil dnes již kultovní snímek Le Mans se Stevem McQueenem, jehož podstatná část se odehrává
během čtyřiadvacetihodinového závodu stejného jména. Oba dva filmy mají společné to, že jsou sice
natočeny na reálných místech, chcete li na opravdových závodních okruzích doby, ve kterých vznikly,
ale jejich příběhy jsou fiktivní.
Po bezmála půlstoletí od oné doby měl premiéru snímek, opět z prostředí Formule
1 "Rivalové". Tentokrát ale režisér
Ron Howard natočil film, který se opírá o skutečné události. Děj nás přivádí do sedmdesátých let
minulého století a ukazuje, že i s naprosto odlišnými lidskými povahami se dá dojít ke stejnému
cíli, v tomto případě mistrovskému titulu ve Formuli 1. Jeho hlavní hrdinové jsou Niki Lauda v
podání Daniela Brühla a James Hunt,
kterého ztvárnil Chris Hemsworth. Ve filmu působí jako velcí "rivalové", ale ve skutečnosti byli i dobrými kamarády. Samozřejmě, ti
kdo znají onen "zlatý věk F1, kdy sex byl bezpečný, ale závodění nebezpečné", v něm nalézají ať už
technické, či příběhové nepřesnosti, dokonce si troufám říci, že v některých případech i mylné
informace. Tím v žádném případě, ale nekritizuji film jako takový. Právě naopak zde musím napsat, že
se mi onen film velice líbí a obdivuji, jak se do něj tvůrcům podařilo zcela nenásilně vložit
originální záběry skutečných závodu, aniž by tím narušili soudržnost "hraného
filmu".
A nyní se konečně dostávám k tomu, co píší nahoře -
"Historie se po bezmála půl století opakuje".
Jestliže na přelomu šedesátých a sedmdesátých let minulého století dělilo
natočení filmu o Formuli 1 a LeMans pět let (1966 a 1971), nyní je to
podobné.
Po 47 letech od
natočení "Grand Prix" byl v roce 2013 uveden film "Rivalové" a nyní o šest roků později má premiéru (listopad
2019) film Jamese Mangolda "Le Mans
’66". To je
podobnost. Půl století nic a teď tohle :-).
Jaký
onen nejnovější film o automobilových závodech a lidech kolem nich tedy je?
Úvodem je potřeba napsat,
že tento film není pouze o závodě na
okruhu LaSarthe, k čemuž může klamně navádět jeho název a není to ani remake původního
"Le Mans".
Originální název
zní "Ford v Ferrari". V mnoha zemích musel být ale změněn, proto tedy Le Mans ’66, což já
nepovažuji za zcela šťastné, i když
právě tímto závodem onen film dá se říci, vrcholí.
Také "Podle
skutečného příběhu Ford versus Ferrari", by filmu více slušelo "Inspirováno skutečnými
událostmi".
Děj filmu nás zavede
do první poloviny šedesátých let minulého století, kdy se nepodaří automobilce Ford koupit finančně
potácející se Ferrari. Ford se proto rozhodne, že jako odplatu za nezdařilý obchod porazí Ferrariho
v jednom z nejslavnějších automobilových závodů, kde poslední roky právě vozy Ferrari vyhrávají,
tedy ve čtyřiadvacetihodinovce na okruhu LaSarthe. Tuto historii pravděpodobně fandové motorsportu
znají. Jak je tedy ztvárněna v onom filmu?
Není to dobový dokument, ale hraný film a tak se na něj musíme dívat. Mě osobně
se film líbí, a líbí se i mé ženě, což je dobře :-).
Když pominu technické i dobové nepřesnosti, tak jako v "Rivalech", což musím,
protože je to "hraný film", tak jde všechno dobře, až do okamžiku, kdy se začne "závodit v Le Mans".
Onu část filmu nějak neumím vstřebat. Generaci filmových fandů, odkojenou filmovou sérii "Rychle a
zběsile" se toto pojetí určitě líbit bude, ale já těmto "záběrům" prostě
nevěřím.
Jen jeden malý
příklad -
Dokáže si někdo, kdo o automobilových závodech
alespoň něco málo ví představit, jak na "obyčejné" silnici, kterou rovinka Hunaudieres dodnes je,
kde se již v oněch šedesátých létech minulého století v závodech jezdilo rychlostmi hodně
převyšujícími 300 km/h, jedou dva nestabilní závodní vozy té doby těsně vedle sebe a jezdci si
vzájemně hledí do očí?
Nyní se
bohužel neubráním srovnání s filmem "Le Mans" z roku 1971.
Vím, že se oba filmy dějově hodně liší. Zatímco McQueenův se věnuje z velké části své metráže
pouze záběrům ze závodu a může působit až "polodokumentárně", v Le Mans ’66 je závodění na
LaSarthe věnován podstatně menší časový úsek a celý film jde tímto závodem do
finále.
Jde mi pouze o to, jak
na mě vizuální ztvárněni samotného závodu "24 hodin Le Mans" v porovnaní obou filmu
působí.
I v McQueenově
dotáčených závodních scénách nalézáme chyby a nepřesnosti, ale ty nemají vliv na zachycení závodu,
jako takového. I po 48 letech od vzniku filmu Le Mans, mu ten závod, i když "fiktivní", ve filmu
prostě věřím!
Atmosféra tohoto
závodu je jedinečná a ta se podle mě filmařům v "Le Mans ’66" nepodařila
ztvárnit tak, jak to dokázal právě
Steve McQueen.
Namísto
vyumělkovaných, efektních záběrů, místy až hodně nerealistických, které
mají lahodit oku diváka, bych tam raději uvítal tu ryzí dramatičnost, které tento závod nabízí
spoustu.
Tato pasáž, je asi
hlavní důvod, proč se nemohu s filmem "Le Mans ’66" zcela ztotožnit.
Proto doporučuji shlédnout i "McQueenův Le Mans", pokud
máte tu možnost. Třeba i vám, tak jako mě, pak budou připadat záběry ze závodu ve filmu, natočenému
bezmála, před půlstoletím realističtěji a pravdivěji, než v "Le Mans
’66".
Ještě podotknu, že
časový rozestup, kdy se děje obou filmu na okruhu LaSarthe odehrávají (1966 a 1970) je pro film jako
takový podle mě zanedbatelný. V principu jde jen o to, která ze dvou automobilových značek zvítězí v
závodě na 24 hodin Le Mans.
Samozřejmě, McQueen měl obrovskou výhodu, že natáčel na reálném okruhu té doby, což dnešní
filmaři pochopitelně nemohou, ale ti, zase disponuji mnohonásobně lepší, modernější filmovou
technikou a digitálními vymoženostmi.
Na druhou stranu musím vyzvednout herectví
Christiana Baleho v roli Kena Milese, ten má podle mě velkou zásluhu na tom, že film je tak úspěšný.
Jeho mimika je neskutečná a prostě mu věříte vše, ač to tak doopravdy bylo či ne. A právě jeho
herecký výkon mě utvrzuje v tom, že se na onen film klidně podívám znovu.
Závěrem - za mě dost
dobrý, "ale" kdybych neznal historii a nesrovnával s filmem "Le Mans", tak možná ještě
lepší. Bohužel je tady to "ale".
A to jsem si říkal, že nebudu
srovnávat...
... vždyť je to koneckonců jen film a můžu být rád, že čas od času takovýto
snímek vůbec někdo natočí :-).
Tak, a nyní mě můžete začít kamenovat
:-).
Než tak ale učiníte, uvědomte si, že nikomu nekritizuji jeho názor a já jsem napsal zase svůj,
který nikomu nevnucuji.
Sdělil jsem to tak, jak to cítí člověk, který je bezmála půl století
"posedlý" fenoménem Le Mans.
Film Le Mans ’66 je také honě porovnáván s filmem Rivalové. Tohoto se
nezúčastňuji, protože od uvedení "Rivalů" již uplynul nějaký ten rok a také jsem tento film viděl
několik krát.
"LeMans ’66" jsem shlédl pouze jednou a to teprve před pár
dny.
Pokud máte zájem, můžete dat tomu svému "závodnímu
filmu" svůj hlas. Hlasujte - ZDE
© 2009-2025 Jirka automodely 1:18