Při srovnání konečných výsledků loňské sezóny (Honza 8., já 13.)
je naše letošní umístění horší (já 10., Honza 15. a Vláďa 20.), ale cíl , který jsme si i pro tento
rok stanovili - umístěni alespoň jednoho z nás v první desítce konečného pořadí Tour, jsme s
"odřenýma ušima" splnili. Dlužno ale podotknout, že konkurence je rok od roku větší, modely jsou čím
dál rychlejší a také i spolehlivější. Jen namátkou jeden příklad - V "Brně 2016" zajel Honza v
"druhých 100 kolech" 76 okruhů a bylo z toho hezké 4. místo v cíli, a celkově se 133 koly 7. místo,
já letos v prvních 100. kolech odjel 77 okruhů, stačilo to jen na 8. místo a v cíli celkově se 149
okruhy na 9. místo. Celkové letošní výsledky Veteránské tour 2017 - ZDE Závěrem ještě velké poděkování všem organizátorům
závodů, bez kterých by tato krásná Veteránská tour nebyla. Tak na shledanou v roce 2018, kdy
startuje již 6. ročník!!!
Pátý a tedy poslední závod letošní sezóny "200 kol
Bosonohopolis", konaný za příjemného slunečného podzimního počasí na dobře připravené trati v Brně
Bosonohách, udělal tečku za pátým ročníkem Veteránské tour. Jak již název napovídá, jde o závod
lišící se od ostatních v seriálu a také se za něj přiděluje dvojnásobný počet bodů, než v jiných
závodech sezóny. Je vypsán na 200 kol, ovšem prvních 100 se jede proti směru hodinových ručiček a
druhých 100 kol opačným směrem na mírně upravené trati. (100 kol, rozuměj, že když model na první
pozici dokončí stý okruh, závod končí a ostatním se započítávají ta kola, která v ten okamžik mají
odjeta. Stejné je to i v opačném směru, výsledky obou jízd se pak sečtou a vznikne konečné celkové
pořadí.)
Vláďa se tentokrát
nezúčastnil, tak jsme v Brně startovali za náš tým jen já s Honzou, ten zajistil Mirka Vůjtka, co by
mechanika, Mirku díky. Přihlášených nás bylo 14, ale na start se postavilo jen třináct modelů, Vilém
Purč měl problémy s RC soupravou a tak do závodu raději nenastoupil. S námi "veteránisty" se konaly
ještě závody modelů 1:10 se spalovacími motory, takže jsme měli více času na přípravu modelů mezi
jednotlivými jízdami. Před samotným závodem se jely dvě patnáctiminutové kvalifikace, které pouze
určily postavení na startu a byly pojaty více méně tréninkově, protože v hlavním závodě startovalo
všech 13 účastníků, což tamní dráha umožňuje.
Honza si
hned od začátku pochvaloval jízdní vlastnosti svého modelu a těšil se na samotný závod, opět
zajížděl rychlejší kola než já a měl také nač navazovat, v loňském roce se v tomto závodě umístil na
hezkém 7. místě.
Prvních 100 kol - v šestnáctém, Honzou odjetém kole, přestává v jeho modelu fungovat servo
řízení, Honza končí :-(, já svou opatrnější, ale vytrvalou jízdou s nájezdem solidních 77 okruhů
končím na mém letos již klasickém 8. místě. Honza mění servo řízení a následuji dvě tréninkové jízdy
v opačném směru. Honza jede jen první, vše opět "šlape" jak má a je připraven zabojovat, ale vidina
dobrého výsledku je bohužel již velmi vzdálená. Já jedu oba "tréninky", a vypadá to, že v tomto
směru se mi jede lépe, jsem spokojen.
Druhých 100
kol - několik po sobě jdoucích kolizí, (ať už zaviněných čí nikoliv) hned v prvních okruzích závodu,
mě odsouvá dozadu startovního pole s velkými problémy řízení a přetáčivosti mého modelu, ale
nevzdávám a jedu dále. Honza jede skvěle, jenže, když mě při svém 29 kole již poněkolikáté
předjíždí, je dost blízko, můj model se smýkne do strany a Honza mi naráží do boku, oba pokračujeme,
ale po chvíli Honza odstupuje ze závodu. Teď už je jen na mě zachránit našemu týmu alespoň trochu
solidní výsledek. Aby toho nebylo málo, mám ještě čelní střet s Jardou Beranem, při kterém se láme
část nárazníku a bortí příď karosérie. S takto, velmi zbídačeným modelem dojíždím na 9. místě s 68
odjetými okruhy. Až po závodě se dovídám, že pravděpodobnou příčinou Honzova odstoupeni, byl nejspíš
náš střet, při kterém se na jeho modelu ulomil pravý spodní svislý čep řízení :-(. Po sečtení
výsledku je Honza 13. se 44 okruhy, já skončil 9. s nájezdem 145
kol.
Fotogalerie Brno od Aleše Rajduse - ZDE
29.9.2017
Zítra nás čeká
poslední závod letošního ročníku Veteránské tour, který se koná v Brně. Modely jsou připraveny, ale
již nyní máme s Honzou v hlavě nápady, co na příští sezónu inovovat. Takže, kdo máte zájem, zítra na
shledanou v Brně Bosonohách.
Svitavy -
26.8.2017
Po ranním příjezdu do Svitav nás
čekala oblačná až zatažená obloha, přesto však bylo poměrně teplo, postupně se ale mraky
rozplynuly a okolo poledne již bylo nebe blankytně modré, celé zalité sluncem a takovéto
letní počasí vydrželo až do večera, takže opět díky za Honzův "OSTRAVA!!!" stan, který nás chránil
před sluníčkem :-). Úvodem, je potřeba zmínit nešťastnou příhodu, která ještě během volných tréninku
postihla Vláďu, ten při přecházení trati přehlédl ohradník (tyto bíle ohradníky trati byly
připevněny na bílých čárách ohraničujících trať, takže byly opravdu velmi těžce viditelné), zakopl o
něj a ošklivě upadl, poranil si koleno, loket a prst, ale nejhorší bylo, že bouchl o trať vysílačem,
což mělo za následek odlomení "volantu", a tím pro něj závody skončily dříve, než začaly. Pozitivní
je, že rány na těle se hojí a díky Vláďové šikovnosti již jeho vysílač zdobí nový volant vytištěn na
3D tiskárně.
Tamní trať, se po desetiletích, kdy jsem na ni naposled startoval, tvarově změnila,
hlavně prostřední sektor, na který jsem si velmi obtížně zvykal.
Spolu s Veteránskou tour se konaly ještě závody "elekter" - formulových vozů
a Moravian Le Mans series. Tohoto závodu se zúčastnil i můj otec a v kategorii LMP 1
obsadil moc hezké 3. místo.
Honza startoval v
kategorii LMP 2, také ve "formulích" a samozřejmě ve Veteránské tour, v té jsem byl
přihlášen i já. Na ranním představení modelů byl Honzův "McLaren" vyhlášen jako nejhezčí
formule. Pak následovala rozprava a bylo rozhodnuto, že když nás startuje ve
"veteránech" po odstoupení Vládě jen čtrnáct, tak se rozdělíme do dvou skupin, každá
odjede tři kvalifikační pětiminutové jízdy, z těch se klasickým systémem lichý sudý rozdělíme
do dvou 15. minutových semifinálových jízd, dále bude pro každou skupinu následovat
patnáctiminutový zahřívací trénink a protože je tamní trať dosti dlouhá a přehledná, všichni pojedou
30. minutové finále. Honza, který byl přihlášen do všech tří kategorií, měl opravdu co
dělat, aby vše stíhal, a i když jsme se mu snažili pomáhat, co jsme mohli, tak neměl tolik času
na přípravu, hlavně "veterána", což se k jeho smůle, bohužel projevilo ve finále, kde musel
opravovat na přední nápravě a ač za to v posledních minutách "tahal" co mohl, na lepší než 9.
místo v cíli to nebylo. Já cítil šanci na celkem dobrý výsledek i přes to, že jsem se dlouho učil
střední technickou část trati. Ovšem díky nervozitě jsem dělal mnoho vlastních chyb,
které mě odsunuly na osmé místo před Honzu. Myslím, že tentokrát jsme opravdu měli na lepší
výsledky, ale díky výše popsanému, jsme na ně bohužel nedosáhli. Do dalšího závodu Veteránské
tour, již posledního v tomto roce, který startuje 30. září v Brně máme o čem
přemýšlet.
Fotogalerie Svitavy - ZDE
24.8.2017
Již v
sobotu 26. srpna se jede ve Svitavách čtvrtý závod Veteránské Tour. Přesně před rokem jsem
na VETERAN RC CAR
OSTRAVA!!! 2016 psal, že se závodu ve Svitavách kvůli úrazu kotníku nemohu zúčastnit. Letos
pevně věřím, že to vyjde a po několika desetiletích se "svezu" na tamní trati v areálu "Stará
cihelna", snad vyjde i počasí. Náš tým, má na co navazovat, Honzovi se ve Svitavách daří, v loňském
roce dokončil závod na krásném 5. místě.
Od Petřkovického Landek parku, kolem Odry, pak po březích Ostravice přes Ostravu,
Frýdek-Místek, až do Beskyd, se táhne jedna z hezkých cyklostezek. A právě ve zmíněném
Frýdku-Místku, přímo vedle oné cyklostezky na břehu řeky Ostravice, se nachází oddechový areál, s
malebnou hospůdkou Sokolík, který již potřetí hostil Velkou cenu Sokolíka, letos jako třetí závod
pátého ročníku VETERÁNSKÉ TOUR.
Po pátečním propršeném dopoledni, ukázalo
počasí svou vlídnou tvář a letní slunné počasí nás provázelo až do sobotního večera, takže
páteční odpolední volné tréninky mohly začít. Z našeho týmu, toho nejvíce natrénoval Vláďa, který
odstranil problémy s řízením, které ho provázely v minulém závodě, a byl velmi spokojen. Honza
odzkoušel jak "spalováka", tak i "elektru", vše bylo také podle jeho představ, a už se těšil na
sobotní závody. Já se snažil přivyknout na nové jízdní vlastnosti po změně geometrie náprav. Vyskytl
se však problém, při sebemenší kolizi na přední nápravu model okamžitě přestal držet stopu. Nejdříve
jsme mysleli, že v závitech přeskakuji kulové klouby řídících tyčí, ale ani po jejich výměně,
se nic nelepšilo. Pak to vypadalo, že dobře nestředí servo saver, což by za dané situace bylo
nereálné do sobotního rána opravit. V páteční podvečer jsem tedy opouštěl Sokolík se smíšenými
pocity. Dlužno ještě dodat, že tréninku, se svou "elektrou" zúčastnil i
můj 76 lety otec a fandila mu i moje
mamka :-). I
jeho, ale neminuly technické problémy, přestal mu fungovat regulátor, takže měl co do sobotního rána
opravovat. Po příjezdu domů, mi to nedalo a stále jsem hledal, co opravdu způsobuje problémy
řízení mého modelu. Až v pozdních večerních hodinách, jsem našel pravou příčinu. Servo řízení,
se ve svém uložení pohybovalo dopředu a dozadu, podle toho, kterým předním kolem model o cokoliv
kolidoval.
V sobotu ráno jsme tedy vytáhli tlumicí gumové průchodky z uchycení
serva, servo dotáhli k šasi napevno, a bylo po problému.
Po krátkém volném tréninku a přihlášení
se do závodů, nás přivítal Roman Krejčí, a po nezbytném fotografování a rozpravě se začalo závodit.
Honza byl přihlášen i do "elekter" (modely 1:10 poháněny elektromotorem), my s Vláďou pouze do
Veteránské tour a taťka jen do "elekter". Honzovi jeho Marlboro PORSCHE
962 jezdilo báječně, ale po několika
kolizích prasklo spodní rameno přední nápravy, a bylo po závodění, jelikož náhradní neměl. Taťka na
to, kolik mu je let, si vůbec nevedl špatně a byl se svým výkonem vcelku spokojen, tolik
k "elektrám". Tak a nyní k samotné Veteránské
tour.
Bylo přihlášeno 16 závodníků, kteří byli rozdělení do dvou skupin, každá jela tři
pěti minutové rozjížďky, podle nejlépe zajetých tří kol se závodníci rozdělili systémem lichý, sudý
do dvou 15. minutových jízd. Z každé této jízdy postupovali první čtyři přímo do
finále, zbylí jeli dvacetiminutové semifinále, ze kterého dva nejlepší doplnili desetičlenné
půlhodinové finále.
Vláďa a já jsme jezdili v prvních, Honza ve druhých rozjížďkách a zajížděli svůj
standard, snad největší radost jsem měl ale já, že mě po pátečním trápení, konečně model
"poslouchá" :-). Po rozdělení jsem startoval do první 15. minutové jízdy já, Honza s
Vláďou jeli druhou.
Tato jízda, se mi povedla a bez zbytečných kolizí s modelem, který fungoval na 100%
jsem, jako čtvrtý postupoval přímo do finále.
Ve druhé jízdě měl neskutečnou smůlu Honza,
kterému se začaly "protáčet" zcela nové hnací hřídele na zadní nápravě a k tomu všemu přestalo
fungovat servo plynu a brzdy (stejně jako v Trenčíně). Vláďa byl se svým výkonem spokojen, sice
nepostoupil, ale čekalo jej, stejně jako Honzu opravné 20. minutové semifinále. Honzův model jsme
stihli opravit a nachystat jej, takže jsem v semifinále dělal mechanika oběma kamarádům.
Naštěstí vše probíhalo hladce, Vláďa zajel, na co měl, poslední neskončil a byl spokojen, že si
hezky zazávodil. Horší to bylo s Honzou, který, ač bojoval jako lev, jedno místo ho v cíli dělilo od
postupu, stejně jako vloni.
Náš tým VETERAN RC CAR OSTRAVA!!!, jsem tím pádem ve finále
zastupoval jen já, prvních patnáct minut jsem si opravdu užíval, vše bylo v pohodě, pak jsem vlastní
chybou přídí trefil ohradník tratě, nárazník se ohnul dolů a model se při každém propružení
hrnul po nárazníku, místo, aby jel po předních kolech, i tak to ale nabylo špatné a konečné osmé
místo beru jako úspěch.
Co ještě dodat...Honza se vyjádřil, že závody na Sokolíku, jsou
pro náš tým, vlastně až kultovní záležitostí, uvažoval jsem nad tím a ač můžeme závodit ve
špičkovém areálu Hudy racing arény v Trenčíně s příkladným zázemím, či kdekoliv jinde, tak
Sokolík je prostě Sokolík. Díky Romane a zase za rok na 4.
ročníku Velké ceny Sokolíka na shledanou. PS - Moc hezké kamarádské gesto udělali hned
po příjezdu a přivítání "kluci" z Třebíče, kteří se s naším týmem VETERAN RC CAR
OSTRAVA!!! chtěli vyfotografovat. Zdá se, že náš tým již "soupeři" berou
vážně :-))). Jardo, Stando, Jirko díky :-)
Ještě něco ze
Sokolíku, hlavně spousta hezkých fotografií od kolegů - ZDE
Fotogalerie Sokolík - ZDE Na
shledanou 26. srpna ve Svitavách
16.7.2017
Přípravy našeho týmu na "Sokolík 2017" probíhají v plném proudu, Vláďa pracuje na
zlepšení jízdních vlastností svého modelu a Honza rozhodl, že i můj podvozek bude
osazen díly náprav, vytištěnými na 3D tiskárně, s pozměněnou geometrií...no na Sokolíku
uvidíme, jak se s novými jízdními vlastnostmi na svém podvozku skamarádím.
Trenčín-10.6.2017
Veteránská tour 2017 svým druhým závodem doputovala na Slovensko, pod
Trenčínský hrad, konkrétně do krásného prostředí HUDY RACING ARENY. Já se tentokrát kvůli termínové
kolizi s dovolenou nezúčastnil, tak přináším pouze zprostředkovaný report, jak to viděli Honza s
Vláďou. Počasí bylo podobné jako v Třebíči, také se střídalo sluníčko s deštěm. Kromě Veteránské
tour, se jely ještě závody modelů formulí 1 a "Le Mans prototypů" 1:10 s elektro pohonem. Vláďa se
přihlásil pouze do Veteránské tour, Honza do všech tří kategorii. Vláďa udělal na svém modelu oproti
Třebíči nějaké změny na nápravách, a dlužno dodat, že, byly pravděpodobně kontraproduktivní,
protože, jak mi sám řekl, "model nešlo udržet v rovném směru na trati", proto raději, ani
nenastoupil do finále (trať je dosti dlouhá a přehledná, tak bylo rozhodnuto, že všech sedmnáct
soutěžících pojede najednou, nebudou se dělit do skupin, a všichni pojedou i závěrečné finále).
Honzovi se s "elektro prototypem 1:10" dařilo a svůj model dovezl na třetím místě v kategorii LMP2, ale
zpět k hlavní "Veteránské" kategorii. Protože Vláďa do finále nenastoupil, měl Honza v jeho osobě
jistotu týmového mechanika, bohužel mu to nebylo nic platné, v desáté minutě půlhodinového finále,
těsně před prvním tankováním totiž v jeho modelu přestalo fungovat servo plynu a brzdy, což
znamenalo konec. Závěrem musím ještě dodat, že nehledě na výsledky (Honza 15. a Vláďa 17.), odjížděl
Honza z Trenčína spokojen, protože se po mnoha letech setkal s Jurajem Hudym a má vysněnou fotografii navíc ještě i
s Igorem Liptakem.
Fotogalerie Trenčín - ZDE
22. července Sokolík
Třebíč -
13.5.2017
Rok se s rokem sešel a je tu první report našeho
týmu z prvního závodu Veteránské tour 2017, z Třebíče.
Převážně slunečná obloha a poměrně větrno, tak
vypadalo počasí po příjezdu našeho týmu na místo, kde na všechny účastníky prvního závodu páté
sezóny Veteránské tour čekala tradiční a dobře připravená trať zvaná Tedoriaring. Třebíčáci
děkujeme!!! Po ranních volných trénincích, přihlášení se do závodu a rozdělení do skupin následovalo
přivítání, rozprava a "šlo se na věc". Každá, ze tří skupin, do kterých bylo rozděleno 20
přihlášených závodníku, měla absolvovat tří desetiminutové kvalifikační jízdy, "MĚLA", ale počasí si
postavilo hlavu. Honza startující v první skupině, měl již "neposlušnou" elektroniku z
Hošťálkovichého testu vyměněnou za spolehlivou a "vzal" za to hned od začátku. Na stylu jeho jízdy
bylo vidět, že úsilí, které věnoval vylepšení svého podvozku - upravená geometrie přední i zadní
nápravy, díky novým, lehkým, ale dostatečně pevným dílům, které si sám navrhl a vytiskl na 3D
tiskárně + nový motor přináší očekávané ovoce. Já jel ve druhé skupině a svými časy na jedno kolo
jsem Honzovi nestačil. Ve třetí skupině startoval Vláďa a jeho projev zdaleka neodpovídal tomu, že
"osmičku" v závodě neřídil třicet let - v dobrém smyslu slova!!! Po poledni, když dojížděla druhá,
tedy má skupina svou třetí rozjížďku, přišla průtrž mračen. Po počasím vynucené přestávce, se
rozhodlo, že rozdělení do dvou semifinálových dvacetiminutových jízd určí systémem "lichý-sudý" ze
dvou rozjížděk, které se jely na suchu. Počasí začalo být nejisté a tak se po částečném vysušení
trati rozjely semifinálové jízdy. Já startoval v první a dokončil ji na pátém, tedy posledním
postupovém místě, které mi zajistilo účast v 10 členném půlhodinovém finále, do kterého postupovalo
prvních pět z jednoho i druhého semifinále. Postoupil jsem i díky tomu, že se mi podařilo vyhnou
velké kolizi, ke které došlo hned po hromadném startu, a v podstatě celých dvacet minut se můj model
pohyboval okolo onoho pátého místa. Ve druhém semifinále jeli Honza i Vláďa, tomu však odmítl motor
poslušnost a podařilo se ho "nahodit" až, když již byly odjety tři minuty závodu. Vláďa to nevzdal a
ani neskončil poslední, "černého Petra" si totiž vytáhl Honza, ten se připletl do několika kolizí a
nakonec to nevydržela spojovací tyč řízení, která mu praskla, takže musel vzdát. (Do letošní sezóny
jsme po mých peripetiích ve finále vloni na Sokolíku změnili tyto tyče včetně nových kulových
kloubů, nové klouby jsou SUPER, ale tyče musíme namísto duralových nahradit pevnějšími, asi
ocelovými.) Takže do velkého finále jsem z našeho týmu VETERAN RC CAR
OSTRAVA!!! postoupil jen já, ale s obavami, zda na mém modelu ty tyče řízení vydrží ještě
půl hodiny plného nasazení, protože jsme je také již před semifinálovou jízdou museli rovnat. Do
malého dvacetiminutového finále o 10 až 20 místo, již Honza nenastoupil, tak jsme pomáhali Vláďovi a
ten vybojoval hezké čtvrté místo, tedy celkově se umístil čtrnáctý, což je pro něj (i pro náš tým),
velký úspěch a nakopne ho to jistě ke smělejším cílům :-). A jak, že to celé dopadlo? Odstoupil jsem
ze sedmého místa někdy okolo devatenácté minuty půlhodinového finále, takže z toho bylo po odmávnutí
závodu konečné osmé místo...jo, a proč, že jsem odstoupil? Levá tyč řízení to nevydržela
:-(.
Výsledky - ZDE
Krátká videa - Honza - ZDE, Vláďa
- ZDE, Jirka - ZDE
11.5.2017
Včera se náš tým zúčastnil testování před
prvním závodem Veteránské tour 2017, na který vyrážíme o víkendu do Třebíče. Testovací odpoledne se
konalo v Ostravě - Hošťálkovicích, kde se nachází opravdu hezká, rovná a čistá asfaltová plocha
včetně zázemí a dovedu si představit, že by se tam někdy v budoucnu mohly uskutečnit i nějaké ty
závody, tento areál, ale bohužel není určen pro závody RC modelů aut, hlavně kategorii se
spalovacími motory, z jejichž celodenních zvuků, by asi nebyli příliš nadšení obyvatele blízkých
domů, no uvidíme, třeba někdy...
Foto : Robert Bitter
Sešlo se nás tam
docela dost s "RC autíčky" různých kategorii, jak se spalovacím, tak i elektro pohonem, takže na
jednoduše vytyčené trati byl chvílemi i dosti hustý provoz. Nás s "veterány" se sešlo pět, Roman
Krejčí, Tomáš Rajdus a náš kompletní tým VETERAN RC CAR OSTRAVA!!!, tedy Honza Höfer, já a jak
jsem již avizoval, třetí člen naší party Vladimír Marenčák, ten toho najezdil nejvíce, řídil
"osmičku" poprvé po třiceti létech. Honza, pro problémy s elektronikou neodjel takřka nic, tak si
zajezdil alespoň s "elektrama".
Takže - směr Třebíč
:-)
13.4.2017
Přesně za měsíc to zase celé vypukne, začínáme v Třebíči.
Termíny závodů letošního, již pátého ročníku Veteránské tour
-
© 2009-2025 Jirka automodely 1:18