Svet-Stranek.cz
Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.
Jirka automodely 1:18

VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! 2020:Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.

VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! 2020

Letos to je již 40 let, co jsem "začal" s RC modely závodních automobilů.
Takže i k vůli tomu, určitě uvidíte náš tým VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! také v roce 2020 na závodních tratích :-)


Veteránská tour 2020 se stala historii.

Jaký tedy byl její osmý ročník? 

Tak, jako snad vše, i on byl poznamenán "covidem", přesto se ale podařilo zorganizovat pět závodů ze šesti. Vláďa letošní sezónu vypustil, já se zúčastnil čtyř a Honza všech pěti závodů. Cíl našeho týmu byl stejný jako vždy, umístit se do první desítky celkového pořadí. Já to nakonec zvládl s "odřenýma ušima" (10), ale Honza naplno zúročil své dlouholeté snažení a jeho celkové TŘETÍ místo je naprosto zasloužené. Teď není pochyb o tom, kdo je jedničkou našeho týmu VETERAN RC CAR OSTRAVA!!!

024

Konečné celkové pořadí osmého ročníku Veteránské tour -

030

Brno - 19.9.2020

Poslední závod letošní Veteránské tour je za námi. V tomto "dvojzávodu" za náš tým startoval pouze Honza. Já měl termínovou kolizí a velmi mě mrzí, že jsem se nemohl zúčastnit a vychutnávat tak spolu s Honzou jeho zasloužený, velký úspěch. Ale nepředbíhejme.

Do "200 kol Bosonohopolis" se přihlásilo pouze šest jezdců a protože je za tento "dvojzávod" tradičně přidělován dvojnásobný počet bodů, bylo jasné, že to zamíchá celkovým pořadím. 

Začátek závodu ale nebyl pro Honzu zcela jednoduchý. Během ranního tréninku přestával v některých místech tratě jeho model reagovat na pokyny vysílače. Tato závada se u něj projevila již ve Svitavách a tak Honza správě vytušil, že problém je pravděpodobně opět v uchycení antény přijímače. Bylo tomu tak, a závadu se podařilo včas opravit. Honzovi po opravě už model jel, jak sám říkal "jako vystřelený z praku". Otázkou bylo, zda toho Honza využije a zvládne to i jezdecky. Nebudu napínat, ZVLÁDNUL!

013a

Když se sečetly výsledky obou jízd, bylo z toho výborné třetí místo. Jak jsem zmiňoval již výše, za tento "dvojzávod" se přiděloval dvojnásobný počet bobů, což Honzu katapultovalo i na TŘETÍ místo celkově v 8. ročníků Veteránské tour!!! Dlužno dodat, že i přes mou neúčast v tomto závodě se mi podařilo udržet si 10. příčku celkově.

015a

Fotogalerie Brno - ZDE

Před čtyřiceti lety 23.-24.8.1980

23.-24. srpna 1980 se na parkovišti nad "Porubským koupalištěm" konalo Mistrovství ČSSR v závodech RC modelů automobilů. Oba dva dny jsem se zúčastnil, co by divák a příležitostný mechanik Jirky Šostáka.

V té době jsem už byl nějaký ten čas členem Automodelářského kroužku Svazarmu při Středním odborném učilišti Vítkovic v Hrabůvce. 

Tyto závody, ale beru jako klíčové, protože právě tehdy jsme se spolu s taťkou pustili na 100% do tohoto koníčka. Je také pravdou, že jsem po cca 13 letech opustil "aktivní závodění". Díky otci, který se od "postu mého mechanika" (na fotografii třetí zprava) vypracoval, až na velmi dobrého závodníka, se ale naše příjmení i nadále objevovalo ve výsledkových listinách závodů RC aut. V roce 2016 jsem se k aktivnímu závodění opět vrátil. "Může" za to můj kamarád Honza, se kterým dodnes závodíme ve "Veteránské tour". A protože tatík už má svůj věk, se kterým přicházejí i nemoci, tak tu "RC káru" tlačím zase já. 

Proč o tom píší? Protože je to čtyřicet let, a to už není jen tak nějaký koníček, ale pořádný kůň :-)

Blansko - 8.8.2020

Čtvrtý závod osmého ročníku Veteránské tour se spolu se závody "retro formulí" a Moravian LeMans Series konal v hezkém automodelářském areálu na břehu řeky Svitavy v Blansku. Tímto svým umístěním velmi připomíná "Sokolík".

Za náš tým VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! jsme startovali já a Honza, mechanika nám dělal můj zeď Tomáš. 

003a

Ve "veteránech" bylo připraveno na start 11 účastníků. Na předzávodní rozpravě se diskutovalo o tom, jakým způsobem se závod pojede. Nakonec se rozhodlo, že pro větší bezpečnost na trati se pojedou dvě hlavní finále a celkové pořadí se určí podle počtu kol, které ten, či onen závodník za půl hodiny odkrouží, bez ohledu na to, zda startoval ve finále A či B. Počasí panovalo po celý závodní den velmi teplé a slunečné, takže podmínky byly v tomto ohledu zcela vyrovnané pro obě finálové jízdy, ve kterých startovalo 5 a 6 účastníků. Honza se účastnil prvního a najel v něm 95 okruhů, což mu stačilo na celkové 7. místo. Já startoval ve druhém a s nájezdem 93 kol jsem skončil devátý. Honza byl s výsledkem spokojen, já už méně. Ještě pět kol před cílem jsem ve své finálové jízdě jezdil na čtvrté pozici, což by znamenalo celkové umístění na osmém místě za Honzou. V tom okamžiku jsem v jedné zatáčce větším obloukem před sebe pustil Jardu Berana, o kterém jsem si myslel, že je ještě o kolo za mnou (během finále opravoval vypadlý kulový kloub). Bohužel byl již ve stejném kole jako já a tak jsem se připravil o lepší umístění, což jsem v předpoledním kole ještě podpořil kolizí s bariérou, při níž se mi model převrátil :-(.

A jedna perlička na závěr - Honza má snad nejsilnější motor ve veteránské kategorii, což dokazuje i to, že se doslova "staví na zadní". Naštěstí během rozjížděk a ne ve finále se mu odlomily obě hlavičky předních šroubu držících motor.

016a

Fotogalerie Blansko - ZDE

Frýdek - Místek "Sokolík" - 25.7.2020

Na tradičním místě, v tradičně prázdninovém termínu a za tradičně krásného letního počasí, byl odjet závod "Velká cena Sokolíka 2020".

014a

Letošní třetí závod Veteránské tour 2020 se také, jak na Sokolíku bývá zvykem, tradičně konal spolu se závodem Moravian LeMans Series, tedy se závody modelů 1:10 na elektro pohon. Nás ve Veteránské tour se zúčastnilo pouze devět závodníků, takže na rozpravě před závodem bylo dohodnuto, že všichni pojedou půlhodinové finále. Za náš tým jsme startovali opět já a Honza. Otázkou dne bylo, zda Honza konečně protrhne smůlu, která ho "také tradičně" zatím provázela v každém ročníku závodů na Sokolíku (v loňském roce se nemohl zúčastnit, takže také smůla).

 003a

Závody jsme pojali pohodově, tentokrát jsme ani neměli mechaniky. Mojí zeťové sice přijeli i s rodinami, dovezli dokonce i mou mamku s taťkou, ale zúčastnili se více méně pouze jako diváci a hosté našeho týmu :-).

Místní trať dostala před závodem nové bílé ohraničení a také byla velmi čistá, za co se sluší organizátorům v čele s Romanem Krejčím poděkovat. 

Již z rozjížděk bylo patrno, že Honza je rychlejší než já a tak měl opět lepší předpoklady pro velké finále. Protože jsme neměli mechaniky, požádal dlouholetého kolegu Aleše Svobodu (startoval v Moravian Le Mans Series), aby nám ve finále pomohl s "tankováním". 

Tentokrát si smůla trochu "sedla na mě". Při prvním tankování mi zhasl motor a než jsem doběhl z tribuny do depa, nastartoval a vrátil se zpět, ztráta již byla několik okruhů. Ač jsem se snažil jet svižně a nedělat zbytečné chyby, měl jsem ještě nezaviněnou dosti velkou kolizi s druhým modelem, který mi narazil tak silně do boku, že se odlomily oba "chrániče" serva a přijímače. (Je dobře, že jsme je od loňského typu podvozku začali používat, několik krát se už osvědčily. Většinou se sice nárazem odlomí, ale tím pohltí větší množství nárazové energie a zabrání tak větším škodám.) 

Honza jel ve velkém finále velmi dobře a zaslouženě si dojel do cíle pro šesté místo a konečně "protrhl letitou kletbu Sololíku". Já dojel na sedmé pozici se ztrátou sedmi kol za Honzou. 

041a

001

Fotogalerie F-M Sokolík - ZDE

Svitavy - 27.6.2020

Druhý závod Veteránské tour byl odjet za velmi teplého a slunečného počasí v krásně zrekonstruovaném areálu "Stará cihelna". Místní vynaložili mnoho úsilí, které se opravdu vyplatilo. Trať byla celá přebroušená a má novou architekturu. Tribuna pro jezdce je postavená výše a tak i vzdálenější úseky tratě jsou dobře "čitelné". Má také velmi dobře řešenou střechu, takže ani "proti slunce" nevadí. Přibylo i kvalitní sociální zázemí. Když k tomu přičtu již tradičně chutný "bufet", myslím, že není vůbec co vytknout. Za OSTRAVU!!! jsme startovali já a Honza. 

002

Mechanika nám tentokrát dělal Petr Surý, kterému jsme zase pomáhali my v "rychlých osmičkách". Spolu s naší Veteránskou tour, se ve Svitavách konaly ještě závody "spalováků" 1:10, "elekter" 1:8 a jelo se i MČR již výše zmíněných "rychlých osmiček", ve kterých startoval právě Petr a dlužno dodat, že si nevedl vůbec špatně, obsadil 5. místo. Nás "veteránistů" se sešlo pouze dvanáct a tak se na rozpravě rozhodlo, že odjedeme ve dvou skupinách po třech 5 minutových rozjížďkách, pak bude jedno 10 minutové semifinále pro všechny, které určí postavení na startu hlavního finále. Honza si den před závody udělal něco s nohou, takže byl rád, že vůbec "nějak chodil". Kromě toho v některých místech tratě jeho model nereagoval na pokyny vysílače, což se naštěstí během rozjížděk podařilo opravit. Příčinou byl odlomený drát antény přijímače. K výše popsanému se může Honzovo osmé místo zdát jako dobré, ale určitě by si zasloužil ještě lepší umístění, protože celé velké 30 minutové finále jel velmi dobře a s minimem chyb. Já teprve podruhé, co jezdím od roku 2016 "veterány" nedojel do cíle kvůli technické závadě, což svědčí o tom, že Honza "staví" spolehlivé modely. Nejdříve to vypadalo, že je něco s řízením mého modelu, nakonec se ukázalo, že příčinou nekontrolovatelných jízdních vlastnosti je zadřená pravá poloosa diferenciálu, což mělo za následek devastaci a vysunutí rychloupínáku zadního levého kola. Z toho vyplynulo, že bylo poháněno pouze pravé zadní kolo a tak se opravdu dále jet nedalo, proto jsem odstoupil. Předpokládám, že na "Sokolík", který by se měl konat 25. července, bude vše opraveno a připraveno :-).

003

Fotogalerie Svitavy - ZDE

Třebíč - 6.6.2020

První závod osmého ročníku Veteránské tour, konaný v Třebíči je za námi. Parta kolem Jardy Berana opět udělala kus práce, aby všichni zúčastnění byli spokojení. Přibyl i "vodní mantinel", což, jak se během závodu ukázalo, byl dobrý nápad. Předpověď počasí nebyla nikterak příznivá, přesto však nepršelo a čas od času dokonce vykouklo sluníčko.

Ke startu se přihlásilo sedmnáct závodníků. Za "OSTRAVU!!!" jsme startovali dva, já a Honza, mechaniky nám dělala osvědčená dvojice, moji zeťové Petr a Tomáš. Dopoledne bylo ve znamení volných a pak organizovaných tréninků. Startovní pole bylo rozděleno do tří skupin a po poledni se začalo tradičně pětiminutovými rozjížďkami. My s Honzou jsme v nich zajížděli takřka totožné časy, já byl o nějaké desetiny sekundy rychlejší. Podle zajetých časů se pak "poskládaly" dvě semifinálové dvacetiminutové jízdy. Honza jel v první, já v druhé a oba jsme shodně startovali ze šestých pozic. Honza se snažil,  ale bohužel to na přímý postup do finále nestačilo. Dojel na pátém místě s nájezdem 64 okruhů (postupovali první čtyři z každé finálové jízdy). Já měl větší štěstí, takřka celou jízdu jsem si kontroloval čtvrtou postupovou pozici a postoupil přímo do velkého finále s 63 odjetými koly. V opravném patnáctiminutovém "semifinále" to už Honza zvládl, startoval z první pozice, do cíle dojel druhý a postoupil také.

Účast nás obou v půlhodinovém velkém desetičlenném finále, sice bylo splněním našeho cíle, sebekriticky však musíme přiznat, že jak Honza, tak i já jsme v něm udělali mnoho zbytečných chyb. Tyto "kolize" nás připravily o lepší umístění, takže celkové mé šesté a Honzovo sedmé místo je sice hezké, ale tentokrát bylo navíc :-(.

004

Závěrem je potřeba poděkovat oběma "mechanikům" a také zmíním, že naše letošní podvozky jsou, co se týká výkonu motorů i jízdních vlastností zcela rovnocenné s absolutní veteránskou špičkou, která je rok od roku vyrovnanější.


005

Fotogalerie Třebíč - ZDE

4.6.2020

Tuto sobotu, 6.6.2020 startuje opožděně, k vůli "korona víru" osmý ročník Veteránské tour. První závod se uskuteční v Třebíči. VETERAN RC CAR OSTRAVA!!!, by na startu neměl chybět :-)

006

007

30.3.2020

Dnešní doba bohužel není příznivá pro normální chod věcí, natož pro závody RC automodelů. Přesto, nebo i právě proto byly v našem týmu dokončeny přípravy na letošní sezónu. 

Loňská verze podvozku, označena jako "Höfer Columbia mk 2 EVO 2019" se i přes naši menší účast na závodech ukázala jako velmi zdařilá. Honza přesto udělal pro letošní ročník Veteránské tour ještě jednu menší úpravu a to sice na řízení. Naše modely dostaly delší páky řízení na těhlicích, což by se mělo kladně projevit na jejich ovladatelnosti. Díky tomu jsme změnili i označení letošního podvozku na Höfer Columbia mk 2 EVO 2020.

008

Jak to bude s letošním ročníkem závodů Veteránské tour, to dnes neumí nikdo říci, jisté ale je, že první závod, který se měl konat 18.4. v Trnavě se v tomto termínu konat nebude :-(.

Než vypukne 8. ročník Veteránské tour, chci se s vámi o něco podělit.

Tohle mě opravdu dostalo. 

Díky Martinovi Jaroškovi se mi po bezmála 34 letech dostaly do rukou tři fotografie o kterých jsem ani nevěděl, že existuji a udělaly mi obrovskou radost, jelikož já sám z onoho závodu nevlastním ani jedinou. Dokumentuji z mého pohledu můj největší úspěch na Mistrovství ČSSR RC automodelů. Stalo se tak v Ostravě 6. září 1986 kdy jsem v kategorii RC V2 (placky) 1:8 obsadil třetí místo. V těch letech se tomuto sportu organizovaně věnovalo okolo 100 závodníků z celé tehdejší ČSSR. Postoupit na "federál" jak jsme tomu tehdy říkali, bylo již samo o sobě úspěchem. Museli jste postupně absolvovat Okresní, pak Krajské přebory a pokud jste z nich postoupili, tak bylo před vámi ještě Mistrovství ČSR (Slováci měli Mistrovství SSR). Třicet nejlepších z ČSSR si pak zasloužilo startovat na "federálu".  

Jel jsem tehdy s amatérským podvozkem, který zkonstruoval Pavol Hanzel s Vlado Zámečníkem, byla to upravená kopie odpružené americké "Delty" se zadní poháněnou nápravou. Já v té době jezdil s velmi spolehlivými Německými motory HB a také tímto motorem byl tehdy osazen onen úspěšný model. Motory jsem si neupravoval a nepoužíval jsem ani "nitro", takže rychlost mého modelu nebyla největší. Dodnes si vzpomínám, že mi tato "domácí" trať velmi seděla a toto "monstrum" PORSCHE 917/10 se zakrytými zadními koly jelo jako po kolejích. Možná i díky oněm zakrytým zadním kolům . Také s úsměvem vzpomínám, jak byl u technické přejímky problém s mým startovním číslem "00". Techničtí komisaři to přirovnávali k "WC" a že to není startovní číslo. Nakonec po mých protestech, že v Interserii jsou takto také závodní vozy očíslovány model připustili do závodu 

Takhle se o onom závodě ve svých vzpomínkách zmiňuje Tonda Hráček"... 

V sobotu od rána se jely rozjížďky kategorie RC-V2. Z těch si přímý postup do finále zajistili Juraj Hudý (19 okruhů) a Hanzel, Kunz, Jirásek a Bohuš (po 18-ti okruzích). Dalších osm jezdců jelo malé finále na 10 minut. Z něj postoupili otec a syn Rehákové a domácí Šosták. Následoval dvacetiminutový boj o titul, který obhájil Juraj Hudý. Druhý skončil Pavel Hanzel, třetí Jiří Kunz ml. ..."

009

010

011


 014

 © 2009-2025 Jirka automodely 1:18
návštěvníků stránky
celkem378 621
tento týden809
dnes97