Aktualizováno : 16.8.2024
Dnes představují další z modelů, které jsem dostal k šedesátinám. Tímto
konkrétním, mě obdarovala manželka.
Jedná se o opravdu velmi krásný, čistě vypracovaný resinový model fy Spark -
PEUGEOT 9x8 #93 Le Mans 2023. K modelu jako takovému nemám co dodat. Snad jen to, že nebylo úplně
jednoduché ho zakoupit.
Když jsem takto zbarvené PEUGEOTY 9x8 viděl vloni v Le Mans ihned se mi zalíbily. Ve svém
článku o návštěvě "stoletého Le Mans" o
nich píšu takto - "PEUGEOT - dva závodní speciály označené 9x8 #93 a #94. Jejích mnohabarevný design byl opravdu
nepřehlédnutelný a samotná "bezkřídlá" konstrukce karosérie na mě ve startovním poli působila jako z
jiného světa (v dobrém smyslu slova), nic méně jelo jím to vcelku solidně a určitě bych model tohoto
vozu chtěl mít ne své sbírce." Tolik citace. Nyní už ve sbírce onen model opravdu mám :-)
Aktualizováno :
24.7.2024
Ještě, než v neděli na Sokolíku "zaburácejí" RC automodely, tak se vrátím zpět
k osmnáctinám. Jak
víte, 20. června mi bylo šedesát let. K této příležitosti, jsem mezi různými dárečky, dostal i
nějaké ty modely 1:18 :-). První zde byl už před časem představen - (Ferrari 499 P). Dnes je na řadě
druhý.
Obdaroval mě jím kamarád Petr Surý a jedná se o výrobek fy WERK 83 - PORSCHE 917 LH Le Mans
1969 #12. Petře děkuji :-).
Jaké tedy ony modely PORSCHE 917 - 1969 vyrobené firmou WERK 83 jsou?
WERK 83 je druhý po BBR,
který modely vozů PORSCHE 917 z roku 1969 v měřítku 1:18 vyrábí.
Jak o skutečných vozech PORSCHE 917 Le Mans
1969, o modelu fy BBR, tak i o závodě Le Mans 1969 jsem se vcelku obsáhle rozepsal ZDE -
aktualizace z 16.4.2019 dole. Oproti resinovým modelům BBR se jedná o kovový, neotevíratelný model nižší cenové
kategorie, takže nemůžeme čekat nic převratného.
Když ho ale máte před sebou na stole, tak působí impozantně,
ostatně tak, jako i jeho skutečná předloha. Trošku zamrzí nepřesnost tvaru výřezu předních
blatníků.
Pokud
někdo řeší, jak se mají lišit jednotlivé verze těchto modelů, tak z nabídky WERK 83, zde není
jediný, který by byl správně. To je opravdu škoda, protože jak píšu výše, model jako takový vypadá
dobře.
Takže
popořádku - všechny mutace vycházejí z modelu vozu, který byl představen v březnu 1969 na Ženevském
autosalónu (tedy šasi #001). Jenže ani ten není zcela bez chyby. Pomíjím jednoraménkový stěrač,
takhle špatně to má i BBR. Na tento model nepatří přelepy předních světel, jednalo se o prezentační
vůz a ten nikdy žádné přelepy neměl.
Model vozu "Gulf" z Londýna 1969 (také šasi #001), sice správně postrádá přelepy
předních světel, zato má navíc víčko nádržky v nasávacím otvoru vlevo nahoře, před zadním kolem, což
je šatně. Také úhel předních křidélek zůstal stejný, jako u modelu z Ženevy, má být strmější, takže
další chybka.
Nejhůře jsou na tom však s chybami všechny modely závodních verzí. Jednu z nich, dnes
představují i já. Forma na jejích výrobu byla použitá stejná jako na model prezentačního šasi #001.
Ta postrádá dva trychtýřovité otvory vpředu pod světly pro přívod chladicího vzduchu k předním
brzdám. To je asi největší chyba modelů závodních verzí spolu s absencí zpětných zrcátek na pravých
předních blatnících a chybějícím víčkem v nasávacím otvoru vpravo nahoře, před zadním kolem. Také
úhly předních křidélek mají být strmější.
Ještě se snad mohu zmínit, že na zadních směrových křídlech, nejsou
naznačeny dělicí roviny mezi verzi "L" a "K".
Takže, co napsat závěrem?
Dokud, tyto modely v měřítku 1:18 nevyrobí
příkladně Spark, a nemáte už jej od fy BBR, je to alternativa a pro šikovné modeláře výzva pustit se
třeba do úpravy toho svého modelu.
Aktualizováno : 10.6.2024
O víkendu proběhlo
tradiční vážení a veřejná prezentace účastníků letošní čtyřiadvacetihodinovky v městečku Le Mans na
náměstí i přilehlých uličkách, plus testovací den přímo na okruhu LaSarthe.
To znamená jediné, po
roce tady máme opět "týden Le Mans", který v sobotu a neděli vyvrcholí závodem závodů - 92. ročníkem
24 hodin Le Mans.
Vloni
jsem spolu s kamarády oslavil stoleté výročí vzniku tohoto závodu přímo v místě dění (popisuji
- ZDE), letos budu sledovat přes
média. Je
tedy ten správný čas, představit zde model loňského vítězného vozu - Ferrari 499 P. Jedná se o
opravdu špičkový resinový výrobek firmy Look Smart. Je to můj první model od této firmy, a
musím konstatovat, že je opravdu krásný, dle mých nároků na modely bezchybný.
Dostal jsem jej jako dárek k mým nadcházejícím šedesátinám. Děkuji mami
:-)
Ferrari 499 P Le Mans 2023 #51 Look Smart
Aktualizováno : 21.5.2024
Dnes představuji pátý letošní přírůstek v podobě "resinového
produktu" fy CMR. Jedná se model vozu Ferrari 512 M, který se zúčastnil závodu 24h Le Mans v roce
1971. Posádka Sam Posey - Tony Adamowicz jej dovezla do cíle na hezkém třetím místě za dvěmi vozy
PORSCHE 917 K. Ferrariho závodní speciál tehdy na start postavil tým North American Racing
Team.
Samotný model je vcelku věrně vyhotoven, s krásným lakem, jak
bývá u "resinu" firmy CMR zvykem.
Když se tato verze
závodního vozu před nějakým časem začala prodávat, tak mi unikla. Nyní se dostala do prodeje znova,
tentokrát jsem už nezaváhal.
Opět startovní číslo "12", tento rok už třetí
:-).
Ferrari 512 M Le Mans 1971 #12 CMR
Aktualizováno :
9.5.2024
Tým MARCH měl v roce 1971 velmi úspěšnou sezónu ve formuli 1.
Ronnie Peterson se umístil na druhém místě v mistrovství světa jezdců a MARCH obsadil třetí pozici v
poháru konstruktéru. K těmto výsledkům zajisté dopomohl i inovátorsky řešený MARCH 711.
Pro rok 1972 se MARCH opět rozhodl pro netradiční
řešení svého vozu. Konstruktér Robin Herd navrhl a postavil nový monopost tak, aby bylo co nejvíce
jeho hmotnosti umístěno mezi nápravy. K tomu přispěla i nově vyvinutá příčná převodovka od Alfy
Romeo. Ta, díky své konstrukci byla umístěna mezí motor a zadní nápravu. Toto netradiční řešení si
vyžádalo umístění zadních tlumičů šikmo nahoře nad nápravu.
Červená karosérie nesla opět loga hlavního sponzora STP.
Její osobité tvary odkazovaly na rukopis, v té době velmi známého designéra Luigiho
Colaniho.
Vůz dostal označení MARCH
721X a byl poprvé nasazen do "nemistrovského závodu šampiónu" 19.3.1972.
Bohužel se záhy ukázalo, že takováto koncepce vozu je velmi
špatná. Jezdci si stěžovali, že monopost si nerozumí s pneumatikami. To způsobovalo jednou jeho
přetáčivost, podruhé zase nedotáčivost. Niki Lauda, týmový kolega Ronnieho Petersona se vyjádřil, že
tato konstrukce je obrovským debaklem.
MARCH, aby zachránil alespoň druhou polovinu sezóny 1972, narychlo postavil jeho
náhradu v podobě modelu 721G, který byl odvozen z šasi 722 pro formuli 2.
Dnes představuji model výše zmíněného vozu MARCH
721X. Je to třetí z modelů, které jsem tady avizoval 26.4. 2024.
Ač byl tento monopost v závodech F1 neúspěšný, tak jeho
nezaměnitelný design se mi velmi líbí.
Je to můj první model od firmy Tecnomodel, pocházející z jejích série Mythos a
mohu napsat, že je velmi hezký a čistě vyroben. Resinový model pochází z číslované 125 kusové
limitované série. Jedinou výtku mám k "oválům STP" umístěných na bocích nasávače vzduchu do motoru.
Ty, ač jsou umístěny na obou stranách ve stejném místě, což je správně, tak "padají písmenově" dolů.
Původní vůz je měl rovně. Jak jsem dohledal, nemá to takhle "špatně" jen můj model.
MARCH 721X STP Niki Lauda GP Belgie 1972 #12 Tecnomodel
Aktualizováno : 1.5.2024
Dnes je to už třicet let co v zatáčce
Tamburello na Italském okruhu Imola vyhasl život posledního opravdového rytíře ve Formuli 1, silně
věřícího AYRTONA SENNY :-(
S tragickým úmrtím AYRTONA SENNY zemřela pro naší generaci i celá Formule 1, tak jak
jsme ji znali a obdivovali pro rozmanitost technických řešení, se kterými přicházeli konstruktéři
jednotlivých vozů, tak i pro souboje "novodobých rytířů" na tratích, kteří si dobře uvědomovali
nebezpečí i svou smrtelnost.
Kdo ještě neviděl dokumentární film
SENNA, vřele
doporučuji.
*21.3.1960
+1.5.1994
Aktualizováno : 30.4.2024
Dnes představuji model
vozu PORSCHE 963 Hertz TEAM JOTA #38. Tento HYPERCAR se zúčastnil loňského závodu 24 hodin Le Mans.
Když jsem ho na LaSarthe poprvé uviděl, ihned se mi svým designem zalíbil. Byl to i můj favorit na
celkové vítězství. Nebylo to nemožné, "zlatá JOTA", jak
jsem 963 #38 přezdíval, byla část závodu i ve vedení. Ovšem nehoda a následné problémy ji odsunuly
až na 40. místo v cíli, 98 okruhů za vítězným Ferrari 499 P. Resinový model je opět
výrobkem fy Spark. Zlatá mu moc sluší a s PENSKE #75 tvoří
hezkou dvojici. I tento model pochází z "PORSCHE Dealer edition". Zde se ale jedná o
jinou, 700 kusovou sérii a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by byla v plánu výroba dalších modelů.
Ale kdo ví :-)
Můj konkrétní model měl tentokráte nějaké ty "chybky", ale vcelku úspěšně
se mi je podařilo opravit.
Aktualizováno : 26.4.2024
Po
takřka tříměsíčním "půstu" mi přišly tři předobjednané modely ze Světa autíček, které zde postupně
představím. První je model vozu PORSCHE 963 PENSKE #75, který startoval v loňském 100
letém Le Mans. Ten však kvůli problémům s tlakem paliva do cíle nedojel.
Soudobé
prototypy, nebo-li vozy skupiny HYPERCAR jsou tvarově dosti členité. Mají spoustu různých
aerodynamických doplňků, průduchů, antének a bůh ví čeho všeho ještě, takže není úplně snadné podle
něj vyrobit co nejpřesnější model. Naštěstí dnešní technologie a výrobní procesy to dosti solidně
umožňují. Přesto jsem byl velmi zvědav, jak bude onen model ve skutečnosti vypadat. Firma Spark však
"LeMansovky" opravdu umí.
Když už jsem u Sparku, několikrát jsem je oslovil,
zda půjdou modely vozů PORSCHE 963 z Le Mans 2023 do normální distribuční sítě, či zůstane pouze ona
číslovaná limitovaná edice, která byla před nějakým časem avizována a teprve nedávno uvedena na trh.
Dosud mi však nikdo z této firmy neodpověděl. Toto téma se řešilo i na různých fórech či skupinách,
ale zcela bez výsledku. A protože trh je opravdu nevyzpytatelný, tak já, spolu i s jinými sběrateli
jsme sáhli po předražené, tak zvané "PORSCHE Dealer edition".
A co se
stalo. V době, když už jsem měl model na cestě, fy Spark oficiálně představila na svých www
stránkách, že tyto modely bude prodávat, tak jako všechny ostatní, tedy v běžné obchodní
síti.
Nějak jsem v tomto případě nepochopil podstatu věcí, ale budiž. Vlastním tedy
"destičku" pod model s gravírovanými číslicemi 022/963 za nějaký ten tisíc navíc, no, nekup to
:-).
Korunu tomu všemu ještě nasadila manželka. Ta, když tento, řekněme pestře
zbarvený model viděla, řekla, že je to nejošklivější model, který mám ve sbírce. No nic, negativ už
bylo dost :-).
K samotnému modelu - jak jsem psal výše, Spark tyto modely opravdu umí. Já
na tom svém neshledal žádnou závažnější chybu, či poškození, model je to opravdu velmi hezký a
myslím, že i proporčně "sedí". Ještě uvedu, že se jedná o model vyrobený z resinu a mně osobně se
opravu moc líbí.
Aktualizováno :
26.2.2024
Včera, 25. února 2024 by
François Cevert oslavil kulaté osmdesáté narozeniny. Bohužel zemřel 6. října 1973 ve věku 29 let a
224 dní. Stalo se tak při fatální nehodě v tréninku na Velkou cenu USA. Osudná se mu stala pasáž
"Esses" na okruhu ve Watkins Glen.
*25.2.1944 +6.10.1976
Níže jsou odkazy na fotogalerie některých modelů vozů, ve
kterých François závodil. Poslední je společná i s modelem Tyrrelu 006 Jackieho
Stewarta.
Aktualizováno :
14.2.2024
Dnes si připomínáme nedožité osmdesáté narozeniny jednoho z
nejlepších závodníků sedmdesátých let minulého století "SUPERŠVÉDA" Ronnieho
Petersona.
Ten, zemřel po nezaviněné tragické nehodě v Monze při Grand Prix Itálie
ve věku 34 let.
*14.2.1944 +11.9.1978
Dovoluji si u této příležitosti přidat čtyři odkazy k
fotogaleriím modelů 1:18 vozů F1, se kterými startoval právě Ronnie Peterson.
Aktualizováno :
30.1.2024
V druhé polovině sedmdesátých let minulého století se na okruhu LaSarte
odehrávaly souboje o vítězství v tamní čtyřiadvacetihodinovce mezi automobilkami PORSCHE a Renault,
respektive jejími továrními týmy MARTINI PORSCHE a ALPINE RENAULT.
V roce 1978, se na třetí pokus podařilo "domácímu" týmu RENAULT zvítězit. Tím
dosáhli svého cíle, a za Le Mans zavřeli dveře.
I díky tomu se stalo, že
v 47. ročníku (1979) 24h Le Mans startoval pouze jediný plně tovární tým, a tím bylo
PORSCHE.
To, do dějiště závodu přivezlo dva krásné, štíhle spidery
PORSCHE 936, vycházející z verze 78. Jejích kapotáže byly vyvedeny v bílo modro červených barvách,
ropné společnosti ESSEX, která se stala novým sponzorem automobilky. Oba vozy, #12 i #14 byly
jasnými favority závodu. Důkazem toho bylo, že obě posádky jasně ovládly
kvalifikaci.
Ne vše, šlo ale tak hladce, jak zprvu vypadalo. Vozy trápily defekty pneumatik a
tak se v závodním oddělení fy PORSCHE, které sídlí v německém Weissachu, ještě před
závodem narychlo vyráběly a testovaly nové disky, které měly explozím pneumatik
zabránit…
Závod započal podle předpokladů. Na prvních dvou místech s přehledem
ujížděly zbytku startovního pole obě krásné „devětsettřicetšestky“. Jak ale plynul čas,
začaly problémy. Nové disky kol si „nerozuměly“ s brzdovými třmeny a tak byly
vyměněny za původní…
No, nebudu se zbytečně rozepisovat o celém závodě, jde přece
jen o představení modelu, tak to zkrátím.
Posádka vozu #14 Bob
Wollek – Hurley Haywood musela pro přetrvávající problémy s motorem v neděli ráno,
ze závodu odstoupit.
Dvanáctka Jacky Ickxe a Briana Redmana dopadla ještě
hůře.
Po úvodních dvou hodinách vystřídal Redman Ickxe. Bohužel už v zatáčce
DUNLOP mu na voze praskla levá zadní pneumatika. Naštěstí defekt ustál a nenaboural, ale rozcupovaná
guma napáchala velké škody na zadním díle karosérie a mimo jiné, také poničila jeden
z chladičů. Brianovi se přesto podařilo s hodně poškozeným autem dojet do boxů, kde
následovala jeho zdlouhavá oprava. Časová ztráta po opětovném zapojení vozu do závodu, v onu
chvíli činila skoro hodinu. Posádka to nevzdávala, a prokousávala se pořadím pomalu
vzhůru.
Závod 24h Le Mans však umí být krutý.
V noci se Jackymu
uvolnil hnací řemen vstřikovacího čerpadla. Ten měl sice ve voze náhradní, ale špatně jej nasadil a
auto se opět po chvíli zastavilo, tentokrát na rovince Hunaudiéres. Tým vyslal mechanika, aby
Ickxovi „nenápadně“ nový řemen předal. Když dorazil na místo, zjistil, že se nachází na
opačné straně trati. Nezbylo mu nic jiného, než přes trať Jackymu řemen přehodit. To se povedlo,
jenže, tato pravidly nepovolená pomoc neunikla pozornému traťovému komisaři, který vše nahlásil
vedení závodu. Ráno byl vynesen verdikt – „vůz ESSEX MOTORSPORT PORSCHE #12 posádky Ickx
– Redman je ze závodu vyloučen pro použití cizí pomoci.“
Já dnes zařazuji do
sbírky právě model vozu #12. Jedná se o výrobek firmy Spark a mám jej ze Světa Autíček.
Je to jeden z modelů,
který, když vidíte na fotografiích, tak si řeknete - „nic moc“. Ve skutečnosti je
ale velice hezký, a ač nedám dopustit na "MARTINI", tak i toto barevné provedení vozům, tedy i jeho
modelům velice sluší a je jedno, zda zvolíte #12 (červená příď a modrá záď), nebo #14 (modrá příď a
červená záď). Já si vybral model auta posádky Ickx – Redman nejen kvůli příběhu výše
popsanému, ale také proto, že se jedná o šasi #003. Toto bylo do závodu v Le Mans poprvé
nasazeno v roce 1978, ale závod nedokončilo. Jeho účast v závodě roku 1979, jsem tady ve
zkratce popsal.
Potřetí a naposled se onen vůz představil na okruhu LaSarthe
v roce 1981. Byl vyňat z muzea automobilky PORSCHE a uveden do „závodu
schopného“ stavu. Dostal i nový 2,65 litrový turbomotor z ukončeného projektu formule
Indianapolis. Za volantem se střídali Jacky Ickx s Derekem Bellem. Ten přivezl vůz vítězně do
cíle s náskokem 186 kilometrů (14 kol) na druhé RONDEAU. Tuto verzi mám také od fy Spark
- ZDE.
Vůz šasi #003 zůstal až do dnešních dnů v provedení ze závodu 24h Le Mans 1981 a
je opět součástí sbírek muzea automobilky PORSCHE.
U příležitosti oslav 100
let 24h Le Mans byl zapůjčen do muzea na okruhu LaSarthe. Tam jsme jej mohli i s ostatními úžasnými
vozy, které psaly dlouhou historii tohoto závodu zhlédnout i my - ZDE.
Jsou to někdy příběhy… proto ony modely tak rád sbírám :-)
Ještě dodatek k tomuto modelu - ten má na sedadle spolujezdce "brašnu s nářadím
a náhradními díly".
Aktualizováno
: 28.1.2024
PORSCHE si připsalo 23. vítězství ve 24h Daytona.
Aktualizováno : 19.1.2024
Při mých minulých návštěvách LaSarthe v roce 2014 a 2018 jsem měl už na místě v
hlavě myšlenky, jaké že budou kostry článků, které jsem pak vcelku rychle převedl do "jedniček a
nul" :-).
Tentokrát se to protáhlo. Od příjezdu domů,
byl sice nějaký ten papír popsaný, ale pořád mi to nedávalo smysl. Až z kraje letošního roku mě
"políbila Múza" a najednou to šlo. Nápady, jak celou naši "misi" Le Mans 2023 srozumitelně a stručně
popsat, přicházely jeden za druhým.
Uvažoval jsem proč až
nyní a vysvětluji si to asi takto -
Přes padesát let se o
tento čtyřiadvacetihodinový závod zajímám. Už v osmi letech jsem zhlédl McQueenův filmový počin Le
Mans a ten ve mě dodnes zanechal nesmazatelnou stopu.
Tohle umocnilo mou návštěvu oslav stoleté existence onoho závodu asi natolik, že
jsem prožitky zpracovával půl roku, než se mi je podařilo uspořádat do srozumitelné podoby a převést
do textu.
Tak vám přeji před víkendem pokud možno hezké počtení, doporučuji PC, či něco
podobného (je tam dost "živých odkazů").
Snažil jsem se mou třetí návštěvu LaSarthe sepsat opravdu nejlépe, jak jsem
uměl. Zda se mi to povedlo, to už musíte posoudit vy, kdo kliknete - ZDE.
Pokud by někdo měl k
"reportáži", či cesty do Le Mans a věcem s tím souvisejícím nějaké dotazy, nebo připomínky, může
napsat ZDE, případně na
j.kunz@centrum.cz.
Aktualizováno : 27.12.2023
Také vám připadá, že, čím
jsme starší, tak všechno nějak rychleji utíká?
... už máme po Vánocích.
Dnes
představuji model, který jsem nalezl pod Vánočním stromečkem a je zároveň letošní
poslední.
Vzpomínám na fotografie v dobovém tisku (některé mám dodnes uschovány). Velmi mě
na nich tehdy zaujal vůz PORSCHE 935 K3 DRM 1979 jezdce Klause Ludwiga, jehož model dnes
představuji. Moc se mi líbila a líbí jeho bleděmodrá barva v kombinaci s reklamními nápisy a logy
firmy vyrábějící alkoholické nápoje "MAMPE" (Mambo). Těmito reklamami jsem měl později "polepená" i
svá závodní RC
auta. Ha, teď mě napadá, že spolu s nimi jsem používal i
loga FRUIT OF THE LOOM a že k Vánocům 2021 jsem
dostal model LANCIA BETA MONTECARLO
Turbo právě v provedení FRUIT OF THE LOOM a
také v bleděmodré barvě. A pak, že se naše životy netočí v kruzích
:-). Nyní si jej nechala vyrobit z resinu firma Car.tima pro Kremer Racing v limitované 150 kusové edici (já vlastním výrobek číslo 83). Model je to opravdu
velice hezký, čistě a detailně vypracovaný, uschovaný ve vkusné vitrínce (tu, by ale asi většina
nás, co máme své velké vitríny oželila).