Svet-Stranek.cz
Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.
Jirka automodely 1:18

Archív mých některých starších Aktualizací 8:Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.

Archív mých některých starších Aktualizací 8

Na této podstránce najdete, některé z mých starších "Aktualit", které třeba ještě někoho zaujmou

Aktualizováno : 16.8.2024

Dnes představují další z modelů, které jsem dostal k šedesátinám. Tímto konkrétním, mě obdarovala manželka. 
Jedná se o opravdu velmi krásný, čistě vypracovaný resinový model fy Spark - PEUGEOT 9x8 #93 Le Mans 2023. K modelu jako takovému nemám co dodat. Snad jen to, že nebylo úplně jednoduché ho zakoupit.
Když jsem takto zbarvené PEUGEOTY 9x8 viděl vloni v Le Mans ihned se mi zalíbily. Ve svém článku o návštěvě "stoletého Le Mans" o nich píšu takto - 
"PEUGEOT - dva závodní speciály označené 9x8 #93 a #94. Jejích mnohabarevný design byl opravdu nepřehlédnutelný a samotná "bezkřídlá" konstrukce karosérie na mě ve startovním poli působila jako z jiného světa (v dobrém smyslu slova), nic méně jelo jím to vcelku solidně a určitě bych model tohoto vozu chtěl mít ne své sbírce." 
Tolik citace. Nyní už ve sbírce onen model opravdu mám :-)

003aaa kopie
Aktualizováno : 24.7.2024

Ještě, než v neděli na Sokolíku "zaburácejí" RC automodely, tak se vrátím zpět k osmnáctinám.
Jak víte, 20. června mi bylo šedesát let. K této příležitosti, jsem mezi různými dárečky, dostal i nějaké ty modely 1:18 :-). První zde byl už před časem představen - (Ferrari 499 P).
Dnes je na řadě druhý. 
Obdaroval mě jím kamarád Petr Surý a jedná se o výrobek fy WERK 83 - PORSCHE 917 LH Le Mans 1969 #12. Petře děkuji :-).
Jaké tedy ony modely PORSCHE 917 - 1969 vyrobené firmou WERK 83 jsou?
WERK 83 je druhý po BBR, který modely vozů PORSCHE 917 z roku 1969 v měřítku 1:18 vyrábí. 
Jak o skutečných vozech PORSCHE 917 Le Mans 1969, o modelu fy BBR, tak i o závodě Le Mans 1969 jsem se vcelku obsáhle rozepsal ZDE - aktualizace z 16.4.2019 dole. 
Oproti resinovým modelům BBR se jedná o kovový, neotevíratelný model nižší cenové kategorie, takže nemůžeme čekat nic převratného.
Když ho ale máte před sebou na stole, tak působí impozantně, ostatně tak, jako i jeho skutečná předloha. Trošku zamrzí nepřesnost tvaru výřezu předních blatníků.
Pokud někdo řeší, jak se mají lišit jednotlivé verze těchto modelů, tak z nabídky WERK 83, zde není jediný, který by byl správně. To je opravdu škoda, protože jak píšu výše, model jako takový vypadá dobře.
Takže popořádku - všechny mutace vycházejí z modelu vozu, který byl představen v březnu 1969 na Ženevském autosalónu (tedy šasi #001). Jenže ani ten není zcela bez chyby. Pomíjím jednoraménkový stěrač, takhle špatně to má i BBR. Na tento model nepatří přelepy předních světel, jednalo se o prezentační vůz a ten nikdy žádné přelepy neměl.
Model vozu "Gulf" z Londýna 1969 (také šasi #001), sice správně postrádá přelepy předních světel, zato má navíc víčko nádržky v nasávacím otvoru vlevo nahoře, před zadním kolem, což je šatně. Také úhel předních křidélek zůstal stejný, jako u modelu z Ženevy, má být strmější, takže další chybka.
Nejhůře jsou na tom však s chybami všechny modely závodních verzí. Jednu z nich, dnes představují i já. Forma na jejích výrobu byla použitá stejná jako na model prezentačního šasi #001. Ta postrádá dva trychtýřovité otvory vpředu pod světly pro přívod chladicího vzduchu k předním brzdám. To je asi největší chyba modelů závodních verzí spolu s absencí zpětných zrcátek na pravých předních blatnících a chybějícím víčkem v nasávacím otvoru vpravo nahoře, před zadním kolem. Také úhly předních křidélek mají být strmější.
Ještě se snad mohu zmínit, že na zadních směrových křídlech, nejsou naznačeny dělicí roviny mezi verzi "L" a "K". 
Takže, co napsat závěrem? 
Dokud, tyto modely v měřítku 1:18 nevyrobí příkladně Spark, a nemáte už jej od fy BBR, je to alternativa a pro šikovné modeláře výzva pustit se třeba do úpravy toho svého modelu.

Aktualizováno : 10.6.2024

O víkendu proběhlo tradiční vážení a veřejná prezentace účastníků letošní čtyřiadvacetihodinovky v městečku Le Mans na náměstí i přilehlých uličkách, plus testovací den přímo na okruhu LaSarthe.
To znamená jediné, po roce tady máme opět "týden Le Mans", který v sobotu a neděli vyvrcholí závodem závodů - 92. ročníkem 24 hodin Le Mans.
Vloni jsem spolu s kamarády oslavil stoleté výročí vzniku tohoto závodu přímo v místě dění (popisuji - ZDE), letos budu sledovat přes média.
Je tedy ten správný čas, představit zde model loňského vítězného vozu - Ferrari 499 P. Jedná se o opravdu špičkový resinový výrobek firmy Look Smart. Je to můj první model od této firmy, a musím konstatovat, že je opravdu krásný, dle mých nároků na modely bezchybný.
Předobjednán a zakoupen byl ve Světě autíček.
Dostal jsem jej jako dárek k mým nadcházejícím šedesátinám. Děkuji mami :-)
 

499aaa kopie

Ferrari 499 P Le Mans 2023 #51 Look Smart

Aktualizováno : 21.5.2024

Dnes představuji pátý letošní přírůstek v podobě "resinového produktu" fy CMR. Jedná se model vozu Ferrari 512 M, který se zúčastnil závodu 24h Le Mans v roce 1971. Posádka Sam Posey - Tony Adamowicz jej dovezla do cíle na hezkém třetím místě za dvěmi vozy PORSCHE 917 K. Ferrariho závodní speciál tehdy na start postavil tým North American Racing Team.

Samotný model je vcelku věrně vyhotoven, s krásným lakem, jak bývá u "resinu" firmy CMR zvykem. 

Když se tato verze závodního vozu před nějakým časem začala prodávat, tak mi unikla. Nyní se dostala do prodeje znova, tentokrát jsem už nezaváhal.

Opět startovní číslo "12", tento rok už třetí :-).

1bkopie

Ferrari 512 M Le Mans 1971 #12 CMR

Aktualizováno : 9.5.2024

Tým MARCH měl v roce 1971 velmi úspěšnou sezónu ve formuli 1. Ronnie Peterson se umístil na druhém místě v mistrovství světa jezdců a MARCH obsadil třetí pozici v poháru konstruktéru. K těmto výsledkům zajisté dopomohl i inovátorsky řešený MARCH 711.

Pro rok 1972 se MARCH opět rozhodl pro netradiční řešení svého vozu. Konstruktér Robin Herd navrhl a postavil nový monopost tak, aby bylo co nejvíce jeho hmotnosti umístěno mezi nápravy. K tomu přispěla i nově vyvinutá příčná převodovka od Alfy Romeo. Ta, díky své konstrukci byla umístěna mezí motor a zadní nápravu. Toto netradiční řešení si vyžádalo umístění zadních tlumičů šikmo nahoře nad nápravu.

Červená karosérie nesla opět loga hlavního sponzora STP.  Její osobité tvary odkazovaly na rukopis, v té době velmi známého designéra Luigiho Colaniho.

Vůz dostal označení MARCH 721X a byl poprvé nasazen do "nemistrovského závodu šampiónu" 19.3.1972.

Bohužel se záhy ukázalo, že takováto koncepce vozu je velmi špatná. Jezdci si stěžovali, že monopost si nerozumí s pneumatikami. To způsobovalo jednou jeho přetáčivost, podruhé zase nedotáčivost. Niki Lauda, týmový kolega Ronnieho Petersona se vyjádřil, že tato konstrukce je obrovským debaklem.

MARCH, aby zachránil alespoň druhou polovinu sezóny 1972, narychlo postavil jeho náhradu v podobě modelu 721G, který byl odvozen z šasi 722 pro formuli 2.

Dnes představuji model výše zmíněného vozu MARCH 721X. Je to třetí z modelů, které jsem tady avizoval 26.4. 2024. 

Ač byl tento monopost v závodech F1 neúspěšný, tak jeho nezaměnitelný design se mi velmi líbí. 

Je to můj první model od firmy Tecnomodel, pocházející z jejích série Mythos a mohu napsat, že je velmi hezký a čistě vyroben. Resinový model pochází z číslované 125 kusové limitované série. Jedinou výtku mám k "oválům STP" umístěných na bocích nasávače vzduchu do motoru. Ty, ač jsou umístěny na obou stranách ve stejném místě, což je správně, tak "padají písmenově" dolů. Původní vůz je měl rovně. Jak jsem dohledal, nemá to takhle "špatně" jen můj model.

March 721X a kopieb

MARCH 721X STP Niki Lauda GP Belgie 1972 #12 Tecnomodel

Aktualizováno : 1.5.2024

Dnes je to už třicet let co v zatáčce Tamburello na Italském okruhu Imola vyhasl život posledního opravdového rytíře ve Formuli 1, silně věřícího AYRTONA SENNY :-( 

S tragickým úmrtím AYRTONA SENNY zemřela pro naší generaci i celá Formule 1, tak jak jsme ji znali a obdivovali pro rozmanitost technických řešení, se kterými přicházeli konstruktéři jednotlivých vozů, tak i pro souboje "novodobých rytířů" na tratích, kteří si dobře uvědomovali nebezpečí i svou smrtelnost. 

Kdo ještě neviděl dokumentární film SENNA, vřele doporučuji.

003

*21.3.1960                +1.5.1994

Aktualizováno : 30.4.2024

Dnes představuji model vozu PORSCHE 963 Hertz TEAM JOTA #38. Tento HYPERCAR se zúčastnil loňského závodu 24 hodin Le Mans. Když jsem ho na LaSarthe poprvé uviděl, ihned se mi svým designem zalíbil. Byl to i můj favorit na celkové vítězství. Nebylo to nemožné, "zlatá JOTA", jak jsem 963 #38 přezdíval, byla část závodu i ve vedení. Ovšem nehoda a následné problémy ji odsunuly až na 40. místo v cíli, 98 okruhů za vítězným Ferrari 499 P.
Resinový model je opět výrobkem fy Spark. Zlatá mu moc sluší a s PENSKE #75 tvoří hezkou dvojici. 
I tento model pochází z "PORSCHE Dealer edition". Zde se ale jedná o jinou, 700 kusovou sérii a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by byla v plánu výroba dalších modelů. Ale kdo ví :-)
Můj konkrétní model měl tentokráte nějaké ty "chybky", ale vcelku úspěšně se mi je podařilo opravit.

 
Aktualizováno : 26.4.2024

Po takřka tříměsíčním "půstu" mi přišly tři předobjednané modely ze Světa autíček, které zde postupně představím.
První je model vozu PORSCHE 963 PENSKE #75, který startoval v loňském 100 letém Le Mans. Ten však kvůli problémům s tlakem paliva do cíle nedojel.
Soudobé prototypy, nebo-li vozy skupiny HYPERCAR jsou tvarově dosti členité. Mají spoustu různých aerodynamických doplňků, průduchů, antének a bůh ví čeho všeho ještě, takže není úplně snadné podle něj vyrobit co nejpřesnější model. Naštěstí dnešní technologie a výrobní procesy to dosti solidně umožňují. Přesto jsem byl velmi zvědav, jak bude onen model ve skutečnosti vypadat. Firma Spark však "LeMansovky" opravdu umí. 
Když už jsem u Sparku, několikrát jsem je oslovil, zda půjdou modely vozů PORSCHE 963 z Le Mans 2023 do normální distribuční sítě, či zůstane pouze ona číslovaná limitovaná edice, která byla před nějakým časem avizována a teprve nedávno uvedena na trh. Dosud mi však nikdo z této firmy neodpověděl. Toto téma se řešilo i na různých fórech či skupinách, ale zcela bez výsledku. A protože trh je opravdu nevyzpytatelný, tak já, spolu i s jinými sběrateli jsme sáhli po předražené, tak zvané "PORSCHE Dealer edition". 
A co se stalo. V době, když už jsem měl model na cestě, fy Spark oficiálně představila na svých www stránkách, že tyto modely bude prodávat, tak jako všechny ostatní, tedy v běžné obchodní síti.
Nějak jsem v tomto případě nepochopil podstatu věcí, ale budiž. Vlastním tedy "destičku" pod model s gravírovanými číslicemi 022/963 za nějaký ten tisíc navíc, no, nekup to :-).
Korunu tomu všemu ještě nasadila manželka. Ta, když tento, řekněme pestře zbarvený model viděla, řekla, že je to nejošklivější model, který mám ve sbírce. No nic, negativ už bylo dost :-).
K samotnému modelu - jak jsem psal výše, Spark tyto modely opravdu umí. Já na tom svém neshledal žádnou závažnější chybu, či poškození, model je to opravdu velmi hezký a myslím, že i proporčně "sedí". Ještě uvedu, že se jedná o model vyrobený z resinu a mně osobně se opravu moc líbí. 
Při loňské návštěvě Le Mans jsem si říkal, že #75 s červenou ploutví bych chtěl mít ve své sbírce. 

Aktualizováno : 26.2.2024

Včera, 25. února 2024 by François Cevert oslavil kulaté osmdesáté narozeniny. Bohužel zemřel 6. října 1973 ve věku 29 let a 224 dní. Stalo se tak při fatální nehodě v tréninku na Velkou cenu USA. Osudná se mu stala pasáž "Esses" na okruhu ve Watkins Glen.

francois

*25.2.1944                +6.10.1976

Níže jsou odkazy na fotogalerie některých modelů vozů, ve kterých François závodil. Poslední je společná i s modelem Tyrrelu 006 Jackieho Stewarta.


Aktualizováno : 14.2.2024

Dnes si připomínáme nedožité osmdesáté narozeniny jednoho z nejlepších závodníků sedmdesátých let minulého století "SUPERŠVÉDA" Ronnieho Petersona. 
Ten, zemřel po nezaviněné tragické nehodě v Monze při Grand Prix Itálie ve věku 34 let.

Peterson

*14.2.1944        +11.9.1978

Dovoluji si u této příležitosti přidat čtyři odkazy k fotogaleriím modelů 1:18 vozů F1, se kterými startoval právě Ronnie Peterson.


Aktualizováno : 30.1.2024 

V druhé polovině sedmdesátých let minulého století se na okruhu LaSarte odehrávaly souboje o vítězství v tamní čtyřiadvacetihodinovce mezi automobilkami PORSCHE a Renault, respektive jejími továrními týmy MARTINI PORSCHE a ALPINE RENAULT.

V roce 1978, se na třetí pokus podařilo "domácímu" týmu RENAULT zvítězit. Tím dosáhli svého cíle, a za Le Mans zavřeli dveře.

I díky tomu se stalo, že v 47. ročníku (1979) 24h Le Mans startoval pouze jediný plně tovární tým, a tím bylo PORSCHE. 

To, do dějiště závodu přivezlo dva krásné, štíhle spidery PORSCHE 936, vycházející z verze 78. Jejích kapotáže byly vyvedeny v bílo modro červených barvách, ropné společnosti ESSEX, která se stala novým sponzorem automobilky. Oba vozy, #12 i #14 byly jasnými favority závodu. Důkazem toho bylo, že obě posádky jasně ovládly kvalifikaci. 

Ne vše, šlo ale tak hladce, jak zprvu vypadalo. Vozy trápily defekty pneumatik a tak se v závodním oddělení fy PORSCHE, které sídlí v německém Weissachu, ještě před závodem narychlo vyráběly a testovaly nové disky, které měly explozím pneumatik zabránit…

Závod započal podle předpokladů. Na prvních dvou místech s přehledem ujížděly zbytku startovního pole obě krásné „devětsettřicetšestky“. Jak ale plynul čas, začaly problémy. Nové disky kol si „nerozuměly“ s brzdovými třmeny a tak byly vyměněny za původní…

No, nebudu se zbytečně rozepisovat o celém závodě, jde přece jen o představení modelu, tak to zkrátím.

Posádka vozu #14 Bob Wollek – Hurley Haywood musela pro přetrvávající problémy s motorem v neděli ráno, ze závodu odstoupit.

Dvanáctka Jacky Ickxe a Briana Redmana dopadla ještě hůře.

Po úvodních dvou hodinách vystřídal Redman Ickxe. Bohužel už v zatáčce DUNLOP mu na voze praskla levá zadní pneumatika. Naštěstí defekt ustál a nenaboural, ale rozcupovaná guma napáchala velké škody na zadním díle karosérie a mimo jiné, také poničila jeden z chladičů. Brianovi se přesto podařilo s hodně poškozeným autem dojet do boxů, kde následovala jeho zdlouhavá oprava. Časová ztráta po opětovném zapojení vozu do závodu, v onu chvíli činila skoro hodinu. Posádka to nevzdávala, a prokousávala se pořadím pomalu vzhůru. 

Závod 24h Le Mans však umí být krutý. 

V noci se Jackymu uvolnil hnací řemen vstřikovacího čerpadla. Ten měl sice ve voze náhradní, ale špatně jej nasadil a auto se opět po chvíli zastavilo, tentokrát na rovince Hunaudiéres. Tým vyslal mechanika, aby Ickxovi „nenápadně“ nový řemen předal. Když dorazil na místo, zjistil, že se nachází na opačné straně trati. Nezbylo mu nic jiného, než přes trať Jackymu řemen přehodit. To se povedlo, jenže, tato pravidly nepovolená pomoc neunikla pozornému traťovému komisaři, který vše nahlásil vedení závodu. Ráno byl vynesen verdikt – „vůz ESSEX MOTORSPORT PORSCHE #12 posádky Ickx – Redman je ze závodu vyloučen pro použití cizí pomoci.“

Já dnes zařazuji do sbírky právě model vozu #12. Jedná se o výrobek firmy Spark a mám jej ze Světa Autíček

Je to jeden z modelů, který, když vidíte na fotografiích, tak si řeknete - „nic moc“.  Ve skutečnosti je ale velice hezký, a ač nedám dopustit na "MARTINI", tak i toto barevné provedení vozům, tedy i jeho modelům velice sluší a je jedno, zda zvolíte #12 (červená příď a modrá záď), nebo #14 (modrá příď a červená záď). Já si vybral model auta posádky Ickx – Redman nejen kvůli příběhu výše popsanému, ale také proto, že se jedná o šasi #003. Toto bylo do závodu v Le Mans poprvé nasazeno v roce 1978, ale závod nedokončilo. Jeho účast v závodě roku 1979, jsem tady ve zkratce popsal. 

Potřetí a naposled se onen vůz představil na okruhu LaSarthe v roce 1981. Byl vyňat z muzea automobilky PORSCHE a uveden do „závodu schopného“ stavu. Dostal i nový 2,65 litrový turbomotor z ukončeného projektu formule Indianapolis. Za volantem se střídali Jacky Ickx s Derekem Bellem. Ten přivezl vůz vítězně do cíle s náskokem 186 kilometrů (14 kol) na druhé RONDEAU. Tuto verzi mám také od fy Spark - ZDE.

Vůz šasi #003 zůstal až do dnešních dnů v provedení ze závodu 24h Le Mans 1981 a je opět součástí sbírek muzea automobilky PORSCHE. 

U příležitosti oslav 100 let 24h Le Mans byl zapůjčen do muzea na okruhu LaSarthe. Tam jsme jej mohli i s ostatními úžasnými vozy, které psaly  dlouhou historii tohoto závodu zhlédnout i my - ZDE.

Jsou to někdy příběhy… proto ony modely tak rád sbírám :-)

Ještě dodatek k tomuto modelu - ten má na sedadle spolujezdce "brašnu s nářadím a náhradními díly".

Aktualizováno : 28.1.2024

PORSCHE si připsalo 23. vítězství ve 24h Daytona.

Daytona 2024a

Aktualizováno : 19.1.2024

Konečně mám dokončen report z Le Mans 2023.
Při mých minulých návštěvách LaSarthe v roce 2014 a 2018 jsem měl už na místě v hlavě myšlenky, jaké že budou kostry článků, které jsem pak vcelku rychle převedl do "jedniček a nul" :-).
Tentokrát se to protáhlo. Od příjezdu domů, byl sice nějaký ten papír popsaný, ale pořád mi to nedávalo smysl. Až z kraje letošního roku mě "políbila Múza" a najednou to šlo. Nápady, jak celou naši "misi" Le Mans 2023 srozumitelně a stručně popsat, přicházely jeden za druhým.
Uvažoval jsem proč až nyní a vysvětluji si to asi takto -
Přes padesát let se o tento čtyřiadvacetihodinový závod zajímám. Už v osmi letech jsem zhlédl McQueenův filmový počin Le Mans a ten ve mě dodnes zanechal nesmazatelnou stopu. 
Tohle umocnilo mou návštěvu oslav stoleté existence onoho závodu asi natolik, že jsem prožitky zpracovával půl roku, než se mi je podařilo uspořádat do srozumitelné podoby a převést do textu.

Tak vám přeji před víkendem pokud možno hezké počtení, doporučuji PC, či něco podobného (je tam dost "živých odkazů").

Snažil jsem se mou třetí návštěvu LaSarthe sepsat opravdu nejlépe, jak jsem uměl. Zda se mi to povedlo, to už musíte posoudit vy, kdo kliknete - ZDE.

Pokud by někdo měl k "reportáži", či cesty do Le Mans a věcem s tím souvisejícím nějaké dotazy, nebo připomínky, může napsat ZDE, případně na j.kunz@centrum.cz. 

Lemans 2023

Aktualizováno : 27.12.2023

Také vám připadá, že, čím jsme starší, tak všechno nějak rychleji utíká? 
... už máme po Vánocích.
Dnes představuji model, který jsem nalezl pod Vánočním stromečkem a je zároveň letošní poslední.
Vzpomínám na fotografie v dobovém tisku (některé mám dodnes uschovány). Velmi mě na nich tehdy zaujal vůz PORSCHE 935 K3 DRM 1979 jezdce Klause Ludwiga, jehož model dnes představuji. Moc se mi líbila a líbí jeho bleděmodrá barva v kombinaci s reklamními nápisy a logy firmy vyrábějící alkoholické nápoje "MAMPE" (Mambo). Těmito reklamami jsem měl později "polepená" i svá závodní RC auta
Ha, teď mě napadá, že spolu s nimi jsem používal i loga FRUIT OF THE LOOM a že k Vánocům 2021 jsem dostal model LANCIA BETA MONTECARLO Turbo právě v provedení FRUIT OF THE LOOM a také v bleděmodré barvě. A pak, že se naše životy netočí v kruzích :-).
Pár slov k samotnému modelu PORSCHE 935 K3 Kremer Racing DRM 1979 #54 Před mnoha lety měla tento model vyrábět fy TSM, kovový otevírací, ovšem po "zincpestových aférách" už k tomu nedošlo.
Nyní si jej nechala vyrobit z resinu firma Car.tima pro Kremer Racing v limitované 150 kusové edici (já vlastním výrobek číslo 83). Model je to opravdu velice hezký, čistě a detailně vypracovaný, uschovaný ve vkusné vitrínce (tu, by ale asi většina nás, co máme své velké vitríny oželila). 

003

PORSCHE 935 K3 Kremer Racing DRM1979 #54 Car.tima


014

 © 2009-2025 Jirka automodely 1:18
návštěvníků stránky
celkem378 259
tento týden447
dnes151