Aktualizováno : 8.1.2025
Dnes se ještě vrátím k
některým loňským modelům, respektive jejím detailům, které by vás třeba mohly zajímat, i když jsou
možná přehlédnutelné.
Vyrábí se mnoho automobilů, které jsou osazeny disky kol s "nesouměrnými" paprsky. Na prstech,
by se ale asi daly spočítat ty, které mají takovéto disky pravé a levé. Tedy takové, že na
automobilu "směřuji" stejně ve směru jízdy při pohledu jak zprava, tak i zleva. Jedním takovýmto
vozem je právě Ferrari Daytona SP3. Palec nahoru tedy pro Bburago, které si to neulehčilo a na svých
modelech má disky pravé i levé.
Ford věnoval mnoho úsilí a finančních prostředků, aby zvítězil i v Le Mans
1967.
Během
testů pro tento závod, po okruhu LaSarthe mimo jiné kroužily i dva Fordy - jeden Mark2 a jeden
Mark4. Ty sebou vozily zvláštní pasažéry.
Těmi byly počítače, které na magnetický pásek zaznamenávaly, co se na jednotlivých úsecích trati s některými komponenty vozů děje. Ford
GT40 Mk4 jej měl na "sedadle spolujezdce". Pro samotný závod, bylo na toto místo do Fordových vozů
nainstalováno automatické hasicí zařízení.
A právě "ono" má i model fy Spark, takže opět palec
nahoru.
Oba modely jsou z edice - PORSCHE Dealer edition, ale pocházejí od fy
Spark.
Po Le
Mans 2023 sběratelé netrpělivě očekávali, které modely a od jakých firem se ze "stoletého Le Mans"
budou vyrábět. Tomuto segmentu sběratelství vévodí Spark a tak se zraky sběratelů upínaly právě k
tomuto výrobci. Když ona firma zveřejnila seznam modelů z Le Mans 2023, které by měla uvést na trh,
PORSCHE 963 na seznamu chyběly. Mezi sběrateli modelů nejen vozů PORSCHE nastalo zklamání. Na
různých fórech i skupinách se o tom hojně diskutovalo, vyrojilo se mnoho spekulací, které přešly v
informace a ty se postupně měnily v částečnou pravdu - modely těchto vozů se budou prodávat pouze ve
"speciální limitované edici". Spark mlčel, na @ neodpovídal...
Jsem více, než půl století věrný fanoušek
PORSCHE, přes čtvrt století tyto modely sbírám, tak mi tedy nezbylo nic jiného, než ony
"předražené", limitované modely objednat.
Časem Spark sdělil, že do normální distribuce přece jen půjdou dva modely
PENSKEHO týmu z Le Mans 2023 - PORSCHE 963 - #5 a #6 (já chtěl ale PENSKE #75 a JOTA
#38).
Po
nějaké době, co už byly v prodeji "PORSCHE Dealer edition" #75 a #38, Spark na svých stánkách představil i tyto dva
modely jako připravované do normálního prodeje.
Proč o tom píši? Protože, ač jsem za tyto dva modely utratil
více než za tři takové zakoupené v klasické distribuci, skousl bych to, pokud by byly modely
identické, jenže nejsou.
Nedělám si také iluze, že v modelech mého zaměření, existuje opravdu věrná replika skutečného
vozu. Proto ony chyby, které níže popíšu, bych vůbec neřešil, pokud by byly na všech modelech, tedy
i těch oficiálně prodávaných jako "Spark".
Bohužel, "PORSCHE Dealer edition" sebou nese chyby, které Spark na modelech
prodávaných pod svou hlavičkou odstranil.
Vím, že není jednoduché vyrobit naprosto věrný model závodního vozu - jiný
je v tréninku, jiný v kvalifikaci a do cíle, obzvláště u tak dlouhého závodu dojede také nezřídka
jiný, než odstartoval (proto výrobci vesměs volí "startovní variantu").
Chyby "PORSCHE Dealer edition" jsou však jiného
rázu. Ty nemají s výše popsaným nic společného, prostě jsou to chyby.
Takže - na obou vozech (#75 #38) jsou kratší
antény na pravé straně před kokpitem a postrádají zesílení u vstupu do karosérie. Dále přední
"polep" včetně znaku PORSCHE "jde" až moc dopředu, má tam být mezi přídí větší mezera. Oba modely
mají hůře naznačeny úchyty sundávání folii čelního skla. "Zlatá Jota" nemá na obou stranách za
kabinou pod označením HY bílé loga FIA a ACO a také vnější "vdechy" mezi zadními blatníky mají být
na ní zaslepený.
PENSKEHO #75 má za předními koly mezi číslem 75 a nápisem HY nesmyslný bílý pruh, ta černá
barva nemá tvořit zub, ale má být překryta startovním číslem.
Ještě jsem na obou modelech našel některé
další "nesrovnalosti", ale píší pouze o těch, z mého pohledu největších.
Proto - modely PORSCHE 963 z "PORSCHE Dealer edition",
či samotný Spark za své chování vůči sběratelům v tomto případě palec dolů.
Je ale také pravdou, že
neznám licenční ani jiná ujednání mezi Sparkem a automobilkami, či závodními týmy, o čem svědčí i
připravované modely ze sezóny 2024. Také tam chybí vozy týmu PENSKE. Možná je v tom Spark, jako
takový nevinně.
Přesto, z mého pohledu, je to velmi nekorektní jednání vůči sběratelům, ale co se vlastně divím, v
tom dnešním světě...
Aktualizováno : 6.1.2025
Pod Vánočním stromečkem byl i velmi hezký model TOYOTY GR010 HY Hypercar, který
se ve "stoletém Le Mans" umístil na druhém místě. Když jsem tento vůz uviděl při mé návštěvě onoho
závodu, ihned se mi zalíbil. Vzhled těchto vozů se poslední roky moc neměnil. Pro závod 24h Le Mans
2023 na jejích bílo červeno černých kapotážích přibyly pouze různě rozmístěny růžové květy sakury.
Loni přebarvili vozy na černo, no nevím. Toyoty ovšem mají z mého pohledu, už mnoho let nejhezčí disky kol z celého
startovního pole a vozy jako takové, působí velice kompaktně.

TOYOTA GR010 HY Hypercar Le Mans 2023 #8 Spark
Jak model TOYOTY, tak i ten následující a poslední "Ježíškův" je výrobek fy
Spark, tedy resinový... a upřímně, nedovedu si představit vyrobit tyto novodobé Hypercary jako
kovové otvíratelné modely ve srovnatelné jemnosti detailu jako "resiny" a ještě za rozumný peníz.
Novodobé technologie a výrobní postupy by to zajisté zvládly, ale cena by byla mimo možnosti většiny
sběratelů (viz třeba modely fy AMALGAM). Takže díky, alespoň za mnohými nenáviděny resin
:-)
Čtvrtým Vánočním modelem je opět model Hypercaru z
Le Mans 2023 a to PORSCHE 963 PENSKE #6 s bílou ploutví. Taktéž velmi krásný a detailní model
"novodobé rakety" na kolech.

PORSCHE 963 PENSKE Le Mans 2023 #6 Spark
Aktualizováno : 3.1.2025
Dnes se vrátím k loňským
Vánocům, dříve jsem to nestihl :-)
Jako první představuji model závodního automobilu Ford GT40 Mk4 #1 (některé
zdroje uvádějí označení těchto typu vozů bez "GT40"), který zvítězil v Le Mans 1967. Tento Fordův
závodní speciál se mi vždy líbil, a tak jsem si jeho model, vyrobený fy exoto pořídil už počátkem
roku 2015. Nebyla to však vítězná verze, ale model
auta #2,kterése v závodě umístilo na čtvrtém místě. Ten "červený", mě ale lákal stále. Exoto je v
tomto vítězném provedení pro mě finančně neakceptovatelné, tak jsem uvažoval o "Shelby
collectibles". Na fotografiích nevypadá špatně. Měl jsem ale možnost ho mít v ruce a bohužel, ač je
to "otevíratelný kovák", mě tedy svým zpracováním neoslovil. Další alternativou je v měřítku 1:18
resinový model od fy Spark. Před nedávnem jeden e-shop nabízel právě tento, za "akční cenu", a tak
jsem neodolal a model si objednal k Vánocům.
I u něj, by se dalo diskutovat o některých nepřesných detailech vůči
originálnímu vozu, ale jako takový, je velmi hezky a čistě vyroben, za mě
spokojenost.
Druhý v pořadí, je model, taktéž vítězného vozu z Le Mans, ale tentokrát z
roku 1990.
Ten,
se začal prodávat koncem loňského roku a na trh jej uvedla firma CMR. Některé resinové modely fy CMR
ve sbírce už mám a poměrem ceny vůči kvalitě jsem spokojen. Zajímalo mě, jak mají vyroben, částečně
(pouze dveře) otvíratelný kovový model. První, který mi byl doručen, jsem ani nevybalil z obalu, už
přes folii bylo vidět jeho nedostatky, tak jsem jej obratem nechal vyměnit za druhý. S tím jsem v
rámci cenové relace naprosto spokojen, jedinou úpravu, kterou jsem na modelu udělal, byla výměna
antény za tenčí.
I
když tohoto Jaguara, asi časem vyrobí i fy Spark, určitě jej za něj měnit nebudu
:-)
Aktualizováno : 2.1.2025
Vítám vás tady i v tomto novém roce
2025.
Včera, tedy 1. ledna oslavil své osmdesátiny Jacky Ickx, můj asi
nejoblíbenější "řidič" závodních vozů. Na svém kontě má nespočet vítězství v různých odvětvích automobilového
sportu.
Jen
namátkou, v roce 1969 a 1970 byl vicemistrem světa formule 1.
U mnohých fanoušku motorsportu, je ale asi
zapsán v podvědomí jako jeden z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší "vytrvalostní jezdec". V roce 1983
zvítězil také v rally maratonu Paris-Dakar.
Největších úspěchu, ale dosáhl ve vytrvalostních závodech sportovních
vozů. Ve 24h Le Mans zvítězil 6x. I když není ten, kdo má na svém kontě nejvíce vítězství v tomto
závodě závodů (Tom Kristensen 9x), tak je uznáván jako "Pán Le Mans".