Svet-Stranek.cz
Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.
Jirka automodely 1:18

Archív mých některých starších aktualizací 9:Malá prezentace mého VELKÉHO koníčka.

Archív mých některých starších aktualizací 9

Na této podstránce najdete, některé z mých starších "Aktualit", které třeba ještě někoho zaujmou

Aktualizováno : 24.3.2025


„Ženy ho milovaly a muži chtěli vypadat jako on…“

… dnes je to pětadevadesát let, co se narodil herec a závodník Steve McQueen. 

Ač se dožil pouhých padesáti let, zanechal za sebou hezkou řádku velmi dobrých filmů, jen namátkou pár z nich - Sedm statečných, Velký útěk, Bullittův případ, Le Mans, Útěk, Motýlek, Tom Horn a mnoho dalších. 

Pro mě, a velké množství fanoušků automobilových závodů po celém světě, však navždy zůstane „mužem z Le Mans“. 

Steve M

Dnes, také představuji model, po kterém jsem toužil mnoho let. Jedná se o "zmenšeninu" vozu PORSCHE 908/03 z roku 1970. Já těmto PORSCHEHO spiderům říkám "žehličky", protože mi připomínají její tvar. Tedy hlavně ty z roku 1970, kdy ještě postrádaly směrové ploutve.
Dlouho jsem věřil, že tyto modely vyrobí fy AUTOart. Jejich model jsem fotografoval při návštěvě veletrhu v Norimbergu už roku 2007 - PORSCHE 908/03 z roku 1970, ale nakonec vyrobili čtyři "oploutvené" verze z roku 1971 a to bylo do dnešních dnů vše.
Koncem loňského roku uvedla firma WERK 83 na trh model vozu, se kterým posádka Jo Siffert a Brian Redman zvítězila v závodě Targa Florio 1970.
Modely fy WERK 83 patří mezí ty jednodušší, moc si nezakládají na detailech, či odlišnostech jednotlivých verzí (více se tomuto tématu věnuji v aktualizaci z 24.7.2024). Nic méně, model PORSCHE 908/03 Gulf Targa Florio 1970 #12 pokládám za vcelku zdařilý a protože jej doposud v měřítku 1:18 žádná jiná firma nevyrobila, má volba byla jasná.
Samotný kovový, neotvíratelný model je zhotoven čistě a vzhledem jeho ceně, mu v podstatě nemám co vytknout. Mám jej ze Světa autíček.

Aktualizováno : 24.1.2025
Do sekce MARTINI RACING jsem zařadil fotografie modelu LANCIA LC1 MARTINI Le Mans 1982 #51 od fy Spark.
Něco málo k samotnému vozu - 

Než Lancia vyrobila automobil, který by splňoval předpisy skupiny C, postavila spolu s Dallarou pro rok 1982 spidery pro skupinu 6, osazené 1,4 litrovým turbomotorem. I když se vozům této skupiny nepočítaly body do Mistrovství světa značek, Riccardo Patrese se v tom roce umístil na druhém místě v Mistrovství světa jezdců za Jacky Ickxem s PORSCHE 956.

Do závodu 24h Le Mans 1982 nasadila LANCIA dva vozy. V kvalifikaci si vedly solidně, samotný závod však ani jeden z nich nedokončil. Posádka auta #51 - Rolf Stommelen, Teo Fabi a Michele Alboreto odstoupila pro poruchu motoru v deváté hodině závodu.

009a

Aktualizováno : 23.1.2025
V pondělí mi byl doručen ze Světa autíček opravdu moc krásný model - LANCIA LC1 MARTINI Le Mans 1982 #51 od fy Spark.
Když zde byl v roce 2023 představován model vozu ze závodu 1000 km Nürburgringu, napsal jsem o něm - "nějak se mi s tou "probranou" přídí a chladicími "žaluziemi" nad předními koly líbí více" (myšleno proti verzi z Le Mans). Přesto jsem čekal, jak budou vypadat modely z Le Mans 1982. Když se na trh dostala #50, byly na ní některé zjevné chyby, hlavně přední světla byla špatně. 
Před nedávnem se začal prodávat i model vozu #51. (Jen poznámka - tento vůz má číslo šasi #002. Jedná se tedy o to samé, které vyhrálo výše zmíněný závod 1000 km Nürburgringu 1982. Vyrobila jej italská firma Dallara, ta dodává šasi i pro novodobé Hypercary Ferrari 499 P.)
K samotnému modelu -
Nejsem zastáncem "přelepených" světel na modelech, ale zde jsem udělal výjimku. Ty stříbrné fólie tak nějak ladí s dalšími stříbrnými doplňky na tomto voze. Takto "LC1" odstartovala i do závodu 24h Le Mans 1982, takže je to správně a v neposlední řadě, lépe ať jsou světla zakryta, než špatně vyrobená.
Jak píšu na začátku, je to opravdu moc krásný model a MARTINI mu velice sluší.
Aktualizováno : 8.1.2025
Dnes se ještě vrátím k některým loňským modelům, respektive jejím detailům, které by vás třeba mohly zajímat, i když jsou možná přehlédnutelné.

Vyrábí se mnoho automobilů, které jsou osazeny disky kol s "nesouměrnými" paprsky. Na prstech, by se ale asi daly spočítat ty, které mají takovéto disky pravé a levé. Tedy takové, že na automobilu "směřuji" stejně ve směru jízdy při pohledu jak zprava, tak i zleva. Jedním takovýmto vozem je právě Ferrari Daytona SP3. Palec nahoru tedy pro Bburago, které si to neulehčilo a na svých modelech má disky pravé i levé.

Ford věnoval mnoho úsilí a finančních prostředků, aby zvítězil i v Le Mans 1967. 
Během testů pro tento závod, po okruhu LaSarthe mimo jiné kroužily i dva Fordy - jeden Mark2 a jeden Mark4. Ty sebou vozily zvláštní pasažéry. 
Těmi byly počítače, které na magnetický pásek zaznamenávaly, co se na jednotlivých úsecích trati s některými komponenty vozů děje. Ford GT40 Mk4 jej měl na "sedadle spolujezdce". Pro samotný závod, bylo na toto místo do Fordových vozů nainstalováno automatické hasicí zařízení.
A právě "ono" má i model fy Spark, takže opět palec nahoru.

Oba modely jsou z edice - PORSCHE Dealer edition, ale pocházejí od fy Spark.
Po Le Mans 2023 sběratelé netrpělivě očekávali, které modely a od jakých firem se ze "stoletého Le Mans" budou vyrábět. Tomuto segmentu sběratelství vévodí Spark a tak se zraky sběratelů upínaly právě k tomuto výrobci. Když ona firma zveřejnila seznam modelů z Le Mans 2023, které by měla uvést na trh, PORSCHE 963 na seznamu chyběly. Mezi sběrateli modelů nejen vozů PORSCHE nastalo zklamání. Na různých fórech i skupinách se o tom hojně diskutovalo, vyrojilo se mnoho spekulací, které přešly v informace a ty se postupně měnily v částečnou pravdu - modely těchto vozů se budou prodávat pouze ve "speciální limitované edici". Spark mlčel, na @ neodpovídal...
Jsem více, než půl století věrný fanoušek PORSCHE, přes čtvrt století tyto modely sbírám, tak mi tedy nezbylo nic jiného, než ony "předražené", limitované modely objednat.
Časem Spark sdělil, že do normální distribuce přece jen půjdou dva modely PENSKEHO týmu z Le Mans 2023 - PORSCHE 963 - #5 a #6 (já chtěl ale PENSKE #75 a JOTA #38).
Po nějaké době, co už byly v prodeji "PORSCHE Dealer edition" #75 a #38, Spark na svých stánkách představil i tyto dva modely jako připravované do normálního prodeje.
Proč o tom píši? Protože, ač jsem za tyto dva modely utratil více než za tři takové zakoupené v klasické distribuci, skousl bych to, pokud by byly modely identické, jenže nejsou.
Nedělám si také iluze, že v modelech mého zaměření, existuje opravdu věrná replika skutečného vozu. Proto ony chyby, které níže popíšu, bych vůbec neřešil, pokud by byly na všech modelech, tedy i těch oficiálně prodávaných jako "Spark".
Bohužel, "PORSCHE Dealer edition" sebou nese chyby, které Spark na modelech prodávaných pod svou hlavičkou odstranil.
Vím, že není jednoduché vyrobit naprosto věrný model závodního vozu - jiný je v tréninku, jiný v kvalifikaci a do cíle, obzvláště u tak dlouhého závodu dojede také nezřídka jiný, než odstartoval (proto výrobci vesměs volí "startovní variantu").
Chyby "PORSCHE Dealer edition" jsou však jiného rázu. Ty nemají s výše popsaným nic společného, prostě jsou to chyby.
Takže - na obou vozech (#75 #38) jsou kratší antény na pravé straně před kokpitem a postrádají zesílení u vstupu do karosérie. Dále přední "polep" včetně znaku PORSCHE "jde" až moc dopředu, má tam být mezi přídí větší mezera. Oba modely mají hůře naznačeny úchyty sundávání folii čelního skla. "Zlatá Jota" nemá na obou stranách za kabinou pod označením HY bílé loga FIA a ACO a také vnější "vdechy" mezi zadními blatníky mají být na ní zaslepený.
PENSKEHO #75 má za předními koly mezi číslem 75 a nápisem HY nesmyslný bílý pruh, ta černá barva nemá tvořit zub, ale má být překryta startovním číslem.
Ještě jsem na obou modelech našel některé další "nesrovnalosti", ale píší pouze o těch, z mého pohledu největších.
Proto - modely PORSCHE 963 z "PORSCHE Dealer edition", či samotný Spark za své chování vůči sběratelům v tomto případě palec dolů. 
Je ale také pravdou, že neznám licenční ani jiná ujednání mezi Sparkem a automobilkami, či závodními týmy, o čem svědčí i připravované modely ze sezóny 2024. Také tam chybí vozy týmu PENSKE. Možná je v tom Spark, jako takový nevinně.
Přesto, z mého pohledu, je to velmi nekorektní jednání vůči sběratelům, ale co se vlastně divím, v tom dnešním světě...

Aktualizováno : 6.1.2025
Pod Vánočním stromečkem byl i velmi hezký model TOYOTY GR010 HY Hypercar, který se ve "stoletém Le Mans" umístil na druhém místě. Když jsem tento vůz uviděl při mé návštěvě onoho závodu, ihned se mi zalíbil. Vzhled těchto vozů se poslední roky moc neměnil. Pro závod 24h Le Mans 2023 na jejích bílo červeno černých kapotážích přibyly pouze různě rozmístěny růžové květy sakury. Loni přebarvili vozy na černo, no nevímToyoty ovšem mají z mého pohledu, už mnoho let nejhezčí disky kol z celého startovního pole a vozy jako takové, působí velice kompaktně. 

003b kopie

TOYOTA GR010 HY Hypercar Le Mans 2023 #8 Spark

Jak model TOYOTY, tak i ten následující a poslední "Ježíškův" je výrobek fy Spark, tedy resinový... a upřímně, nedovedu si představit vyrobit tyto novodobé Hypercary jako kovové otvíratelné modely ve srovnatelné jemnosti detailu jako "resiny" a ještě za rozumný peníz. Novodobé technologie a výrobní postupy by to zajisté zvládly, ale cena by byla mimo možnosti většiny sběratelů (viz třeba modely fy AMALGAM). Takže díky, alespoň za mnohými nenáviděny resin :-)

Čtvrtým Vánočním modelem je opět model Hypercaru z Le Mans 2023 a to PORSCHE 963 PENSKE #6 s bílou ploutví. Taktéž velmi krásný a detailní model "novodobé rakety" na kolech.

004b kopie

PORSCHE 963 PENSKE Le Mans 2023 #6 Spark

Aktualizováno : 3.1.2025
Dnes se vrátím k loňským Vánocům, dříve jsem to nestihl :-)
Jako první představuji model závodního automobilu Ford GT40 Mk4 #1 (některé zdroje uvádějí označení těchto typu vozů bez "GT40"), který zvítězil v Le Mans 1967. Tento Fordův závodní speciál se mi vždy líbil, a tak jsem si jeho model, vyrobený fy exoto pořídil už počátkem roku 2015. Nebyla to však vítězná verze, ale model auta #2,kterése v závodě umístilo na čtvrtém místě.
Ten "červený", mě ale lákal stále. Exoto je v tomto vítězném provedení pro mě finančně neakceptovatelné, tak jsem uvažoval o "Shelby collectibles". Na fotografiích nevypadá špatně. Měl jsem ale možnost ho mít v ruce a bohužel, ač je to "otevíratelný kovák", mě tedy svým zpracováním neoslovil. Další alternativou je v měřítku 1:18 resinový model od fy Spark. Před nedávnem jeden e-shop nabízel právě tento, za "akční cenu", a tak jsem neodolal a model si objednal k Vánocům. 
I u něj, by se dalo diskutovat o některých nepřesných detailech vůči originálnímu vozu, ale jako takový, je velmi hezky a čistě vyroben, za mě spokojenost.

001b kopie

Druhý v pořadí, je model, taktéž vítězného vozu z Le Mans, ale tentokrát z roku 1990.
Ten, se začal prodávat koncem loňského roku a na trh jej uvedla firma CMR. Některé resinové modely fy CMR ve sbírce už mám a poměrem ceny vůči kvalitě jsem spokojen. Zajímalo mě, jak mají vyroben, částečně (pouze dveře) otvíratelný kovový model. První, který mi byl doručen, jsem ani nevybalil z obalu, už přes folii bylo vidět jeho nedostatky, tak jsem jej obratem nechal vyměnit za druhý. S tím jsem v rámci cenové relace naprosto spokojen, jedinou úpravu, kterou jsem na modelu udělal, byla výměna antény za tenčí.
I když tohoto Jaguara, asi časem vyrobí i fy Spark, určitě jej za něj měnit nebudu :-)

002b kopie

JAGUAR XJR-12 Silk Cut Le Mans 1990 #3 CMR

Pro dnešek vše, pokračovat budu příští týden, tak mějte hezký první letošní víkend.
 
Aktualizováno : 2.1.2025
Vítám vás tady i v tomto novém roce 2025. 
Včera, tedy 1. ledna oslavil své osmdesátiny Jacky Ickx, můj asi nejoblíbenější "řidič" závodních vozů.
Na svém kontě má nespočet vítězství v různých odvětvích automobilového sportu. 
Jen namátkou, v roce 1969 a 1970 byl vicemistrem světa formule 1. 
U mnohých fanoušku motorsportu, je ale asi zapsán v podvědomí jako jeden z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší "vytrvalostní jezdec". V roce 1983 zvítězil také v rally maratonu Paris-Dakar.
Největších úspěchu, ale dosáhl ve vytrvalostních závodech sportovních vozů. Ve 24h Le Mans zvítězil 6x. I když není ten, kdo má na svém kontě nejvíce vítězství v tomto závodě závodů (Tom Kristensen 9x), tak je uznáván jako "Pán Le Mans".

Aktualizováno : 3.10.2024
Dnes se naposled vracím ke svým červnovým kulatinám a představuji poslední model, který mi byl k této příležitostí darován. Jako ten minulý, i tento mám od mých dcer.
Ještě musím poznamenat, že když jsem modely před více jak čtvrt stoletím začal sbírat, byly kovové, otvíratelné a s funkčním řízením. 
Proto se držím tradice a každý rok do sbírky zařazují alespoň jeden takovýto DieCast model, když už v tom mém sběratelském segmentu posední roky vše válcuje "resin".
Tímto modelem se vlastě vracím ke kořenům sbírky. 
Oním modelem je výrobek fy Bburago. Ano, není to už to staré známé v Italii vyráběné, ale značka stálé trvá, i když pod společnosti Maisto.
Ferrari Daytona SP3 - tento vůz se mi velmi líbí a opravdu na něm vidím prvky Ferrariho závodních prototypů (330) z šedesátých let minulého století. To byl i záměr konstruktéru a designéru onoho vozu. 
K samotnému modelu - Je velmi hezky a čistě vypracovaný, slícovaný, má pěkný lak, vše, co se otevírá jde krásně a drží v pozici, bonusem je sundavací střecha (u některých barevných verzi modelů), která také po "zacvaknutí" pevně a přesně sedí na svém místě. Za mě opravdu velká spokojenost. Pokud mám snad něco zkritizovat, tak s úsměvem. Bezpečnostní pásy neležely na sedačkách, ale byly díky nepoddajností plastu, ze kterého jsou vyrobeny nad nimi. Dva malé čtverečky tenké oboustranné izolepy to vyřešily :-)

   IMG_0094aaa kopie

Aktualizováno : 16.9.2024
Dnes je na řadě čtvrtý, z pěti "narozeninových" modelů. Tento a ještě poslední, který tady představím příště, jsem dostal od svých dcer.
Jedná se o model vozu PORSCHE 908/80 z Le Mans 1980, číslo šasi #936-004. V některých jiných závodech uváděn také pod označením "PORSCHE 936". Nevím úplně přesně, jak to s číselným značením tohoto šasi v různých závodech bylo, ale do závodu v Le Mans 1980  nebylo nasazeno továrnou, nýbrž soukromým týmem Jöest. Proto prý nemohlo být použito oficiální označení "936". 
Jacky Ickx a Reinhold Jöst dokončili závod na 24 hodin Le Mans 1980 s tímto krásným spiderem v MARTINI barvách na druhém místě, dvě kola za vítězným RONDEAU M 379B #16.
Mě tento konkrétní vůz dosti zajímá, protože 3x startoval v rámci závodů INTERSERIE i v naší republice a třikrát zvítězil. 
V srpnu roku 1980, tedy dva měsíce po Le Mans, ho přivezl Reinhold Jöst na závod do Mostu, kde zvítězil. V roce 1981 si tento vůz v Mosteckém závodě vítězství zopakoval. Za volantem byl tehdy Jochen Mass. V srpnu 1982 startoval onen PORSCHEho spider v Mostě naposled, opět v rámci závodu INTERSERIE a vítězství si připsal Bob Wollek.
Mnoho let jsem si proto přál, mít zmenšeninu PORSCHE 908/80 #936/004 ve sbírce.
Poprvé se model tohoto vozu v měřítku 1:18, ze závodu Le Mans 1980 objevil na veletrhu v NORIMBERGU 2004, kde jej představila firma exoto. Tímto představením to ale skončilo :-(
Částečně se mi přáni splnilo v roce 2013, kdy jej velmi detailně vyrobila fy TSM. Je krásný, ale ze závodu DRM, který se jel na Hockenheimu 1983. Tedy ve zlatém provedení sponzora Warsteiner.
Před nějakým časem, se konečně verze ze závodu 24 hodin Le Mans 1980 v měřítku 1:18 začala prodávat. Jedná se o velmi hezký, resinový model vyroben firmou Spark. Samozřejmě ho detailněji vyfotografuji i do sekce MARTINI RACING.

008aaa kopie


014

 © 2009-2025 Jirka automodely 1:18
návštěvníků stránky
celkem396 325
tento týden422
dnes134