Poprvé jsem si začal pohrávat s myšlenkou návštěvy muzea automobilky PORSCHE někdy v první polovině devadesátých let minulého století...
Před desíti lety, přesněji ve středu 28. ledna 2009 byla otevřena nová futuristická budova muzea, nacházející se přímo na Porscheplatz v trojúhelníku mezi silnici rozdělující továrnu, autosalónem a vlakovou zastávkou ve Stuttgarské části Zuffenhausen - ZDE.
Byla to doba, kdy jsem začínal tvořit tyto stránky, což vyžadovalo začít se trochu orientovat na "sítí" a naučit se krotit neposedné jedničky a nuly. Toto mi také dopomohlo ke zjištění, že ono muzeum je velmi živý organismus. Tím myslím, že muzeum zapůjčuje své exponáty závodních a sportovních vozů PORSCHE, díky své dlouhé a velmi úspěšné závodní historii na různé akce, konané po celém světě a to během celého roku. Takže je snad nemožné, vidět během jediné návštěvy všechny exponáty, které bychom vidět chtěli. To se mi také potvrdilo při návštěvách Le Mans 2014 a 2018, kam byly některé muzejní exponáty zapůjčeny.
Letos z kraje roku se začaly objevovat informace o tom, že se muzeum chystá, jak se patří oslavit půlstoletí od zrození legendárního závodního vozu PORSCHE 917 speciální časově omezenou výstavou (14. 5. až 15. 9. 2019) nazvanou "Colours of Speed - 50 Jahre Porsche 917".
To už byl jo pořádný důvod konečně naplánovat cestu do Stuttgartu. Oslovil jsem proto Petra Surého, ano toho Petra, který našemu týmu VETERAN RC CAR OSTRAVA!!! dělává mechanika ve Veteránské tour. On totiž před pár lety ve Stuttgartu byl a navštívil jak PORSCHE, tak i Mercedes - Benz muzeum. Společně jsme tedy celou akci vymysleli a doladili detaily dvoudenní návštěvy onoho města s tím, že navštívíme muzea jak PORSCHE, tak i Mercedes - Benz. Jako jediný, pro všechny akceptovatelný termín se ukázal 3. a 4. červenec. Složení naší výpravy bylo čtyřčlenné, kromě mě a Petra s námi ještě cestovali Dalibor a Vlastík, kolegové, kteří se také zajímají o závody a závodní vozy. Ti dva si až po návratu domů uvědomili, jak velké štěstí měli, že se dostali na výstavu, která se zajisté již nikdy opakovat nebude :-))).
Vstříc cíli jsme vyrazili hodinu po půlnoci, ve středu 3. července od mého bydliště. Cesta ubíhala pohodově a klidně. Před devátou hodinou ranní již Petr zaparkoval kousek od muzea PORSCHE. Pomalu jsme se prošli k muzeu, něco málo vyfotografovali a po 10 hodině, kdy se otvírá prodejna upomínkových předmětu, ji navštívili, abychom si zmapovali, za co utratit nějaké to euro :-).
Poté byl naplánován přesun automobilem, k ani ne deset kilometrů vzdálenému muzeu Mercedes - Benz, které se nachází kousek od PORSCHE areny :-).Samotná, přes 40 metrů vysoká budova muzea je impozantní.
Prohlídka začíná po vyjetí třemi výtahy od shora a pak ve šroubovici, přes jednotlivá témata, klesáte směrem dolů. Já se hlavně zajímám o sportovní a závodní vozy, takže jsem se nejvíce těšil právě na tuto expozici. Ta je pojatá, jako by klopenou zatáčkou a na ní jsou rozmístěny jednotlivé závodní speciály různých kategorii a stáří. Bohužel přístup k nim je velmi omezen, ne li zcela vyloučen, takže za mě trochu zklamání.
Po prohlídce Mercedes - Benz muzea jsme se přesunuli do pár desítek minut vzdáleného Ludwigsburgu, kde jsme měli zajištěny noclehy v hotelu Goldener Pflug.
Následujícího dne ráno, po vydatné snídani a odhlášení se z hotelu, byla v navigaci zadaná jako cílová destinace - "podzemní parkoviště muzea PORSCHE v Zuffenhausenu". Kolega Dalibor, mě jako obrovského fandu sportovních a závodních vozů PORSCHE hecoval, že po návštěvě Mercedes - Benz muzea je laťka nadstavena tak vysoko, že už ji jen těžko něco překoná... překonalo, muzeum PORSCHE, v tom jsme se všichni čtyři jednoznačně shodli. Obě muzea se diametrálně liší nejen konstrukci budov, ale i celkovým pojetím. PORSCHE je více zaměřeno na svou dlouholetou a velmi úspěšnou závodní historii a co je podstatné, na vystavené exponáty si můžete doslova sáhnout, jen na některých místech jsou upozornění, kde se nesmí vstoupit. K tomu se mi váže, jedná docela úsměvná příhoda. Chtěl jsem totiž mít fotografii s vítězným vozem z Le Mans 1971 - MARTINI PORSCHE 917 K #22 (tento vůz číslo šasi #053 má jako jediný, který kdy byl použit v závodě, vyroben trubkový rám z magnesia, na všechny ostatní vozy byly použity trubky hliníkové). Musel jsem tedy do "zakázané zóny". Zřízenec muzea počkal, až bylo dofotografováno a pak mě slušně upozornil, že se tam nesmí. Omluvil jsem se a vysvětlil mu, že jsem opravdu velký fanoušek těchto vozů a ukázal mu své www stránky. Jeho opětovná reakce byla, jako by se snad i omlouval, že mě "káral" :-). Naprosto odlišný přístup oproti Mercedesu, kde se málem nemůžete ani naklonit nad vystavovaný vůz, aby jste si vyfotografovali jeho interiér.
Pokud mám hodnotit obě muzea, za mě jednoznačně vítězi PORSCHE a to ve všech možných ohledech. Od lepšího osvětlení a s tím související jednodušší fotografování, přes lépe tematicky uspořádány expozice, až po již zmiňovanou možnost si opravdu detailně prohlédnout většinu exponátu. Je to ale pouze můj soukromý názor, se kterým samozřejmě nemusíte souhlasit.
Samotná výstava Colours of Speed - 50 Jahre Porsche 917 byla fantastická, což dokládám množstvím fotografií, ale jak už to bývá, ne vždy se vše povede na 100%. Termín naši návštěvy kolidoval s jednou z největších motoristických akci roku, konanou již po několikáté v Anglickém Goodwoodu - "Festival rychlosti". Vítězný vůz z Le Mans 1970 AUSTRIA PORSCHE 917 K #23, byl právě tam, takže jsme mohli obdivovat pouze jeho snad papírovou siluetu :-(.
O jednotlivých exponátech, se zde rozepisovat nebudu, vše podstatné je zachyceno ve fotogalerii, a také si myslím, že jedna fotografie vypoví více, než tisíc slov.
Fotografií jsem vyfotografoval spoustu, vše mobilním telefonem, což se v daných podmínkách ukázalo jako pohotovější a jednodušší. Nehledejte v nich ale žádné umění, či technickou dokonalost, mají pouze dokumentární charakter.
Odpoledne ve čtvrtek 4. července jsme opouštěli Stuttgart plní krásných automobilových zážitků a po 48 hodinách jsme byli opět doma.
Nutno ještě dodat, že tak jako dvakrát do Le Mans, tak i do Stuttgartu jsem si sebou nezapomněl přibalit svůj stařičký oprýskaný model PORSCHE 917. Ten, kterým "TO" u mě všechno začalo :-).
Závěrem si dovolím jeden citát -
Steve McQueen říkával:
"Lidé, uvědomte si že v životě jedete pouze jedno kolo a já si ho určitě vychutnám, stále se někam řítím".
Pokud se tedy ještě někdo stále rozhodujete, zda výstavu Colours of Speed - 50 Jahre Porsche 917 navštívit, či ne a jste fandy ikonického závodního vozu PORSCHE 917, snad vám onen citát dopomohl se rozhodnout. Výstava probíhá už jen do 15. září 2019 (prodlouženo do 8. prosince 2019), tak se rozhodujte rychle. Opravdu stojí za to ji zhlédnout!!!
Od 3. do 4. července jsem byl ve Stuttgartu, městě, kde se v hlavách inženýrů rodí jedny z nejúžasnějších sportovních a závodních vozů...
vozů které na svých karosériích vozí hrdé jméno...
jméno po našem rodákovi z Vratislavic nad Nisou...
jméno PORSCHE
Jirka
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 378 197 |
tento týden | 385 |
dnes | 89 |